Popular Post qvarnhill Posted October 9, 2020 Popular Post Posted October 9, 2020 Körde en hägnjakt, taxspjutet löper så det passade fint. 18 km med en medelhastighet av 8 km/h!? Hur är det ens möjligt med de små benen och tassarna? Vi var ute efter en specifik dovskovel men han vann idag, det fina hundjobbet till trots! 6 Quote
Takko Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 Första helgen regnade bort här, men till slut fick vi lite jakt. 15 min sen var bröt han, lite som att börja om igen? Men det drar nog iväg snart så korta tider nu känns bra..... Quote
MarkusR Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 1 hour ago qvarnhill sa: Körde en hägnjakt, taxspjutet löper så det passade fint. 18 km med en medelhastighet av 8 km/h!? Hur är det ens möjligt med de små benen och tassarna? Vi var ute efter en specifik dovskovel men han vann idag, det fina hundjobbet till trots! Det är löjligt snabbt för en tax, det måste ha varit lätt terräng. I lördags när jag var jaktledare hade vi en korthårig liten kille som höll liknande tempo, helt galet Quote
MarkusR Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 I morgon blir det fjärde och sista jaktdagen för taxen innan husse ska vara passhjon för att fylla frysen ? Bara ett skjutet för henne i år hittills, det har varit tungjobbat med tomma såtar och passkyttar som bommar när det väl finns rådjur. Quote
Popular Post MagnusN Posted October 9, 2020 Popular Post Posted October 9, 2020 58 minutes ago MarkusR sa: I morgon blir det fjärde och sista jaktdagen för taxen innan husse ska vara passhjon för att fylla frysen ? Bara ett skjutet för henne i år hittills, det har varit tungjobbat med tomma såtar och passkyttar som bommar när det väl finns rådjur. När girigheten tar över förståndet... Tänk inte på ett tättskalligt buktande drev när du sitter där i tystnaden och väntar. På ingenting. ? 5 Quote
qvarnhill Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 3 hours ago MarkusR sa: Det är löjligt snabbt för en tax, det måste ha varit lätt terräng. I lördags när jag var jaktledare hade vi en korthårig liten kille som höll liknande tempo, helt galet Ahh, det är alltså hårlaget det hänger på! ? 2 Quote
Mulle mek Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 1 hour ago qvarnhill sa: Ahh, det är alltså hårlaget det hänger på! ? Då säger jag också Ahh. En korthårig Tax är i princip lika snabb som en spår noga skalldrivande Springer Spaniel som inte har påskjutet i nosen? 1 Quote
Popular Post qvarnhill Posted October 13, 2020 Popular Post Posted October 13, 2020 Var med som hundförare på en lite större jakt idag, hade hoppats på lite sköna rådrev nu när vi jagade utan staket... Dröm å glöm! Taxen hittade självklart på en kronhjort som buktade lika bra som ett australiskt roadtrain! Påminde mycket om mina minnen av dreverjakt i öppen terräng efter fälthare... Rakt fram i flera hundra meter och sedan vinkelräta "svängar". Fick åka till dagens första såt och hämta hunn, dryga två kilometer bort där hjorten ruttnat på ettermyran som roade sig med att skälla ståndskall. Fan, blir bra avundssjuk på alla som jagar på sörmlandsmarker, variationsrik fauna och pinnmo, ganska långt från mina normala marker, speciellt vad gäller markens beskaffenhet - lera, lera och ännu mer lera! 4 Quote
Popular Post qvarnhill Posted October 31, 2020 Popular Post Posted October 31, 2020 Flax-Taxen fick göra ett kortare dösök på en galt som inte fattade att den var död efter en smekning av Nils l's .358 NM... Taxen måste ju få ha lite skoj den också! 4 Quote
Popular Post alias Posted December 13, 2020 Popular Post Posted December 13, 2020 Såhär kan man se ut efter 13,5 km rådjursdrev på tallmossar och Gudrun-hyggen. Taxen sket fullständigt i skidskyttet som visades på köks-TVn. MVH Alias 5 Quote
Popular Post kkjon Posted December 13, 2020 Popular Post Posted December 13, 2020 Några km på Kinnekulle,s sluttningar och fjäskande vid köksbordet ger samma effekt 6 Quote
Popular Post qvarnhill Posted December 14, 2020 Popular Post Posted December 14, 2020 Flax-Taxen å jag var iväg på lite blandjakt i lördags, en 200 Ha stor landnära ö med allehanda vilt och jakten var väl mest tänkt att reducera vildsvinen med tillstånd att skjuta rådjur och predatorer också... 1,7 mil blev det, jag hade dovhjort i pass fyra gånger och nej, dovhjortarna var inte lovliga. 6 Quote
qvarnhill Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 Ny jakt igår, viltrika Sörmlandsmarker men fortfarande "fel djur"... Upptag och 1,5 kilometer rätt ut ur marken! Andra gången på samma mark och så surt, samma resultat, passkyttarna får inte njuta av taxen som jagar på grannmarken med en långskjuts. Quote
kkjon Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 Dov eller kron antar jag. Trist men inte alls ovanligt. Quote
Galne Posted December 16, 2020 Posted December 16, 2020 När kompisens Beaglevalp spikar ur marken har vi misstänkt kronhjort, går fort och rakt iväg utan bukter. När hon hittar på rådjur så snurrar det runt så sakteliga, även om det kan bära iväg.. Finns ingen dov på hans mark men väl kron. Quote
Popular Post alias Posted January 7, 2021 Popular Post Posted January 7, 2021 Händer för lite i den här tråden! Bifogar en bild från i förmiddags på en liten dam som tyckte att jag var olidligt långsam med att stryka kopplet på henne. Efter lite rotande på harslag och stöthundsagerande med efterföljande drevskall på en tjäderhöna som lyfte från en skyddad tillvaro under en kjolgran så blev det upptag och rådjursdrev. Farsgubben hade drevdjuret inne på 35 m utan att komma åt att skjuta. Kopplade efter drygt 9 km i tassarna. MVH Alias 5 Quote
Popular Post qvarnhill Posted January 7, 2021 Popular Post Posted January 7, 2021 OK, "finjakt" igår och jag fick premiära med frilevande dov för egen hund, det har skjutits förr för taxen både i och utanför hägn men detta var min första frilevande dov för egna hunden. Idag var det "korvgrillningsjakt", hade hoppats på lite rådjur eller hare men det blev vildsvin som drog rakt ur såten. 4 Quote
Takko Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 Jaha, då var säsongen slut här i våra trakter. Knivskarpt i skogen så det blir inga mer roliga taxdrev denna gång. Fy fasen vad det känns långt till nästa säsong redan. Hoppet fanns men dunderskare och massa minusgrader sätter käppar i hjulet. Fick ställa in ett prov imorgon och nu ska jag bara tjura en stund innan man får trösta sig med kråkorna ett tag? Quote
Popular Post qvarnhill Posted January 28, 2021 Popular Post Posted January 28, 2021 Mrs Jekyll & Miss Hyde... Nice att samma ljuvliga hund kan vara världens bästa sängvärmare och sömntuta kan ta hand om skadskjutna vilda djur från dovhjort och neråt! 4 Quote
Popular Post kkjon Posted January 28, 2021 Popular Post Posted January 28, 2021 Vem var det som sköt??? 2 4 Quote
alias Posted January 31, 2021 Posted January 31, 2021 För att travestera Galenskaparna & Aftershaves: "Tornado - i väntan på nästa OS!" Taxen - i väntan på nästa jaktsäsong! MVH Alias 1 1 Quote
qvarnhill Posted April 8, 2021 Posted April 8, 2021 Flaxa-Tax har full koll på möss och sorkar i trädgården och jagar dem så fort hon kommer åt... Denna mus klarade livhanken genom att springa in under gräsklipparen! Dela - YouTube Quote
Popular Post qvarnhill Posted September 23, 2021 Popular Post Posted September 23, 2021 Var i princip mogen för sängen då telefonen ringde, "nu är det någon ute och lyser på åkern igen", ja, det har setts lampor ute i kornåkern så jag kastade mig iväg, tänkte jag ville veta vem som var ute och lyste i "min" åker i mörkret. Kommer fram då en eftersöksjägare håller på att avsluta, han hade just skjutit en lite större galt som blivit "touchad" av en bil. Okej, "mina spanare" har sett lampor på åkern lite nu och då den senaste tiden och jag tänkte få klarhet i det hela, varför har ingen meddelat mig? Eftersöksjägaren hade ringt till Holmens som äger omgivande mark men där lysena setts var på "min" åker och jag förklarade hur gränserna gick för framtida bruk... Nåja, jag fick en ungefärlig position där grisen låg och gav mig ut i åkern med hjälp på fyrhjuling och själv utrustad med en rejäl lampa, hittade förstås ingen gris i mörkret. När jag for hemifrån så fick förstås Flaxa åka med, jag vill gärna ha henne med mig, hon är trots allt min bästa kompis! Så, till bilen och fick på Flaxa en spårsele och hoppades väl att hon skulle få den döda grisen i näsan, problemet var bara att på åkern fanns minst ett rådjur och ett gäng levande grisar så Flaxa hade lite jobbigt att fokusera på rätt sak. Men efter en stund då jag kommit rätt i vind och tvingade henne att hänga på mig så fick hon snart dö-lukt i nosen och letade upp galten åt mig. Nyss hemkommen från slakteriet, tröttheten jag kände när telefonen ringde ringde finns inte kvar... Alltid "spännande" att ta reda på trafikgrisar, det kan se ut hur som helst men denna hade endast två synliga skador, där kulan gått in och där kulan gått ut, snyggt och prydligt skjutet. Fint helfall på runt 50 kilo! Meeen, med tanke på eftersöksjägarens rapport om ett trettiotal grisar på åkern då han kom med hunden i spårlinan och den handfull grisar jag också såg och Flaxa kände/hörde får det nog lov att bli lite jakt på den åkern så grisarna käkar middag någon annan stans. Tur att Flaxa är morgontrött, tror att det kan bli lite sovmorgon i morr'n... Glöm inte slå på ljudet! 20210922_230052.mp4 7 Quote
Recommended Posts