Hoppa till innehåll

Att gjuta sej en kråkbulvan.


skogstokig.

Recommended Posts

Tja. Fick lite inspiration i nån tråd där de gjöt egna andvettar och tänkte att man skulle kunnna göra likadant med kråkbulvaner.

Sagt och gjort, for till biltema och inhandlade Fogskum, Svart och grå hobbyfärg.

Bild 1: Bulvanen i orginalskick ;D

Bild 2: Bulvanen i isärskuret skick. Plasten är ganska seg så man får ta det passivt så man inte skär sej... Vilket jag självklart gjorde. >:( ;D

Bild 3: Jag skar även av näbben eftersom den i stortsett var helgjuten.

Bild 4: Knixade till lite ståltråd som armering och även till fot och upphägning. Jag lät även det sticka ut där näbben skall vara så att den får lite armering med. Sedan sprayade jag lite lätt med vatten för att skummet ska härda snabbare.

Bild 5: Tog tyvärr ingen bild när jag sprutat i skummet. Fylde ungefär till hälften, alltså hela ena halvan. Lite bråttom bråttom ;D På med andra halvan och sedan tejp om..

Bild 6: Hängde paketet uppochner i pannrummet. Tanken var att överblivet skum skulle pysa ut ur huvudet och bli näbben. Funkade sådär. :D

Bild 7: Nästa morgon. Lite pill att få isär halvorna, men med lite ilska så går det. ;D

Bild 8: Sprayning påbörjad. Man får ta några lager tunnt för att det inte ska rinna. ;)

Bild 9, 10, 11: Resultatet. Hyffsat nöjd. Har gjort ett gäng och börjar få till snittsen :D

Har provat dem nu med och jag märkte att de blänker lite när solen ligger på :(

Har även funderat på att flå en kråka, torka skinnet och sedan klä på en kropp. borde kunna funka. ;D

post-1638-1204880356_thumb.jpg

post-66-1204880356_thumb.jpg

post-66-1204880357_thumb.jpg

post-66-1204880358_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ballt, såg ett repotage i nån tidning för modellbyggare som gjorde sina egna karosser till bilar...

Dom gjorde en mall av karossen i trä som dom sedan borrade en j-vla massa små hål i, hålen satt där det skulle "smita åt", mallen/formen satt på en plyfalåda som dom kopplade dammsugaren till, sedan värmde dom någon typ tunn plastskiva som gick att köpa i hobbyaffärer i ugnen, placerade den varma mjuka sega plasten ovanpå formen, slog på dammsugaren, vips...en avgjutning, sen lite trix med att skära bort kanterna och målning..klart!

Borde funka även med bulvaner om man gör två segelvända  ??? ::)

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow!

Du, när du målar, se till att maskera eller något för du måste få till skarpa kontraster mellan grått och svart!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för komentarer.

Hippen, Ska tänka på detta. orginalbulvanen har ju helt skarpa kanter så det stämmer nog det du säger. Får ordna detta. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd! :)

Jag har klyvt en av mina bulvaner nu, ska "skumma" den i morgon, så får vi se hur det blir.

Jag kommer nog att penselmåla mina, känner att jag har bättre kontroll på övergångarna mellan färgerna då.

Återkommer med resultat jag med.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd! :)

Jag har klyvt en av mina bulvaner nu, ska "skumma" den i morgon, så får vi se hur det blir.

Jag kommer nog att penselmåla mina, känner att jag har bättre kontroll på övergångarna mellan färgerna då.

Återkommer med resultat jag med.

Mvh

:D Kul att nån mer testar. ser fram emot ditt resultat. Spraymålningen valde jag mest för enkel och snabbhetens skull. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har målat ngr plastbulvaner jag med, tror jag valde både spray och pensel. Jag fick dock inte till rätt gråa färg så jag har ngr bulvaner i garaget som mer sur ut som skator färgmässigt  >:(

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har målat ngr plastbulvaner jag med, tror jag valde både spray och pensel. Jag fick dock inte till rätt gråa färg så jag har ngr bulvaner i garaget som mer sur ut som skator färgmässigt  >:(

Mvh!

Hmmm...dom kanske kan gå som skråkor.. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligt.. men jag har en massa nojor, de ser så skumma ut så jag har inte brytt mej om att testa.. Ska väl på´t igen vilket år som helst, har ett antal frigolitblock som ska förvandlas till trutbulvaner även..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Tänk på att ni skall använda mattsvart o mattgrått då ni sprayar, annars får ni reflektioner som kråkorna skyggar för. Vet inte om det gäller kråkor, men sjöfågel e kinkiga o skyggar om vetterna bänker.. Ett litet tips bara ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag ska prova samma sak men på gås skal,,

det kommer nog att gå åt ganska mycket fogskumm, men den hittar man ganska så billit,,

Ingen dum idé bara man får halsen att hålla?!

Fan lyckas man halvera priset på gåsbulvanerna redan så är det ju bra! Visa gärna hur du lyckas med det! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ni skall använda mattsvart o mattgrått då ni sprayar, annars får ni reflektioner som kråkorna skyggar för. Vet inte om det gäller kråkor, men sjöfågel e kinkiga o skyggar om vetterna bänker.. Ett litet tips bara ^_^

värkar inte helt fel, åter kom med bilder och berätta hur de går/fick då jag brukar jaga en del gäss och skulle vara bra att få ner priset på bulvanerna lite mera=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ingen dum idé bara man får halsen att hålla?!

Fan lyckas man halvera priset på gåsbulvanerna redan så är det ju bra! Visa gärna hur du lyckas med det! :wub:

Angående halsen så la jag in det jag hadde närmast två träbitar, men man kan ju böja grövre järntråd eller liknande

Men jag inte gjort den klar en, har inte målat den,

jag tog vanlit tidnings papper la in det i skalet och sprajade det med vatten så det skulle ligga kvar, tömde en hel flaska med fogskum lät den ligga i 2 dar tror dag det blev sen var det "bara" att plocka ut den nya bulvanen, tog kniven och täljde till den lite på magen och blev rund, sen blir det att borra hål i kroppen och stoppa in ett PVSrör så man kan få den att stå upp. det blir ett litet minus dom bli ju lite otymliga att frakta.

fugskum kan man köpa billit på ÖB eller byggmax. ska nog göra flera här under vintern så man är klar med dom till nästa höst.

M.V.H Jocke,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Så här lite senare så kan man ju inte hjälpa att undra, hur gick det med kråkorna vid jakt?

Kråkorna kompisen gjorde har vi fått skjuta några kråkor för. Och vettarna fungerar bättre än köpevettar =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 years later...

En galen idee infann sig ikväll.

Om man gjuter sig en fogskumskråkq kan man ju klä den i riktig fjäder dräkt MEN...

Skulle man inte kunna ta ur kråkan, sy ihop o sen fylla den med fogskum?

Är ja helt ute o cyklar eller skulle de kunna funka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konservatorer gör ju något liknande. De tillverkar ett nytt innanmäte som de sedan klär med den flådda pälsen eller fjäderdräkten. Problemet är att få tag i ämnena som de preparerar skinnen med så att de inte ruttnar. Nu måste man ha något tillstånd för att få göra detta också. Reglerna har blivit mycket tuffare när det gäller konservering av djur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att kråkskinn e ganska fettsnåla o klarar sig utan massa medel.

Att kunna fylla ett skinn likt en ballong hade varit enklare än att sitta o limma fast fjädrar.

Gränsen för konservering o pyntning e kanske hårfin men.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vill man konservera skinnet så är det nog lättare att få tag i de ämnen man behöver till det om man har tillstånd att stoppa upp djur. Tror man kan få lite frågor om man kommer in på apoteket och vill ha arsenik och formalin.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går att skjuta kråka för flådd kråka, men då jag inte har tillgång till bra kråkmarker kan jag inte säga om det är bra eller dåligt bara att det fungerar. Jag flådde bara övre halvan och tog med hela vingarna, så la jag det på en enkel ram och styvheten i skinn/fjädrar gjorde att det fick en ganska fin krökning. Det blev i princip som ett duvskal, men ett där man kunde välja hur vingarna skulle vara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...