Takko Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 En liten fråga, är det någon som har använt bärsele till en taxvalp någon gång. Om, något att rekommendera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 17 minutes ago Takko sa: En liten fråga, är det någon som har använt bärsele till en taxvalp någon gång. Om, något att rekommendera? Inte någon bärsele, stoppat ner valpen i en väska med huvudet utanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 10 hours ago kkjon sa: Inte någon bärsele, stoppat ner valpen i en väska med huvudet utanför. Funkar ju det med. var frugan som tyckte det kunde vara smidigt då hon är ut o knatar innan han blir så stor så han fixar det själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted May 12, 2022 Popular Post Share Posted May 12, 2022 lite godingar som är ett par veckor nu. En av dessa hanar kommer bli ny familjemedlem ❤️ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted May 28, 2022 Popular Post Share Posted May 28, 2022 Det händer för lite i den här tråden. Får publicera en bild på en tax i "off-season mode". Detta är helt klart den av farsans taxar genom åren som söker mest mänsklig kontakt. Jag tror faktiskt att hennes minne över den knätid hon fått hittills under dagen nollställs så fort samtliga fyra tassar nuddar köksgolvet. MVH Alias 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted May 29, 2022 Popular Post Share Posted May 29, 2022 På 2022-04-10 at 21:31 Takko sa: En liten fråga, är det någon som har använt bärsele till en taxvalp någon gång. Om, något att rekommendera? För alla oss som kommit rejält över på "döhalvan" var detta en gång en nymodighet, tiden för tjugofemöringar i telefonautomaterna var över, man köpte helt enkelt ett telefonkort med X-antal markeringar som man kunde spendera i telefonautomaterna. Motiven på telefonkorten varierade men detta har jag sparat i gott och väl 40 år, "fel" hårlag på taxen men ändå, en gammal stolsrygga, varselfärgad glesbygdskavaj och taxen bekvämt transporterad. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fläskfia Posted May 29, 2022 Share Posted May 29, 2022 Samt hagelbössa med korrekt monterade pipor. Hagelgeväret var det vapen som i varje fall jag använde nästan uteslutande vid all jakt. Klass 1 vilt som hjort och vildsvin var knappt förekommande på den tiden. Undantaget var såklart älgjakten, till taxens stora besvikelse då den fick vara kvar hemma och var s-tsur när vi kom hem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted May 29, 2022 Popular Post Share Posted May 29, 2022 14 minutes ago Fläskfia sa: Samt hagelbössa med korrekt monterade pipor. Hagelgeväret var det vapen som i varje fall jag använde nästan uteslutande vid all jakt. Klass 1 vilt som hjort och vildsvin var knappt förekommande på den tiden. Undantaget var såklart älgjakten, till taxens stora besvikelse då den fick vara kvar hemma och var s-tsur när vi kom hem. Japp, om Gud velat att vi skulle skjuta med hagelbock hade han placerat våra ögon i en lodrät linje, inte vågrät! 😂 2 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted June 8, 2022 Popular Post Share Posted June 8, 2022 Nu så är det två veckor kvar sen kommer vi att hämta honom 😀 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MarkusR Posted June 8, 2022 Popular Post Share Posted June 8, 2022 i lördags hämtade jag den nya rådjursraketen 💪 Masen (från Dalarna)är kung och trygg men full av bus. Skogsvana och spårträning är redan på programmet. MOV_2458.mp4 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted June 9, 2022 Share Posted June 9, 2022 17 hours ago MarkusR sa: i lördags hämtade jag den nya rådjursraketen 💪 Masen (från Dalarna)är kung och trygg men full av bus. Skogsvana och spårträning är redan på programmet. MOV_2458.mp4 51.95 MB · 0 downloads Goa bilder....:-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted June 21, 2022 Popular Post Share Posted June 21, 2022 Och nu är det dags, på torsdag hämtar vi 😍 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post alias Posted June 25, 2022 Popular Post Share Posted June 25, 2022 Lite småljummet idag. Farsans tax brukar tappa både promenadlust och tempo i värmen, så idag blev det en tur på ca 3 km mellan frukost och förmiddagskaffet - innan temperaturen hunnit stiga allt för mycket. Med en promenadrutt som medförde stor del promenad i skugga och ett par vätskekontroller så blev tempot acceptabelt. Tillbaka efter promenaden så är det skönt att svalka magen och tassarna mot de svala cementstenarna i skuggan under bordet på terrassen: MVH Alias 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Takko Posted June 27, 2022 Popular Post Share Posted June 27, 2022 Innan midsommar hämtade vi då Krutis. Helgen har ju varit jäkligt varm så mycket skugga och vila har det blivit. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kkjon Posted July 2, 2022 Popular Post Share Posted July 2, 2022 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MarkusR Posted July 3, 2022 Popular Post Share Posted July 3, 2022 Det går bra att chilla på husses arm. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted August 2, 2022 Share Posted August 2, 2022 14 veckor idag. Jakten har börjat men sträcker sig till alla flygfän som finns och högviltet är nog trastarna på trädgården 🙃 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alias Posted August 21, 2022 Share Posted August 21, 2022 Farsans tax a.k.a. "Skäggiga damen" vaknade upp med väldigt konstiga mustascher i morse. Liknade nästan sådana där tvinnade mustascher, tror de kallas "knävelborrar": MVH Alias 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted October 2, 2022 Popular Post Share Posted October 2, 2022 Vi hade en fin premiärdag Flaxa-Tax och jag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted November 12, 2022 Popular Post Share Posted November 12, 2022 Förvisso hägnjakt, folk får tycka precis vad de vill om det men jag bryr mig inte, hunden får jaga! Knappa 9 km igår med tre dov i backen, drygt 18 idag med två i backen, jag fattar inte hur mycket pannben det kan finnas på en liten tax! Nu får hon nog vila till nästa helg, då verkar det bli jakt på Åland för oss... 😁 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted November 12, 2022 Share Posted November 12, 2022 1 hour ago qvarnhill sa: Förvisso hägnjakt, folk får tycka precis vad de vill om det men jag bryr mig inte, hunden får jaga! Knappa 9 km igår med tre dov i backen, drygt 18 idag med två i backen, jag fattar inte hur mycket pannben det kan finnas på en liten tax! Nu får hon nog vila till nästa helg, då verkar det bli jakt på Åland för oss... 😁 Då är vi där samtidigt. Var ska du? Vi ska till ÅlandsFilip. Åker färjan 20.00 från Grisslehamn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted November 13, 2022 Share Posted November 13, 2022 9 hours ago MagnusN sa: Då är vi där samtidigt. Var ska du? Vi ska till ÅlandsFilip. Åker färjan 20.00 från Grisslehamn. Inte en aaaning... 🤔 Medbjuden av en kompis som blivit inbjuden så jag har noll koll! Var visst nå'n mark i närheten av Mariehamn och en annan i närheten av Eckerö så i princip vet jag bara att vi ska till Åland. 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted November 13, 2022 Share Posted November 13, 2022 27 minutes ago qvarnhill sa: Inte en aaaning... 🤔 Medbjuden av en kompis som blivit inbjuden så jag har noll koll! Var visst nå'n mark i närheten av Mariehamn och en annan i närheten av Eckerö så i princip vet jag bara att vi ska till Åland. 😉 Vi kanske syns på färjan! Vi åker min svarta pickis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MarkusR Posted November 13, 2022 Popular Post Share Posted November 13, 2022 Dålig på att skriva i denna tråden men luna är ute flera gånger i veckan, det skjuts inte mycket med det är fina drev nästan alltid. Idag råkade jag ändå stå på rätt ställe En liten bock kom i full fart men jag rensade ut den fulltrånga högerpipan i drillingen så den gjorde bara en kullerbytta. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post kkjon Posted November 16, 2022 Popular Post Share Posted November 16, 2022 Lilla Axa 🥰 I helgen som var jagade vi rådjur i skogar med lite halvdåligt med rådjur. När man är i sådana skogar blir jag frustrerad över hennes obefintliga sök. Jag fick gå länge både på lördag och söndag innan det blev upptag. Men när det sen äntligen blev upptag drev hon ända tills dess att rådjuren sköts. På lördagen tog väl 4 minuter och på söndagen närmare 5 minuter!! Jaja, det är ju kul att det skjuts för henne. Nu ikväll gick vi ett eftersök. Dovkalv påskjuten i dom sista minuterna och den lägger sig i skottet. När jägaren nästan är framme så reser den sig och springer ut i mörkret. Jag ( och Axa ) är där dryga timmen senare. Vi börjar med att spana av fältet med mitt termiska, mååånga djur ute men inget som ligger still. Kollar skottplatsen men hittar absolut ingenting. Hämtar Axa i bilen och på väg fram korsar vi första löpan efter någon frisk hjort. Axa tycker att vi kan kolla vart det leder men jag får med henne till skottplatsen. Sätter på selen och pejlhalsbandet och vi går igång. Hon bara drar iväg utan några sökningar och jag hänger på. Ser inte en bloddroppe på hela sträckan. Korsar ett torrt dike i början och går på nästa fält parallellt med diket en 20-30m in på fältet. Efter ca 200m går vi mot diket och precis när Axa börjar gå i dikesbotten ser jag att kalven ligger 10m bort, levande. Stopp och back för att få ordning på bössa och sen sätter jag ett skott i huvudet. Enormt lättat jägare när det är klart och faktiskt en ganska stolt husse😊 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts