cardic 4 Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 blir det "brastartad" av att glödga flera gånger och svårstartad med bara en glödning är det dags att byta, glödstift är slitvara, nya sparar på motor också. Klarar du det själv är det inget att tveka på tycker jag (om du ska ha kvar bilen 1 år eller mer i alla fall) Quote Link to post Share on other sites
amakulu 60 Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Nu har jag monterat ihop allt igen och testat ifall dom blir varma. Min glödlampa slocknar efter bara 3-4 sek och stiften var inte ens ljumna. När jag glött ytterligare 5 ggr så började dom bli varma men fortfarande kalla nog att ta på. Hur varma ska dom bli egentligen?Ursäkta att jag tjatar :-[ Byt stiften Quote Link to post Share on other sites
cardic 4 Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 och filtret, det är bara vanligt underhåll Quote Link to post Share on other sites
Pitepalt 1 Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 Japp ringde dit och beställde ett filter också så nu ska jag väl få ordning på racklet hoppas jag. Jag håller er uppdaterade ;D Tack för hjälpen så länge Quote Link to post Share on other sites
Pitepalt 1 Posted January 16, 2008 Author Share Posted January 16, 2008 Nu var stiften bytta iaf. Bilen står ju i garage så jag har inte kunnat prova med kallstart ännu. Däremot var bränslefiltret omöjligt att få bort. Satt ju som berget :-[. Böjde en filteravdragare på köpet.. Men det sitter en elkabel från filtret som inte var ikopplad. Vad kan det vara tro? Quote Link to post Share on other sites
cardic 4 Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 kan vara en varningsgivare, som känner av när visst mycket vatten finns i filtret, brukar kunna finnas på större dieslar i alla fall. Inget nädvändigt, bilen brukar börja gå knasigt innan vattennivån är så att saker skadas Quote Link to post Share on other sites
Pitepalt 1 Posted January 16, 2008 Author Share Posted January 16, 2008 Jo efter luskande så visade det sig att det är vattenvarnare. Fick till slut loss filtret och det var smockat med skit och vatten. Kan fan inte ha varit bytt på länge... Satte dit det nya och pumpade det fullt med diesel. Var ut en provsväng och den går ju som en ny bil.. Mycket mer att köra med om man nu kan kalla det mycket att köra med Nu hoppas jag bara att det gjorde susen.. Kan det annars vara batteriet som ger för lite effekt för glödstiften? Iofs kan jag gnugga på väldigt länge så ström verkar det finnas i det Quote Link to post Share on other sites
amakulu 60 Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Ha för vana att byta bränslefiltret varje höst. Ang batteriet så har ju en dieselmotor mkt högre kompression än en bensinare. Om batteriet börjar bli dåligt så får man inte den rätta snurren på motorn och därmed blir den svårstartad. Har du inte bytt glödstiften än ? Quote Link to post Share on other sites
Pitepalt 1 Posted January 18, 2008 Author Share Posted January 18, 2008 Japp dom är också bytta. Bilen startar helt klart bättre men inte riktigt perfekt. Ska ut och jaga idag så då får man se ifall man blir stående Quote Link to post Share on other sites
ozzy 8 Posted January 18, 2008 Share Posted January 18, 2008 Japp dom är också bytta. Bilen startar helt klart bättre men inte riktigt perfekt. Ska ut och jaga idag så då får man se ifall man blir stående Troligtvis spridarna som inte är helt krya, finns spridarrengöring att hälla i soppan, blir det bara aningen bättre så har du lokaliserat felet iaf, mycket sällan det blir bra men brukar hjälpa en stund iaf. Quote Link to post Share on other sites
Pitepalt 1 Posted January 18, 2008 Author Share Posted January 18, 2008 Det lät ju värre det. Startade på jakten idag men när jag skulle ha igång den på eftermiddagen så var det som kört. Quote Link to post Share on other sites
ozzy 8 Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 Firmor som "El & Diesel" "Diesel service" mm. kan du lämna bilen till så dom "trycker" spridarna. Det blir ofta avlagringar i spridarna eller så slits dom helt enkelt och dieseln snarare rinner in i cylindrarna, och med resultatet av att dom blir tjuriga att starta, specielt vid kyla och att man tycker dom tappat lite ork. Brukar inte kosta en förmögenhet att fixa, bara ringa och få ett kostnadsförslag. Mvh. Matte Quote Link to post Share on other sites
Pitepalt 1 Posted January 20, 2008 Author Share Posted January 20, 2008 ska testa med ett annat batteri men annars får det nog bli att ringa Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.