Popular Post vandraren Posted May 8, 2017 Popular Post Share Posted May 8, 2017 2/2 var senaste inlägget.., Lite har hänt här: Aina blir ett år om en vecka. Hon fick på ett par riktiga kvalitetsdrev sent på säsongen. Tror hon blir riktigt vass. Har känslan av att hon är.. hetare, skarpare?, än Alice, men mindre hjärna? Hon har en jävla nos och har väldigt "kort stubin" för att komma i jaktmood. Alice är konstaterad dräktig. I torsdags var vi och gjorde ultraljud, vilket idag känns onödigt.. Fan va' fort det går!! Hon bröt ett litet ben i fotvalvet i vintras, tre dagar innan drevprovet som skulle gjort henne till Dchamp. Men, men, det gav ju mer tid till Aina. Alice är grym viltfinbare, absolut mest beroende på det fina söket. Hon har utvecklat en grym stabilitet och hittar främst rådjur, sen hjort och därefter räv. Hare är inte hennes grej... Vi har gått ur skogen en gång utan drev gångna säsongen. Då gick jag dryga kilometern och hon nästan 14!! En älg fick sig en utskällning, men jag kallade in henne och bröt. Nån dag senare hade nån grannmark sett lodjur, så där var tomt... Hoppas kunna bjuda på några valpbilder om ett tag, men hoppas kunna läsa nåt nytt här i taxtråden dessförinnan!? p. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post AndreasC Posted May 9, 2017 Popular Post Share Posted May 9, 2017 Det blev en valp tillslut o den behåller jag själv 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted May 10, 2017 Popular Post Share Posted May 10, 2017 Helt otroligt va fort magen växer!!! Även på Alice alltså! Men det är klart: jakt är sånt som sker på youtube.... Hon är underbart kelen och kontaktsökande nu. Vill knappt ut och gå längre. Nu kvällspromenad efter uttröttande jakt som skedde i Vaggeryd.... På tv alltså. p. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 Hehe, det var ju Doris som drev både haren och rådjuret Eller ja haren hade Bella drivit i en timme när haren sprang förbi Doris innan den kom i pass hos filmaren. Så Doris kom först fram till haren och strax efter kom en lite tröttare Bella. Killingen lämnar geten och går rakt i pass... Doris kör vidare med geten, och sen var hon också trött 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted June 3, 2017 Popular Post Share Posted June 3, 2017 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post vandraren Posted June 3, 2017 Popular Post Share Posted June 3, 2017 Det blev sex valpar! Fyra tikar och två hanar. Två av tikarna blir nog kvar här hos forumister... En hos oss, och den andra "kungörs" senare.... Nu dyx det ner i valplådan igen: har roat mig med att stirra ner i den sen 5 imorse... p. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Valplycka!!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 Grattis till valpisarna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted June 3, 2017 Share Posted June 3, 2017 10 hours ago vandraren sa: Finns inget bättre än dessa små godingar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kkjon Posted June 4, 2017 Popular Post Share Posted June 4, 2017 På 6/3/2017 at 08:05 vandraren sa: Det blev sex valpar! Fyra tikar och två hanar. Två av tikarna blir nog kvar här hos forumister... En hos oss, och den andra "kungörs" senare.... Nu dyx det ner i valplådan igen: har roat mig med att stirra ner i den sen 5 imorse... p. Tjooho!!! En valp ska till Kinnekulle Bästa födelsepresent på många år 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Hmmmm... Ännu en morron åt skogen.... Skulle bara rätta till lite bland valparna.... OCH NU HAR HELA MORRAN GÅTT!!! Så underbart att vakna till smackandet, gnyendet och snarkandet! Dock så går hela dan utan att nåt blir gjort... De växer och frodas. Alice skällde för första gången på några dar igår: hon har nästan raderat sig själv, och går helt upp i mammarollen. Tebax till valplådan.... p. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Är alla tingade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 Hmmmmm.... Njaaaa.... Två tikar är tingade, vi själva och kkjon, och jag har planer för en hane. Vi har en lång lista av intresserade, och ett antal missade samtal. Men vi bestämmer inget förrän om två veckor. Det handlar inte om vem som stått längst i kön, eller så. Det handlar mer om vem som matchar vår "önskelista" på valpköpare, så det kan bli den som anmälde intresse sist, likväl som den som stått länge i kön. Önskelistan innehåller väl det gamla vanliga: inte stå i hundgård, gå drevprov, fullvärdig medlem i familjen, inte varglän osv. p. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 2 hours ago vandraren sa: Hmmmmm.... Njaaaa.... Två tikar är tingade, vi själva och kkjon, och jag har planer för en hane. Vi har en lång lista av intresserade, och ett antal missade samtal. Men vi bestämmer inget förrän om två veckor. Det handlar inte om vem som stått längst i kön, eller så. Det handlar mer om vem som matchar vår "önskelista" på valpköpare, så det kan bli den som anmälde intresse sist, likväl som den som stått länge i kön. Önskelistan innehåller väl det gamla vanliga: inte stå i hundgård, gå drevprov, fullvärdig medlem i familjen, inte varglän osv. p. "inte varglän" Där rök mina chanser mao. Förståeligt dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted June 5, 2017 Share Posted June 5, 2017 41 minutes ago MarkusR sa: "inte varglän" Där rök mina chanser mao. Förståeligt dock. Jag är ledsen, av alla tänkbara skäl kring varg, men tax och varg är ingen perfect match direkt... p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Jag och frugan har bestämt oss för att skaffa en till hund och vi har enats om en strävhårig tax. Nu återstår bara att hitta en kennel där man kan hitta en riktigt fin jaktmaskin som får rådjuren att bukta på en fotbollsplan i timmar. Nån som vet av nå fina kullar som nyss kläckts eller kommer inom en snar framtid? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 15 minutes ago Flintbüchse sa: Jag och frugan har bestämt oss för att skaffa en till hund och vi har enats om en strävhårig tax. Nu återstår bara att hitta en kennel där man kan hitta en riktigt fin jaktmaskin som får rådjuren att bukta på en fotbollsplan i timmar. Nån som vet av nå fina kullar som nyss kläckts eller kommer inom en snar framtid? Grattis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Just now lsjonsson sa: Grattis! Tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted June 16, 2017 Popular Post Share Posted June 16, 2017 På 2017-06-09 at 21:09 Flintbüchse sa: Jag och frugan har bestämt oss för att skaffa en till hund och vi har enats om en strävhårig tax. Nu återstår bara att hitta en kennel där man kan hitta en riktigt fin jaktmaskin som får rådjuren att bukta på en fotbollsplan i timmar. Nån som vet av nå fina kullar som nyss kläckts eller kommer inom en snar framtid? Jag skulle rekommendera dig att titta på följande kennlar (därmed inte sagt att det inte finns andra seriösa och duktiga uppfödare av strävhårstaxar): http://kustfyrenskennel.se/ http://www.hvarstakennel.com/ http://www.plumdee.se/3 frames center/MaseboKennel.Taxen09.pdf Strävhårstaxar har en inneboende charm, som endast kan överskuggas av dess envishet. Fler strävhår åt folket!!! MVH Alias 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Ja, dom är riktigt trivsamma! Jag ska kika på dem! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Det blir kanske en strävhårig här med. De senaste åren har suget efter en rådjursdrivare blivit allt större. Helt enkelt för att det är den jakt jag har lite lättillgänglig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 1 hour ago MarkusR sa: Det blir kanske en strävhårig här med. De senaste åren har suget efter en rådjursdrivare blivit allt större. Helt enkelt för att det är den jakt jag har lite lättillgänglig. Klart att du ska unna dig ett litet skäggmonster! Var ute och promenerade med farsgubbens strävhårstik i eftermiddags och fick några koppeldrev efter ekorre och diverse fåglar som hade oturen att visa sig i jyckens synfält (märks att jaktlusten sprider sig till fler viltarter ju längre in i hundförbudstiden man kommer). MVH Alias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Kustfyrens skall inte ha valpar i år, men ring gärna Bosse och tjöta tax! Om du kan avsätta några timmar vill säga! Hursomhelst så är Bosse nåt ruggigt seriös! Han åker låååångt för att titta på en hane. Deras taxar är väldigt goa i sättet, alla jag träffat, riktigt goa. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 14 hours ago vandraren sa: Kustfyrens skall inte ha valpar i år, men ring gärna Bosse och tjöta tax! Om du kan avsätta några timmar vill säga! Hursomhelst så är Bosse nåt ruggigt seriös! Han åker låååångt för att titta på en hane. Deras taxar är väldigt goa i sättet, alla jag träffat, riktigt goa. p. Så sant, men deras hundar tilltalar mig både exteriört och till sättet. Då kan det vara värt att vänta lite om man ska skaffa valp. MVH Alias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandraren Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Alias! Absolut är det så! Menar absolut inte annat! I år tar de inget på vår/sommarlöpet, men kanske senare/alt tidigt nästa år. Det skadar inget att visa intresse hos uppfödare innan kullen är född!!! Eller ens tillverkad för den delen! Bosse är ju väldigt trevlig dessutom, och jyckarna är väldigt trevliga. Jag vet att de jagar bra oxå, då vi jagar ihop regelbundet. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts