killer_mouse Posted October 7, 2021 Share Posted October 7, 2021 Så här drygt snart året efter min söta strävhårs flicka gick vidare till dom viltrika skogarna på andra sidan. Så gör sej saknaden av tax sej påmind 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kkjon Posted October 8, 2021 Popular Post Share Posted October 8, 2021 Dom är underbara dom små liven. Min Axa redde ut två eftersök igår 🙂 Men gick tyvärr bet på ett tredje " bonuseftersök". Två passgrannar skjuter var för sig ett skott. När jag har hittat och avlivat djur nr 2 och går ut ur skogen hittar Axa ytterligare ett spår med blod. Nästa hund kommer inte längre än vad jag och Axa gjorde 😒 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted October 10, 2021 Popular Post Share Posted October 10, 2021 Alltså, varför, VARFÖR väntade jag ett helt liv nästan innan jag skaffade mig en tax!? Jag blir galet imponerad varje gång jag jagar med min lilla prinsessa. Igår så var vi involverade i en hägnjakt med 6 bössor, höll knappt på att få upp hunn hemma på morgonen, hon är galet morgontrött om hon inte sett och hört alla tecken på att det är jakt på G. När dagen var slut hade hon skrapat ihop 25 kilometer i de små taxtassarna och vi fick ihop en imponerande viltparad... Helskovel, halvskovel och stånghjort samt två skapliga mufflonbaggar! Gud vad jag älskar den hunden... ❤️ 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted October 11, 2021 Share Posted October 11, 2021 Farsan och jag var bortbjudna på jakt i helgen. Efter ett par släpp på marker som höll hyfsat med dovvilt så kunde vi konstatera att farsans strävhårstik driver dov med samma entusiasm som rådjur. 😁 Dock inget skjutet för henne tyvärr, men det kan vi inte klandra hunden för. MVH Alias 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted October 11, 2021 Popular Post Share Posted October 11, 2021 Fullskjutna älglicenser nu så idag släpptes taxen. Härligt med taxskall och fint buktande drev idag som bonus. Skottchanser fanns men ville inte idag....... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted October 21, 2021 Popular Post Share Posted October 21, 2021 Fun day out... Två timmar dov och två timmar mufflon för Flaxa-Tax idag! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted October 31, 2021 Popular Post Share Posted October 31, 2021 Alltså, min tax, är hon som andra taxar tro!? Jagade vildsvin igår, perfekt lördagsnöje på min otröskade kornåker och lyckades få omkull två grisar. Ingen föll i skottet så jag hämtade taxen som löste uppgiften gallant. Ja, inte enligt skolboken, hon skiter i flyktspåret, lyfter näsan och sedan går hon till djuret och döskäller, effektivt på dött vilt, kanske inte så bra på levande men det funkar för det mesta. Båda svinen hittades och bärgades och fick en sista färd över åkern till tonerna av en galen tax! 😂 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted October 31, 2021 Share Posted October 31, 2021 13 hours ago qvarnhill sa: Alltså, min tax, är hon som andra taxar tro!? Jagade vildsvin igår, perfekt lördagsnöje på min otröskade kornåker och lyckades få omkull två grisar. Ingen föll i skottet så jag hämtade taxen som löste uppgiften gallant. Ja, inte enligt skolboken, hon skiter i flyktspåret, lyfter näsan och sedan går hon till djuret och döskäller, effektivt på dött vilt, kanske inte så bra på levande men det funkar för det mesta. Båda svinen hittades och bärgades och fick en sista färd över åkern till tonerna av en galen tax! 😂 Min 4 åriga basset har gjort så några gånger på dösök. Får en känsla att han redan vindat in att det ligger något dött så att det inte är värt att ta omvägen att spåra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted October 31, 2021 Share Posted October 31, 2021 Helgen har gått i taxens tecken. Har gått med farsans tax både igår och idag. Två trevliga drev igår (8 km) och två idag (14 km) = TRÖTT tax ikväll! Hade med mitt äldsta kusinbarn (uppvuxen utomlands och nu boende i Stockholm) på jakt för första gången och hade turen att få skjuta en bock i första såten i lördags. 😁 Vi hade även fyra rådjursobs idag när han var med, varav jag provsköt och bommade ett 😖. Känns surt, men ändå bättre när allt pekar på totalbom än en halvdålig träff. MVH Alias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MarkusR Posted November 1, 2021 Popular Post Share Posted November 1, 2021 Jag var tvungen sitta passhjon i lördags men i går var det taxjakt, min lilla tik drev runt och runt tre drev i två såtar och till slut föll en bock, det satt långt inne. 17km totalt, hon var helt slut men vägrade ge sig. Fruktansvärt pannben i den lilla hunden. Första såten 😉 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted November 18, 2021 Popular Post Share Posted November 18, 2021 "-Vaddå backa, om baktassarna är på tröskeln och svansen i köket så är jag väl per definition fortfarande i köket? Farsans tax gör allt liberalare tolkningar för varje år, gällande hur hennes domäner (köket och grovutrymmet) bör avgränsas. MVH Alias 1 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted December 4, 2021 Popular Post Share Posted December 4, 2021 Blev lite motionerabde av farsans tax i förmiddags. Det hade kommit ca 4-5 cm nysnö under natten ovanpå veckans tidigare snölager så det totala snödjupet matchade taxens mankhöjd rätt väl. Tänkte att det var lika bra att ta vara på vad som kan komma att bli sista taxjaktstillfället på ett tag då väderleksprognosen sa att dagens blidväder tydligen ska återgå till skaplig kyla igen kommande dygn, med trolig skare som följd. Strök kopplet på vinst och förlust, i gränsen mellan ett andragallringsbestånd av gran och en lärkröjning, och tänkte att taxen vill nog inte söka ut eller jobba på slag alls i det här snödjupet. Blev förvånad när hon börjar intressera sig för ett kraftigt översnöat rådjursslag men lät henne jobba på slaget och hon gick ikapp djuret och reste det en bit ifrån mig. Både jag och farsan hade drevet nära oss, men ingen av oss såg drevdjuret. Efter ett tag tröttnade drevdjuret och drog in på grannmarken så då blev det hundhämtning. Jag kom mellan drevdjur och hund där det gått över en skogsbilväg. Trots 4,5 km i tassarna i snödjup i höjd med manken så var taxen inte helsäker på att det var ett bättre val att följa med mig till bilen än att fortsätta efter rådjuret. Inget stressat drevdjur idag, pejlen visade på en medelhastighet på strax över 3 km/h. Jag kan ju inte gärna klaga på hennes jaktlust, däremot kanske självbevarelsedriften har vissa brister ibland. Nu får både tax och rådjur vila i väntan på att föret blir lämpligare. MVH Alias 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted December 12, 2021 Popular Post Share Posted December 12, 2021 När jag trodde jag upplevt det bästa med Flaxa-Tax så drar hon upp ännu ett ess ur sin trollerihatt och ger min jaktdag en fet guldkant! Nästan 18 km idag, snittar 9,8 km/h men har ändå drivet att ta hand om en skadeskjuten spetshjort. Lätt men ändå illa skjuten hjort som hann springa 200 meter innan Ångmaskinen från Ånge kom ikapp och rev ner den och genast byta grepp för att hålla fast den i halsen tills vi kom fram och kunde avsluta. Skottet hade tagit väääldigt långt fram utan att träffa ben så det var fula mjukdelsskador på båda frambenen, den sprang säkert sämre än de andra hjortarna och det märkte förstås Flaxa och låste radarn på den... Oerhört nyttig hund helt enkelt. Glad över att jag aldrig vunnit på TRISS och Keno, fick min högvinst i form av en korthårstax! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted December 28, 2021 Popular Post Share Posted December 28, 2021 Om det nu inte erbjuds någon jakt för dagen, så får man se till att människorna i flocken bjuder på någon sorts meningsfull aktivitet efter frukost (a.k.a. passivitet 😉). MVH Alias 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted December 29, 2021 Popular Post Share Posted December 29, 2021 Jamen, faen va' coolt, idag blev det en dovskovel skjuten för taxen efter 20 minuters ståndarbete! Ännu coolare var väl att skytten var en ung tjej som uppsiktsjagade med sin pappa, mycket skytteträning men aldrig ens pekat med ett laddat vapen mot ett levande väsen tidigare. 7 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted December 29, 2021 Popular Post Share Posted December 29, 2021 Fick en liten filmsnutt från skyttens vapenkamera också... received_937236740255221.mp4 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted December 30, 2021 Popular Post Share Posted December 30, 2021 Jag och min farbror rastade farsans tax i min skog i förmiddags. Hon fick ihop drygt 5 km i tassarna och drevet snurrade med bra tryck på ca 10 ha tills jag kallade in henne efter att drevdjuret valde att gå ur marken. Det är en jäkla mysig jycke, men jag kommer nog aldrig att bli riktigt klok på henne: MVH Alias 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post sexfemåtta Posted December 30, 2021 Popular Post Share Posted December 30, 2021 Ju mer jag läser här desto mer vill jag ha en tax i framtiden! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MarkusR Posted December 31, 2021 Popular Post Share Posted December 31, 2021 Ännu en fantastisk dag med tax, Luna tog upp ganska fort och höll bra fart trots snön, ca 5km/t. Efter att ha buktat runt hela såten och 5 av 7 passkyttar sett drevdjuren fick den 6e skytten läge och fällde ett bockkid. Alla var skitnöjda med drevet och en av de äldre herrarna som inte jagat med tax på många år var helt lyrisk. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted January 2, 2022 Share Posted January 2, 2022 Omväxling förnöjer, ansåg tydligen taxen och snodde ihop sig på andra hållet efter dagens jakt: Det blev två drev, ett som inte buktade alls utan gick tänligen rakt med några vinklar här och var (känns inte helsäkert att det var rådjur) och ett som buktade desto bättre men tyvärr mestadels strax utanför marken. Summerade drygt 1 mil i tassarna för taxen, enligt pejlen. MVH Alias 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted January 17, 2022 Popular Post Share Posted January 17, 2022 Är tveksam, tror jag blivit lurad, har nog fått en gråhunn i fel kostym och storlek... Ståndjobb med en dovstång idag som inte ens var särskilt intresserad av att springa trots att jag kom riktigt nära med mitt fula tryne! Fick lov att kalla på en passkytt som kom och ordnade med hjorten, annars hade väl "taxen" stått där fortfarande och skällt! Ja just ja, sedan fick den lilla bastarden ordna lite med en rejäl dovkalv som var skammad, klockrent nacksving så det är nog en blandning av spets och brottare jag fått! Vill bara klargöra att sekvensen med kalven så jag filmade inte istf att avliva men med en tax hängande i hjortens öra är det inte läge liksom, avvaktade en stund i hopp om att hunn skulle tappa greppet så vi kunde skjuta men nej. Så fort jag slutade filma gick jag närmare i hopp om att kunna avsluta med kniven men då sprättade kalven iväg, chansen kom och skytten förvaltade den väl. 20220117_102619.mp4 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted January 18, 2022 Popular Post Share Posted January 18, 2022 23 hours ago qvarnhill sa: Är tveksam, tror jag blivit lurad, har nog fått en gråhunn i fel kostym och storlek... Ståndjobb med en dovstång idag som inte ens var särskilt intresserad av att springa trots att jag kom riktigt nära med mitt fula tryne! Fick lov att kalla på en passkytt som kom och ordnade med hjorten, annars hade väl "taxen" stått där fortfarande och skällt! Ja just ja, sedan fick den lilla bastarden ordna lite med en rejäl dovkalv som var skammad, klockrent nacksving så det är nog en blandning av spets och brottare jag fått! Vill bara klargöra att sekvensen med kalven så jag filmade inte istf att avliva men med en tax hängande i hjortens öra är det inte läge liksom, avvaktade en stund i hopp om att hunn skulle tappa greppet så vi kunde skjuta men nej. Så fort jag slutade filma gick jag närmare i hopp om att kunna avsluta med kniven men då sprättade kalven iväg, chansen kom och skytten förvaltade den väl. 20220117_102619.mp4 22.9 MB · 0 downloads Snälla qvarnhill, posta dessa filmklipp med Flaxas ståndarbeten även under arean "Ställande hundar" så att de där krullsvansfanatikerna får något vettigt att kolla på. 😉 MVH Alias 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 Idag körde vi en större samjakt med taxar ute i byn där föräldragården ligger. Ett dussin jägare och ett halvdussin hundar. Många fick se djur, men mycket stolpe ut tyvärr. Jag fick dock skjuta ett rådjur på drev för farsans tax (skjuten med hagel i huvudet på ca 10 m håll, så därför bifogas ingen bild). Föll även en fullpälsad löskeräv hos en annan jägare. En trevlig dag i skogen! MVH Alias 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted January 30, 2022 Share Posted January 30, 2022 5 hours ago alias sa: Idag körde vi en större samjakt med taxar ute i byn där föräldragården ligger. Ett dussin jägare och ett halvdussin hundar. Många fick se djur, men mycket stolpe ut tyvärr. Jag fick dock skjuta ett rådjur på drev för farsans tax (skjuten med hagel i huvudet på ca 10 m håll, så därför bifogas ingen bild). Föll även en fullpälsad löskeräv hos en annan jägare. En trevlig dag i skogen! MVH Alias Rådjursjakt med tax och hagelbössa... It's da shit! 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted March 31, 2022 Popular Post Share Posted March 31, 2022 Efter en jäkligt jobbig period när vi fick taxen påkörd och fick ta bort honom innan jul så finns det lite ljus i tunneln. Fyra veckor efter parning så är det något på gång. Har vi tur så kan det bli en tax kille i huset i juni om allt går bra 😍 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts