Jump to content

TAX

Foffe

Recommended Posts

Spårtränade lite med valpen idag. Ursäkta babyspråket i klippet ;).

Det där var inte alls snällt, nu blev jag än mer sugen på en ny taxvalp - kan nog inte ta någon i år heller p.g.a. jobbet :sad:

Grann jycke förresten :yes: (gillar framförallt strävhårstaxar, men om de ska vara korthåriga så ska de definitivt vara väldigt mörka).

MVH

Alias

• 4 weeks later...

Korthårstax som funkar både på drev och i gryt (förliggare) finns det att få tag på eller? Gärna en mindre storlekstyp med... Uppfödartips?

Korthårstax som funkar både på drev och i gryt (förliggare) finns det att få tag på eller? Gärna en mindre storlekstyp med... Uppfödartips?

Bör väl inte vara några större problem. Kolla i olika jakttidningar efter annonser, Är någon av föräldrarna jaktmeriterade är det nästan riskfritt. dom allra flesta taxar vill jaga. Vet ingen som har valpar nu men "min" uppfödare räknar med valpar till våren.

MVH urban

Nu har jag börjat få igång min taxhane Bosse 1,5 år . För i helgen var vi ute en runda .

Han fick upp ett rådjur rätt omgående . Buktad fint ett tag framför mig innan det gick ur markerna .

Han höll i i 40min icon_biggrin.gif ( längsta drevet hittills) innan han släppte och kom tillbaka

Det jag är mest nöjd med är att han har en säker tillbakagång och han har ett bra sök och kontakt med mig iskogen .

Drevtidern är jag säker på att han kommer komma upp till längre .

Jag har tagit det lungt med han första året ,så det är denna säsong jag hoppas på att han kommer blomma ut.

Se redan fram emot nästa lördag , för då blir det förhoppningsvis mer äventyr med Bosse icon_biggrin.gif

//

Glad

• Like 1

Härligt att det går bra nu i den åldern! Då blir han säkert bra.

Har ett problem med taxen. Har tränat honom på sommaren att han ska gå vid mig och inte springa iväg när den går löst. Nu tror ju han det varje gång vi ska jaga..... så man får gå gabske mycket. Han håller sig inom 50 meter från mig när man ska jaga. Men så fort han får upp ett spår så driver han riktigt bra :)

Resultatet från tax SM http://www.upplandstaxklubb.com/index.php?sida=resultat_drev_sm_2012

Rätt märkligt att man kan vinna på två drev som verkar varar avbrutna! Finns ju andra hundar som tagit två raka ettor. Men man har hu inte helhetsbilden framför sig kan ju varit något störande moment typ vägar mm.

Tycker allmänt att det blir lite för subjektivt när man bara tar hänsyn till PE poängen!

• Like 1

synd att våran tax vart skadad och var tvungen att bryta, tror hon hade piskat de andra taxarna skapligt !

• Like 1

Resultatet från tax SM http://www.upplandst...at_drev_sm_2012

Rätt märkligt att man kan vinna på två drev som verkar varar avbrutna! Finns ju andra hundar som tagit två raka ettor. Men man har hu inte helhetsbilden framför sig kan ju varit något störande moment typ vägar mm.

Tycker allmänt att det blir lite för subjektivt när man bara tar hänsyn till PE poängen!

Såg att tvåan som gick på min mark behövde 1,5 timme för att ta upp, och då en hare. Sen gjorde den iofs en fin etta på rå efter det men i jämförelse med andra.

Men 1,5 timme för att ta upp och SM 2a? Med en dampGW tar det 30 sekunder när man inte vill det :biggrin:

• 1 month later...

Denna otåliga väntan.....på att han skall börja skälla. Har en kh hane på 6 månader som jag var ut i skogen med idag. Vi gick längs en väg och plötsligt hoppade ett rådjur över vägen och han tog spåret direkt och följde efter med bra fart men inte en tillstymmelse till ljud, suck. Kompisen har också en hane (från en annan kull) som är 3 veckor yngre och den gapar för full hals redan och jag vet att man inte skall jämföra med andra men visst gör man ju det ändå. Skall tilläggas att i hans stamtavla finns bara drevchampions på bägge sidor 4 generationer bakåt.

Måste bara skriva av mig då man håller på och blir smått nervös....

/Ponde

• 2 weeks later...

Hej, kul att läsa om och se Bosse. Han är så lik vår Birk. Vi köpte brorsan Bonzo (numera Birk) av samma kul. Vi är supernöjda med honom. Han driver bra, skäller bra och duktig på söka. Mannen har lyckats skjuta Birks första rådjur för några veckor sedan och då blev skogen extra kul. Birk lever med en vorsteh-tik i en småbransfamilj i Skåne.

Carola

• 2 weeks later...

synd att våran tax vart skadad och var tvungen att bryta, tror hon hade piskat de andra taxarna skapligt !

Men hon är frisk för hon vann Sörmlandsprovet lite senare. Men hon hade ju diskbrock enligt vissa förståsipåare. Men det är ju så i hundvärden mycket skitprat blir så jävla trött på det.Nä bara att satsa vidare på drevprov. 14 raka ettor har vi och fler ska dom bli hoppas vi på med ett hyffsat medel poäng med. :woot::wallbash::yes:

• 1 month later...

jag skrev förut att jag har bokat en tax, om jag för köpa en valp så blir det att hämta valpen V21.. det ska bli kul,, nu är det bara att hoppas och vänta,, :)

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da er det endelig valper igjen hjemme, e NJ(D)CH NJ(G)CH NVCH Revbergets Balder og Kolmilans Juni (1.rå (51 p) og 1a. viltspor).
Ble 8 valper etter den snart 13 årige hanen, og det ser ut til at jeg har fått valpekjøpere som skal jaga og evnt stille på drevprov. Spennende!

Bilder mv legges ut på https://www.facebook.com/kennelkokopelli for de som er aktive der, noe mindre oppdateringer på http://www.kennel-kokopelli.com

• 2 weeks later...

i morgon (22/4) åker jag ner till Sundsvall och tittar till valpkullen. ska bli mycket kul. :)

kolla in abrogårnen.se

• 5 months later...

Valpar planerade 1 november efter en av Sveriges mest meriterade tax på drevprov (14 raka drev 1:or)Hon är trippel champion och hanen är dubbel champion. Hon var med i jaktjournalen i september numret. är för mycket att skriva om hennes alla prov men hon ar blivit prov vinnare flera gånger och med drevcert. Har några tingade men vet ju inte hur många det blir. MVH/Dahlström (har kommit 2:a på SM)

• 3 weeks later...

Tänkte släppa farfars tax till helgen men igår blev han skadad under jakten. Troligtvis älg som spakat honom. Stel i bakre delen men ingenting brutet.

Hoppas han är på banan snart igen

Då var det dax att para tiken.Har hittat hane med bra drevprovsmeriter.Tiken är ju trippelchampion med 14 Raka drevprovs ettor. så det kan bli riktigt bra båda hundarna har ju startat drev SM med en 2 plats 2010.

Nu har dom kommit 6tikar och 1hane blev det totalt riktigt roligt att det blev så många .Själv så ska jag behålla en tik ifrån kullen.

• Like 2

Nu har dom kommit 6tikar och 1hane blev det totalt riktigt roligt att det blev så många .Själv så ska jag behålla en tik ifrån kullen.

Hinner inte med någon valp i år, men skulle va intresserad om du planerar ytterligare en kull. Finns det nån möjlighet att få lyssna på henne när hon återhämtat sig?

/Urban

Hinner inte med någon valp i år, men skulle va intresserad om du planerar ytterligare en kull. Finns det nån möjlighet att få lyssna på henne när hon återhämtat sig?

/Urban

Det är ej någon kull planerad framåt just nu.Kan nog tänkas jaga med henne i Januari om det inte blir massa snö.Var ju synd att du inte kan ta någon valp nu för jag tror att denna kombination kan bli riktigt bra.Lyssna på henne kan vi lösa

• Like 1

• 3 weeks later...