Lars Posted November 9, 2007 Author Posted November 9, 2007 Har pratat med en norrman som använde en R93a i 22-250 till fågeljakt hela säsongen, både trädskällare och toppjakt. Han hade en "höstladdning" på runt 800m/s om jag inte minns fel. Vet inte hur det blir precisionsmässigt men kraven är ju inte höga på precision på trädskällarjakten. Runt 50mm på 100 meter räcker ju gott i de flesta fall och det borde väl gå att få till antar jag? Vet inte vad han hade för kulor.Borde väl gå att få kalibern att likna 222rem prestandamässigt? Den är ju flitigt använd som trädskällarkaliber, om än inte på något sätt optimal, så åtminstone användbar. Har inte tänkt försöka mig på att använda denna till hundjakten först är den för tung och klumpig. Sedan gillar jag min 22wmr på förhösten fungerar den perfekt sedan har jag min Remington titan hos smeden som monterar en 7br pipa den tänker jag använda senare på hösten laddad med Sakos 5,2grammare blir det en modern 7x33. Tyvärr vet jag inte vad den laddning jag nu kör har för hastighet men gissar runt 1050 visst kanske det skulle funka att ladda lite slöare men denna laddning slår tätast Quote
Guest pacco Posted November 11, 2007 Posted November 11, 2007 Tror som fredde skriver att vid halsroten bör man nog hålla. Skulle vara kul att höra vart de som skjutit endel med 22-250 säger angående träffområden. PACCO?? Pacco har ju till och med haft 22-250:in till trädskällarjakten vill jag mig minnas stämmer bra orrar på under 120 meter skulle jag hålla vi halsroten övrigt som vanligt! mitt i !!! och visst går det att använda till trädskällarjakten på tjäder max lägsta avstånd så är det för mig 60 m . alla mina kulor ladda jag till 1150 nu och ibland på 1200m/s . använder sako speedhead 50 grains helmatel , har enspridning på 20mm på 5 skott ! Quote
Ander_s Posted November 13, 2007 Posted November 13, 2007 Lars, är det Lapua S382 kulan? Den säljs förövrigt i Ånäsets jänrhandel om du har vägarna förbi där. Körde den fabriksladdad till trädskällarkombin många år innan jag blev totalfrälst på 22WM. Gick 870m/s i min bössa och rent osannolikt tätt i denna kombipipa och hade inte några större problem med sönderskjutningar. (Nu funkar som du antyder dessa lägre laddningar ej i din 22-250). Jagade även toppfågel med denna min hittills mest framgångsrika vinter, inga problem. Som ni känner till från tidigare trådar är jag ingen vän av avstånd +150 så jag behövde inte mer fart för kulbanans skull. Sen föredrar jag större hål än kulspetspenna, hellre enkrona för det blir obönhörligen många fler skadskjutningar med skärande skott av kulspetspennmodell. Särskilt om skottet tar "mitt i" (= för lågt vid sidoläge) Skjuter man där man ska under ryggplåten försvinner inget kött även om det "stökar om", problemet blir bakifrån när man är högt i förh till fågeln men det är väl inte oftare än att man kan låta bli. Försöker nu kopiera denna fabriksladdning, inte lyckats med norma, svårt att få tag i V-v så jag har inte hunnit testa än. Ska fylla förrådet vid nästa tripp till Vasa dock Quote
Lars Posted November 13, 2007 Author Posted November 13, 2007 Japp det är S382 även jag använde den till trädskällarjakten laddad till 700m/s innan jag med fasnade för 22wmr. Fick tag i en ask kulor som jag lånat av en granne sedan är det beställt från torsbo. Sköt en orre idag med bössan på 125meter den klarade sig fint Quote
Lars Posted November 14, 2007 Author Posted November 14, 2007 Hmmm....... Kära 22-250 bröder måste nog tyvärr säga att jag gillar inte denna kaliber :-[ Har nu skjutit 13orrtuppar med denna bössa och den har mosat 8 > Så tyvärr passar denna kaliber inte mig för jag skjuter 90% av mina fåglar under 150meter och då får ni säga vad ni vill men mina blir då inte fina visst går det att skjuta i halsroten testade det idag och kan bara säga att man törs knappt hänga dessa i halsen på säcken som jag brukar av rädsla att tappa dem. Nu har jag visserligen bra skjutit med samma kula Lapua S382 men med den har jag skjutit väldigt mycket fågel med 222an så jag tvivlar på att det är kulans fel. Synd detta för jag har fått bössan att skjuta väldigt bra och lättskjuten som attan är denna kaliber då rekylen är rätt obefintlig men jag kommer att byta pipa till en 6br. Så finns det någon som är intresserad av en Remington pipa i 22-250 så har jag en över Quote
Fredde_piteå Posted November 14, 2007 Posted November 14, 2007 Hmmm....... Kära 22-250 bröder måste nog tyvärr säga att jag gillar inte denna kaliber :-[ Har nu skjutit 13orrtuppar med denna bössa och den har mosat 8 > Så tyvärr passar denna kaliber inte mig för jag skjuter 90% av mina fåglar under 150meter och då får ni säga vad ni vill men mina blir då inte fina visst går det att skjuta i halsroten testade det idag och kan bara säga att man törs knappt hänga dessa i halsen på säcken som jag brukar av rädsla att tappa dem. Nu har jag visserligen bra skjutit med samma kula Lapua S382 men med den har jag skjutit väldigt mycket fågel med 222an så jag tvivlar på att det är kulans fel. Synd detta för jag har fått bössan att skjuta väldigt bra och lättskjuten som attan är denna kaliber då rekylen är rätt obefintlig men jag kommer att byta pipa till en 6br. Så finns det någon som är intresserad av en Remington pipa i 22-250 så har jag en över Tråkigt att du inte gillar den...men nog är det som du säger, under 150m håller fåglarna inte...iaf inte vid ett rent "kroppsskott"...möjligtvis om man har tur... Har skjutit 7st varav 1 har gått sönder ordentligt...men denna satt på ca 100m. Tror inte heller man kan skylla på kulan, det är den extrema farten som gör att sönderskjutningarna blir ett faktum...kollade på normas ballistikprogram, vid 155m är man nere på ca 900m/s, vid 85m tuffar kulan fortfarande fram i 1000m/s....detta är Normas 3,4g blyspets laddat till 1130m/s. Quote
Lars Posted November 18, 2007 Author Posted November 18, 2007 Ja nu har jag skjutit så pass många fåglar med min 22-250 så att jag kan säga säkert hur den fungerar för mig. +sidan Visst är bössan grymt fin att skjuta med den skjuter bra och har ingen nämnvärd rekyl sedan har jag den inskjuten mitti på 200 det ger ett överslag på 35mm. på hundra så det behövs sällan några korrigeringar av riktpunkt. -sidan Skjuter sönder på tok för mycket går inte att skjuta på fåglar bakifrån eller på korta håll sliter hårt på pipan om man vill använda den till övningskytte Quote
jocke f Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Hej Jag har också köpt en remington i cal. 22-250, och blir lite fundersam nu när jag läser om era sönderskjutna fåglar. Jag tvekade in i det längsta innan jag köpte den. Har tidigare jagat med 6ppc och 222 rem. Av dom kalibrarna har jag bara bra erfarenheter, har inte skjutit sönder någon fågel nämnvärt med dom. Kan hända att fåglarna som jag skjutit med 222:an har varit något mer trasiga än dom som skjutits med 6ppc:n. För övrigt ångrar jag att jag sålde min ppc. Mvh Jocke Quote
Fredde_piteå Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Hej Jocke! Av totalt 9st skjutna orrar med min 22-250 har 2st gått sönder, en av dessa sköts på ca 80m, i det andra fallet hade kulan mest troligt tagit i en kvist före orren (den satt i en björk)...resten har varit hela och fina Det är den enorma farten i 22-250 som gör att den slår sönder fåglarna, men över 140-150m så är det inga bekymmer (i mina fall iaf). då är det bara ett hål rakt igenom. Jag vet om att den slår sönder under 140-150m, därför siktar jag på halsroten vid korta avstånd (under 150m)...då är det knall & fall och ingen köttförstöring. Kan nämna att jag aldrig någonsin varit så nöjd med en kaliber som denna ...gick från 222rem, till .243win och nu slutligen till 22-250....byter inte kaliber på länge! /Fredde Quote
Kongratul Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Nu är Break inen gjord på min bössa iaf! Var ganska mycket jobb men de är det värt! En Orrtupp höll på att stryka med under Breakinen också, men den klarade sig! Mvh//Jonas Quote
Lars Posted November 19, 2007 Author Posted November 19, 2007 HejJag har också köpt en remington i cal. 22-250, och blir lite fundersam nu när jag läser om era sönderskjutna fåglar. Jag tvekade in i det längsta innan jag köpte den. Har tidigare jagat med 6ppc och 222 rem. Av dom kalibrarna har jag bara bra erfarenheter, har inte skjutit sönder någon fågel nämnvärt med dom. Kan hända att fåglarna som jag skjutit med 222:an har varit något mer trasiga än dom som skjutits med 6ppc:n. För övrigt ångrar jag att jag sålde min ppc. Mvh Jocke Jag har nu gjort upp fåglarna från förra veckans jakt och det var faktiskt inte så farligt som det såg ut. Visst fick jag kassera några brösthalvor men dem flesta hade jag lyckats skjuta högt och då funkar det. Kan tillägga att jag är väldigt petig när det gäller sönderskjutningar så nog kan ni toppjaga med 22-250 men undvik skott bakifrån samt se till att skjuta högt på korta håll så funkar det men inte optimalt. Här lite från dagens provskjutning Detta visar hur viktigt det är att skjuta in bössan på samma sätt som man skjuter på jakten Dom två lägre skotten är skjutna från bänkskyttestöd och dem övre skjutna jägarmässigt stöd precis som jag ligger på jakten Sköt en treskottare jägarmässigt till helt OK på 100meter,justerade 1knäpp vänster och 1knäpp ner bara att längta till nästa jakt då jag nu ska jobba 4dagar Quote
Lars Posted November 19, 2007 Author Posted November 19, 2007 Nu är Break inen gjord på min bössa iaf! Var ganska mycket jobb men de är det värt! En Orrtupp höll på att stryka med under Breakinen också, men den klarade sig! Mvh//Jonas Hur verkar bössan skjuta? Quote
Kongratul Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Hur verkar bössan skjuta? Hittills är jag grymt nöjd med bössan! Sköt totalt 20 skott under breakinen. Sköt ganska dåligt dem första skotten trotts liggandes med benstöd samt sandpåse. Men efter en tryckesjustering krympte serierna ihop. Jag trode aldrig det skulle göra så mycket på träffbilderna genom att justera trycket!! Nu är bössan inskjuten med ljuddämpare som jag fick låna under breakinen, så jag ska till banan och testa hur den skjuter utan dämpen. Jag har stora förhoppningar om denna bössa! Riktigt nöjd hittills iaf! Mvh//Jonas Quote
Lars Posted November 19, 2007 Author Posted November 19, 2007 Grattis det låter kanon! Bössan blir säkert underbar att skjuta med ljuddämpare Quote
Kongratul Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Grattis det låter kanon!Bössan blir säkert underbar att skjuta med ljuddämpare Tack! Jepp med dämp är den gudomlig, har dock inte testat utan Passade på att få den gängad ihelgen också så nu är det bara dämpen kvar! Quote
Olsen71 Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Skal ha købt et "lille" løb til min Blaser,og valget står mellem .223 og .22-250....... Fordelen ved .22-250 er jeg ikke skal skifte bundstykkehoved,men er den ellers at foretrække frem for .223 ?? Her i Danmark er det mest .222 og .223 der blir brugt i de små størrelser,ikke ret mange bruger .22-250,men den tiltaler mig lidt,men patronerne er bare lidt for dyre....... Hva skal jeg vælge ??? Olsen Quote
Lars Posted November 19, 2007 Author Posted November 19, 2007 Vad skall du använda den till? Slutstycket huvudet är rätt dyrt gissar jag? Varför inte köpa en 6br pipa det skulle jag valt utan tvekan Quote
Olsen71 Posted November 19, 2007 Posted November 19, 2007 Skal bruge den til Sæl,Bæver og Ræve........ Og har min .308 så det skal være en af de små...... Olsen Quote
Lars Posted November 19, 2007 Author Posted November 19, 2007 Skal bruge den til Sæl,Bæver og Ræve........Og har min .308 så det skal være en af de små...... Olsen OK. Till säl,bäver och räv skulle jag välja 22-250 där är den nog svår slagen Quote
jocke f Posted November 20, 2007 Posted November 20, 2007 Hej! Ni som jagar fågel med 22-250 och handladdar vilka kulor har ni fått bäst resultat med? Jag har inte haft möjlighet att skjuta så mycket med min och har därmed inte hunnit testa fram någon laddning som jag skall jaga med. Jag har bara gjort breakin på min bössa och det gjorde jag med billigaste möjliga kula, nämligen vapex partizan. Den sköt iofs hyffsat så det är nog fullt möjligt att få dom att fungera tillfredställande. Mvh Jocke Quote
Olsen71 Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Hva kugler skyder i så med i 22-250 jeg lader ikke selv så det skal være fabriks ammo.... Løbet er næsten bestilt Olsen Quote
jocke f Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 Hej Idag var jag på skjutbanan och skulle skjuta in min Remington 700 med Sako speedhead. Hur jag än grejade får jag inte bössan att skjuta bättre än 25-30mm med den ammunitionen. Har någon annan samma erfarenhet av sakos ammo? att det är svårt att få det att sitta tätt. Jag har skjutit Sakos ammo i andra kalibrar och det har fungerat bra. Mvh Jocke Quote
Fredde_piteå Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 HejIdag var jag på skjutbanan och skulle skjuta in min Remington 700 med Sako speedhead. Hur jag än grejade får jag inte bössan att skjuta bättre än 25-30mm med den ammunitionen. Har någon annan samma erfarenhet av sakos ammo? att det är svårt att få det att sitta tätt. Jag har skjutit Sakos ammo i andra kalibrar och det har fungerat bra. Mvh Jocke Faktiskt inte...min bössa skjuter *riktigt* bra med sako´s fabriksammo... /Fredde Quote
Guest pacco Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 HejIdag var jag på skjutbanan och skulle skjuta in min Remington 700 med Sako speedhead. Hur jag än grejade får jag inte bössan att skjuta bättre än 25-30mm med den ammunitionen. Har någon annan samma erfarenhet av sakos ammo? att det är svårt att få det att sitta tätt. Jag har skjutit Sakos ammo i andra kalibrar och det har fungerat bra. Mvh Jocke va kör du me för laddning eller var det fab ammo!! tyvärr så går sako fabladdat väldigt ojämn när jag köpte det! Quote
jocke f Posted November 29, 2007 Posted November 29, 2007 Hej Fredde Har du provat att handladda hornadys 55grains helmantel? Jag köpte ett par olika kulor det ena var Sierras 55gr gameking och det andra var som sagt hornady. Jag laddade några skott med partizankulor när jag skulle göra breakin på bössan och dom sköt faktiskt något bättre än sako skotten. Jag skulle bli väldigt glad om någon som har ladd data med normas 202 krut ville dela med sig till mej på ovan nämda kulor. Mvh Jocke Quote
Recommended Posts