Hoppa till innehåll

Behålla "glansen" i träkolven


frei

Recommended Posts

Hi dudes !!

Är det ngn som har ngt bra recept på vad man skall använda till träkolven för att behålla glansen. Jag har själv bara använt Shaftol Premium Gold(stavning osäker)....men finnishen tenderar att mattas av ganska snabbt....tips uppskattas ! Klarlack kanske  ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hi dudes !!

Är det ngn som har ngt bra recept på vad man skall använda till träkolven för att behålla glansen. Jag har själv bara använt Shaftol Premium Gold(stavning osäker)....men finnishen tenderar att mattas av ganska snabbt....tips uppskattas ! Klarlack kanske ;D ;D ;D ;D

Har haft liknande bryderier men insett att composit är det som gäller, kräver aldrig någon polish :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kokt linolja till finish i många mycket tunna lager.

Gnids in med handen så att lite värme uppstår. Då härdar oljan bättre.

Vax för att sedan ge en bättre vattenavstötande yta.

Beroende på vad kolven utsätts för: väder, vind, slitage så kommer den att bli lite mattare igen.

Gör om ovan om du får snabbt tillbaka den lyster du hade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

beretta tru oil. Har gnidit och putsat med kokt linolja men får aldrig lika fin yta som tru oil... Men jag har inte så stort tålamod B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta lite lite danishoil o gnida in låt stå sen åker den magiska dam strumpan fram bara o sno kärringens nylonstrumpor o puttsa med blir riktigt bra B)

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta lite lite danishoil o gnida in låt stå sen åker den magiska dam strumpan fram bara o sno kärringens nylonstrumpor o puttsa med blir riktigt bra :blink:

Mvh.

Funkar det med nylonstrumpa även med typ shaftol??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde det göra prova :lol:

Mvh.

Ska nog göra det.

Jag tycker min kolv på berettan blir lite flammig efter ett tag. Det känns som att den behöver väldigt mycket olja. Det gör den säkert också då den är ny. Dom behöver ju lite extra kärlek i början. :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta lite lite danishoil o gnida in låt stå sen åker den magiska dam strumpan fram bara o sno kärringens nylonstrumpor o puttsa med blir riktigt bra :lol:

Mvh.

Den oljan är skitbra, men luktar ju huggorm. :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Pitepalt.... Tru Oil funkar klockrent, blir iofs lite för blank, men det går att matta ner försiktigt med 0000 trollull.

hursom så håller det lätt en säsong även för hundförare.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Kontaktade också Normark som också rekommenderade Tru Oil. Skall testa det !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Mitt råd är. Ta en liten burk, blanda balsamterpentin och kokt linolja hälften, hälften. Blanda vätskan och gnid sedan in kolven ett par gånger. balsamterpentinet gör så att oljan tränger längre in i trädet och haärdar fortare. Har gjort detta på många knivskaft och det har funkat kanon.

Tack för alla tips. Kontaktade också Normark som också rekommenderade Tru Oil. Skall testa det !!!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är. Ta en liten burk, blanda balsamterpentin och kokt linolja hälften, hälften. Blanda vätskan och gnid sedan in kolven ett par gånger. balsamterpentinet gör så att oljan tränger längre in i trädet och haärdar fortare. Har gjort detta på många knivskaft och det har funkat kanon.

Alla tips är värdefulla !!! Tackar !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...