Ponde Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Spårtränade lite med valpen idag. Ursäkta babyspråket i klippet . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted October 4, 2012 Share Posted October 4, 2012 Spårtränade lite med valpen idag. Ursäkta babyspråket i klippet . Det där var inte alls snällt, nu blev jag än mer sugen på en ny taxvalp - kan nog inte ta någon i år heller p.g.a. jobbet Grann jycke förresten (gillar framförallt strävhårstaxar, men om de ska vara korthåriga så ska de definitivt vara väldigt mörka). MVH Alias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spotlightjrt Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Korthårstax som funkar både på drev och i gryt (förliggare) finns det att få tag på eller? Gärna en mindre storlekstyp med... Uppfödartips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 jaha nu har min tax "valpat" igen förbannade skendräktighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted October 27, 2012 Share Posted October 27, 2012 Korthårstax som funkar både på drev och i gryt (förliggare) finns det att få tag på eller? Gärna en mindre storlekstyp med... Uppfödartips? Bör väl inte vara några större problem. Kolla i olika jakttidningar efter annonser, Är någon av föräldrarna jaktmeriterade är det nästan riskfritt. dom allra flesta taxar vill jaga. Vet ingen som har valpar nu men "min" uppfödare räknar med valpar till våren. MVH urban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas G Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Nu har jag börjat få igång min taxhane Bosse 1,5 år . För i helgen var vi ute en runda . Han fick upp ett rådjur rätt omgående . Buktad fint ett tag framför mig innan det gick ur markerna . Han höll i i 40min ( längsta drevet hittills) innan han släppte och kom tillbaka Det jag är mest nöjd med är att han har en säker tillbakagång och han har ett bra sök och kontakt med mig iskogen . Drevtidern är jag säker på att han kommer komma upp till längre . Jag har tagit det lungt med han första året ,så det är denna säsong jag hoppas på att han kommer blomma ut. Se redan fram emot nästa lördag , för då blir det förhoppningsvis mer äventyr med Bosse // Glad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daavviid Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Härligt att det går bra nu i den åldern! Då blir han säkert bra. Har ett problem med taxen. Har tränat honom på sommaren att han ska gå vid mig och inte springa iväg när den går löst. Nu tror ju han det varje gång vi ska jaga..... så man får gå gabske mycket. Han håller sig inom 50 meter från mig när man ska jaga. Men så fort han får upp ett spår så driver han riktigt bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mats_bengt Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 Resultatet från tax SM http://www.upplandstaxklubb.com/index.php?sida=resultat_drev_sm_2012 Rätt märkligt att man kan vinna på två drev som verkar varar avbrutna! Finns ju andra hundar som tagit två raka ettor. Men man har hu inte helhetsbilden framför sig kan ju varit något störande moment typ vägar mm. Tycker allmänt att det blir lite för subjektivt när man bara tar hänsyn till PE poängen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattiasdahlstrom Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 synd att våran tax vart skadad och var tvungen att bryta, tror hon hade piskat de andra taxarna skapligt ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 Resultatet från tax SM http://www.upplandst...at_drev_sm_2012 Rätt märkligt att man kan vinna på två drev som verkar varar avbrutna! Finns ju andra hundar som tagit två raka ettor. Men man har hu inte helhetsbilden framför sig kan ju varit något störande moment typ vägar mm. Tycker allmänt att det blir lite för subjektivt när man bara tar hänsyn till PE poängen! Såg att tvåan som gick på min mark behövde 1,5 timme för att ta upp, och då en hare. Sen gjorde den iofs en fin etta på rå efter det men i jämförelse med andra. Men 1,5 timme för att ta upp och SM 2a? Med en dampGW tar det 30 sekunder när man inte vill det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ponde Posted December 15, 2012 Share Posted December 15, 2012 Denna otåliga väntan.....på att han skall börja skälla. Har en kh hane på 6 månader som jag var ut i skogen med idag. Vi gick längs en väg och plötsligt hoppade ett rådjur över vägen och han tog spåret direkt och följde efter med bra fart men inte en tillstymmelse till ljud, suck. Kompisen har också en hane (från en annan kull) som är 3 veckor yngre och den gapar för full hals redan och jag vet att man inte skall jämföra med andra men visst gör man ju det ändå. Skall tilläggas att i hans stamtavla finns bara drevchampions på bägge sidor 4 generationer bakåt. Måste bara skriva av mig då man håller på och blir smått nervös.... /Ponde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CarolaKwant Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej, kul att läsa om och se Bosse. Han är så lik vår Birk. Vi köpte brorsan Bonzo (numera Birk) av samma kul. Vi är supernöjda med honom. Han driver bra, skäller bra och duktig på söka. Mannen har lyckats skjuta Birks första rådjur för några veckor sedan och då blev skogen extra kul. Birk lever med en vorsteh-tik i en småbransfamilj i Skåne. Carola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlström Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 synd att våran tax vart skadad och var tvungen att bryta, tror hon hade piskat de andra taxarna skapligt ! Men hon är frisk för hon vann Sörmlandsprovet lite senare. Men hon hade ju diskbrock enligt vissa förståsipåare. Men det är ju så i hundvärden mycket skitprat blir så jävla trött på det.Nä bara att satsa vidare på drevprov. 14 raka ettor har vi och fler ska dom bli hoppas vi på med ett hyffsat medel poäng med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke med kniven Posted February 14, 2013 Share Posted February 14, 2013 jag skrev förut att jag har bokat en tax, om jag för köpa en valp så blir det att hämta valpen V21.. det ska bli kul,, nu är det bara att hoppas och vänta,, 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yrmff!! Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Ska iväg nu till veckan och titta på valpar Där fadern är champion!! Ruggigt sugen!! mvh Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Da er det endelig valper igjen hjemme, e NJ(D)CH NJ(G)CH NVCH Revbergets Balder og Kolmilans Juni (1.rå (51 p) og 1a. viltspor).Ble 8 valper etter den snart 13 årige hanen, og det ser ut til at jeg har fått valpekjøpere som skal jaga og evnt stille på drevprov. Spennende!Bilder mv legges ut på https://www.facebook.com/kennelkokopelli for de som er aktive der, noe mindre oppdateringer på http://www.kennel-kokopelli.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jocke med kniven Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 i morgon (22/4) åker jag ner till Sundsvall och tittar till valpkullen. ska bli mycket kul. kolla in abrogårnen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlström Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Valpar planerade 1 november efter en av Sveriges mest meriterade tax på drevprov (14 raka drev 1:or)Hon är trippel champion och hanen är dubbel champion. Hon var med i jaktjournalen i september numret. är för mycket att skriva om hennes alla prov men hon ar blivit prov vinnare flera gånger och med drevcert. Har några tingade men vet ju inte hur många det blir. MVH/Dahlström (har kommit 2:a på SM) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daavviid Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Tänkte släppa farfars tax till helgen men igår blev han skadad under jakten. Troligtvis älg som spakat honom. Stel i bakre delen men ingenting brutet. Hoppas han är på banan snart igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlström Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Då var det dax att para tiken.Har hittat hane med bra drevprovsmeriter.Tiken är ju trippelchampion med 14 Raka drevprovs ettor. så det kan bli riktigt bra båda hundarna har ju startat drev SM med en 2 plats 2010. Nu har dom kommit 6tikar och 1hane blev det totalt riktigt roligt att det blev så många .Själv så ska jag behålla en tik ifrån kullen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Nu har dom kommit 6tikar och 1hane blev det totalt riktigt roligt att det blev så många .Själv så ska jag behålla en tik ifrån kullen. Hinner inte med någon valp i år, men skulle va intresserad om du planerar ytterligare en kull. Finns det nån möjlighet att få lyssna på henne när hon återhämtat sig? /Urban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dahlström Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Hinner inte med någon valp i år, men skulle va intresserad om du planerar ytterligare en kull. Finns det nån möjlighet att få lyssna på henne när hon återhämtat sig? /Urban Det är ej någon kull planerad framåt just nu.Kan nog tänkas jaga med henne i Januari om det inte blir massa snö.Var ju synd att du inte kan ta någon valp nu för jag tror att denna kombination kan bli riktigt bra.Lyssna på henne kan vi lösa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post annasgl Posted November 24, 2013 Popular Post Share Posted November 24, 2013 En hyllning till taxen! Det är sällan som jag skriver på detta forum men måste bara få dela med mig av glädjen i att ha en tax. Själv har jag en 2,5 år gammal strävhårig tax som gång efter gång levererar. Det har blivit skjutet ett antal älgar och rävar för honom, både jag som hundförare och passkyttar har skjutit. En på tjugo går jag ut i skogen utan att ha drev för honom. Inte nog med det - söket ligger konstant på 50-300 meter från mig och inte många djur missas. Senaste älgen sköts med fyra skott av passkyttar innan den föll och taxen höll i konstant. Outtröttlig med kapacitet på över 2,5 mil per dag med en hastighet på 5 kilometer i timmen. Tiderna per djur är 1 timme och 45 minuter har han drivit älg, han har till och med ställt älgar i upp till 20 minuter, 1 timme och 10 minuter har han drivit rådjur innan han sprang in i en älg ko med kalv. Utöver detta har han drivit räv i över 1 timme innan skottet föll. I stort sett aldrig drev under 1 timme idag. Har spårat älgar utan problem upp till 24 timmar åt andra jaktlag och avslutat jakten. Kort och gott min strävhåriga tax är allt jag behöver för att maximera glädjen av att gå ut i skogen och jaga. Troligtvis har ni andra ännu bättre hundar eller likadana jakt upplevelser. Det är fascinerande hur en sådan liten krabat kan ge så mycket glädje. Med vänliga hälsningar En glad taxägare 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annasgl Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post killer_mouse Posted November 24, 2013 Popular Post Share Posted November 24, 2013 folk säger att stövarjakt på hare är jaktens formula 1 men den som lyssnar på ett ihärdigt taxdrev håller f-n inte med 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts