mats_bengt Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Hej alla tax ägare,, Nu har jag plöjt genom hela tråden Jag har funderat lite på att skaffa mig en tax värkar va trevliga hundar med mycket jakt i sig. jag ska låta den få driva allt + lite gryt. (kanske inte älg har ju en jämte redan).. men jag vet inte när jag ska skaffa mig en till hund, jämten är nu 4år och ska jag ha en till så vill jag att nya hunden ska gå som den ska innan jag ska skaffa mig en ny jämte. och den ska ju köpas in före den jag har börjar bli pansionär, det kanske inte blir en tax till våren men kanske till nästa vår. Alla bilder som är upplagda visar att jag nog vill ha mig en korthårig. (tycker inte strävhåriga är så "fina") men visst dom jagar ju inte med pälsen,, men då kommer ett litet problem, jag har inte nån jävla susning om hur jag ska leta efter en vättig hund = läsa stamtavlor meriter mm.. så det blir nog den stora ut maningen för mig.. men det är väll bara att börja plöja igenom annonser + tax sidor/klubbar för att hitta nån bra. och skulle föredra en tik. MVH JmK,, Var ju tre korthår som knep de tre första platserna på tax-SM. Står en del på korthårens hemsida och där nämns flera bra kennlar för korthår! Korthår Quote
petterasker Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Det blir inte efter räv jag ska använda den till det blir efter rådjur. Hej, mycket klokt sakt om taxen i alla inläggen. Jag tror att den har tiden för sig. Vi har ju lite mer lagom rådjurstammar numera och på många håll är det för glest mellan rådjuren för att kortdravare ska funka. Håll koll på stamtavlan när du ska köpa en valp. Det finns ingen annan ras som har så kort väg till ett jaktchampionat som taxen, så det finns ingen anledning att välja en valp där inte alla är drevchampion i flera led. Viltspårmeritering betyder mycket lite så bry dig inte så mycket om det i stamtavlan. Jag har själv korthår numera efter flera strävhår och gillar det korta hårlaget. Funkar bättre i snö. Jämfört med nästan alla andra jakthundraser så är taxen en frisk ras -som lever länge om de inte får problem med ryggen. Trixet är att få en "lagom" tax. Dvs en som vill jaga men som har vett att sluta driva. Den första jag hade drev i dagar. Den jag har nu håller på ett par timmar och letar sig sedan tillbaka. Hom var däremot mycket kort i dreven de första två åren - men utvecklade sig till en idealisk tax. Tveka inte utan satsa på tax. Det finns många jäare som har förstått charmen att lyssna på riktiga drev istället för att höra kortdrivare skälla lite här och där. (ja ja jag har alltid haft wachtel också så jag gillar det också, men då hadnlar det mer om att få fram vilt till andra eller till frysboxen) Quote
Raymond Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Kolmilans Juni med førare Steinar Bue Kolmilans Juni debuterte på drevprøve i dag. Det ble 1.pr med D-Cert og 53 poeng! Er stolt av den lille flickan nu! Quote
mats_bengt Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Gratulera 53 poäng är inte dåligt hur var poängen fördelade. Ska döma en tax imorgon, har aldrig lyckats döma någon till över 50 poäng. \Mats Quote
Raymond Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Nå er det første drevprøven, så jeg er ikke helt sikker, men håper dette gir det mening: 1. Søket: 5-5 2. Arbeid på fot / evne til å reise vilt: 5 - 3 3. Drevsikkerhet: 6 - 1 4. Drevmåte og fart: 5 - 3 5. Arbeid på tap: 5 - (5) 6. Mål / hørbarhet 6 - 3,4,6 7. Losføring / nyansering 5 - 6 8. Samarbeid 5 9. Lydighet 5 10. Jaktlyst 6 - 1,3,5 Quote
Ponde Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Det var inte dåligt resultat, grattis! /Ponde Quote
göran ekholm Posted November 24, 2011 Posted November 24, 2011 Man hör så mycket skit om taxar, aveln har gått ifrån baktalarna för många år sedan, kravet på ögonlys är borta, taxar är lydiga agilliy hundar med mycket höga poäng på dressyrprov, taxen är numer en glad possetiv och kramgo familjehund. En hund med mycket stort använingsområde, från apportör, rådjurpiska till grythund. Svårt att hitta en hundras som tar sån plats i hjärtat, denna lilla tuffa kämpe, med hjärtat på rätt ställe. Har man haft en tax kommer man nog alltid ha en tax:) Jag har köpt min senaste från Klackebos kennel, och jag är supernöjd, tiken passerade timmen vid sju månader och nu som treårig lätt att blåsa in efter 1,5timme och har en klockren återgång. Quote
killer_mouse Posted November 25, 2011 Posted November 25, 2011 Man hör så mycket skit om taxar, aveln har gått ifrån baktalarna för många år sedan, kravet på ögonlys är borta, taxar är lydiga agilliy hundar med mycket höga poäng på dressyrprov, taxen är numer en glad possetiv och kramgo familjehund. En hund med mycket stort använingsområde, från apportör, rådjurpiska till grythund. Svårt att hitta en hundras som tar sån plats i hjärtat, denna lilla tuffa kämpe, med hjärtat på rätt ställe. Har man haft en tax kommer man nog alltid ha en tax:) Jag har köpt min senaste från Klackebos kennel, och jag är supernöjd, tiken passerade timmen vid sju månader och nu som treårig lätt att blåsa in efter 1,5timme och har en klockren återgång. jupp en gång tax alltid tax Quote
Raymond Posted November 27, 2011 Posted November 27, 2011 Drevprøve torsdag, praktisk jakt i helga med god uttelling! Veldig spennende jakt i dag, da Kolmilans Juni tok opp to dyr, som hun drev innom alle postene. Quote
hunter96 Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Är det någon som kan tipsa mig med knep om injagning eller är det bara släppa taxen och låta den söka ut? ALLA TIPS VÄLKOMNA! behöver inte skriva här i tråden kan skicka pm om ni vill. Har redan hittat en kommande kull som jag förmodligen ska ha en korthårig hane efter. Sköt första rådjuret i söndags, och givetvis för en tax dessutom korthår Är lite för lat just nu att läsa igenom tråden kanske kan gör de en annan dag. Längtar tills man får hem en valp nu Quote
Mirva Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 jupp en gång tax alltid tax Hmmm. Har sysslat med schäfer, älghundar och finsk spets, köpte en gång en tax, efter 1 år ringde jag uppfödaren och sa att vill du se den här hunden en gång till så kom och hämta den, du får den tillbaka gratis, värre otyg till hund har jag aldrig haft i mitt hus. Över min döda kropp kommer en tax till in i mitt hem. Quote
kkjon Posted January 25, 2012 Posted January 25, 2012 Min uppfattning är att du inte skall börja med jakt för tidigt om du inte vill ha en jaktidiot. Är det jakt i härstamningen lär valpen jaga den med. Dom första gångerna jag har en unghund i skogen tar jag på mig ryggan med fika i. Går 50 meter in i skogen, stannar och låter hunden söka av närområdet. Varje gång hunden kommer tillbaka får den mängder med beröm och något gått. Ser du att hunden är på väg tillbaka kan man gärna vissla på den när den är så nära att du ser den, med lite godis i handen och lite tur kan du med tiden få en hund som kommer när du visslar. sen flyttar jag mig lite längre in i skogen ,sätter mig igen så hunden kan söka av lite mer av skogen. det är viktigt att stanna när hunden drar iväg. när den kommer tillbaka och hittar husse där ni skildes åt blir den trygg och söker ut bättre och du får en hund som tar drevlöpan tillbaka när den slutar att driva. Använd gärna peijl MEN för guds skull låt hunden driva/leta färdigt och komma tillbaka till dig! Jakt har dom som sakt i sig. Lydnad har dom med, men det får man jobba mycket mer med!! Lycka till 1 Quote
mickekuparinen Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Min Tax är en jaktidiot i skogen Men väldigt lugn inne Håller med Kkjon Angånde injagning Beröm och bra träning ligger bakom om du vill ha en bra jakthund Mycket tid för träning krävs Glöm inte träna lydnad Quote
killer_mouse Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Hmmm. Har sysslat med schäfer, älghundar och finsk spets, köpte en gång en tax, efter 1 år ringde jag uppfödaren och sa att vill du se den här hunden en gång till så kom och hämta den, du får den tillbaka gratis, värre otyg till hund har jag aldrig haft i mitt hus. Över min döda kropp kommer en tax till in i mitt hem. vet folk som vägrar gå nära dom andra raserna som du räkna men taxar går alltid bra finns alltid dåliga individer även av tax Quote
mickekuparinen Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Sant att det finns dåliga individer bland alla hundar Sen beror det även på hur du motionerar och stimulerar hunden Quote
hunter96 Posted January 26, 2012 Posted January 26, 2012 Tack för tipsen! Hur länge tycker ni är lagom att vänta o jaga in valpen? Ska Köpa en Garmin hade jag tänkt. Jag har bil väg till marken bor ute på en udden där hunden kanske kan spring lös någon gång om dagen. Här kan jag även öva lydnad hur snabbt börjar ni med lydnad så fort den kom hem? Och hur mycket mat vad för mat ger ni era taxar? Tack än en gång för svaren! Quote
hunter96 Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Börja bli lite fundersam, hade mejlat med en som skulle ha valpar från en hane som kom 2a i sm i år? Svarade att jag ville veta mer om tiken också, fick inget svar och han har inte sen den 22 januari, han verkade seriös men nu börja jag bli tveksam på honom kanske börja leta mer igen? vad tror ni? börja tveka på tax nu bara för detta... Quote
kkjon Posted February 4, 2012 Posted February 4, 2012 Om ägaren till hanen som kom tvåa i SM gått med på parning så tror jag nog att tiken är en duktig jakthund hon med. Om jag hade en så bra hane skulle jag Bara tillåta parning med välmeriterade tikar. Meijl i all ära men du kan aldrig få med nyanser i ett samtal som skrivs. Om jag ska köpa en valp ringer jag och pratar med uppfödaren och är det inte för långt att köra åker jag och tittat på tiken samt träffar uppfödaren för att känna om det är rätt. Man kan även vända på det, Skulle jag sälja valpar hamnar dom som bara meijlar och SMS:ar längst ner på listan över köpare. En som ringer eller kommer på en kopp kaffe för att ställa frågor upplever jag som mer angelägen. Det är min uppfattning. Quote
hunter96 Posted February 5, 2012 Posted February 5, 2012 Tack, för svaret får väl ta och slå en pling till honom snart då! Quote
dahlström Posted February 6, 2012 Posted February 6, 2012 Då var det dax att para tiken.Har hittat hane med bra drevprovsmeriter.Tiken är ju trippelchampion med 13 Raka drevprovs ettor. så det kan bli riktigt bra båda hundarna har ju startat drev SM med en 2 plats 2010. 1 Quote
jocke med kniven Posted July 23, 2012 Posted July 23, 2012 ja då har jag bokat en korthårig tax, tiken ej parad än men om det blir valpar i hon så blir det levernas i feb 2013.. Quote
Ponde Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 Igår hämtade jag min nya jaktkamrat korthårstaxen Zeb. Den är under mycket duktiga drivande föräldrar så förhoppningarna är stora på en duktig drivare. Quote
hunter96 Posted September 15, 2012 Posted September 15, 2012 Någon som vill komma och jaga på vår 100ha med sin tax i år? gärna den första helgen men där efter går också bra Quote
Recommended Posts