Jump to content

Kulbanetabeller teori och praktik.

Mad Mike

Recommended Posts

Vi har väl alla suttit och fördjupat oss i Normas kulbanetabeller och hur högt eller lågt våra kalibrar slår på respektive avstånd,idag passade jag på att göra ett litet prov med två av mina bössor som bägge avviker kraftigt från normas 61cm testpipor(mina är 46cm).

Enligt vad norma skriver så ska man räkna bort eller upp 2-3m sek per cm som ens egen pipa aviker från 61cm.

7x57Mauser 10,1g Oryx ska enligt norma vid skottställning på 100m slå -15,2 på 200m.

Min Ruger No:1 slog vid skottställningen +2,5cm på 100.....-15,0 på 200m (cc46mm), alltså i princip vad norma uppger i sina kataloger.

.222Rem 4,0g bs ska enligt Norma vid skottställning på 100m slå -14,2 på 200m.

Min Remington Mohawk slog vid skottställning + -0 på 100m....-10cm på 200m (cc52mm), alltså bättre än vad norma anger.

Yttertemp var +22 vid skjutningen.

200m träffbilden för .222 är den som grupperar runt namnet norma  vid riktpunkt i stora fyrkanten i tavlan ovanför.

Mr%20Mauser205851.jpg

Vad vill jag säga med detta?

Jo att normas kulbanetabeller verkar vara väldigt tillförlitliga oavsett vilken piplängd man har.

Guest Thomas H

Skoj att det stämde så bra med tabellen. Men jag tycker nog att man skall provskuta sin egen bössa på varrierande avstånd för att kunna vara säker.

Visst bör man provskjuta sin egen bössa men jag undrar hur många som verkligen gör det på längre avstånd?

När jag får i slagstiftet i min 9,3x62 så kommer jag att göra om det här provet men med fyra olika sorters ammo, 100 och 200m.