Hoppa till innehåll

Stövare


Perra

Recommended Posts

Efter en helg med så kallade jaktspetsar så inser jag att jag nog måste skaffa en stövare. Med stövare har man i alla fall jakt. Men vad ska man satsa på för ras? Är det någon här som har stövare? Den ska absolut INTE jaga hare, helst bara räv och annat rovvilt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Varför inte den nya ras som kommer från ryssland? Rysstövare kallad i norge, finns bara en kull än så länge i norge men är vanlig i ryssland. 68-70 cm i mankhöjd den största drivande hund som finns. Klarar tydligen av att driva varg och försvara sig mot dessa också och är väldigt snäll hemma. Såg en bild av den i en norsk jakttidning, ett fett matkonto och en bra hundförsäkring mot oförutsedda händelser i kobesättningar kan det vara läge för. Men där har Du rovviltskärpa så det räcker till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte den nya ras som kommer från ryssland? Rysstövare kallad i norge, finns bara en kull än så länge i norge men är vanlig i ryssland. 68-70 cm i mankhöjd den största drivande hund som finns. Klarar tydligen av att driva varg och försvara sig mot dessa också och är väldigt snäll hemma. Såg en bild av den i en norsk jakttidning, ett fett matkonto och en bra hundförsäkring mot oförutsedda händelser i kobesättningar kan det vara läge för. Men där har Du rovviltskärpa så det räcker till.

Är det inte den vanliga ryska stövaren du pratar om? Jag har lagt in en bild i galleriet på en sån, under "drivande"!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej detta är en annan ras. Vanlig i ryssland men finns bara en kull i norge än så länge. Läste om den i en norsk jakttidning. Den är världens största drivande med en mankhöjd mellan 68 och 70 cm. Klarar sig tydligen bra i närkontakt med varg och har en utpräglad rovdjursskärpa. Såg ut som en gulbrun kamphund. Ganska bred skalle. Skulle vara kul att ha en fyra fem stycken och få jämna ut oddsen mot gråben någonstans i värmland. Om det blir omvända spelregler så får man väl naturmupparna på sig. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en finnstövartik som börjar funka bättre och bättre....jagas bara in på räv för övrigt.

I finland skiljer man på räv och harlinjer....vilket kan vara intressant att veta.

Annars tror jag också endel på den ryska stövaren....som jag nästan vågar sätta en peng på att det finns en del av i sverige också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo den fläckiga har funnits ett tag, men den typ vi skrivit om här, är den Perra kramar på sin bild, den har ett annat hårlag troligtvis av inblandnig av spetshundar långt bak i leden...och en fin rådjursröd färg. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Nej detta är en annan ras. Vanlig i ryssland men finns bara en kull i norge än så länge. Läste om den i en norsk jakttidning. Den är världens största drivande med en mankhöjd mellan 68 och 70 cm. Klarar sig tydligen bra i närkontakt med varg och har en utpräglad rovdjursskärpa. Såg ut som en gulbrun kamphund. Ganska bred skalle. Skulle vara kul att ha en fyra fem stycken och få jämna ut oddsen mot gråben någonstans i värmland. Om det blir omvända spelregler så får man väl naturmupparna på sig. >:(

Den rasen du tänker på är den ryska stövaren, det finns kullar i Sverige. Bilden i galleriet som jag lade in är en hund av den rasen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hamilton! eller kanske en Smålandsstövare.. (lite svåra att få tag på och kan vara ganska hårda i skallet)

Tycker dom Schillrar jag vart med om att jaga med vart ganska fjantiga och "klena", visst har många säkert näsa för räv.. men det har även hamilton eller småländarna..  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hamilton! eller kanske en Smålandsstövare.. (lite svåra att få tag på och kan vara ganska hårda i skallet)

Tycker dom Schillrar jag vart med om att jaga med vart ganska fjantiga och "klena", visst har många säkert näsa för räv.. men det har även hamilton eller småländarna..  ;D

Fördelen med schillrarna är att de brukar vara spårnoga och därmed driver på ett sånt sätt att räven gärna buktar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

NEJ KETTU inte det jag förstår ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

rusjaka gogonj eller nått sånt heter ryss stövaren ni menar. har aldrig jagat med nån men jag tvivlar på att dom kan vara bättre än våra inhemska stövarraser, kanske väl lika bra men knappast överlag bättre. men en ypperlig rådjurshund för den snåle som inte vill ödsla amunition i onödan!!! låter mest som dom hör hemma i barskåpet förövrigt!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av alla de raser jag sett... eller hört... så finns det inget bättre hund att jaga räv med än finskstövare.Här i Finland har det satsats hårt på att bygga upp utpräglade rävhundar. Här ordnas årligen massor av rävprovn och vad jag sett så har ingen annan ras hävdat sig speciellt bra mot dom finnska stövarna.Det finns nu finskstövare som i flera generationer bakåt har brukschampioner i släktet.Jag tror...inte det finns någon annan stövarras som har sådan bredd när det gäller rävdrivare som finnstövaren.Det är bara att läsa "kettus" jaktdagbok så förstår ni varför...  ;) ni får rätta mig om jag har fel!  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rusjaka gogonj eller nått sånt heter ryss stövaren ni menar. har aldrig jagat med nån men jag tvivlar på att dom kan vara bättre än våra inhemska stövarraser, kanske väl lika bra men knappast överlag bättre. men en ypperlig rådjurshund för den snåle som inte vill ödsla amunition i onödan!!! låter mest som dom hör hemma i barskåpet förövrigt!!

Jag skulle aldrig...och jag menar aldrig skaffa en ruskaja gontaja(stavning?)...visst..kanske någon tycker att jag är knäpp när jag helt avfärdar en hel hundras...och jag ska erkänna, jag har aldrig jagat med en sådan heller. Men det jag har hört gör mig föga imponerad. De driver på tok för fort...hört talas om de som får dödtappt på räv mitt i skogen efter 5 minuters drev(och det är inte bara en hund jag talar om) och det är ju knappast önskvärt...sen så har de ofta enligt vad jag hört ett ganska så stort intresse för klövvilt...klart större än andra stövarraser. Däremot...skallet tror jag är väldigt bra på dessa...dessutom skärpan...men sånt kvittar ju om det andra inte funkar.

Sen kan man ju fråga sig varför det alltid är så att när man ser bilder från tex ryssland...då är det laikor, rysstövare och suspekta blandningar...en skytt och ett byte...är det så att dessa hundar inte klarar av att jaga själv och därför hela tiden måste ha andra hundar omkring sig som hjälp?? Bara en liten undran från mig...

Okej, nu har jag snackat nog med skit om dessa...jag kanske oxå har helt fel...rätta mig gärna isåna fall.

Anledning till att det blivit så populärt med "udda" raser från tex öst är nog att det är lite mode i att ha en ny hundras...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är född stövar jägare, uppväxt med schiller. Har jagat in 2 finnstövare på hare (ren rena) men ingen av dom ville driva räv. Den ena hård kunde tugga upp haren den andra brydde sig inte om bytet men var otroligt duktig. Gick i färska räv spår med dom. Har också jagat hare och älg med halvstövare och blandraser schiller/finn. "Jag tror att hunden jagar det husse vill". Satsa på en sund hund: mentalt och fysiskt från en bra uppfödare. I ditt fall med rävlinjer (fråga stövarnas avelslinjer), (ET:s stövare kommer från finland).

Jägarlivet är för kort för att hålla på med undermåliga hundar!!!!

DT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...