Hoppa till innehåll

Vad händer med vapnen vid dödsfall??


olkis

Recommended Posts

hej!

Detta är en fråga jag hade hoppats slippa ställa men som jag nu måste..Det är så att efter nästan 2års kamp mot leukemi så har min allra bäst vän och jaktkompis lämnat oss i söndags :'(

Jag har tagit på mig att sköta om hans vapen och ta reda på allt praktiskt gällande detta.

Frågan är alltså vad händer och hur gör man då han hade licens för 3st jaktvapen och varken hans sambo eller far/bröder har jägarexamen eller licens..Vad göra?? nån som har upplevt detta och kan hjälpa mig steg för steg hur man går tillväga?

Tacksam för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

. Jag beklagar verkligen sorgen.

Som jag förstått det hela så skall vapnen lämnas in hos polisen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gått igenom detta för några år sen..

Vapnen tillhör dödsbot till att börja med. Tror ni har 6 månader på er att sälja dem för dödsboets räkning. När jag råddade i detta så vart jag kontaktad av polisen som ville säkerställa att vapnen inte stod olåsta och utan uppsikt och när jag försäkrat att skåpet var låst och huset likaså så fick de stå kvar tills vi fick tid att köra iväg grejerna. Körde in det som skulle säljas till en vapenaffär som värderade och löste in det. Var på din vakt där, jag orkade inte tjafsa då men insåg senare att vapenhandlaren passade på och "köpte" in dessa vapen till ett vrakpris..

Ammuniton o prylar tycker jag att ni kan ta över, finns inget värde på detta för dödsboets räkning.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Hipshot skriver, lägg ut annons på det hela, brukar finnas lite då och då på blocket, kan ge dödsboet några kulor till mot att någon handlare gör sig en hacka.

Beklagar sorgen, bra att du ställer upp och hjälper släkten till din vän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beklagar.

Vi har i vår familj en likadan situation då min bäste vän tillika bror gick bort i höstas.

Vapnen ägs av dödsboet vilka kan välja att lämna in vapnen eller förvara dem enligt gällande vapenförvaring, finns inte giltig förvaring tror jag polisen vill förvara dem.

Dödsboet har 1 år på sig att skriva över bössorn eller vad man gör, d.v.s. så har ex. familjemedlemmar tid på sig att ta jägarexamen för att kunna ta hand om vapnen.

Så ta det lugnt, förvara bössorna i skåp, och låt det sjunka in vad som ska göras med dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för allt stöd, det uppskattas!

Vapnen kommer att säljas via mig så jag kommer att annonsera bla här på forumet inom kort tid då jag också förstått att handlarna ger oftast skambud på grejorna..

Vapnen förvaras i hans godkända vapenskåp och hans sambo bor kvar i bostaden så några problem bör ej finnas där..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisen har oberoende värderare som kan vapen.

Annars kan dom rekomendera någon.

Är det i södra delarna kan jag förmedla en reko kontakt som värderar inte köper.

Han värderar många dödsbon och omhändertagna vapen.

mvh

Rune 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla hans vapen är så gott som splittnya..Det senaste var en Ruger 77 s/s 243win köptes i Dec 2007 och har gått 6skott på banan(vi köpte likadana vapen)

Jag ska höra med butiken som vapnet köptes ifrån om det går att lösa på nå sätt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 12 years later...

Jag googlade och hittade denna tråd. Min far har gått bort ganska nyligen och han hade två vapen. Har nu fått papper från polisen som jag ska fylla i och skicka in. Det jag undrar är om vapnen kan förvaras i min fars hus (i godkänt vapenskåp såklart) i upp till ett år? Eller måste vapnet förvaras hos någon som innehar licens? Min tanke är att jag ska ta jägarexamen inom några månader och sedan ta över vapnen. Huset är nu mitt, men jag är ej skriven där - åker dock dit och bor över helger och längre ledigheter. Vad gäller? Försökte ringa polisen men det var kö såklart, och sedan möttes jag av beskedet att man endast kan nå dem mellan 9.30-11.30. Tänkte därför höra här om någon vet vad som gäller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det är för lång tid. Speciellt du du inte är skriven på adressen. 

Bästa är nog om du kan skriva över vapnen på någon vän med plats i vapengarderoben så får denne förvara tills du är klar med examen och kan ta över dem. Tillse att det är en god vän och att det är klart vad som gäller innan.

Jag spekulerar lite här ovan men jag tror det kan stämma, finns flera här som har bättre koll än jag.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2020-03-19 at 16:02 Hipshot sa:

Tror det är för lång tid. Speciellt du du inte är skriven på adressen. 

Bästa är nog om du kan skriva över vapnen på någon vän med plats i vapengarderoben så får denne förvara tills du är klar med examen och kan ta över dem. Tillse att det är en god vän och att det är klart vad som gäller innan.

Jag spekulerar lite här ovan men jag tror det kan stämma, finns flera här som har bättre koll än jag.. 

Det, eller om man kan prata med någon lokal vapenhandlare som kan tänka sig att ta in dem i sin förvaring mot en liten slant :) Vet många vapenhandlare som ställt upp att förvara vapen åt folk i sådana här situationer :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...