Jump to content

TAX

Foffe

Recommended Posts

Så här drygt snart året efter min söta strävhårs flicka gick vidare till dom viltrika skogarna på andra sidan. Så gör sej saknaden av tax sej påmind 

• Sad 4

Farsan och jag var bortbjudna på jakt i helgen.

Efter ett par släpp på marker som höll hyfsat med dovvilt så kunde vi konstatera att farsans strävhårstik driver dov med samma entusiasm som rådjur. 😁

Dock inget skjutet för henne tyvärr, men det kan vi inte klandra hunden för.

MVH

Alias

• Like 2

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
13 hours ago qvarnhill sa:

Alltså, min tax, är hon som andra taxar tro!? Jagade vildsvin igår, perfekt lördagsnöje på min otröskade kornåker och lyckades få omkull två grisar. Ingen föll i skottet så jag hämtade taxen som löste uppgiften gallant. Ja, inte enligt skolboken, hon skiter i flyktspåret, lyfter näsan och sedan går hon till djuret och döskäller, effektivt på dött vilt, kanske inte så bra på levande men det funkar för det mesta. Båda svinen hittades och bärgades och fick en sista färd över åkern till tonerna av en galen tax! 😂

Min 4 åriga basset har gjort så några gånger på dösök. Får en känsla att han redan vindat in att det ligger något dött så att det inte är värt att ta omvägen att spåra. 

Helgen har gått i taxens tecken. Har gått med farsans tax både igår och idag. Två trevliga drev igår (8 km) och två idag (14 km) = TRÖTT tax ikväll!

Hade med mitt äldsta kusinbarn (uppvuxen utomlands och nu boende i Stockholm) på jakt för första gången och hade turen att få skjuta en bock i första såten i lördags. 😁 Vi hade även fyra rådjursobs idag när han var med, varav jag provsköt och bommade ett 😖. Känns surt, men ändå bättre när allt pekar på totalbom än en halvdålig träff.

MVH

Alias

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Omväxling förnöjer, ansåg tydligen taxen och snodde ihop sig på andra hållet efter dagens jakt:

20220102_170814.thumb.jpg.0e2f25b61a6adf27ba17457bc59dea93.jpg

Det blev två drev, ett som inte buktade alls utan gick tänligen rakt med några vinklar här och var (känns inte helsäkert att det var rådjur) och ett som buktade desto bättre men tyvärr mestadels strax utanför marken. Summerade drygt 1 mil i tassarna för taxen, enligt pejlen.

MVH

Alias

• Like 2

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Idag körde vi en större samjakt med taxar ute i byn där föräldragården ligger. Ett dussin jägare och ett halvdussin hundar.

Många fick se djur, men mycket stolpe ut tyvärr. Jag fick dock skjuta ett rådjur på drev för farsans tax (skjuten med hagel i huvudet på ca 10 m håll, så därför bifogas ingen bild). Föll även en fullpälsad löskeräv hos en annan jägare.

En trevlig dag i skogen!

MVH

Alias

• Like 2

5 hours ago alias sa:

Idag körde vi en större samjakt med taxar ute i byn där föräldragården ligger. Ett dussin jägare och ett halvdussin hundar.

Många fick se djur, men mycket stolpe ut tyvärr. Jag fick dock skjuta ett rådjur på drev för farsans tax (skjuten med hagel i huvudet på ca 10 m håll, så därför bifogas ingen bild). Föll även en fullpälsad löskeräv hos en annan jägare.

En trevlig dag i skogen!

MVH

Alias

Rådjursjakt med tax och hagelbössa... It's da shit! 👍

• Like 1

• 2 months later...