Hoppa till innehåll

Nu "gubbar" måste jag ha tips...


Jämta

Recommended Posts

Har oftast rätt till 105%  ;) ;D

Ha en fortsatt bra dag..

Jag pajar din statistik rejält.

Jag började med en Miroku bock och har nu också en 310AS.

Detsamma :)

Edit: OBS! Jag är inte harjägare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snälla, söta...

Bock eller svs är enbart en smaksak, och lite beroende på vad man gör med sitt vapen.

Svs har en fin balans att bära på, och bocken har sina fördelar i skyttet. Vi ser inte många svs på lerduvebanan, och det finns ett skäl till det.

Svs är ett val man gör när man vill känna på sitt vapen, eller njuta av det med ögat...känna historiens vingslag när man greppar bössan...man gillar klassiker helt enkelt, och man kan få en rysning när man håller en genuint hantverksmässig engelsk sidolås i sina händer.

Man Kan helt enkelt inte säga att det ena är "bättre" än det andra.

Som att jämföra brunetter och blondiner... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du jagar minimalt med hagel så köp vilken sida sida som helst,lägg pengarna på träningsskott. Finns en uppsjö billiga och helt ok.

För när du väl blivit lite erfarnare så kommer du ändå köpa en bock. Då rekomenderar jag en Beretta 685 eller nått sådant

GL

Hmmm... Med tanke på att jag skjutit med hagel (både med sbs och bock) i dryga 10 år, så vet jag nog vad jag vill ha för typ  8)

Sedan att jag inte är så hemma på märken och modeller och tacksamt mottager tips och erfarenheter är en annan sak  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allvarligt så tror jag att man bör äga en tolva innan man skaffar sej en tjuga..

Det har med vissa enkla lösningar som anskaffandet av ammo tex. eller skytte på div.olika banor att göra.

Däremot om det är bock eller sbs eller halvauto så spelar det ingen roll som helst

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja du har en poäng där Telge.

I somras så hade jag ordnat en helg med lerduveskytte,

Jag och ett par grabbar skulle panga.

Glömde givetvis amm. hemma.. sällskapet blev vansinnigt.

Ringde morsan som skulle komma upp till stugan vid befann oss vid så jag bad henne köpa TVÅ LÅDOR TRAPAMMUNITION, VIKTIGT KALIBER 12, SÄG DET TILL VAPENHANDLAREN,

två timmar senare så dumpar hon av 2 lådor kaliber 20 trapamm..jippi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...halvautomat....?! Hörde jag ordet Halvautomat...?? Kliar på hela kroppen...svider i ögonen...måste läst något otäckt...allergiutslag...andningsnöd...hjärtklappning....var fan la jag snuset...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...halvautomat....?! Hörde jag ordet Halvautomat...?? Kliar på hela kroppen...svider i ögonen...måste läst något otäckt...allergiutslag...andningsnöd...hjärtklappning....var fan la jag snuset...?

Halvauto kan vara bra att ha för vissa situationer...dock bör man äga lite andra pangar innan....

Vi som bor i grisland ,kanske vill ha dessa pangar för slugskyttet.

Dock skall säjas...halvautomater är skitfula och kommer alltid vara skit fula..speciellt om kolven är i plast!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja du har en poäng där Telge.

I somras så hade jag ordnat en helg med lerduveskytte,

Jag och ett par grabbar skulle panga.

Glömde givetvis amm. hemma.. sällskapet blev vansinnigt.

Ringde morsan som skulle komma upp till stugan vid befann oss vid så jag bad henne köpa TVÅ LÅDOR TRAPAMMUNITION, VIKTIGT KALIBER 12, SÄG DET TILL VAPENHANDLAREN,

två timmar senare så dumpar hon av 2 lådor kaliber 20 trapamm..jippi

Feltramp kan man väl säja  ;D

Själv äger jag en sbs i kal.20..det är min ögonsten :D Denna bössa vill jag fanimej bli begraven med ,så mycket gillar jag denna bössa..men den har sina begränsningar har jag märkt !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bössa många handlare lovordar e SKB. Dock e de lite för tunga för min smak.

Tror de stigit i pris me över 100% sen ja sökte mig en bysse.

Då gick en SKB 505 på runt 5tusen.

Men prisökningen skvallrar ju lite om kvalliteèn me.

Annars e jag barnsligt förtjust i Berettas ultralight.

Den gör ja mig aldrig av me.

Ett hett tipps!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej,

jag tycker att du ska titta på baikal svs köp en beg och snickra om kolven så har du en bra och billig hagel bössa som du inte behöver vara rädd om. så gjorde jag , sålde min benelli och köpte en baikal

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej,

jag tycker att du ska titta på baikal svs köp en beg och snickra om kolven så har du en bra och billig hagel bössa som du inte behöver vara rädd om. så gjorde jag , sålde min benelli och köpte en baikal

samme

Är Baikal nåt att ha?

Jag har funderat på göra samma sak...eller rättare sagt behålla kombin och utöka med en svs som kanske är lite lättare.

Stålhagel är väl bara glömma i en äldra Baikal. Men priserna på dessa Baikal är ju helt OK  :-

En kompis avrådde mig starkt från Baikal, men minns inte varför dock...

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter stålhaglen intåg så finns precis hur mycket Merkel och Simson bössor som helst hos handlarna till inga pengar alls. Torde inte vara svårt att hitta något passande tycker jag.. Ståltrap går bra att skjuta i dem om de inte är superhårt trångborrade, ståljaktplugg ska man dock akta sig för..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

näää jag slapp lägga i mellan :o

nu har jag en bössa som man inte behöver vara rädd om utan den går som slit /släng bössa

jag tror att dom är bra köp för dom håller hur länge som hellst tydligen ;D

har en kompis som köpte en svs på 70talet på rek av andra gubbar som hade sådana ,

han har aldrig ångrat sig och han ahr aldrig gjot ren den heller , men den funkar

jag kommer att ha den tills jag har slitit klart på den vid gryt jakt,sjöfågel mm

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Är ju ägare till ett klass 1 och ett klass 2 kulgevär, men måste ju utöka min lilla arsenal med ett hagelvapen, inför småviltsjakt med fauven. Makens hagelbössa är ju för lång kolv på och känns inte alls "bekväm" att avlossa skott mot levande vilt med, så den få han allt ha för sig själv :D

Vill gärna ha en sida vid sida (gillar de bättre sedan tidigare), relativt kort kolv och ett inte alltför tungt vapen, så fram med tips, ideér, förslag och gärna bilder på vad som kan tänkas passa in, så att jag har några alternativ att välja mellan, när jag ska shoppa vapen nu i vår :lol:

Just på hagelvapensfronten är jag lite vilse :D ::lol::D

En kaliber 20 tycker jag är en bra nybörjar bössa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...