Jump to content

Konsten att lyckas med en bra viltåker - följetång!

MKJ
 Share

Recommended Posts

Karl-Oskar, jag tyar inge mer..... :wink:

Haha, nä alla kan ju inte ha det så väl förspänt som de där Uppländska??? storbönderna med stora fält och stenfria åkrar  :wink:

Läste i någon mindre optimistisk historisk skrift om någon äldre lantbrukare här i Småland som uttalade sig som så att om du bryter ett tunnland jord i Småland så får du två tunnland med sten på köpet.

Tror även att jag någonstans har lästa att Linné hade en teori om att stenarna förökade sig och växte i marken...

MVH

Alias

• Like 1

Haha, nä alla kan ju inte ha det så väl förspänt som de där Uppländska??? storbönderna med stora fält och stenfria åkrar  :wink:

Läste i någon mindre optimistisk historisk skrift om någon äldre lantbrukare här i Småland som uttalade sig som så att om du bryter ett tunnland jord i Småland så får du två tunnland med sten på köpet.

Tror även att jag någonstans har lästa att Linné hade en teori om att stenarna förökade sig och växte i marken...

MVH

Alias

En bok för dig "Alias"?  :yes:

http://www.adlibris.com/se/bok/stenminnen-de-smalandska-stenmurarna---ett-kulturarv-9789163376122

• Like 1

Hur långt kommer jag med något sådant här: http://www.midwestfoodplots.com/Plotmaster.html ?

Atv kan jag dra av då den ändå ´behövs´ i skogsbruket så där får man lite lägre kostnader. Alternativet är ju som du skrev mkj att köpa in en billig begad traktor och använda den istället (även i skogen) men då blir det till att köpa in rätt mkt beggade släp som harv, såmaskin etc misstänker jag. Atv känns spontant som en enklare lösning men säkert dyrare också.

Kul pryl, kan säkert funka men det bygger nog ändå på att man har rejälare (läs tyngre) redskap att sätta in utöver detta. Men hittar du nån som plöjer åt dig så kanske det räcker på lättare jordar.

• 1 month later...

Investerat i en fräs efter traktorn så det ska bli intressant att se hur bra det handsådda kommer upp. Lämnat en remsa vårplöjt och högst amatörmässigt plöjd (jag själv) 

Nu bara väntan på regnet. 

Otroligt gott om fasan, så nu håller man tummarna för kläckningen 

Hur ser det ut hos er andra?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

• Like 1

Hej

finns det något syfte med plöjtekniken i bild 8 uppifrån räknat??? eller är det den du syftar på när skriver om amatörplöjning? vad jag kan se så är det plöjt med en enskärig tegplog (ej växelplog) och med den teknik som används så blir stråket väldigt ojämnt, men det är kanske syftet. 

Bra, då förstår jag. Längesen jag såg den plöjtekniken. Var nog på bonnaskolan när vissa kamrater glömde att vända växelplogen när dom bytte färdriktning.

• 2 months later...
  • 4 years later...

Detta var ju ett tag sedan, men uppar tråden inför årets viltåkerarbete. 

Jag har en liten kompakttraktor (JD 3036) varför jag köpte en jordfräs till den istället för traditionella redskap (plog, harv). Första året jag använde den var förra året, det sådda kom upp lite dåligt (fodermärgkål, solros, cikoria). Men så såg jag dina bilder Ivan och att du nu börjat använda fräs. Så frågan är, efterbearbetade du på något sätt före sådd, eller för den delen efter sådd? Vältning eller ej, harvning eller ej?

På 2021-02-24 at 14:14 Njoel sa:

Detta var ju ett tag sedan, men uppar tråden inför årets viltåkerarbete. 

Jag har en liten kompakttraktor (JD 3036) varför jag köpte en jordfräs till den istället för traditionella redskap (plog, harv). Första året jag använde den var förra året, det sådda kom upp lite dåligt (fodermärgkål, solros, cikoria). Men så såg jag dina bilder Ivan och att du nu börjat använda fräs. Så frågan är, efterbearbetade du på något sätt före sådd, eller för den delen efter sådd? Vältning eller ej, harvning eller ej?

Jag plöjer, sår och fräser alt harvar. Det viktiga är att man lägger på någon form av gödning och att man har tur med nederbörden

• Like 1