Jump to content

TAX

Foffe

Recommended Posts

Taxen fick en skön revansch idag.

För 3 veckor sedan blir han skadad av en älg, kan va gris också.

Han hade fått en rejäl smäll på höger baksida och kunde knappt gå. Idag är han bättre och vi släppte han en sväng. 1,5 timmars ljuvligt drev så kom smaldjuret i pass :)

post-5306-0-01671900-1385310861_thumb.jp

En hyllning till taxen!

Det är sällan som jag skriver på detta forum men måste bara få dela med mig av glädjen i att ha en tax. Själv har jag en 2,5 år gammal strävhårig tax som gång efter gång levererar. Det har blivit skjutet ett antal älgar och rävar för honom, både jag som hundförare och passkyttar har skjutit. En på tjugo går jag ut i skogen utan att ha drev för honom. Inte nog med det - söket ligger konstant på 50-300 meter från mig och inte många djur missas. 

Senaste älgen sköts med fyra skott av passkyttar innan den föll och taxen höll i konstant. Outtröttlig med kapacitet på över 2,5 mil per dag med en hastighet på 5 kilometer i timmen.

Tiderna per djur är 1 timme och 45 minuter har han drivit älg, han har till och med ställt älgar i upp till 20 minuter, 1 timme och 10 minuter har han drivit rådjur innan han sprang in i en älg ko med kalv. Utöver detta har han drivit räv i över 1 timme innan skottet föll. I stort sett aldrig drev under 1 timme idag.

Har spårat älgar utan problem upp till 24 timmar åt andra jaktlag och avslutat jakten.

Kort och gott min strävhåriga tax är allt jag behöver för att maximera glädjen av att gå ut i skogen och jaga. Troligtvis har ni andra ännu bättre hundar eller likadana jakt upplevelser. Det är fascinerande hur en sådan liten krabat kan ge så mycket glädje.

Med vänliga hälsningar

En glad taxägare

Låt du hunden vila typ 3veckor så ska du se att drevfarten och jakten ökar :D. Riktigt goa hundar o jaga med och lyssna på..trots det har jag en basset :)

Så är det också rådjur skjutet för taxen. Flera älgar och rävar samt nu också rådjur. Nu fattas bara haren. :)

• 2 months later...

Någon här som har koll på Ovansjöskallets kennel?

Inte direkt men, lite skvaller har jag hört.

En taxkennel med stående annons på blocket....

Skickat från min C6903 via Tapatalk

• 2 weeks later...

Rensade lite bland gamla saker idag och plötsligt hände det, där var det, ett gammalt telefonkort från Telia, från tiden då mobiltelefonerna inte var så vanliga som idag...

attachicon.giftelefontax.jpg

det kortet ska du allt spara

det kortet ska du allt spara

Japp, absolut! Det visade sig att det hängt med sedan 1997 så det blir kvar, kanske rent av bakom glas och ram! 2 olika upplagor om vardera 100.000 kort, båda utgivna 1997 sannolikt finns det inte jättemånga kvar...

• 4 weeks later...

Eftersom min Bfdb blivit sjuk börjar nu tankarna på ny drivare smyga sej på.

Tax eller Basset?

Kom gärna med tips om valpar eller unghundar om ni vet om något intressant?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

• 6 months later...

Nu har äntligen rådjurs jakten börjat på riktigt ;)

Blev 1 drev i lördags. Drev en fin bock som inte ville gå i pass såg den på 60 meter.

Idag blev det ett drev på förmiddan.

Get och kid visade sig. Tog hagelbössan istället för kombin, självklart kom drevet förbi mig på ca 40 meter.

Kul att det blev drev iaf :)

kan väl fylla på med att här blev det drev på dovhjort istället. När hjortarna hade kört samma löpa fyra gånger utan att hunden tappade löpan bestämde sig ledarhinden för att hitta ett hål i passkedjan. Flocken var framme vid tre skyttar innan dom skenade ut vid ett tomt torn.

Har tänkt köpa en drivare, men är något tveksam på ras än. Har vi nån/några här som jagar med tax i Norrbotten? Skulle gärna vilja veta hur det funkar för er. Vi har ju lite glesare stam än i södern, och dessutom risk för kort säsong då snön kommer, är mina farhågor.

• 1 month later...
  • 6 months later...

Valp på väg. Hämtar en strävhårstik på fredag. :thumbsup:

Härligt, då önskar vi bilder i tråden så att vi kan tråna lite :smile: Vart har du köpt? Sitter och planerar själv till nästa vår.

Bilder på taxen :D

ca7574429ac6cbf81d0f3854d09d7599.jpg

43d0d3b4c21e76ccce0eeb30874dc93f.jpg

6ba7f4edd3954812e401e4771dac3632.jpg

//Simon. Fint skare va serru

• Like 2

Hur gammal?

Han är 11 år den gamla gubben XD men xtremt pigg för den åldern, hoppar runt och leker som en valp :D

//Simon. Fint skare va serru