Jump to content

22-250 tråden

Lars

Recommended Posts

Äntligen fick jag prova kalibern på levande vilt  :)

Sköt en Orre igår på 93m och den var hel och fin. Död vart den också, försökte inte ens flaxa  ;)

Helt sjukt vilken flackskjutande kaliber detta är. Inskjuten mitt i på 100m sen på 200m så håller man i åvankant på målet så sitter dem mitt i på 200m  :o ;D

I love my 22-250... :)

Mvh//Jonas

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Kongratul

28

• Lars

27

• Fredde_piteå

16

• jocke f

7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Grattis till invigningen ;D

Skjuter bössan bra med Sierra kulorna?

Jag skulle rekommendera en inskjutning mitti på 200 då det passar denna kaliber väl ger ett överslag på ca:30-40mm på hundra det är det som är det finaste med denna kaliber att man med denna inskjutning behöver du inte korrigera riktpunkt ;D Fast min 22-250 kommer nog knappast att användas något mera utan står i skåpet och väntar på sin nya pipa i 6BR. ;) Föresten hur smäller bössan med dämparen gissar att den blir underbar att skjuta med

Grattis till invigningen ;D

Skjuter bössan bra med Sierra kulorna?

Jag skulle rekommendera en inskjutning mitti på 200 då det passar denna kaliber väl ger ett överslag på ca:30-40mm på hundra det är det som är det finaste med denna kaliber att man med denna inskjutning behöver du inte korrigera riktpunkt ;D Fast min 22-250 kommer nog knappast att användas något mera utan står i skåpet och väntar på sin nya pipa i 6BR. ;) Föresten hur smäller bössan med dämparen gissar att den blir underbar att skjuta med

Tack tack  :)

Har inte hunnit testa Sierra kulorna. Den skjuter fint med Sako fabrikskott så jag har kört med dem nu.

Men ska bli kul att testa Sierra kulorna, hoppas bara dem går bra i bössan.

De lät intressant, som de är nu håller jag mitt i på 100m i överkant på målet på 200m, hade velat få hålla mer i målet om jag så säger. Att hålla i åvankant på 200m så behövs det inte mycket rörelse för att de ska ta dåligt.

Måste helt klart testa att ställa den mitt i på 200m  :) Tack för tippset!

Ljuddämparen var värd var enda krona! Skjuter mycket bättre med den monterad än utan.

Visst jag har inte den lättaste dämpen men jag bär gärna med mig dem extra gramen när den är så gudomlig att skjuta med. Ingen rekyl, ingen smäll behöver inte ens kåpor under jakten :)

6BR:en verkar också fin! Vore kanske värt att testa pipa om min till en 6BR när 22-250i pipan är förbrukad...?

Vad får man idag ge för en varmintpipa i 6BR? Hur blir det med lådan och slutstycket passar de direkt från 22-250:in till en 6BR patron istället?

Mvh//Jonas

Grattis till invigningen Jonas! :)

Jag har min inskjuten med ca 3cm överslag på 100m...håller mitt i upp till 220m..på 250m håller jag 6cm över där jag vill att kulan ska träffa...vinden är skitviktig att hålla koll på vid dessa håll...undviker skott på långa håll om det blåser minsta lilla, då smyger jag närmare till avståndet blir sådant att jag inte behöver bry mig om vinden ;)...

Var på fågeln sköt då på så pass kort håll...halsroten?

/Fredde

6BR:en verkar också fin! Vore kanske värt att testa pipa om min till en 6BR när 22-250i pipan är förbrukad...?

Vad får man idag ge för en varmintpipa i 6BR? Hur blir det med lådan och slutstycket passar de direkt från 22-250:in till en 6BR patron istället?

Mvh//Jonas

6BR. har samma botten mått som 22-250 så det som behövs är en ny pipa. Jag känner smeden som ska fixa min privat så jag får ett bra pris ;D Kollade lite priser på LW. pipor och inser att det jag betalade för att få min 7BR. fixad med en LW. pipa riktad låda och klackar samt gängad för dämparen var VÄLDIGT bra ;D

Här en länk till Lothar Walter http://www.lothar-walther.de/html/115.php

Grattis till invigningen Jonas! :)

Jag har min inskjuten med ca 3cm överslag på 100m...håller mitt i upp till 220m..på 250m håller jag 6cm över där jag vill att kulan ska träffa...vinden är skitviktig att hålla koll på vid dessa håll...undviker skott på långa håll om det blåser minsta lilla, då smyger jag närmare till avståndet blir sådant att jag inte behöver bry mig om vinden ;)...

Var på fågeln sköt då på så pass kort håll...halsroten?

/Fredde

Tack tack !

Jepp höll i halsroten, vart bara ett lika stort hål som kulan rätt igenom.

Vägde Orren igår också 1,3kg.

Det är verkligen "mycket död" i denna kaliber, kommer att lägga upp filmen från när jag sköt den så får ni se vad jag menar  ;)

Mvh//Jonas

Tack tack !

Jepp höll i halsroten, vart bara ett lika stort hål som kulan rätt igenom.

Vägde Orren igår också 1,3kg.

Det är verkligen "mycket död" i denna kaliber, kommer att lägga upp filmen från när jag sköt den så får ni se vad jag menar  ;)

Mvh//Jonas

LÄGG UT DEN NU!!! :D

;)

//

Gabbe

Varför krånglar ni med dessa krångliga kalibrar? En vanlig 6,5 duger bra! ;D

krångligt är skoj :-* ;) ;D

har ju en hederlig .308 också om man vill bli lite mer "mainstream" ;) ;D

/Fredde

Helt rätt Fredde måste roa sig med något under icke jaktsäsong!

Jag är väl medveten att extrema kalibrar och special bössor inte ger fler fåglar men roligt som attan är det ;D

Sådär... då var man stolt ägare av en 22-250

Tikka T3 Super Varmint SS, Harris benstöd och en Leupold VX-III 4,5-14x50 belyst.

Bilder kommer... :)

6BR. har samma botten mått som 22-250 så det som behövs är en ny pipa. Jag känner smeden som ska fixa min privat så jag får ett bra pris ;D Kollade lite priser på LW. pipor och inser att det jag betalade för att få min 7BR. fixad med en LW. pipa riktad låda och klackar samt gängad för dämparen var VÄLDIGT bra ;D

Här en länk till Lothar Walter http://www.lothar-walther.de/html/115.php

Det låter ju perfekt!

Du ang den här 7br:en, har du nån bild på ett sån patron? Vad är det för mått på patronen? Är inte alls med hur denna patron ser ut  ???

P.S har du kvar laddverktygen till 22-250:in?

Mvh//Jonas

Det låter ju perfekt!

Du ang den här 7br:en, har du nån bild på ett sån patron? Vad är det för mått på patronen? Är inte alls med hur denna patron ser ut  ???

P.S har du kvar laddverktygen till 22-250:in?

Mvh//Jonas

Har ingen bild men det är inte så spännande att se ???

Den ser ut exakt som en 6BR bara att kulan är en mm. grövre

Har ingen bild men det är inte så spännande att se ???

Den ser ut exakt som en 6BR bara att kulan är en mm. grövre

Hittade redan lite info och bilder på nätet..... :)

• 4 weeks later...
Sådär... då var man stolt ägare av en 22-250

Tikka T3 Super Varmint SS, Harris benstöd och en Leupold VX-III 4,5-14x50 belyst.

Bilder kommer... :)

Jaha Mats har du hunnit få iväg nå skott med din 22-250i?

Bild?

Mvh//Jonas

Jaha Mats har du hunnit få iväg nå skott med din 22-250i?

Bild?

Mvh//Jonas

Skall faktiskt skjuta in den idag söndag samt bygga en ny åtel... fan räven satt på trappan i går kväll.

Mvh. //M

Drar ihop sig till parningstider nu, såg räv igår vid foderplatsen och hela j-la marken är nedlusad med rävspår.. Tror det räcker med några rejäla åkrar såsom det verkar se ut hemma hos dej Matte, månsken samt en bra kikare på tupperwerebössan så kan du smiska en bra hög MED räv!

Mvh!

Hade jag haft kvar min .243:a så hade jag hängt med dej Matte och skjutit de där rävarna som du inte når pga vindavdrift och annat joller  8)

J-la besserwisser!

Mvh!

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Guest Melos86

Tja har själv en tikka t3 varmit 22-250, d jag tyckar värkar lustit är att folk väkar ha problem med dom fabriksladdade skotten. använder själv sako arrohead 3,2g men ahr provat både game head, v-max  och norma blyspets klarat hålla alla med 5 skotts serier i enkronan på 150m. skiljer d så mkt mellan vapen??

Ja det gör det och en så pass extrem kaliber som 22-250 är ofta väldigt känslig på olika laddningar och små förändringar kan vara helt avgörande. Var rejält besviken på min innan jag hittade rätt krut och laddning då sköt den riktigt bra. Har du fått en som skjuter med det mesta skall du vara glad för det gör inte många standard bössor i 22-250

Nu har Norma kommit med både Jaktmatch samt Oryx till 22-250:in.

Klart som korvspad att 22-250:in hänger med på älgjakten i höst  :unsure: ;D ;D

http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...oducts_id=15401

http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...oducts_id=15397

Mvh//Jonas

Jaktmatchen kan bli *riktigt* intressant till toppjakten nästa höst/vinter...om den slår Sako ammon på fingrarna vill säga :D...