Hoppa till innehåll

TAX


Foffe

Recommended Posts

På 20 juni 2017 at 19:07 vandraren sa:

Du blir nog grusig när du är ute, du får nog fästingar om du är i skogen, skulle tro att du tillhör den absolut största delen av allt levande som har toppen av matsmältning när det sovs.... Där finns nog ingen anledning till avundsjuka....? Det är fullt möjligt att torka tassar, kamma efter fästingar, men sen blir det svårt. Det är en sak att prutta och en annan att låta skitnödig.

p.

Loppor. Ytterligare en anledning till att man inte har dem i sängen.

"En honloppa kan lägga 50 ägg om dagen i katt- eller hundpälsen och när hunden eller katten får loppor, får även hemmet det."

Hellre låta skitnödig än lopplarver och ägg i sängmadrassen.image.thumb.png.2a110319996818eca6f04e36c18373d3.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Flintbüchse sa:

Loppor. Ytterligare en anledning till att man inte har dem i sängen.

"En honloppa kan lägga 50 ägg om dagen i katt- eller hundpälsen och när hunden eller katten får loppor, får även hemmet det."

Hellre låta skitnödig än lopplarver och ägg i sängmadrassen.image.thumb.png.2a110319996818eca6f04e36c18373d3.png

Med det resonemanget ska väl varken katt eller hund in genom ytterdörren.

Får den loppor så har du loppor i huset  oavsett om den ligger i din säng eller i sin korg 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 7/16/2017 at 17:18 Flintbüchse sa:

Loppor. Ytterligare en anledning till att man inte har dem i sängen.

"En honloppa kan lägga 50 ägg om dagen i katt- eller hundpälsen och när hunden eller katten får loppor, får även hemmet det."

Hellre låta skitnödig än lopplarver och ägg i sängmadrassen.image.thumb.png.2a110319996818eca6f04e36c18373d3.png

Ojoj vad mycket härligt man skulle missa om man inte myste med jyckarna i sängen, att ligga och gå genom jaktdagen ihop t.ex.  

Oxå ett ypperligt läge att verkligen syna sin bundsförvant från nos till svans, mysfaktor de lux. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 23 juli 2017 at 11:34 Flintbüchse sa:

Äntligen har rådjurens bane hittat hem till oss! En riktig jordraket! :)

image.jpeg

Grattis! Black & Tan, sträv? Ser riktigt alert ut! Vart är den ifrån? Finns det kanske Kustfyrens i den...?

Nu har vi ju "kivats" lite om hundars "rätt" att vara på olika platser i ett hem...., men nu är det nog över...? Den grabben kommer nog bestämma det mesta!?

Igen: grattis!

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago vandraren sa:

Grattis! Black & Tan, sträv? Ser riktigt alert ut! Vart är den ifrån? Finns det kanske Kustfyrens i den...?

Nu har vi ju "kivats" lite om hundars "rätt" att vara på olika platser i ett hem...., men nu är det nog över...? Den grabben kommer nog bestämma det mesta!?

Hårlagskorsning! :) Inget Kustfyrens i honom. Han håller redan på att försöka dominera andra hunden här hemma så han blir nog lite att tampas med framöver! Smygande kommer han som en korvformad piraya och biter sig fast i hälsenorna på mig med jämna mellanrum. :D 

Han ska jaga både rådjur och räv, drev och i gryt. Kan inte bli annat än bra det här! 

Meninsskiljaktigheter i petitesser bekommer inte mig! Hehe!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag gick vårt delägarskap igenom hos SKK, och vi är numer en del av Mossekes Kennel.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
48 minutes ago MarkusR sa:

Precis lagt det första spåret för vår Luna, 11 veckor.  Viltfärgad strävhår. Några meter rakt fram och en klöv i slutet. Vi får se om hon fattar galoppen direkt eller om vi måste upprepa. _20170819_123235.thumb.JPG.980811711159895984fa82c623bf40ac.JPG

Hon fick sniffa på ett nyskjutet huvud i förmiddags. 

Hur reagerade den när du lät den sniffa? :)

Lät min 11 veckors valp sniffa på ett trafikdödat rådjur för ett par veckor sedan. Han morrade och skällde, sen högg han sig fast i halsen på det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Flintbüchse sa:

Hur reagerade den när du lät den sniffa? :)

Lät min 11 veckors valp sniffa på ett trafikdödat rådjur för ett par veckor sedan. Han morrade och skällde, sen högg han sig fast i halsen på det. 

Mest nyfiken, ville slicka på det överallt. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Andreas C

Fan va kul! Grattis! Tagen på sängen? Så är det med de hundar som jagar på genetisk bas, och inte "dresseras" till jakt: rätt som det är så har alla synapser kopplats rätt, och de är "färdiga" jakthundar!

Sen är de ju inte riktigt färdiga... Men jaktegenskaperna är det! Bara bygga på med dressyr och rutin! Ståpäls och förvåning i skön mix, va?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MarkusR sa:

Det där är lurigt, om man inte alls har tid att sitta timmar i skogen... 

Kul att han jagar dock. :thumbsup:

Min tik är nu 8månader och jag har inte släppt alls egentligen, bara spårträning. IMG_20180114_164105_923.jpg.a3f9405f80cd1153fe708d54b87bb9b0.jpg

 

Ja precis. Gick runt lite för o lägga vittring från mig. Det är jätteroligt.

Spårträning är jättebra. Jag ska gå spårkurs med min nu i vår. Bra att få till spårnogrannheten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago vandraren sa:

Andreas C

Fan va kul! Grattis! Tagen på sängen? Så är det med de hundar som jagar på genetisk bas, och inte "dresseras" till jakt: rätt som det är så har alla synapser kopplats rätt, och de är "färdiga" jakthundar!

Sen är de ju inte riktigt färdiga... Men jaktegenskaperna är det! Bara bygga på med dressyr och rutin! Ståpäls och förvåning i skön mix, va?

p.

Tack så mycket. Ja jag var verkligen förvånad. Han har bara varit lös lite i skogen för skogsvana. Varit iväg typ 300m  o väckt lite o sen kommit tillbaka. Sen förra helgen fick han spåra fram till ett rådjur som sköts för min andra tax. Så det kanske var tändvätskan. Så jakten finns i generna?

Japp nu blur det o träna dressyr o låta han mogn till sig. Ja det var riktigt härligt. Det var ett av dom bättre dreven jag har lyssnat på. Det buktade runt välldigt fint. Hörde det nästan hela tiden. Var bara borta en liten stund?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago AndreasC sa:

Ja det är riktigt skoj. Hur länge dröjer det tills du blir med valp? Vad är det för sort?

En strävhårig igen, slutet på mars om allt går bra och en ”kille”. Är födda i måndags så nu är det väntans tider.:)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-25 at 18:35 Takko sa:

En strävhårig igen, slutet på mars om allt går bra och en ”kille”. Är födda i måndags så nu är det väntans tider.:)

Okej vad skoj. Då får vi hålla tummarna på det. Ja då förstår jag att du längtar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det har varit dåligt med spårträning nu när det varit så mycket snö och kallt. Gjorde ett kort spår, knappt 400 meter. Ett bloduppehåll, ett par vinklar, hittade färska rävspår som jag följde över ett gjärde. Det gick som tåget, över skidspår och promenadstigar med hundspår. Tappade förvisso ett par gånger men ringade snabbt  och kom på igen.  Efter spåret hittade hon färska rådjursspår och det var jätteintressant. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...