Hoppa till innehåll

Glödstift


Pitepalt

Recommended Posts

blir det "brastartad" av att glödga flera gånger och svårstartad med bara en glödning är det dags att byta, glödstift är slitvara, nya sparar på motor också. Klarar du det själv är det inget att tveka på tycker jag (om du ska ha kvar bilen 1 år eller mer i alla fall)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat ihop allt igen och testat ifall dom blir varma. Min glödlampa slocknar efter bara 3-4 sek och stiften var inte ens ljumna. När jag glött ytterligare 5 ggr så började dom bli varma men fortfarande kalla nog att ta på. Hur varma ska dom bli egentligen?

Ursäkta att jag tjatar  :-[

Byt stiften
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp ringde dit och beställde ett filter också så nu ska jag väl få ordning på racklet hoppas jag. Jag håller er uppdaterade  ;D

Tack för hjälpen så länge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu var stiften bytta iaf. Bilen står ju i garage så jag har inte kunnat prova med kallstart ännu. Däremot var bränslefiltret omöjligt att få bort. Satt ju som berget  :-[. Böjde en filteravdragare på köpet..

Men det sitter en elkabel från filtret som inte var ikopplad. Vad kan det vara tro?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan vara en varningsgivare, som känner av när visst mycket vatten finns i filtret, brukar kunna finnas på större dieslar i alla fall. Inget nädvändigt, bilen brukar börja gå knasigt innan vattennivån är så att saker skadas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo efter luskande så visade det sig att det är vattenvarnare. Fick till slut loss filtret och det var smockat med skit och vatten. Kan fan inte ha varit bytt på länge... Satte dit det nya och pumpade det fullt med diesel. Var ut en provsväng och den går ju som en ny bil.. Mycket mer att köra med om man nu kan kalla det mycket att köra med  :)

Nu hoppas jag bara att det gjorde susen..

Kan det annars vara batteriet som ger för lite effekt för glödstiften? Iofs kan jag gnugga på väldigt länge så ström verkar det finnas i det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha för vana att byta bränslefiltret varje höst.

Ang batteriet så har ju en dieselmotor mkt högre kompression än en bensinare. Om batteriet börjar bli dåligt så får man inte den rätta snurren på motorn och därmed blir den svårstartad.

Har du inte bytt glödstiften än ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp dom är också bytta. Bilen startar helt klart bättre men inte riktigt perfekt. Ska ut och jaga idag så då får man se ifall man blir stående :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp dom är också bytta. Bilen startar helt klart bättre men inte riktigt perfekt. Ska ut och jaga idag så då får man se ifall man blir stående :)

Troligtvis spridarna som inte är helt krya, finns spridarrengöring att hälla i soppan, blir det bara aningen bättre så har du lokaliserat felet iaf, mycket sällan det blir bra men brukar hjälpa en stund iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Firmor som "El & Diesel"  "Diesel service" mm. kan du lämna bilen till så dom "trycker" spridarna. Det blir ofta avlagringar i spridarna eller så slits dom helt enkelt och dieseln snarare rinner in i cylindrarna, och med resultatet av att dom blir tjuriga att starta, specielt vid kyla och att man tycker dom tappat lite ork.

Brukar inte kosta en förmögenhet att fixa, bara ringa och få ett kostnadsförslag.

Mvh.

Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...