Hoppa till innehåll

Skoterfantaster


Guest mikgu

Recommended Posts

Ser ju bra ut Fredde! Förutom att det är fel märke och för kort matta mm... ;)

Har funderat en del på höjning. Blev det några problem med att mattan blev mera spänd eller flyttade du även ner axeln som är fast i chassiet? Attackvinkeln blir ju också brantare och det ska ju efter vad man läst ge sämre lössnöegenskaper. Har du hunnit få någon uppfattning om det?

Tack Jakob :)

Har kört omkring och testat hela förmiddagen....kan hittils säga att skillnaden är enorm när det gäller att ta sig fram i lite lösare snö....nu blir den aldrig lika bra som en renodlad lössnö maskin, men ett litet steg på vägen iaf ;)...attackvinkeln blev liiite aggresivare, men jag tror att i det stora hela så har det blivit många ggr bättre ändå jämfört med orginal, den hängde sig på fotstegen direkt när den var i "orginal-läge"...å andra sidan så var attackvinkeln lite mesig i orginal-läge :-....mer tester kommer framöver iaf :D

Mattan var inga problem :), "justerspåret" till mattan bak vid vänhjulen är väl tilltaget på denna boggie iaf, så det är lugnt.

absolut viktigaste vid en sån här "operation" är att CC måttet mellan fästpunkterna på chassiet till boggien (fäste fram på boggie - fäste bak på boggie) är oförändrat.....tänkte ifall att nån ska göra samma "operation"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Fredde_piteå

    10

  • lsjonsson

    8

  • jakobj

    8

  • johanjägare

    8

Förr var man ju riktig skotergalning, tävlade och höll på!! men slutade med det då all "vanlig körning" blev lidande så nu är det freeride som gäller!

Kör en Polaris rmk700 mestadels men dom gånger jag vill snirkla i skogen eller dra tungt mm så gäller en Polaris supertrack neddrevad med 51mm kammar,går fint i skogen!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på skotersnacket nu när det ändå är slutjagat för i år.

Tänkte byta ut min gamla Storm SKS mot en maskin bättre lämpad för pulkdragning och som inte går varm direkt när man kör längs hårda leder i långsam fart samt är hyffsad i snön också.

Jag har då funderat i banor kring Polaris RMK, Trail, XLT Touring och Widetrack (!) samt även varit inne på Lynx Explorer 550 och Super Touring 600. Alla ligger i prisklassen 25-40 000 beroende på årsmodell och antal mil.

Skulle helst vilja ha en smidig maskin som pappa kan leka med ibland men som även kan axla familjeansvaret när pulkan hänger efter.

Alltid en svår och näst intill omöjlig fråga men rent hypotetiskt - vilken maskin bör vara den optimala för mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte byta ut min gamla Storm SKS mot en maskin bättre lämpad för pulkdragning och som inte går varm direkt när man kör längs hårda leder i långsam fart samt är hyffsad i snön också.

Då blir det en fläktkyld historia om man vill slippa varmgång men hur upphetsande är en sån?

(Har själv en ::) ) Ev. större kylelement, men det är roligare att byta skoter..

För snögångare kommer man långt med många pållar i båset, pantera 1000 a´ 172hk..kanske  ;D

Men annars har du ju även grandtouring 800 och kan du tänka dej en utan dubbeldyna så har du ju hur stort utbud som helst som summit 800 m.m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Tänkte byta ut min gamla Storm SKS mot en maskin bättre lämpad för pulkdragning och som inte går varm direkt när man kör längs hårda leder i långsam fart samt är hyffsad i snön också.

Köpte en RMK 700 -01 precis innan påsk. Har varit uppe i Borgafjäll i några dagar nu och piskat lössnö, oj oj oj.

Kanske inte den optimala pulkdragaren men en jävligt rolig leksak!

Pappa vann...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Kör nu en Ski-doo Skandic 600wt -04 (samma som lynx st 600) klart bästa skotern ja ägt. tar sig fram överallt... lämnat både rmk.s foxar, 3900, summits mm efter sig. mkt drag stark. är ju ingen lake racer men man hänger med hyfsat på lederna.

klockren familjeskoter. synd bara att de inte står lynx på huvenpost-1935-1232328090_thumb.jpg

ej min på bild men likadan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör nu en Ski-doo Skandic 600wt -04 (samma som lynx st 600) klart bästa skotern ja ägt. tar sig fram överallt... lämnat både rmk.s foxar, 3900, summits mm efter sig. mkt drag stark. är ju ingen lake racer men man hänger med hyfsat på lederna.

klockren familjeskoter. synd bara att de inte står lynx på huvenpost-1935-1232328090_thumb.jpg

ej min på bild men likadan

Jojo...lämnat Summit efter sej...Har du sovit på jobbet nu igen? :);)

O Nog kan jag ordna så att det står Lynx på huven...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet nu hur jävla läskigt det är att flyga mot sin egen vilja....

För att göra en lång historia kort....Körde på en åker, hyffsad fart.....missade ett ordentligt dike......från diket till gropen i snön där jag initialt landade (rullade lite också) var ca 8m...fan va skakig man var en stund efter!

tror att farten "räddade" mig en aning....skidorna tog sig över (inte helt över, men de stappade inte i kanten) så boggien tog den stora smällen vilket gjorde att jag lixom slungades upp i luften när boggien bottnade mot kanten och sen "slog tillbaka"....hade jag kört saktare hade jag nog stappat i diken med kanske värre utgång :-X :-X....å andra sidan, hade jag kört ännu saktare hade jag hunnit bromsa betydligt mer.....

Citerar mig själv.....Min yngre bror gjorde PRECIS samma grej i helgen som jag gjorde förra året, dock ej samma dike....

Han fick tillbringa några timmar på akutmottagningen och har nu komprimerade kotor i ryggen, men klarade sig som tur var från att bli förlamad....var dock riktigt nära.

Han kommer däremot att få dras med ryggsmärtor resten av livet.

Tänk på att ta det lungt där ute.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ST600 är ju i allt väsentligt likadan som skidoon eftersom dom görs i rovaniemi båda två. Det stora nackdelen som jag ser med många bredbandare och klättrare är att dom blir ganska osmidiga. Iof så är jag väl bortskämd som kör 95as TundraII men har även flera kompisar som är av samma åsikt.

Hmm, kot kompression är ingen hit alls. Min rygg är numera hyfsad men jag tränar för lite för att den ska vara helt i ordning. Riktiga skydd är inte dyrt och kan spara kroppen oerhört så det är bara att köpa billigare maskin eller låna några kronor extra så att man har en vettig skyddsutrustning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hakar på skotersnacket nu när det ändå är slutjagat för i år.

Tänkte byta ut min gamla Storm SKS mot en maskin bättre lämpad för pulkdragning och som inte går varm direkt när man kör längs hårda leder i långsam fart samt är hyffsad i snön också.

Jag har då funderat i banor kring Polaris RMK, Trail, XLT Touring och Widetrack (!) samt även varit inne på Lynx Explorer 550 och Super Touring 600. Alla ligger i prisklassen 25-40 000 beroende på årsmodell och antal mil.

Skulle helst vilja ha en smidig maskin som pappa kan leka med ibland men som även kan axla familjeansvaret när pulkan hänger efter.

Alltid en svår och näst intill omöjlig fråga men rent hypotetiskt - vilken maskin bör vara den optimala för mig?

Köp en maskin som du kan använda året runt istället. Dess utom så finns de väg reggade så du kan ta en sommar tur till stranden. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jojo...lämnat Summit efter sej...Har du sovit på jobbet nu igen? :lol::mad:

O Nog kan jag ordna så att det står Lynx på huven...

sover väl aldrig på jobbet :ph34r:<_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har 1 1/2 forestfox 440, med det menar jag att jag har 2 foxar som ska bli en innan det är klart. Och en vätskekyld 59a. För att göra en omstart om diskussionen om vilken skoter som tar sig fram bäst så säger jag att det gör båda två beroende på situation.

Om det är lite skråkörning och glest mellan träden slår 59an foxen men om man ska skråa och det är lite trångt är 59an för klumpig och tung. Trots att jag väger drygt 100 så är den tung att bryta upp på en skida.

Diskussionen om att den är tung att lyfta förstår jag inte. Jag lyfter aldrig i skotern då jag kört fast. Det ger sällan något om man står dåligt till och är ensam så jag anser att det är bättre att skotta och trampa ihop snön. Med 59an kan man ibland lyckas jucka lös den genom att backa och köras fram nog många ggr men det går aldrig med foxen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

JAKTEN OCH SKOTERÅKNING HÅLLER MIG VID LIV

fanns det inte jakt och skoter så skulle det fan inte gå att leva :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
JAKTEN OCH SKOTERÅKNING HÅLLER MIG VID LIV

fanns det inte jakt och skoter så skulle det fan inte gå att leva :P

johanjägare Postat Idag, 15:01 varit ute å kört en liten sväng... kommit ca 40cm pudersnö ;):P

Man klarar sig hur bra som helst utan skoter! Ni måste ju vara miljöskadade. :D Skönt att man inte lider av det beroendet! :):P:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Perkile.. ;)

Försökte få igång Alaskan nu idag, men icke...

Iofs så kan det bero på att den stått i flera år pga brist på vitt underlag att köra på, och för att fyrhjulingarna gör jobbet bättre, men nu är det så mycket snö här att dom inte tar sig fram med hjulen på, måste nog skaffa larvfötter åt dom igen. B)

Jaja, nya tag i morgon med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Perkile.. :D

Försökte få igång Alaskan nu idag, men icke...

Iofs så kan det bero på att den stått i flera år pga brist på vitt underlag att köra på, och för att fyrhjulingarna gör jobbet bättre, men nu är det så mycket snö här att dom inte tar sig fram med hjulen på, måste nog skaffa larvfötter åt dom igen. :(

Jaja, nya tag i morgon med den.

den vill säkert ha färskt bränsle.. ger den nån gnista på stiften? i me ny soppa tips..blås i tanken så du trycker fram soppan till förgasaren.. så slipper man dra så förbannat..:P lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

sitter och kollar väderprog. och inväntar snön, inte bara för skoterkörning utan även för toppjakten. nackdel att bo vid kusten. får vänta till nyår då man drar upp till stugan....längtar. Ni som bor i inlandet kör väl förfullt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag faktiskt ingen skoter utan brukar låna.. Annars är farsan ordförande i skoterklubben, så man tyclker ju iaf att han kunde köpa en till pöjken sin.. Men inte den snåle fan..  :rolleyes:;)

Denna brummar jag på när tillfälle ges  :D

post-3599-1260483091_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv har jag faktiskt ingen skoter utan brukar låna.. Annars är farsan ordförande i skoterklubben, så man tyclker ju iaf att han kunde köpa en till pöjken sin.. Men inte den snåle fan..  :rolleyes:;)

Själv brummar (eller kanske skramlar...) jag fram på en långpanter från 87. Ger det stilpoäng???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

Själv brummar (eller kanske skramlar...) jag fram på en långpanter från 87. Ger det stilpoäng???

Självklart. Bara den går bra i 2 m djupsnö fungerar den.. :D  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...