Hoppa till innehåll

Injagning av älghundar,fråge, tips och råd-tråden


Jämta

Recommended Posts

Tråkigt att det är en sådan inställning hundfolk emellan. Jag är van vid bruks/tjänst och där man OFTAST hjälper varandra och har hund som det stora intresset, det kanske är annat tänk när jakten är större en själva hundarbetet?

A det är väldigt tråkigt. På något vis har de blivit någon form av att man ska ha "rätten" att få gå med sin hund, i form av att man är släkt med jaktledare/hundförare. Utomstående med samma mål och ambitioner för sin hund har inget där att göra enligt dom flesta. För mig är hundarbetet själva jakten, och inte något annat. Att sitta på pass och skjuta en älg som springer förbi är inte att jaga. Nog för att det kan vara spännande och kul för dom flesta. Önskade att fler jägare som inte har hund kan lära sig förstå arbetet och engagemanget som ligger bakom varje duktig älghund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

äh ut å släpp hunden i skogen å jaga in hunden ;) folk har väl inte med å göra va du gör i skogen då du är ute å "rastar jycken" om det inte är någon jakt.

Aja stopp och belägg nu !

Vill inte ha nån som tränar hund på min mark, då te.x grisar e väldigt lättstörda och gärna flyttar sig efter att ha fått en hund i baken

Ska man ha jakthund så får man väll se till att ha mark att träna den på ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aja stopp och belägg nu !

Vill inte ha nån som tränar hund på min mark, då te.x grisar e väldigt lättstörda och gärna flyttar sig efter att ha fått en hund i baken

Ska man ha jakthund så får man väll se till att ha mark att träna den på ?

hägna in marken din då. då slipper du folk på marken å grisarna tar sig ingen vart. ja men vafan ska man göra då om man har en valp/unghund men bor långt bort ifrån sin egen jaktmark? Nu syftar jag i första hand påå om man har en valp å vill göra den skogsvan så tycker jag helt klart att man kan ta med sig den till närmast tillgängliga skog å göra den skogsvan, så länge man vet att det inte jagas där just då osv. för det tror ja knappast lär skrämma iväg nå grisar mer än om de är nå bärplockare där som stojar å lever om och kanske har med sig nån knähund som får springa lös runtikring. sen äre ju skillnad på å göra skogsvan å jaga in. helt klart tycker ja att man ska ha tillgång till mark om man ska jaga in sin hund. sen bor du och jag i helt skilda delar av sverige så vi har nog lite olika syn på mycket av jakt.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hägna in marken din då. då slipper du folk på marken å grisarna tar sig ingen vart. ja men vafan ska man göra då om man har en valp/unghund men bor långt bort ifrån sin egen jaktmark? Nu syftar jag i första hand påå om man har en valp å vill göra den skogsvan så tycker jag helt klart att man kan ta med sig den till närmast tillgängliga skog å göra den skogsvan, så länge man vet att det inte jagas där just då osv. för det tror ja knappast lär skrämma iväg nå grisar mer än om de är nå bärplockare där som stojar å lever om och kanske har med sig nån knähund som får springa lös runtikring. sen äre ju skillnad på å göra skogsvan å jaga in. helt klart tycker ja att man ska ha tillgång till mark om man ska jaga in sin hund. sen bor du och jag i helt skilda delar av sverige så vi har nog lite olika syn på mycket av jakt.

ja att gå med hunden lös och så ser jag inte som problem

men inträning tycker jag inte är okej

är det ens lagligt att träna hund på mark som inte man har ok på ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hägna in marken din då. då slipper du folk på marken å grisarna tar sig ingen vart. ja men vafan ska man göra då om man har en valp/unghund men bor långt bort ifrån sin egen jaktmark? Nu syftar jag i första hand påå om man har en valp å vill göra den skogsvan så tycker jag helt klart att man kan ta med sig den till närmast tillgängliga skog å göra den skogsvan, så länge man vet att det inte jagas där just då osv. för det tror ja knappast lär skrämma iväg nå grisar mer än om de är nå bärplockare där som stojar å lever om och kanske har med sig nån knähund som får springa lös runtikring. sen äre ju skillnad på å göra skogsvan å jaga in. helt klart tycker ja att man ska ha tillgång till mark om man ska jaga in sin hund. sen bor du och jag i helt skilda delar av sverige så vi har nog lite olika syn på mycket av jakt.

Jag tänkte precis desamma men ,jag orkade vara tyst dessutom är det ju väldigt svårt att få till en jakthund om man ska gå med den i koppel hela tiden o grisarna kommer nog tillbaks ^_^
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja att gå med hunden lös och så ser jag inte som problem

men inträning tycker jag inte är okej

är det ens lagligt att träna hund på mark som inte man har ok på ?

Du får lägga personspår vart du vill så länge du inte förstör grödor mm - allemansrätten

Blodspår måste man ha markägarens tillstånd för att lägga.

Allt förföljande av vilt anses som jakt,, men å andra sidan så kan hundägaren alltid hävda att den rastar hunden eller spårar person spår (SBK spår)

injagning av löshund på någon annans mark kan man ju inte krångla sig ur som hundförare så där gäller det att stå på god fot med markägaren ;)

Har man en vettig markägare och man beter sig sjyst som hundförare kan man säkert komma överens - pengar brukar dessutom nästan alltid funka :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja att gå med hunden lös och så ser jag inte som problem

men inträning tycker jag inte är okej

är det ens lagligt att träna hund på mark som inte man har ok på ?

Jaktförordningen

Hundar

16 § Trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning.

Man måste alltså ha tillstånd av jakträttsinnehavaren

Mvh

Stig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jagar på två marker, ena marken dräller det av älg och den andra är det hyggligt med älg. Om man jagar in på marken där det dräller av älg är det då så att man får en trångsökt hund eller är det myt? Den marken ligger på en ö och mina egna marker är bara på 600 ha så en trångsökt jycke hade kanske inte vart helt fel.

Ingen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen?

Jag TROR att hur hunden kommer att fungera ligger i arvet....

Finns det jakt i hunden och den ofta får träffa älg, som dessutom står. Ja då väcks lusten om det finns någon jaktlust alls.

Det får hunden att tycka att jaga är det roligaste som finns. Sen hänger det på arvet om hunden är "bekväm" och väljer sina strider, eller att den ger allt för att få skälla......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo nog finns det jakt i henne. Har fortfarande älgar som springer runt i byn här och hon drar direkt hon känner lukten. Skällde på dom härom dan. Hon är även inne i första löpet men det verkar bekymra henne föga. Inte för att jag vet om det brukar det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjena. Har ett problem med min jämte. Tror han ligger på för hårt för älgarna brukar dra iväg.

Då kommer nästa problem, hunden hänger på älgarna långt in på grannarnas marker.

Tacksam för alla tipps. Hunden är 11 månader så han kanske lär sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

, hunden hänger på älgarna långt in på grannarnas marker.

Tror inte det är någon som lyckas lära hunden rågången:) om du vill ha en hund som inte föföljer hade det varit enklare med en annan ras.... Va glad för att hunden jagar och fortsätt jaktträna den Mvh
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aja stopp och belägg nu !

Vill inte ha nån som tränar hund på min mark, då te.x grisar e väldigt lättstörda och gärna flyttar sig efter att ha fått en hund i baken

Ska man ha jakthund så får man väll se till att ha mark att träna den på ?

+1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
johan@fpab.nu

Hundar ska hänga på långt. Det finns inget mer irriterande än om hunden bryter för tidigt. Jag har löst det med att montera ett halsband med en gamal mobiltelefon i. Ring och vibrationssignalen fungerar som inkallningssignal. Helt perfekt i dessa GPS tider. Har även klarat att kalla av tiken med mobilen på stånd. / Jeff

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Detta är en för bra tråd för att falla i glömska!

Tänkte dra upp frågan kring om man skall spåra med valpen/unghunden eller inte. Som jag ser det är det beroende på i vilken landsände man jagar. Är det enda djuret med klövar i skogen älg, så behöver man kanske inte prägla hunden på älglukten, utan det faller sig naturligt att den börjar jaga älg. Om man däremot har rådjur, gris, dov, kron och andra fuldjur där man jagar tror jag att prägling genom spårning är en god idé.Tyvärr har jag sett alltför många exempel på hundägare som tror att deras hundar automatiskt är rådjursrena bara för att de har krokig svans.

Även markerna storlek är en faktor i detta. I söder, med mindre marker behöver söket inte vara jättestort, utan det räcker kanske att hunden är duktig att ta an slag och följa dem. I norr skall hunden mer självständigt genom vind och markvittring finna älgen på stora marker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Johan Backman

Gjorde så med laikan att jag for ju för det första till ett sånt område som var tillräkligt stort och fanns älg, släppte hunden och så gick jag sakta en bit in i skogen, stannade upp och väntade...när laikan kom och visade upp sig efter en sökrunda så gick jag några steg till och stannade och väntade, detta gjorde så att hon tog nästa sökrunda lite längre och när hon igen kom och visade sig så upprepade jag detta och så blev följande runda ännu längre....utan att jag märkbart förflyttade mej själv :) Sen när hon hittade älg så lät jag henne jobba riktigt ifred, stannade kvar där som hon lämnat mej och väntade och efter ca 30 min så kom hon tillbaka och kollade om jag var i skogen ännu och for sedan tillbaka till älgen. Nu är hon envis och lämnar inte älgen i första hand, gör rejäla sökrundor och hittar hon inget så kommer hon och kollar in mej med jämna mellanrum...tycker jag är mycket bra oavsett vad för marker man jagar i....:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej.

Jag har en fråga. Har en jämte på 3år som gör allt precis rätt utom att skälla på älgen. Han söker bra hittar älg får dom att stå men säger inte ett ljud? nån som vet hur ja ska få han att börja skälla? Han har bra skogsvana och fått varit i skogen sen valp. Han är väldigt lugn i skogen och antar att det är därför älgarna inte springer iväg. Hade nog trott att han bara lallat på om det inte vore för dom bra pejlarna man har. Vill inte skjuta nån älg för han heller då han inte skäller, har dock skjutits några av passare som han kommit förbi älg med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en fråga. Har en jämte på 3år som gör allt precis rätt utom att skälla på älgen. Han söker bra hittar älg får dom att stå men säger inte ett ljud? nån som vet hur ja ska få han att börja skälla? Han har bra skogsvana och fått varit i skogen sen valp. Han är väldigt lugn i skogen och antar att det är därför älgarna inte springer iväg. Hade nog trott att han bara lallat på om det inte vore för dom bra pejlarna man har. Vill inte skjuta nån älg för han heller då han inte skäller, har dock skjutits några av passare som han kommit förbi älg med.

Provat honom på nån älg som varit sårskjuten? en skadad älg med lite blod kan nog göra susen. farsans förra hund var precis likadan, han skällde inte utan bara lallade runt älgen typ. sen var det en älg som blev påskjuten som hunden var efter och den älgen stannade. sen jävlar kom han igång och skällde och blev en bra ståndhund efter det. så det kan kanske vara ett tips.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en fråga. Har en jämte på 3år som gör allt precis rätt utom att skälla på älgen. Han söker bra hittar älg får dom att stå men säger inte ett ljud? nån som vet hur ja ska få han att börja skälla? Han har bra skogsvana och fått varit i skogen sen valp. Han är väldigt lugn i skogen och antar att det är därför älgarna inte springer iväg. Hade nog trott att han bara lallat på om det inte vore för dom bra pejlarna man har. Vill inte skjuta nån älg för han heller då han inte skäller, har dock skjutits några av passare som han kommit förbi älg med.

Ta han till vet!! Han kan ha en inflamation i käkarna eller svullna tonsiller. Kan även vara öronproblem, eller något som skapar huvudvärk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra tips. Tack så mycket!

Har aldrig haft nån sår skjuten älg att släppa han på men ska absolut testa om det skulle bli nån sårskjuten!

Har funderat på att släppa honom ihop med en annan hund så ska testa det till helgen då :)

Tvivlar på att det är nån inflammation eller nått sånt för skälla kan han och i evigheter i hundgården om man startar älgdragaren tex! Men de kan ju vara värt att kolla upp ändå!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många bra tips. Tack så mycket!

Har aldrig haft nån sår skjuten älg att släppa han på men ska absolut testa om det skulle bli nån sårskjuten!

Har funderat på att släppa honom ihop med en annan hund så ska testa det till helgen då :)

Tvivlar på att det är nån inflammation eller nått sånt för skälla kan han och i evigheter i hundgården om man startar älgdragaren tex! Men de kan ju vara värt att kolla upp ändå!

ja absolut får du läge å göra de så testa! en älg som är lite "bromsad" kan göra susen tror jag. sen äre så tror jag att om du släpper den tillsammans med en hund som skäller så kanske det blir att din hund kommer sticka till andra hundar som skäller sedan då den lär sig att göra de. känner en som gjorde så med sin hund och släppte den tillsammans med sin äldre hund på ett ståndskall och den hunden blev omöjlig sen och han får ofta stå och svära över att hunden hans sticker till andra hundar som står och skäller. men o andra sidan behöver det ju inte bli så. bara å chansa :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade hoppats på att han skull träffa på nån sur ko som kunde hetsa igång han! Vi har dåligt Me grävling här, mycke Björn har vi men dom intresserar han inte!

Angående veterinären, borde han inte vara tyst annars oxå då? Han skäller ju i hundgården om det kommer folk och så! Så han kan skälla i evigheter när han vill! Men sist jag va ute i skogen med han skällde han en stund men hann aldrig se va han skällde på, det är första gången han sagt nått ute i skogen! Så de va ju lite positivt :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...