Jump to content

TAX

Foffe

Recommended Posts

Som gamelltanten till vänster på min bild då. Hon är också 11 men hoppar inte.

På bilderna med?

Inte mycket grå för den åldern. Kul kort, verkligen fin och en rolig sak jag la märke till är hur han har tassen/tassarna på första bilden. Så har våra taxar vikt in dom också.:-)

Som gamelltanten till vänster på min bild då. Hon är också 11 men hoppar inte.

Dom behöver inte hoppa, dom har sin charm. Det räcker långt:-)

Taxen har funnit sig i flocken.   6 mån gammal och tar för sig rätt bra  . Detta gänget är med på jobbet varje dag och har en stor hundgård under tak som dom går ut och in som dom vill. Dom två hundarna i mitten är brorsans .

post-4285-0-88042700-1432877834_thumb.jp

• Like 2

• 2 months later...

Jo han är riktigt charmig. Efter rundan i skogen så var han och lekte med mina föräldrars irländska terrier och är nu helt utslagen sovandes på rygg. :)

• 2 months later...

En kort presentation av vår Alice. Lars B, med här i tråden, har träffat och hört henne, då 10 mån gammal. Sista dagen förra säsongen sköts fjärde rådjuret för henne, hos Lars.

Hon var rysligt trög i början ( tyckte jag...) men när det släppte var det rena ketchupeffekten. Hon avslutade säsongen på ett lysande sätt, så jag var orolig för baxlaget som skall/kan komma... Men hon startade som hon slutade: hon gör inte husse besviken i skogen!

Men viktigast av allt: en underbar familje och flockmedlem! Hon ger oss allt från asgarv till kärlek i den ädlaste form: taxkärlek! Vi har fyra shihtzu och en schäfer/malinoisblandning som hon samsas med, så jag/vi har att jämföra med...

Jaktligt föredrar hon rå.

Har märkt en sak: nu när jakten startat igen är husse nummer ett! På riktigt! Men hon sover hos matte resten av året... Hon försöker del på gracerna, lillskrotan!!! En mycket underhållande tjej, i skogen såväl som i hemmet!

Skimrande blanksvart vacker tjej! Hoppas kunna ge henne en kompis under nästa år, men korthåren verkar vara poppis.

p.

• 2 months later...

Här var det livat.....

Fyra rå skjutna för Alice i år, hittills.

Lite mer liv i tråden är väl vår ras värd...?

p.

Här var det livat.....

Fyra rå skjutna för Alice i år, hittills.

Lite mer liv i tråden är väl vår ras värd...?

p.

Ös på du, roligt att läsa.

Tax är nog den ras som är bäst med små barn;p

Har tagit hem min gamla madame för min 10 månaders bäbis ska få lära sej hantera hundar

• Like 1

Ska släppa Doris efter lunch. Ja eller snarare efter dov men det blir när vi har ätit.

Hahaha, det tog en stund.... Vore ju praktiskt att få lunchen fixad annars!

Tror min Alice jagade dov igår...

p.

Grattis!

p.

• 3 months later...
  • 1 month later...

Har svårt att hinna med i svängarna i denna tråd....! Förra veckans söndag föddes vår nästa korthårstax. Hon kommer förmodligen döpas till Aina, då hennes uppfödare är polis... Söndagen dessförinnan tog jag bort min bästa vän Stina, schäfer/malinois, och det var den värsta dagen i mitt liv!!! Vi har dessutom fått fina erbjudanden från jaktlag ( läs Alice har fått det!) så nu ser det ut att lösa sig. Tänker nog ändå försöka komma iväg och gästa på andra marker, då det är trevligt och lärorikt för Alice. Men det känns bra att ha en fast mark mtp att man har en valp som skall jagas in. Har gått lite viltspår med Alice, men hon är inte lika lättläst som förut... Det var lättare innan jaktlusten var dominerande.

Vi har haft en fantastisk säsong, och hoppas på en bra nästa, så här i halvlek. 11 rådjur, 3 rävar, en dovhjort blev det gångna säsongen. 

Inga fler valpar på gång?

p.

• Like 1

Ja i denna tråd gäller det att ligga i för att hinna läsa alla nya inlägg:P

Jag har väl planer på en ny valp men det känns inte rätt att skaffa en i år då jag inte kommer att ha tid över till en valp. Det får bli en valp nästa år, jag hoppas att Doris klarar av trycket nu när hon är ensam tax i jaktlaget. Finns ju även tre bastarder att tillgå vid behov.

kkjon!

Skulle du behöva stöttning nån gång så får du hojta! Men då blir det mest troligt rådjur i dreven... De där hjortarna är det ju inte lika lätt att få fart på...

p.

Jag lyssnar ju hellre på en tax som driver rådjur än när en drever (bastarderna i laget)gör det så jag kommer nog höra av mig:)

• 2 months later...

Puh: hinner knappt vända ryggen till så har nån skrivit något....NOT!

Vi har nu haft vår nya lilla tax, Mossekes Hilda, Aina, hemma i tre veckor. Hon skiljde sig från Alice med att vara betydligt pipigare till en början, men nu har hon funnit sig tillrätta, och då börjat tuffa till sig!

Mamma är Bibbi Bus, pappa är Askmadens Esset, så hon är halvsyster till Alice.

Hoppas detta blir bra!

• 5 months later...

Ingen som vill summera sin taxsäsong..? Jag tänker formulera nåt smart så snart ångesten släppt... Inte få stryka kopplet på läääänge nu....

p.

Gått lite trögt iår. Inte släppt han så mycket pga varg. Men 4 rådjur har det blivit för han iår. Drev i stort sett varje gång men rådjuren väljer ofta att springa iväg en bra bit

• Like 1

Hej. Jag parade min strävhårigatax nu i helgen. Så är det nån som är sugen på en valp eller vet nån som är. Så är det bara att höra av sig :)

Tänkte behålla en själv med:)

Mvh Andreas C

• Like 1

Tja vad ska man säga, husrenovering och jakt är kompatibelt men bra blir det inte.

släppt Doris litegrann och på sittande fot kommer jag ihåg ett rådjur skjutit för henne. Tveksam om det blev någon hjort. Sett mycket av grannmarkerna.....

• Like 1