Hoppa till innehåll

Era bästa tips inför Bockjakten!?


Marcus

Recommended Posts

Bockjakten närmar sig med stormsteg har ni några bra tips och knep att dela med er till en jägare som ska ut på sin första bockjakt 16augusti?

/Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta all tid i anspråk och gå ut och reka markerna. Kolla efter revirmarkeringar som fejade småbuskar och uppsparkade gropar. Försök att se var rådjuren går och kolla efter viltväxlar och dylikt. På premiärmorgonen (eller kvällen) ska du vara ute i mycket god tid, ta med myggmedel och sätt dig på ett ställe som du sett ut och tror kan vara intressant. Om en bock exponerar sig, blir skrämd och börjar skälla på dig ska du absolut sitta kvar och vänta så tyst du kan. Ofta har de inte kunnat definiera vad som skrämde dem utan väntar ett tag och kommer sedan smygande för att se vad det var. Då kan du få din skottchans.

Huruvida man ska jaga på morgonen eller kvällen är omtvistat, själv föredrar jag morgonen. Om det skulle gå snett är det enklare att göra ett eftersök i dagsljus.

Att du redan skjutit in studsaren ordentligt och vet hur den slår på de tänkbara avstånden som kan bli aktuella tar jag för självklart.   

Huvudtipset är alltså att lära sig så mycket av och om marken som möjligt.

Lycka till och glöm inte att berätta om resultatet.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta all tid i anspråk och gå ut och reka markerna. Kolla efter revirmarkeringar som fejade småbuskar och uppsparkade gropar. Försök att se var rådjuren går och kolla efter viltväxlar och dylikt. På premiärmorgonen (eller kvällen) ska du vara ute i mycket god tid, ta med myggmedel och sätt dig på ett ställe som du sett ut och tror kan vara intressant. Om en bock exponerar sig, blir skrämd och börjar skälla på dig ska du absolut sitta kvar och vänta så tyst du kan. Ofta har de inte kunnat definiera vad som skrämde dem utan väntar ett tag och kommer sedan smygande för att se vad det var. Då kan du få din skottchans.

Huruvida man ska jaga på morgonen eller kvällen är omtvistat, själv föredrar jag morgonen. Om det skulle gå snett är det enklare att göra ett eftersök i dagsljus.

Att du redan skjutit in studsaren ordentligt och vet hur den slår på de tänkbara avstånden som kan bli aktuella tar jag för självklart.   

Huvudtipset är alltså att lära sig så mycket av och om marken som möjligt.

Lycka till och glöm inte att berätta om resultatet.  :)

Och glöm inte att ta med bössan när du gå ut och rekar markerna  ::)

Kan ju koma en räv  ;D 8) ;D ;) ;) ;) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och glöm inte att ta med bössan när du gå ut och rekar markerna  ::)

Kan ju koma en räv  ;D 8) ;D ;) ;) ;) ;)

Det var så självklart så jag gitte inte ens skriva det.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta med dig en Buttolo lockpipa, småbockarna kommer ofta på den och på deras beteende kan du se om det finns någon större i området.

Kommer dom fram fort och tryggt så skjut bara,men är deras beteende tveksamt och nervöst så finns storbocken i närheten.

Det är inte säkert att han kommer ut men chanserna ökar om du kan få en mindre bock att trotsigt utmana honom i hans eget revir.

Idag verkar många nya jägare inte riktigt tro på vindriktningens betydelse längre,den betyder allt för den som jagar på marken.Kolla vinden ofta den ändrar sig hela tiden!

Även jag föredrar att jaga på morgonen,tycker mig märka en lite längre aktivitetsperiod då och som redan sagts fördelarna vid eventuellt eftersök.

Hur kommer du att jaga,smygjakt,torn,skog,klövervallar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir nog en blandning av smygjakt, vakjakt jag tänkt prova på! När på morgonen brukar ni vara på plats och påbörja jakten? Jag har tänkt och jaga med min 6,5x55 och Norma Oryx 10,1gram är det en lämplig kula för rådjur/räv?

/Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då blir vi 2st som ska jaga med den kombinationen=) och jag antar att det är finnbearen som skall luftas?=D ikväll skjuter jag in min ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då blir vi 2st som ska jaga med den kombinationen=) och jag antar att det är finnbearen som skall luftas?=D ikväll skjuter jag in min ;D

Japp! Finnbear blir det! Det blir inget inskjutande idag för min del, spöregnar i Karlstad idag!

/Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara på plats 40min innan solens uppgång,att gå ut i kolsvart mörker brukar bara resultera i att jag stöter djur.

Oryx har jag bara bra erfarenheter av i flera kalibrar mot både rå och räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 13 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...