Hoppa till innehåll

Ulovlig kniv


Olsen71

Recommended Posts

Hvordan er kniv loven i Sverige ??

Har en Leatherman fra USA som kan åbnes med en hånd og den er total ulovlig i Danmark,man må ikke engang eje den.....

Hvis man blir taget er det en bøde på 5000,- og de tar jagt tegn og det hele.......

Er sådan en lovlig i Sverige,så kunne jeg jo prøve at sælge den der  ;)

Olsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har ju en knivlag i Swe som reglerar hur och var man får använda kniv. Så en Läderman är väl som vilken fällkniv som helst ur lagstiftarens synvinkel och får då användas antingen i av de som har behov av kniv i sin yrkesutövning eller för jakt/fiske eller motsvarande.

Så det går bra att sälja den i Sverige...  :D

Varför är den olovlig i Danmark? Är det bara för den kan öppnas med en hand?

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stiletter och butterflies är förbjudna i Sverige också lisom andra konstruktioner där en spärr utlöser ett fjäderbelastat blad.....prova nästa land i österled så kan du nog få napp :P;)

Tror kanske inte att man riskerar licenser här men olaga vapen innehav är det ju ???

Har själv för 15 år sedan ägt en Beretta 92F med pärlemohandtag med fullt mag 9mm parabellum(hittades i en soptunna i Eskilstuna) i ca 1,5 dag innan jag blev så byxis att jag anonymt lämnade den till polisen, vi har alla våra små skelett i garderoben. ::) Makalöst vackert och balanserat vapen dock.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stiletter och butterflies är förbjudna i Sverige också lisom andra konstruktioner där en spärr utlöser ett fjäderbelastat blad.....prova nästa land i österled så kan du nog få napp :P;)

De leatherman:s jag har haft (std och Wave) har inte fjäderbelastat blad utan måste öppnas medelst tumkraft. Uppfattade Olsen71:s modell som så.

Sen kan man undra vad du gjorde i E-tuna, men det är säkert inget för detta forum...  ;)

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De leatherman:s jag har haft (std och Wave) har inte fjäderbelastat blad utan måste öppnas medelst tumkraft. Uppfattade Olsen71:s modell som så.

Sen kan man undra vad du gjorde i E-tuna, men det är säkert inget för detta forum...  ;)

/Må

Precis, ingen fjäder med kan öppnas med en hand. Kan ej vara olovlig i Sverige. Sälj bla här http://www.naturkompaniet.se/naturkompanie...archResult=true

Har en sån själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv för 15 år sedan ägt en Beretta 92F med pärlemohandtag med fullt mag 9mm parabellum(hittades i en soptunna i Eskilstuna) i ca 1,5 dag innan jag blev så byxis att jag anonymt lämnade den till polisen, vi har alla våra små skelett i garderoben. ::) Makalöst vackert och balanserat vapen dock.

MVH

Wow! Man kan ju bara spekulera om vad den pistolen varit med om..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Der blir lavet en speciel model til Danmark,uden de små huller i bladet til at åbne med......

Den er lovlig,men kan åbnes med en hånd uden problemer  ;)

Åndsvagt,men det er den danske lov.......

Hvis nogen vil købe så er min altså til selag  :)

Olsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Guest Bosse.O
Stiletter och butterflies är förbjudna i Sverige också lisom andra konstruktioner där en spärr utlöser ett fjäderbelastat blad.....prova nästa land i österled så kan du nog få napp :huh::blink:

Stiletter och liknande är inte förbjudna i Sverige. De är bara lite hårdare reglerade än vanliga knivar.

Har man åldern inne (>21 år) så är det helt ok att tillverka, äga och använda dem som vilken annan kniv som helst. Det är dock förbjudet att saluföra dem och det krävs speciellt tillstånd om man vill importera (naturligtvis för eget bruk eftersom man inte får sälja dem).

Fast jaktkamraterna kommer nog att höja på ögonbrynen en aning om du börjar ta ur bytet med en springkniv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...