Hoppa till innehåll

Kulbanor?


Mad Mike

Recommended Posts

Var ärliga nu och skriv gärna ut vilket ditt längsta tänkbara avstånd att lossa skott på är där du vet var kulan träffar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ÖrnUgglan

Jag vet inte om jag "litar på normas tabeller"..

Men jag skjuter in älgbössan på 100 meter med ungefär 5 cm överslag (30-06).

Då brukar brukar den funka för älgjakt på avstånd upp till 200 meter utan att korrigera för höjden.

Medelavståndet på alla älgar jag skjutit som passkytt är nog runt 180 meter. Det längsta avståndet tycker jag är irrelevant, men älgen dog iallafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ylitjorvas

Hej.

Jag kan inte hitta mitt sätt att skjuta in heller!

Har helt släppt den där "skjut in på 250m och ha ett rejält överslag på 100m" tanken.

Det blev för många missade orrar på de vanligaste avstånden! Dvs 70-120m.

Bättre för mig att ha en bössa som skjuter där man vill, när man skjuter på fri hand eller med sämre stöd på nära håll (90% av skotten!) än att stå och sikta i underkant på orren.

Så jag skjuter in på samma sätt både för älg och toppfågel numera.

Med ca 2cm överslag på 100m (alltså i princip mitt i) och sen bara dräper jag djuren bortom det!

;D Försöker utelämna allt "tänkande" så mycket som möjligt.

Dvs på älg så blir det att så fort jag tänker "uj nu är det lite långt håll" ja då har jag ju oftast bra stöd och gott om tid och lägger hårkorset högt upp i ryggraden och trycker av!

Kulbanan skall då för att missa en vuxen älg (älgkalv på 200m låter jag oftast gå! De fnätter nästan alltid runt!) sjunka väldigt mycket (400m?) och så långa håll skjuter jag inte på!

Skitsamma om man skjuter hjärtskott (250m) eller ett högt lungskott(150m+) eller felbedömt kapitalt så älgen är på bara 120m, ja då ryker ryggraden. Allt betyder jättedöd älg!

Funkar jättebra!

Även för toppfågel, dvs orrarna trillar på kortare avstånd utan några som helst funderingar på kulbana och på längre håll så struntar jag i om det tar ovanför eller nedanför vingknogen. Bara håller i ryggkonturen eller något ovanför.

Tycker detta är mycket bättre än att försöka kompensera åt olika håll för olika avstånd, man kompenserar nästan alltid för mycket!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har för vana att skjuta in på 150 meter.

Jag känner kulbanan bra på det avståndet och känner mig då också säker på hur jag ska hålla på andra avstånd.

Så upp till 200 meter känns tryggt, men inte så mycket längre avstånd än det och där går också min jaktbara skjutgräns 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har min 8 mm rem. mag inskjuten på 250 m med 14, 26 g kula. På 300 m är den 9 cm under och på 100 m är den 13,5 cm över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att så många verkligen skjuter på fler avstånd än 100m.

Liksom Seger så går mitt jaktliga maxavstånd strax efter 200m då jag känner att jag inte har full koll på "Bullet drop"efter det.

Isjonsson.

Vad har du för kikarsikte/riktmedel på din 8mm rem Mag. och hur stora/små blir dina träffbilder på det avståndet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ÖrnUgglan
Intressant att så många verkligen skjuter på fler avstånd än 100m.

Liksom Seger så går mitt jaktliga maxavstånd strax efter 200m då jag känner att jag inte har full koll på "Bullet drop"efter det.

Isjonsson.

Vad har du för kikarsikte/riktmedel på din 8mm rem Mag. och hur stora/små blir dina träffbilder på det avståndet?

Jag är inte speciellt orolig för "bullet drop" på långa håll.. det är ju sånt man känner till och kan enkelt kompensera för.

Värre är det med vindarna som kan göra att man sprider i sidledes.. vilket kan göra ganska stora effekter på långt håll.

Det tänker inte alla på....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att så många verkligen skjuter på fler avstånd än 100m.

Liksom Seger så går mitt jaktliga maxavstånd strax efter 200m då jag känner att jag inte har full koll på "Bullet drop"efter det.

Isjonsson.

Vad har du för kikarsikte/riktmedel på din 8mm rem Mag. och hur stora/små blir dina träffbilder på det avståndet?

Jag har ett Helia 1,5-6*42 med 4A sikte m. stålklackar. Jag har bara skjutit en älgkviga på +300 m. Avsiktligt precis bakom bogen. Hon stod helt stilla vid skottillfället och fullt genomslag. Jag hade tornet som stöd och det förstår Du säkert. Kula 14, 26 g Rem. org.ammo. Det var en f. d. vapentekniker som hjälpte mig att skjuta in bössan på det avståndet. Han är tyvärr död sedan drygt ett år tillbaka. Tråkigt.

Han sköt 3 skott inom 5 cm på 250 m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte speciellt orolig för "bullet drop" på långa håll.. det är ju sånt man känner till och kan enkelt kompensera för.

Värre är det med vindarna som kan göra att man sprider i sidledes.. vilket kan göra ganska stora effekter på långt håll.

Det tänker inte alla på....

Att läsa vind är nog bland det svåraste som finns,visst kan man göra sig en vag uppskattning vid skjutplatsen(om man inte har vindmätare med sig)men det är också allt som går att göra.Hur mycket och från vilket håll vinden blåser på väg mot ett mål på låt oss säga 225m är omöjligt att bestämma under en jaktsituation.

Det räcker med att besöka en bänkskyttebana och studera flaggorna på 100m vallen för att konstatera att det är inte många flaggor som pekar åt samma håll....

Jag tror att bänkskyttar läser flaggor inte vind,men det kan nog Kari utveckla mer.

För egen del så brukar välja jaktområde efter hur mycket det blåser dvs.blåser det så mycket att jag känner mig orolig för att kulan ska påverkas så mycket att den inte träffar vitalt område så jagar jag i skogen istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Helia 1,5-6*42 med 4A sikte m. stålklackar. Jag har bara skjutit en älgkviga på +300 m. Avsiktligt precis bakom bogen. Hon stod helt stilla vid skottillfället och fullt genomslag. Jag hade tornet som stöd och det förstår Du säkert. Kula 14, 26 g Rem. org.ammo. Det var en f. d. vapentekniker som hjälpte mig att skjuta in bössan på det avståndet. Han är tyvärr död sedan drygt ett år tillbaka. Tråkigt.

Han sköt 3 skott inom 5 cm på 250 m.

Anledningen till att jag frågar är att jag vill utvecklas som kulskytt med avseende på långhåll.

Jag upplevde nu i veckan på 200m vallen att det var lätt att sikta noggrannt med min leupold 3,5-10x40 som sitter på min 7x57M.Den har riktmedel "Fine Duplex"

På min .222 sitter en Leupold 3,5-10x50 med grovt riktmedel 4 och med den var det svårt att sikta på stora fyrkanten som sitter nere i vänstra hörnet på normas inskjutningstavla(som ändå håller 60mm från kant till kant)

Jag kommer nu under sommaren att sälja min gamla 8x57:a för att skaffa en 7mm rem Mag alt.270Win med en kikare som förstorar upp mot 15-18ggr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min 30-06:a har jag skjutit in på 100m med 2 cm överslag, öppna riktmedel så går den 2 cm överslag på 50 meter

min 222:a har jag skjutit in på 150m och har testat den på 50m, 80m, 100m, 150m, 200m, 300m skjutit treskotts träffbilder och noterat hur kulan slått på olika hålen och skrivit ut det på datan på en lapp ca 3 x 6 cm plastat bitten tejpat fast den bakom kindstödet på kolven så har man den alltid på plats när det behövs, provskjutningen vissa att man kan sikte i pricip på samma ställe till 300 meter sen faller kulan snabbt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar skjuta in på 100m  och kollar hur det slår på 150... vill inte skjuta över 120.. (helst under 100)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Jag skjuter in på 80 meter och har först kollat i tabellen och sen testskjutit på 200 och 300 meter.

Tabellen stämmer inte för mig, men jag har full koll ut till 300 meter då det är testskjutit vid ett flertal tillfällen.

Själv vill jag inte heller ha någt överslag då det sabbar precisionen på normala jaktavstånd, och på avstånd från 200 meter och uppåt så har jag kulbanekompensator. 4 knäpp för 200 meter och 12 knäpp för 300 meter.

img410394008ae44.jpg

img4103940c22526.jpg

Nu är det här med min gamla kikare, dvs 3-12x56 men samma saker gäller för 6-24x72 som numer sitter monterad.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter med min 6,5-06 med 8 grammare. Jag vet att den går ca 5 cm över på 100 och mitt i på 200. Skruvar jag sedan upp 6 knäpp är jag mitt i på 300. 16/ 400m och 24 /500 meter. Något mer med 10 grams oryx. Men jag anser att gränsen går strax över 200 meter med bra stöd på klövvilt. Det är så små marginaler för en skadskjutning. Tilläggas bör att jag använder avståndsmätare för att eliminera den mänskliga faktorn. Avstånd över 200 meter på fågel känns kanske inte heller som nödvändiga i normalfallet. Tränar man regelbundet på två och trehundrameter och kan göra snygga hål i papper så blir dom normala skotten mellan 50 och 150 meter på vilt mycket enklare. Dessutom kan man om nöden kräver fälla skadskjutet vilt på betydligt längre håll om man vet hur vapnet går och det skulle bli nödvändigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest bluebird

Beror på vilken bössa.

Min 7 mm RM för älg skjuter jag in på 200 m (skjuter en del på 100, 300 och 80 m för att det är så kul så det testas också). Då vet jag att jag kan hålla mitt i träffområdet på en vuxen älg ut till 300 m, vilket i sig är ett aldeles för långt håll för att jag skulle skjuta i normala fall men man har lite marginaler om man missaravståndsbedömningen samt de ytterst få tillfällen det kan behövas vid t.ex. eftersök.

Min 22-250 hade jag en kulbanekompensator till som stämde väl ut till 500 m så om man bara fixade avståndsbedömningen så var det bara att hålla mitt i (på alla jägarmässiga avstånd). Nu är den ompipad till 6 mm Norma BR och det skall på en annan kikare (med mil-dot) så jag har inte bestämt, eller lärt, mig hur det skall hanteras ännu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Jag anser att mildot faller helt bort som "kulbanekompensator" då de nästan alltid inte är medförstorande och därmed har olika avstånd mellan punkterna vid olika förstoring.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där jag vet avstånden och träflägett genom prov på platsen tidigare så utt till 300m

Har även vindflagor där då det är sama stäle som jag provare mina ladningar på

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På mina långhållsskjutare dvs min Sako Varmint 6PPC samt Sako Fiberclass 6,5x55 har jag kulbanekompensatorer/targetrattar. Detta gör att jag alltid kan hålla mitt i träffområdet. På så långa håll som det är frågan om kan man alltid ta sig tid att ta fram avståndsmätaren och kolla avståndet och sedan invänta perfekt bredsida. Sedan ligger jag ned med benstöd. Märker man att det blåser så får man kanske avstå. Med dessa vapen har jag testskjutit under vindstilla förhållanden på 100m till 300m och på  varje 25m-intervall däremellan. Om man kollat i en ballistiktabell, mätt utgångshastigheten innan och kollat hur mycket ett knäpp gör på varje avstånd kan man skjuta in sig med förvånansvärt få patroner. Det underlättar dock att man vet att bössan/ammon presterar väldigt täta träffbilder... Jag har även provat på upp till 500m, men det är endast för att jag tävlar i metallsilhuettskytte då man skjuter gevär (stående...) på 200/300/385/500m. För jakt räcker det nog att vara inskjuten på max 300m...

På mina övriga kulvapen (de riktiga klass 1:orna) som jag inte har kulbanekompensator på (fast jag skall skaffa till min .338:a) skjuter jag in mitt i på 200m samt kollar över/underslag på 100/150/225/250/275/300m, så man vet var man skall hålla vid behov. För normal jakt handlar det dock alltid om att hålla mitt i på en älg upp till 225m. Förutom rena korthåll skjuter jag alltid med stöd, ju längre desto bättre stöd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr Mauser - vad är det för 7x57 du har? Mauser kanske...? Vad använder du för kulor och vad har du för erfarenheter av skottverkan? Jag har själv en ombyggd sako i 7x57 som jag skall börja använda i höst. Till en början blir det Nosler Partition och Barnes X, båda 160gr, som skall testas. Sugen på att skaffa Accubond också, fast jag får väl skjuta upp de jag har redan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...