Hoppa till innehåll

vilken pil till recurv?


samme

Recommended Posts

hej,

jag ska köpa nya pilar till bågen och står inför ett val av pil, dom jag hade var kolfiber, alu, trä, beroende av vad jag skjöt, på vintern skjöt jag med trä (det vart dyrt med alu, kolfiber när dom satte sig i tavlan)

mvh, samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej samme

kan rekommendera carbonpilar (billigast i längden), det är absolut de starkaste, blir inte skeva (alu), behöver inte underhållas/rätas som träpilar. 

Själv använder jag Carbon Express-Heritage, Grizzly Sticks-Sitka och Beamans-Traditional.

Gillar smala och tunga skaft, minst 10 grain per pound.

Använder också träpilar, de är absolut de charmigaste men det krävs en hel del jobb med att få dom raka.

Mvh

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Aluminium inne och kolfiber ute är det rätta för recurv. Hur många pund har du på bågen och vad har du för draglängd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aluminium inne och kolfiber ute är det rätta för recurv. Hur många pund har du på bågen och vad har du för draglängd?

bågen är på 60pund vid full drag och jag drar 78cm +spets

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag köpte 6st pilar för test, jag skjöt hos JS i helgen och det är bara att innse att dom pilarna inte passar mej, det blev bara skit av dom visserligen missade jag målet några gånger men 2st sprack vid nocken! i bakkant, dom flisade upp sig.

märket var :vaptor 200 har någon samma erfarenheter av dom pilarna?

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fettdrift
jag köpte 6st pilar för test, jag skjöt hos JS i helgen och det är bara att innse att dom pilarna inte passar mej, det blev bara skit av dom visserligen missade jag målet några gånger men 2st sprack vid nocken! i bakkant, dom flisade upp sig.

märket var :vaptor 200 har någon samma erfarenheter av dom pilarna?

samme

Jag har skrotat ett dussin "VAPOR Black Hawk" på samma sätt, använder "Carbon Impact Fat Shaft" nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja har oxå Carbon Impact 6500.. mycket bra men de verkar finnas en del leverans problem! beställt pilar för länge sedan å dom har inte dykt upp än!.. vet JS testat några nya pilar som han varit skit nöjd med!..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har faktiskt beställt från IL, några som han sa skulle vara bra kommer inte ihåg vad dom heter men don ska vara gula och sedan finns det andra färger,

men vi får se

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köpa träskaft från IL Produkter.

Närmare bestämt finsk tallskaft, väldigt långsamt fuxen och därmed hård och tung.

Håller mycket bättre än ceder och bara skaften blir ca 550grain, så en komplett jaktpil blir ca. 700grain.

Fjädrarna från egenhändigt skjutna kanadagäss duger bra om man tar dom bästa och största.

En kul grej är att göra fjädrarna strimmiga med blekningsmedel. Jag själv snodde fruns "slingor till håret kemikalier"

Fjädrarna blir nästan som "real Turkey" och nästan helt gratis om man inte räknar brukad ammunition.

Magnus jaktspets fastklistrad längst fram och då har man en jaktpil som duger bra till allt utom dom riktigt stora till ett pris som är lägre än bara spetsen i det dyra sortimentet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
hej,

jag ska köpa nya pilar till bågen och står inför ett val av pil, dom jag hade var kolfiber, alu, trä, beroende av vad jag skjöt, på vintern skjöt jag med trä (det vart dyrt med alu, kolfiber när dom satte sig i tavlan)

mvh, samme

Vill skjuta med träpilar men det håller inte så det blir alupilar för att köra med kolfiber känns så fel, även om det säkert är det bästa alltenativet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bästa, enligt mig, sortimentet av pilar till tradbågjägare finns på www.3riversarchery.com

Gamegetter aluskaft har jag till långbågen, grymt lätta att trimma. Men deras carbonskaft är väldigt bra också,

http://www.3riversarchery.com/Arrow+Buildi...3X_product.html

De här skjöt jag när jag hade recurv, grymt bra och tåliga pilar, som är nästan oförstörbara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...