Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ser att vi är några som nyligen köpt sådana på denna sida så jag startar denna tråd!

Jag har efter mycket velande sålt min 6PPC för att själv testa denna kaliber som vissa fördömer andra lovordar nyfiken som jag är tänker jag själv ta reda på vilka som har rätt.

Så efter att jag med stort vemod sålt min Sako 6PPC som faktiskt fungerat ypperlig som toppjakts bössa har jag nu köpt denna Remington vssf II i 22-250

width=800 height=200http://i187.photobucket.com/albums/x258/laabban/20071030057-001.jpg[/img]

Det började inte bra då bössan sköt uselt med dem 2 fabriksladdade skott jag hade Sako samt Remington :'(

Nu har jag äntligen fått laddverktygen och började med att testa lapua 55grans helmantel först laddad med norma 203b 36,5-37,5 grans fortfarande uselt resultat runt 25-40mm >:(

Så idag testades samma kula laddad med vv.N140 och jag börjar få lite hopp ;D

Förs denna laddad med 34,5grans ett läskskott följande 3 lite hopp

Bild003.jpg

Sedan 35grans rätt stor förflyttning av träffbilden

Bild002.jpg

Slutligen 35,5 grans börjar hoppas

Bild004.jpg

Visst är 3skottare lite slumpartade men ska söka hyffsade ladningar innan jag går på 5skottare är nu ivrig att testa lite mera imorgon tror man börjar närma sig max runt 37grans fortsättning följer.......................

Hoppas flera fyller på hur era bössor skjuter och vilka laddningar som fungerar bra

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Kongratul

28

• Lars

27

• Fredde_piteå

16

• jocke f

7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Jaha ingen fler som skriver här ännu?

Testade i dag några steg till uppåt och tror jag hittat rätt krutladdning nu ska sedan testa lite olika friflykt samt fler flera kulor då dem kommer med posten.

Blir nog att köra med denna laddning

Bild005.jpg

När även 36,5 låg på samma träffpunkt så sköts sedan 37,0 på samma tavla men då hoppade träffläget upp rejält.

Så jag kommer att köra med 36,0 grans då träffläget ligger rätt stabilt från 35-36,5

Bild006.jpg

Var nog på skjutbanan lite för tidigt i dag för ljuset räckte tyvärr inte till för kronografen så jag vet fortfarande inga hastigheter på dessa laddningar.

Är nu så pass hyffsat att jag törs prova den till jakt har nu justerat kikaren och ska se om jag kan hitta någon kråka eller liknade imorgon att testa hur kulan uppför sig sedan kanske den får följa med på jakten i helgen och testa på någon blås orre för till hundjakten har jag inte tänkt testa denna bössa!

Posted

Kul att se att det går frammåt!

Men funderar på en grej.. var det något fel med gruppen du sköt med 37 grain krut? Ser ju ut som de sitter hål i hål typ..

Mvh!

Posted
Kul att se att det går frammåt!

Men funderar på en grej.. var det något fel med gruppen du sköt med 37 grain krut? Ser ju ut som de sitter hål i hål typ..

Mvh!

Gruppen var det inget fel på men jag tvivlar att den laddningen skjuter så bra varje gång.

Jag eftersträvar att hitta en laddning som är stabil även med lite varierad krutmängd där brukar jag även hitta bästa resultatet + att jag slipper sitta och väga varje för det finns roligare saker att göra, utan kan lita på krutmåttet det håller +- 0,3.

Posted

Aha! Då förstår jag hur du tänker..

Jag gör samma sak med övningspluggen, där väger jag var tredje eller något. Jaktpluggen känns noga dock så där väger jag varje, tycker inte det tar så lång tid och när man sen ser resultatet i tavlan så känns det som väl investerad tid.

Skulle iaf dragit en 5-skottare med 37 grains laddningen, håller den ihop likt den bild du publicerat så känns det som du är ruskigt mycket hemma!

Mvh!

Posted

Skönt att det finns folk som köper rejäla skjutdon nu för tiden, inge superdupermegamagnumsnabba plastbössor som kostar plenty mer, inget märke nämnt dock ;) ;D. Ser fint ut! :) Vad är det för kula du har provat här?

Posted
Skönt att det finns folk som köper rejäla skjutdon nu för tiden, inge superdupermegamagnumsnabba plastbössor som kostar plenty mer, inget märke nämnt dock ;) ;D. Ser fint ut! :) Vad är det för kula du har provat här?

Lapua 55 grain, ska även testa Hornady,Speer samt Sierra samtliga fmj. 55grain

Posted

Jaha äntligen en 22-250 tråd  ::) :)

Jag har en Tikka T3 S/S Varmint i cal. 22-250 remington som väntar på att breakas in.

Har beställt kulor och hylsor från Vapex men det tar sån jäkla tid.

Har tänkt gänga pipan och sätta dit en Vmac dämpare lr liknande på den. Och laddutrustning ska inhandlas eftersom det nästan är ett måste när man har denna kaliber  :)

Ska bli riktigt kul att se hur den preseterar under vinterns kommande bravader.

Posted
Lapua 55 grain, ska även testa Hornady,Speer samt Sierra samtliga fmj. 55grain

Vad heter Sierras FMJ kula?

Posted

Sierra 55gr. fmj boat tail 1355.

Ska testa denna kula idag och hoppas den funkar för den har klart bäst BC.314 av fmj kulorna jag hittat

Posted

Dagens test gör att jag bestämmer mig att använda Lapua 55g. i vinter,för tyvärr sköt inte Sierran bra.

Kanske går att hitta en laddning som får även den kulan att skjuta men har inte tid nu ska bössan med på jakt istället.

Här är dagens tavlor.

Nu är bössan inskjuten med 35mm. överslag på 100 hade tyvärr vridit tavlan galet

Bild008.jpg

Testade även berger 52g. samt Sierra 55g. verkar vara en kräsen bössa detta

Bild007.jpg

Har nu bara 26 Lapua 55g. kulor så nu blir det inget mera tavel skjutning med den.

Vet någon vart man kan köpa Lapua kulor är jag tacksam!

Posted

Angående Lapuas FMJ så har Vapex sånna, dock inte hemma för tillfället.

Men dem har beställt in, väntar själv på dem.

Har du testat Parti Partizan FMJ kulan? Den låg rätt i kurs iaf, 100kulor = 62:- :)

Tror jag sett någon på Tradera som sålt 100st Lapua FMJ kulor, om dem nu finns kvar??

Mvh//Jonas

Posted

Lars,

www.skytteprecision.se

Dessa gubbar brukar jag anlita, dock har jag endast köpt kulor i kaliber .30  men dom borde väl ha till fler kalibrar ;)

Raggarö

Posted

MÄH! hur tusan kan jag ha missat denna tråd :o

man är en överdrivet nöjd 22-250 ägare faktiskt :)...

Har köpt laddverktyg till min, men har bara hunnit ladda lite grand med Barnes TSX....dessvärre har jag inte hittat nån laddning än som uppfyller min krav på precition :-...men det kommer nog tillslut....köpte i förrgår 55grs Hornady V-max dom jag hade tänkt att testa, tydligen skall det vara en kula som har anlag att skjuta tätt.

Här är en bild på min favoritbössa ;D.

TikkaT322-250011.jpg

kikarsiktet som sitter monterat nu (och på bilden) kommer att bytas ut mot ett med lite mer förstoring och definitift utan medförstorande riktmedel.

/Fredde

Posted

Fin bössa fredde!

Synd bara att du saknar kindstödshöjningen samt en tjockare pipprofil av Rostfritt ;) ;) ;)

Har Fritid och vildmarksliv i piteå mycket kulor till 22-250?

Mvh//Jonas

Posted
Fin bössa fredde!

Synd bara att du saknar kindstödshöjningen samt en tjockare pipprofil av Rostfritt ;) ;) ;)

Har Fritid och vildmarksliv i piteå mycket kulor till 22-250?

Mvh//Jonas

Tackar! :)

Kan vi inte få en bild på din pang :) :-*

Jovars, rätt gott om kulor har dom faktiskt, och det dom inte har tar dom säkert hem :)

/Fredde

Posted

Här Fredde, en bild innan allt var monterat  ;):)

post-1184-1194459164_thumb.jpg

Posted
Här Fredde, en bild innan allt var monterat  ;):)

Tack! :)....dom é förjäkla läckra! Förstår att du är nöjd :)

Posted

Har varit i skogen med bössan för första gången nu på morgonen.

Det blev 2st orrtuppar första på 110meter som satt med ryggen mot mig brukar ogärna skjuta sådana men tänkte att det var ett perfekt tillfälle att testa ett problem läge ::)

Såg redan i kikaren en oroväckande dunpuff och det bekräftades när jag hämtade tuppen var utgången rejält ful ena brösthalvan totalt trasig.

Nästa tupp sköts på 175meter i vingfästet den klarade sig fint fick söka ordentligt för att hitta kulhålet,känns som att det kanske blir ett dyrt sätt att få veta att det är dem som sågar kalibern som har rätt men den ska testas ordentligt nästa vecka för jag måste tyvärr jobba i helgen.

width=800 height=600http://i187.photobucket.com/albums/x258/laabban/20071108058.jpg[/img]

Posted

Trisst dedär med dunpuffen.

Beror stor del på var skottet tar, som du själv skrev så hittade du knappt kulhålet på 175m orren.

Hört om folk som skjutit orre på 40m och "kulspetspennehål" igenom. Så man får försöka lära sig vart man ska hålla i fågeln  :D

Posted

Grattis Lars :) Finfin bössa det dära!

Posted

Härligt Lars! :)...håller med Firefox om att bössan din är riktigt läcker! :)

Jag har hunnit skjuta 7st orrar nu....har skjutit 2 på ca 100m, dessa var inte vackra :-[, resten är skjutna på mellan 140 och 200m, dessa har bara haft ett "blyertspennehål" genom sig :)....så jag funderar om man inte ska vara lite försiktig med att skjuta "mitt på" kroppen om avståndet är under ca 140m....man kan hålla på halsroten istället på de kortare hållen :)

/Fredde

Posted

Tackar!

Visst är bössan rätt läcker och har även hittat en laddning som skjuter riktigt bra,men jag vill se att den fungerar bra för jag gillar inte mosade fåglar >:(

Hade mina farhågor runt denna kaliber så en 6br pipa är på ingående ska jaga nästa vecka på marker som är nerlusade med fågel så snart har jag facit.

Posted

Tror som fredde skriver att vid halsroten bör man nog hålla.

Skulle vara kul att höra vart de som skjutit endel med 22-250 säger angående träffområden. PACCO??

Pacco har ju till och med haft 22-250:in till trädskällarjakten vill jag mig minnas  ;):D

Posted

Har pratat med en norrman som använde en R93a i 22-250 till fågeljakt hela säsongen, både trädskällare och toppjakt. Han hade en "höstladdning" på runt 800m/s om jag inte minns fel. Vet inte hur det blir precisionsmässigt men kraven är ju inte höga på precision på trädskällarjakten. Runt 50mm på 100 meter räcker ju gott i de flesta fall och det borde väl gå att få till antar jag? Vet inte vad han hade för kulor.

Borde väl gå att få kalibern att likna 222rem prestandamässigt? Den är ju flitigt använd som trädskällarkaliber, om än inte på något sätt optimal, så åtminstone användbar.