Hoppa till innehåll

Canon VS Nikon ?


jimbolo

Recommended Posts

Tje det är som seger skriver du blir mer en nöjd oavsett kamera , men om du kan skulle jag välja mellan k10+ med optik 16-45 ed och nikon d80 + 18-135. 

Har förstått att det är en av dessa jag SKA ha.

Men de som är till fördel för Pentaxen, som ja just nu e inne på, är ju just att den e vädersäkrad och har bildstabilisator.

Att man sen kan dubbelexponera gör ju inget heller.

Finns de ngt hos Nikon som ja missat som gör att ja kanske borde välja den istället.

Objektivet har ju en större arbetsrymd o de lockar mig ngt då jag kommer fota djur på håll. Men inte extrema!

Typ bäver, orrspel o annat kul.

Men o andra sidan kan man köpa till ett teleobj. senare till Pentaxen.

Har just nu extremt svårt att bestämma mig.

Kan ju hämta en Nikon på Butik inom 1h men pentaxen vet ja inte om den finns hemma med just 16-45 ed optiken.

Blir ngr telefonsamtal o sen kolla tråden här igen o se om man blir nå klokare på va man vill göra då man blir stor! ;):D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    28

  • Seger

    9

  • gaston

    7

  • json

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vi brottas tydligen med samma dilemma, jimbolo.  :)

Just nu lutar jag åt Pentax'en.... men jag har inte funderat riktigt klart ännu...  ;D

// gAsToN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller :-(

Men egentligen e de börsen som styr mitt val lite!

Jag vill ha Pentaxen men då har ja int råd me ett teleobj. på ett tag.

Tar ja Nikons D80 me 18-135 har jag ett rätt brett område att jobba i men ingen bildstabbilisator o kan heller inte köra dubbelexponering.

ELLER kan man lösa d.e. me ngt dataprogramm?

Ska kolla hur UW utbudet till Pentax ser ut.

Förmodligen de som blir avgörandet!

Ska brottas lite mer me börsen o sambon sen ska ja ta tag i problemet.

Men ett ord i rätt riktning är ju aldrig fel.  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag så kunnig på området, men jag är gift med en fotograf så något hoppas jag att jag snappat :)

Tycker det verkar konstigt att ni snackar kamerahus för en väldans massa pengar i samma andetag som ni snackar objektiv med ljusstyrka på typ 4,5-5,6... så min fru tycker ni ska lägga pengarna på riktig optik med ljusstyrka på typ 2,8 eller bättre om ni ska fota ute i naturen.  :);):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag så kunnig på området, men jag är gift med en fotograf så något hoppas jag att jag snappat :)

Tycker det verkar konstigt att ni snackar kamerahus för en väldans massa pengar i samma andetag som ni snackar objektiv med ljusstyrka på typ 4,5-5,6... så min fru tycker ni ska lägga pengarna på riktig optik med ljusstyrka på typ 2,8 eller bättre om ni ska fota ute i naturen.  :);):)

mmmmm javisst har man råd kam man köpa en 300/2,8 med stabilisator  canon eller nikon eller annat för 45000.- om man tycker ha sig råd ! + en 70-200/2,8 vr  för en 20000.-  + konvertrar på 1.5 + 2x för 3000 kr st +  en 50/1,4 för 4000kr  + 14-24/2,8 för 17000kr  st ja  då har man för att fota natur ! men som du ser så springer det iväg fort med pengar !!

jag tror att du skulle ha frågat frugan lite bättre om hur mkt optikerna kostar och hur dem funkar!!

Ljusstyrka har inget med bildkvalitet att göra ,det finns proffsyrkesgluggar  med bländare 4 rak genom!

bilden på hunden är taget med en 300/2,8 för en 48ooo kr  + ett hus för ett för 27000 kr nikon f5

bilden på tjäder hönan är tagen men nikon 70-300/3,5-4,5 ed  + nikon f70 men utrustning värt ca 9000kr    och den är min bäst sålda bild om om om om igen och har tjänat över 80ooo kr efter skatt på en bild taget med en amatör utrustning !!  och det är den bilden som har gjort mig till yrkesfotograf  me.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur som brottas ja fortf med vilken ja ska välja.

Att man måste köpa till andra obj. e ja införstådd med.

Finns de nå prisvärt tele eller superzoom obj. i de lägre klasserna til Pentax?

Hur ser beg.marknaden ut för Nikon Resp Pentax när de gäller obj.

Vill ha Pentax husegenskaper, men Nikons storhet skulle ja tro e mer lättsåld då man vill uppdatera, eller bara sälja?

Imorn ska ja ut o klämma på Nikon o Pentax o se va som känns bäst till o börja me.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur som brottas ja fortf med vilken ja ska välja.

Att man måste köpa till andra obj. e ja införstådd med.

Finns de nå prisvärt tele eller superzoom obj. i de lägre klasserna?

Hur ser beg.marknaden ut för Nikon Resp Pentax när de gäller obj.

Vill ha Pentax husegenskaper, men Nikons storhet skulle ja tro e mer lättsåld då man vill uppdatera, eller bara sälja?

Imorn ska ja ut o klämma på Nikon o Pentax o se va som känns bäst till o börja me.

javisst det  det finns pentax för en 18-250/3,5-4,6 ed    värt pengarna !!  sen har du nikon 18-200 vr  värt pengarna me  !!  om man ska ha ett optik bara! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mmmmm javisst har man råd kam man köpa en 300/2,8 med stabilisator  canon eller nikon eller annat för 45000.- om man tycker ha sig råd ! + en 70-200/2,8 vr  för en 20000.-  + konvertrar på 1.5 + 2x för 3000 kr st +  en 50/1,4 för 4000kr  + 14-24/2,8 för 17000kr  st ja  då har man för att fota natur ! men som du ser så springer det iväg fort med pengar !!

nu behöver vi ju inte gå till "ytterligheter"... vet naturligvis oxå att det kostar pengar... men med lite vilja kan du kanske kan försöka förstå vad jag menar  ;)

Ljusstyrka har inget med bildkvalitet att göra ,det finns proffsyrkesgluggar  med bländare 4 rak genom!

ett ljusstarkare objektiv borde väl ha med bildkvalitet att göra, lr?

bilden på hunden är taget med en 300/2,8 för en 48ooo kr  + ett hus för ett för 27000 kr nikon f5

bilden på tjäder hönan är tagen men nikon 70-300/3,5-4,5 ed  + nikon f70 men utrustning värt ca 9000kr    och den är min bäst sålda bild om om om om igen och har tjänat över 80ooo kr efter skatt på en bild taget med en amatör utrustning !!  och det är den bilden som har gjort mig till yrkesfotograf  me.

Grattis!  :o  men nu har ju jag lite för vanlig (dålig) skärm för att dessa bilder ska ge mig nåt... har du inte någon gryning- lr skymningsbild att visa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte va en skymming gryning bild fger dig för  att avgöra om  en optik prestanda ,om man fotar naturbilder med lång skärpedjup så använder man en mindre bländare lltså mindra justyrkan !! (och nej bländare ljusstyrkan har inget med kvalitet att göra!) tex 0m jag tar canon 16-35/2,8 L proffs glugg    och tar en bild vid skymming grynning vy mm  i 2,8 i ljusstyrka och jämför med en bild tagen med samma optik men med ljusstyrkan (bländare 3,5) kommer den att vara skarpare och kommer att täckna skärpan  ända ut i kanten  istället !

jag tar det här som ett exempel Canon 800/5,6 L IS  och en mkt skarp optik kanske en av  dem bästa !!  hur förklarar du 5,6 i ljusstyrkan och det här är en äkta natur proffs optik för att fota djur . mmmm kostar 80000kr

här har du en bild i dåligt belysning med lång skärpedjup (och du behover inget kalibrerad skärm  för att avgöra se den)    är det ett proffsglugg eller inte ?  men jag kan lova att det är en bild man kan bli kuggad  (en kuggfråga)!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollat lite olika kombinationer på cyberfoto.

I kombination med ngt av dessa telezoomar borde de väl bli ett bra startkitt?

Pentax med 16-45 ED AL +

Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED 2190:- eller

Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 1364:- eller

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO 2285:- eller

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di 1680:-.

Någon av dessa telezoomar som e känt bättre än övriga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollat lite olika kombinationer på cyberfoto.

I kombination med ngt av dessa telezoomar borde de väl bli ett bra startkitt?

Pentax med 16-45 ED AL +

Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED 2190:- eller

Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 1364:- eller

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO 2285:- eller

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di 1680:-.

Någon av dessa telezoomar som e känt bättre än övriga?

Jag äger ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO och är jättenöjd med den.

Trots sin billiga peng tar den väldigt klara och fina bilder-

Här är en bild från en jakt i vinter taget med just denna glugg, samt bilden på gåsen som finns tidigare i denna tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog mig ett snack me 2st återförsäljare för Pentax som även saluförde Nikon idag.

Den förste tyckte att Pentax absolut var ett första val trots att Nikon kanske hade bättre programmvara. Åsså mena hon att ja hade ju mer eller mindre redan bestämt mig Pentax då jag redan visste alla hennes argument + ngr till.

Nr:2 tyckte att jag nog skulle välja en Nikon D80 ändå för en sån hade ju han.

Ngr direkta anledningar gav han mig ej.

Tänk om ngn kunde säga att ja fick ett kanonpris för ett kitt me P. K10D med 16-45 ed  + teleobj.

Då hade ju saken varit biff.

Va inte du handlare "PACCO" eller "U J:son"?

Lite jaktsiderabbat borde man ju kunna få ;) PM:a isf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte handlare. Inköpare i organisationen som förser en av landets hemelektronik-kedjor med prylar.

Min rekommendation står dock kvar. D80+18-135.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollat lite olika kombinationer på cyberfoto.

I kombination med ngt av dessa telezoomar borde de väl bli ett bra startkitt?

Pentax med 16-45 ED AL +

Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED 2190:- eller

Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 1364:- eller

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO 2285:- eller

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di 1680:-.

Någon av dessa telezoomar som e känt bättre än övriga?

tja pentax har bättre optik på grund av50-200 ED glaset och får att den är lättare att få till bra ,sen kommer sigman 70-300 APO  bra optik men lite långsam bara  tamron övriga + pentax du nämnde  inte imponerande !!

jag är inte handlare eller ägare men jobbar i butik just med det här !!  vilken är du intresserad av ?

pm mig så ska jag  räkna ett pris !!  men marginalerna är inte imponerande  ,men jag ska räkna på det så bra det ba gå om jag får exat  veta va du vill ha !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska skicka dig ett pm.

Men till dess kan ni ju rösta på mina bilder så kansker ja rent av får en gratis Pentax K10d :)

Rena fikabilder men får en ripjägare att längta tillbaks!

http://fototavling.pcforalla.idg.se/rating...307734959a0e4f0

http://fototavling.pcforalla.idg.se/rating...b549ecdd5b682ee

Å få nu inga egna vinstintressen!!!  :o;):D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett Sigma 70-300/4-5,6 DG APO Macro och fotat rätt mkt med det i 1,5 år nu. Och visst, den tar fina bilder, men om du vill fota vilda djur skulle jag inte direkt rekomendera den. Det finns egentligen 3 stora anledningar till det, jag har ofta försökt, jag vet.

x Dålig ljusstyrka, max 5,6 i längsta läget. (Skärpa är väl duglig på 5,6 men avsevärt bättre på ex 8.)

x Väldigt dålig skärpa i lägena mellan 70-100 och mellan 250-300.

x Dålig auto-focus, långsam och högljudd.

Om du vill få bra skärpa i bilderna om du ska fota ex en fågel så bör man ha ca 240mms brännvid, f/7,1-8. Och då måste det vara väldigt ljust, om du är inne i en skog måste det vara typ mitt på dagen. Tjädrar, orrar eller andra stillasittande djur kan du lyckas fota även i lite sämre ljus om du använder ett stativ, men om du ska försöka dig på rävar och sånt, glöm det. Jag har många fina bilder tagna med det objektivet, rent optiskt hänger det med(på f/7,1-8), men det är resten av konstruktionen som inte håller måttet.

Nu är jag medveten om bristerna i objektivet, men det säger ju sig självt att man inte får nått toppobjektiv för två tusen. Jag har lärt mig att använda objektivet bättre, jag vet när jag kan använda den och när jag bör lämna det hemma. Men om du vill försöka dig på att fota djur seriöst så bör du ta en titt på något annat ljusstarkare och med bättre bildkvalité.

I regel säger man att man ska använda så lång slutartid som man har brännvid. Alltså om du har 300mm inställt på objektivet så ska du ha en slutartid på ungefär 1/300 för att inte få rörelseoskärpa.(Skillnader som i skytte även här, vissa är bättre på att avfyra än andra också.) Här är ett exempel, fotade ett gäng orrar ungefär mitt på dagen, mulet som bara den. 300mm, f/5.6, 1/100 sek ISO 400. Använde en monopod så det gick väl förhållandevis bra. I dagsljus gav alltså det här objektivet bara så kort slutartid, vilket inte är att föredra om man vill fota mkt. ca 80-100m;s avstånd till dessa fåglar, obeskuren bild, så man kommer inte så tätt inpå med bara 300mm heller. På det här bilden syns det inte så bra, men bilden är väldigt "soft" och oskarp på skärmen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jultomten kom lite sent till mig i år "MEN HAN KOM".

En butik som konka så ja tjäna mig en rejäl hacka om man ska se de ur en possitiv vinkel :)

Va de blev ser ni nedan  ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första dagen me nåtsånär väder o kameran luftades för första gången.

Fotade frihand me en liten sprattlig tjej på ryggen o en jycke som inte ville va där ja va men tyckte ändå ja fick till ett par mysbilder.

399_18_01_08_7_44_30.jpg

399_19_01_08_10_32_50.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fint.. Bra att du till sist fick nåt att fota med.. Hoppas du blir nöjd även i fortsättningen..  :D

Bilderna är fiina !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina bilder, jimbolo!

Jag måste snart slå till med köpet jag åxå....  :-

// gAsToN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"gaston"

Hade de inte varit för att ja fick såpass bra pris som ja fick skulle ja inte tvekat att köpa en Pentax K10D.

Inte efter va mina undersökningar sagt mig!

Men ja e helnöjd än sålänge me detta köp.

Dock kan ja inte förstå varför inte alla kameror i den prisklassen är vädertäta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det inte varit för diverse andra, ej förutsedda utgifter, så hade en K10D varit i min ägo redan.

Nu får jag vänta på kassatillskott innan det blir av.  :-[

Nåja, den som väntar.... har det ganska trist...  :)

// gAsToN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder Nikon D80 m 18-135 objektiv. Kanon! Lätt att fixa med, tålig, bra balans och perfekt vid tex actionbilder. Vill man kan man ställa in bilderna på RAW så får man bilder som man kan fixa riktigt mkt med. Orkar man kolla runt på våra gallerier på hemsidan så finner man en del actionbilder på tex hundarna... med den kameran kan man vara ute i bara 30 min och ändå få en hel hög kul bilder.

Har provat kompisars Caons och gillar de inte lika mkt. Men jag är inget proffs så jag har svårt att förklara varför. Tycker iaf att canon är krångligare och känsligare. Men det är väl en smaksak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jultomten kom lite sent till mig i år "MEN HAN KOM".

En butik som konka så ja tjäna mig en rejäl hacka om man ska se de ur en possitiv vinkel :)

Va de blev ser ni nedan  ;D ;D ;D

AHH! Såg först nu  ;) Du kommer garanterat bli nöjd!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...