Hoppa till innehåll

Jaktbilar igen


Hallen

Recommended Posts

Jag behöver en ny jaktbil, jag undrar om ni kan hjälpa mig med vettiga förslag.

Här kommer mina krav på bilen:

* Max 20-25000.- (vill ej bry mig om repor och småbucklor)

* 4wd

* Bränsleförbrukning högst 0,9-1,0/mil

* Bensin bil

Vilka bilmodeller ska man leta efter, det behöver ju faktiskt inte vara en SUV.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag behöver en ny jaktbil, jag undrar om ni kan hjälpa mig med vettiga förslag.

Här kommer mina krav på bilen:

* Max 20-25000.- (vill ej bry mig om repor och småbucklor)

* 4wd

* Bränsleförbrukning högst 0,9-1,0/mil

* Bensin bil

Vilka bilmodeller ska man leta efter, det behöver ju faktiskt inte vara en SUV.

Oj! soppa förbrukningen sätter ju lite gränser, subau trendy borde klara av den, toyota tercel och corolla också, audi quattro är väl på gränsen att fixa det, Nissan terrano med 4:an är runt litern, nu kom jag på det Opel Frontera med 4:an den ligger på runt 0,8 om du håller dig under 100 km/h.

http://www.blocket.se/li?q=awd&ca=10_s...p;aws=&awe=

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4wd max 25k och under litern milen... jojo, inga dåliga krav, packar du ner en älg i 3 påsar oxo  ;) Skämt å sido, väldigt svår uppgift då du har bensinkrav, och inte vill köra diesel.

Dom enda som kan tänkas komma ner i den bensinförbrukningen torde vara en Subaru pickup, eller någon liten kombi. Kanske kan man hitta en Toyota Tercel som klarar detta.

Alla övriga Mitsibishi Pajero, Nissan King Cab, Opel Frontera, Toyota Landcruiser, TGB13 ;D, etc ligger på ca 1,2l/mil landsväg och nära 1,5-1,8l/mil på grus och terräng i vissa fall mer.

Min slant skulle nog gå till Subaru Pickup ex. http://www.blocket.se/vi/14466976.htm?ca=11_s inte snygga men fan så stryktåliga, hade en som firmabil i 25.000mil (markanläggning) bara tanka och fylla på lite olja ibland, funkade jämt och startade alltid, förbrukningen låg på ca 0,8

Dessutom har denna bil både hög och lågväxel, alltså en riktig 4wd....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taro / Hilux.

Min första taro drog under litern med smala däck, min nuvarande hilux drar straxt över litern med 235:er på.

Bör gå hitta för de pengar du är villig att lägga. Leta efter privatägda som är rostfria. De två jag ägt (äger) har varit privatägda och rostfria. Mycket bil för pengarna.

Skaplig komfort vid vanlig körning och överlägsen på styggvägar. För lätt bak för att ge sig ut där det är att för surt, men det går om man tar fart...  ;D

/Mvh Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gå in och kika på kvd.se där brukar det finnas en hel del vettiga fordon till salu varje vecka. Kolla under nytto fordon, brukar finnas en hel del gammla tele bilar mm till hell rätt pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Opel Frontera med 4:an den ligger på runt 0,8 om du håller dig under 100 km/h.

Kan detta verkligen stämma?

Jag har varit ägare till Terrano-88 4cyl. och den låg på ca. 1,4/mil. Orsaken till bränslet är att det blir jäkligt dyrt i längden då jakten är ca 8 mil hemmifrån.

Toyota Corolla 4wd hur är de?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vitara är en intressant bil, jag har ringt på en del i ganska bra skick men de är sålda så jäkla snabbt. Jag orkar inte fixa någon rosthög (lite gör ingenting)

Jag har även tittat på Bolenon men...jag vet inte. Golf syncro, Passat syncro. Samt då corolla 4wd, men jag vet ingenting om dessa bilar.

Hur är en Mazda 626 4wd???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vitara är en intressant bil, jag har ringt på en del i ganska bra skick men de är sålda så jäkla snabbt. Jag orkar inte fixa någon rosthög (lite gör ingenting)

Jag har även tittat på Bolenon men...jag vet inte. Golf syncro, Passat syncro. Samt då corolla 4wd, men jag vet ingenting om dessa bilar.

Hur är en Mazda 626 4wd???

Med risk för att få någon på mig så skulle jag inte rekommendera VW, det funkar riktigt bra då det funkar men sjukt dyrt när något händer.

Suzuki finns det en miljard billiga reservdelar till och options då många har dom till terrängbilar, och tydligen helt odödliga efter det jag sett i skogarna på träffarna.

Med jaktbil räknar iaf jag med en bil som tar sig fram på riktigt dåliga skogsvägar, och dit passar väl knappast någon personvagn med 4wd, oavsett vad du tar skulle iaf jag välja en med riktig lågväxel..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skule jag välja mellan 4x4 och markfrigång så blev det det senaste, nu använder nog inta jag bilen som träskfordon utan något jag åker till och från jakten där ibland vägarna är undermåliga och stenar kan sabba underredet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte dissel ?

Jag har behov att kunna starta bilen då det är 25-30 minus också. Jag har precis sålt min jaktdiesel, den tog endast 0,45-0,5 /mil landsväg men jag litade inte riktigt på den då kylan kröp nedåt.

Trotts att farsan har en dieselverkstad och är erkänt duktig, så vill jag ha bensin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har behov att kunna starta bilen då det är 25-30 minus också. Jag har precis sålt min jaktdiesel, den tog endast 0,45-0,5 /mil landsväg men jag litade inte riktigt på den då kylan kröp nedåt.

Trotts att farsan har en dieselverkstad och är erkänt duktig, så vill jag ha bensin.

Funkar det inte med motorvärmare? eller är dieseln så kall att det blir problem?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte nog lång motorvärmarsladd att jag kan plugga in i skogen. ;)

Då bilen varit ute över en natt eller ibland även många timmar i kraftig kyla blir det problem. Diesel är inte så lättantändligt som bensin, det ända som kan hjälpa är att montera en dieselvärmare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Corollorna brukar rulla på och vara slitstarka.

har en corolla 4wd,skit nöjd och passar bra till min jakt än så länge,tar sig fram bra,men som sagt ska man ha en ren jaktbil skulle jag köpt en taro eller liknade pickis,men jag vill juh kunna komma till jakten oxå så man får kompensera lite,terceln är högre än min bil samt äldre corolla tror att 97an är den sista någolunda höga iaf ::)

corollan drar runt 0.7 i blandad och har väl lite liten tank för mig som far då å då upp till norr..50liter >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan detta verkligen stämma?

Jag har varit ägare till Terrano-88 4cyl. och den låg på ca. 1,4/mil. Orsaken till bränslet är att det blir jäkligt dyrt i längden då jakten är ca 8 mil hemmifrån.

Toyota Corolla 4wd hur är de?

Jag har själv haft en Frontera -93, visserligen diesel men jag tycker egentligen att den var rätt så bränslesnål.0,8 håller nog tror jag.Har numera en Terrano-98, drar ca 1l / mil vid kortkörning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag åker till vardags Toyota. Har själv en camry 2,2 och lånar frugans Landcruiser årsm. -00 precis så mycket hon vill.

Den drar allt mellan 1,02-1,44 l/mil. En V6 3,4 liter och 180 hk. Ganska godkänd förbrukning när det handlar om 2 ton bil med permanent 4wd.

Bilen är en dröm att köra och tar sig fram otroligt bra. Till skillnad från många SUV så är det fel att kalla denna en stadjeep. Trots att den går som en limousin på vägen. De flesta andra s.k stadsjeepar saknar difflås och blir således ganska värdelösa när underlaget övergår från asfalt/grus till gyttja och snö. En polare till mig ska byta till en begagnad landcruiser efter att ha kört fast för många gånger med sin Hyndai Tucson.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla jeepar som saknar låg växel och diff är stads jeepar och ska ej lämna asfalten.

Kunde inte säga det bättre.

Har själv en HDJ80, HJ61 och en LJ70. Den sistnämda har jag för tävlingsbruk i 24h trophyorienteringstävlingar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla jeepar som saknar låg växel och diff är stads jeepar och ska ej lämna asfalten.

Kan inte hålla med dig i påståendet, har en rav4 -95  till skogs, den har visserligen diffspärr men ej lågväxlar, konstant 4wd..

har sopat ner i djupa diken där det skulle krävts traktor för att dra upp en vanlig personbil, men har bara kört upp, samma sak på leriga plöjda åkrar o riktigt taskiga skogsbilsvägar...

mvh johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom på en rolig händelse som inträffade min polare. Han fick ett samtal från skogen en dag.

En polare hade åkt fast med sin Volvo xc70 och ringt en annan vän med en Hyundai Tucson. Nu ringde de båda efter assistans från min polare och han satte sig i sin Vaz Niva och åkte ut för att rädda dem båda.

Med en Niva för 4000 kr drog han upp sina båda kompisar där de fastnat.

En Vaz Niva spöar många av dessa dyrbilar i framkomlighet. Synd bara att alla förflyttningar över 4 mil är en plåga i den. Men vill man komma fram och inte prioriterar komfort så är en Vaz Niva suverän på att ta sig fram.

Du får ju en sprillans ny för ca 100t kr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...