Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Pacco

Mina plugg är köpeskott och dom imponerade inte på mej med dom spridda träffbilderna.

Mvh Jocke

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Kongratul

28

• Lars

27

• Fredde_piteå

16

• jocke f

7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted
Hej

Idag var jag på skjutbanan och skulle skjuta in min Remington 700 med Sako speedhead. Hur jag än grejade får jag inte bössan att skjuta bättre än 25-30mm med den ammunitionen. Har någon annan  samma erfarenhet av sakos ammo? att det är svårt att få det att sitta tätt. Jag har skjutit Sakos ammo i andra kalibrar och det har fungerat bra.

Mvh Jocke

Även min Remington skjuter dåligt med Sako speedhead fabriks laddat.

Jag använder lapua 3,6g laddad med 36grains N140 det skjuter super i min bössa

Posted
Hej Fredde

Har du provat att handladda hornadys 55grains helmantel?

Jag köpte ett par olika kulor  det ena var Sierras 55gr gameking och det andra var som sagt hornady. Jag laddade några skott med partizankulor när jag skulle göra breakin på bössan och dom sköt faktiskt något bättre än sako skotten. Jag skulle bli väldigt glad om någon som har ladd data med normas 202 krut ville dela med sig till mej på ovan nämda kulor.

Mvh Jocke

Tja!

Njä...har inte hunnit ladda nått än till den :-[...den sköt så bra med sako fabriksammon att jag inte tyckte det behövdes finslipas mer via handladdning (alltså med FMJ kulor)....kommer dock att testa Hornady V-max 55grs...och garanterat mer kulor ;D...men har inte hunnit ladda nått än....

/Fredde

Posted

Min T3:a skjuter också bra med Speedheaden!

Har köpt Lapuas FMJ 50grs som ska testar samt v-maxen  :)

Senare ska också denna testas:  ;)

post-1184-1196440493_thumb.jpg

Posted

Vad är det för kula? Ser ganska brutal ut ::)

Posted

Hej

Jag kollade tändhattarna lite nogrannare idag på dom sakoskotten jag sköt i går, dom såg väldigt olika ut vissa hade jäst ut så att en tyddlig ut stående ring bildats runt islaget från slagstiftet,andra såg rigtigt bra ut vekade vara väldigt ojämna.

Mvh Jocke

Posted
Hej

Jag kollade tändhattarna lite nogrannare idag på dom sakoskotten jag sköt i går, dom såg väldigt olika ut vissa hade jäst ut så att en tyddlig ut stående ring bildats runt islaget från slagstiftet,andra såg rigtigt bra ut vekade vara väldigt ojämna.

Mvh Jocke

Tjenare Jocke!

Trisst att skotten inte gick bra i din bössa!

De verkar vara lite si och så med Sakos skott, Pacco berättade att dem även kan skillja i längd också.

Mvh//Jonas

Posted

Tjenare Jonas

Det är väl kanske tur för mej att du befriade mej från hälften av askarna jag köpte, så att jag slipper sitta och sura för att dom inte skjuter så bra som man önskar ;)

Mvh Jocke

Posted
Min T3:a skjuter också bra med Speedheaden!

Har köpt Lapuas FMJ 50grs som ska testar samt v-maxen  :)

Senare ska också denna testas:  ;)

Vad är det för nå?

mvh

Posted

Hornady Jacked Hollow point "Den enda kulan som exploderar vid kontakt med ett a4 ark"

Mvh//Jonas  ;)

Posted
Hornady Jacked Hollow point "Den enda kulan som exploderar vid kontakt med ett a4 ark"

Mvh//Jonas   ;)

;D ;D ;D ;D....exploderar vid kontakt med ett A4 ark *asg*....blir nog rätt spektakulär effekt med den kulan ;D...Är det tänkt till Räven?

/Fredde

Posted

Hehe bara av att se på kulans uppbyggnad...ja den talar för sig själv  ;):o

Nejdå räven ska få FMJ kulor så jag får fint skinn iaf nu under vintern.

Därimot Kråkor och andra fåglar lär nog få smacka på "Jacked Hollow Point"  ;D

Ska bli intressant att se hur precisionen är på denna kula!

Mvh//Jonas

Posted

Mvh//Jonas

Var har du för erfarenhet av räv och helmantel?

Posted

Mvh//Jonas

Kanske en bra bäverkula? Splittret kanske stannar i kroppen?

Posted
Var har du för erfarenhet av räv och helmantel?

Ingen alls  :)

Men för att bespara skinnet så ska jag skjuta med FMJ kulor.

Sitter bara skottet på rätt platts så är det inga problems!

Mvh//Jonas

Posted
Kanske en bra bäverkula? Splittret kanske stannar i kroppen?

Hm...på bäver kan den nog bli lite för häftig, eftersom jag vill ha skinnen från dem.

Sköt förra våren med Sierra Varminter 6,5x55 de vart nog stort hål i skinnet  :(

Mvh//Jonas

Posted
;D ;D ;D ;D....exploderar vid kontakt med ett A4 ark *asg*....blir nog rätt spektakulär effekt med den kulan ;D...Är det tänkt till Räven?

/Fredde

Hörde även att man inte fick gå över en viss hastighet i laddningarna för då skulle kulan explodera vid pipmynningen... :o :o :o

Om det nu är sant vet jag dock inte... ::) :)

Mvh//Jonas

Posted

Jag tror den kulan är perfekt till räv och bäver för den ger knappast genomslag så vill du att fina skinn är det bra bara ett litet ingångshål

Posted
Ingen alls  :)

Men för att bespara skinnet så ska jag skjuta med FMJ kulor.

Sitter bara skottet på rätt platts så är det inga problems!

Mvh//Jonas

Ska dra en ramsa som jag skrivit ett antal gånger. Jag trodde också att det skulle fungera fint med helmantel till räv. Men jag tror att om rävarna ska bli på plats så måste man nog skjuta hjärtskott eller på något annat magiskt ställe (som i praktiken inte är lätt!)

Jag sköt tre skott på en rävtik den 1 aug i år. Till slut lade hon sig ned men var fortfarande vid liv och kröp iväg. Jag fick springa fram och skjuta ett sista avfångnings skott.

De tre första skotten hade tagit mitt i och i bakkant av bogen. Jag kommer aldrig att skjuta mot en räv igen med helmantel!

Kalibern var 270 win, norma helmantel i ca 930 m/s.

Posted

Jag har skjutit 3 rävar totalt....en med hagel och två med kula...en med helmantel och en med varmintkula (Speer TNT)....båda skjutna med kula föll knall och fall och var stendöda när jag kom fram till dom...men vill man ha marginalen på sin sida är en varmintkula att föredra...väljer man en som är jättemjuk så lär den inte orka igenom...utan lämnar ett kaliber-stort kulhål in och inget ut...medan en helmantel ger två kaliber-stora hål i skinnet.

Posted

Åker på toppjakt imorgon och lämnar min 22-250 hemma :o

Har fått min 7BR. det är en Remington titan som fått en Loather Walther pipa den är tänkt att användas till trädskällar jakten men då jag är less på sönder skjutna fåglar av 22-250 och denna bössa sköt extremt bra så ska jag testa den fast kulbanan är inte i samma klass. Denna 7br väger endast 2,3kilo men, med Swarren och ljuddämpare blir den rätt fin att skjuta med ändå får se hur det funkar jag har laddat 130grains Sierra match king med 770 m/s i utgångshastighet borde den kulan inte slå sönder hoppas jag ???

Posted

Visst kan vissa kulor "explodera" när de lämnar pipan men det beror inte på hastigheten i sig själv. Anledningen är att rotationshastigheten kan bli för hög. Om man till exempel tar en 22-250 med snabbare räffelstigning för att kunna skjuta lite tyngre kulor i 80 grainsklassen så har de en räffelstigning på 1/8" om du då laddar en 50-55 grainskula i maxhastighet så kommer den att rotera med över 300 000 rpm. Att en sådan projektil går i bitar om det finns den minsta obalans i den förvånar knappast någon.

När det sedan gäller räv och helmantel så har jag i olika omgångar försökt använda helmantel för att skona skinnen men numera har jag resignerat och använder inget annat än varmint kulor för den renodlade rävjakten och "vanliga" expanderande kulor för majoriteten av mina rävar eftersom de skjuts med samma laddning som jag använder till mina rådjur. När jag sköt med helmantel på räv resulterade säkert 50% av skotten i eftersök men sedan jag gick över till att bara använda expanderande kulor även till räv har jag skjutit 25-30 rävar utan eftersök än så länge :)

MVH

Henrik

Posted
Åker på toppjakt imorgon och lämnar min 22-250 hemma :o

Har fått min 7BR. det är en Remington titan som fått en Loather Walther pipa den är tänkt att användas till trädskällar jakten men då jag är less på sönder skjutna fåglar av 22-250 och denna bössa sköt extremt bra så ska jag testa den fast kulbanan är inte i samma klass. Denna 7br väger endast 2,3kilo men, med Swarren och ljuddämpare blir den rätt fin att skjuta med ändå får se hur det funkar jag har laddat 130grains Sierra match king med 770 m/s i utgångshastighet borde den kulan inte slå sönder hoppas jag ???

Hur pass sönder blir fåglarna? Har själv inte kunnat testa på levande vilt med min men får göra det snart hoppas jag!

Sierras FMJBT sägs visst vara skonsam mot fåglarna...nåja den som lever får se.

Mvh//Jonas

Posted

Alltså....Jag personligen har inte märkt av nån explosionseffekt i de orrar jag skjutit, förutom de 2 som jag sköt på riktigt kort håll....samtliga över 140-150m har varit hela och fina...

Men det har jag nämt förut ;)....

Har precis laddat upp lite testladdningar med 55grs V-Max....skall testas på lördag morgon innan toppjakten är det tänkt :D...hoppas bara att den laddning som skjuter tätast samskjuter med Sako Speedhead så att man slipper en inskjutning varje gång man ska jaga räv/fågel.

/Fredde

Posted
Hur pass sönder blir fåglarna? Har själv inte kunnat testa på levande vilt med min men får göra det snart hoppas jag!

Sierras FMJBT sägs visst vara skonsam mot fåglarna...nåja den som lever får se.

Mvh//Jonas

Så pass mycket att du måste välja lägen att skjuta på fågel bakifrån är nästen hopplöst och korta håll lika så, Är själv övertygad att det är farten som ställer till det man kan nog räkna med att när en kula träffar en fågel med en hastighet över 900m/s blir det ofta problem och 22-250 gör fortfarande vid 150meter dryga 900 med en 55grains kula.Visst spelar säkert kulans utformning in jag använde endast Lapua 55grains då den sköt överlägset bäst i min bössa tror Sierran fungerar bättre om du får den att skjuta då den är en spetsig BT. kula