Hoppa till innehåll

Opartiskt: Vilken ras är bästa rådjursdrivare?


Herr Mattsson

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Herr Mattsson

    8

  • Hylsan

    4

  • BäckaBengtson

    4

  • Fasanmissil

    3

har kanske inte den största erfarenheten av massa olika hundar... men tror nog drever toppar!.... men de är dock ingen hund för mej!.. just därför dom är som dom är!..

ordspråket "lär känna din kommun köp en Drever" kommer juh inte från ingenstans!... :angry:

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har kanske inte den största erfarenheten av massa olika hundar... men tror nog drever toppar!.... men de är dock ingen hund för mej!.. just därför dom är som dom är!..

ordspråket "lär känna din kommun köp en Drever" kommer juh inte från ingenstans!... :D

Mvh

Fy, Tomas.

Tänk vad mycket jobb dreveruppfödarna lagt ned på att få bort detta hos Drevern, och jag anser faktiskt att de lyckats väldigt bra. En kombination med avel, och en annan syn på hundhållningen idag har gett ett fantastiskt resultat, utan att man tappat den jaktlust som är så övertygande hos rasen.

Skäms.

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har kanske inte den största erfarenheten av massa olika hundar... men tror nog drever toppar!.... men de är dock ingen hund för mej!.. just därför dom är som dom är!..

ordspråket "lär känna din kommun köp en Drever" kommer juh inte från ingenstans!... :D

Mvh

Prakt exempel på okunnig husse, läs senariot: Jag har en hund som drar direkt när jag släpper honom och sen hittar vi kanske honom igen i andra änden av kommunen, varje helg! vem är det mest fel på?

frågar man hundägaren så är det såklart en jävla skithund som bara sticker, det är inte många som kan eller vet att man kan kalla på en hund så den kommer, min morfar hade haft hund i 60 år och jagat sen han orkade lyfta bössan, han visste inte och han var tyvärr som majoriteten av dreverägarna på den tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy, Tomas.

Tänk vad mycket jobb dreveruppfödarna lagt ned på att få bort detta hos Drevern, och jag anser faktiskt att de lyckats väldigt bra. En kombination med avel, och en annan syn på hundhållningen idag har gett ett fantastiskt resultat, utan att man tappat den jaktlust som är så övertygande hos rasen.

Skäms.

;)

Till och med nästan för bra för vissa drevrar i dag är väldigt ljumma. Lägger av lite väl enkelt ibland.

Men det finns fortfarande vissa linjer som ger mycket jakt, dömde själv två stycken i år som var föredömliga exempel.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till och med nästan för bra för vissa drevrar i dag är väldigt ljumma. Lägger av lite väl enkelt ibland.

Men det finns fortfarande vissa linjer som ger mycket jakt, dömde själv två stycken i år som var föredömliga exempel.

MVH

Kan det ha varit Bjevas Hassel och Drevkompis Stella måntro :lol::rolleyes:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den bästa rådjurshund jag har jagat med, var faktiskt en Basset Hound (Tro det eller ej :rolleyes: Den jycken drev så sakta att man kunde gå brevid honom i snabb promenad takt utan problem. Det som var kul i det hela, var att rådjuren lät sig vallas runt i samma tempo! Och jäklar vilket skall han låg inne med ;)

Själv tycker jag att det skulle vara dödligt tråkigt att jaga med en sådan hund. :lol:

Är väl inget kul med ett drev där det inte händer något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det skulle vara dödligt tråkigt att jaga med en sådan hund. :lol:

Är väl inget kul med ett drev där det inte händer något.

Tja, det är ju olika tycke och smak. Men ett drev som buktade snävt inom hörhåll under 40min i en granplantering, kändes riktigt spännande för en som är van med "alpinterräng" och en jycke som utnyttjar våra 1300hektar till fullo! (Det kan bli lite händelselöst vissa gånger...om man uttrycker det milt :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Förlåt om jag avbryter men har inte ni på Åland samma regler som man har på fastlandet Finland? Där är ju tax enda tillåtna DRIVANDE hund! Stötande är ju ett annat kapitel, dit hör ju tjt wachtel mm. fast det ibland blir mer drivande än stötande...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror dom på Åland tog förnuftet i fånga och tillåter även andra raser än tax (eller rättare sagt hundar som understiger 28 cm i mankhöjd) för drivande hundar på bla rådjur !! En sak som vi på fastlandet enligt mig borde ta itu med o göra samma sak som de gjorde på ö-riket !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jepp. nu får vi använda vad vi vill i stort sett..

hör tjt till stötande? är dom inte kortdrivare? ;) 28cm= tax= föråldrat tänkande. Inte blir djuren mer stressade av en hund som är högre fast lika långsam.. :lol: = drever.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant är ju hur lagen kommit till! Hörde historien berättas av en inom jakt förvaltningen i finland..

Kommer inte ihåg när det var men troligen 40-50-tal när nu rådjuren började förekomma så var pamparna från jakt förvaltningen ut på rådjursjakt och som det ibland tyvärr händer så skadsköt den ena pampen ett rådjur. Då släpte man en terrier efter rådjuret som sedan också driver det i pass och man kan avliva djuret. Ok, allt var under kontroll.

Senare under kvällen sitter man i bastun och bränvinet flödar och diskussion går het om hur rådjursjakt skall tillåtas och vilka hundar som skall tillåtas. Då utropar den som skadsköt rådjuret att åtminståne terriern som var dagens hjälte skall vara med. DÅ får någon den briljanta idén att ta fram hunden och mäta, den hunden råkade då ha 28cm i mankhöjd. Så man beslutade helt enkelt att alla hundraser under 28cm är tillåtna.

Dessa 28cm har inget med praktisk jakt att göra, skulle heldre använda en långsam men muskulös basset än en liten och klen tax som fastnar i riset.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

små kompakta taxar är fan rätt så häftiga dom med egentligen. Tyvärr så avlas det mycket på "snygga" taxar nuförtiden och smidigheten har försvunnit och diskbråck samt bruten rygg börjar bli ett mer "vara" än icke vara hos rasen ;(. Snygg tax i mina ögon är en praktisk tax= liten, kompakt o smidig. domdär långa klena korvarna som knappt kan gå på plan mark utan att stuka sig kan man försöka få bort ifrån jägarmarknaden tycker jag.

Undrar vad det var för terrier som hade 28cm mankhöjd? låter som en chiuawa(eller hur de nu stavas) tycker jag.. :P

Men som sagt ovan så har mankhöjden ingen betydelse i praktiken, snarare hundens jaktmetod och hur hunden stressar djuren. Jagar regelbundet med snabba springers också och djuren kommer kolugnt lunkandes in i pass.. inget stressande där. Medans wachteln jag jagat med samt münsterländer får fart på djuren så dom fasen inte har koll på sina egna ben heller.. ;)

mvh C-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad du nu äger för ras, vilken ras är bästa rådjursdrivare? Försök att se det lite med självinsikt och svara ärligt. Jag äger själv en tjt som dock ännu är valp och kan säga redan nu att jag inte tror rasen är ultimat som rådjurshund. I JJ stod det om Driv-SM och där var det ju en drever som vann om jag inte minns fel?? samt 2a och 3dje plats... Men vilken är bäst?

Började fundera lite på det nu när jag har planerat att skaffa en till hund om nåt år och då som "renblodig rådjursdrivare av högsta kvalité".. ::unsure: ;D

Tax och Drever! Det syns ju år efter år på småhunds SM helt klart där det är Drever eller Tax som nästan alltid toppar resultatlistorna och även Tax har vunnit ett och annat år.

Generellt sett säger jag,.. att det är fler Drevrar som blir "bäst"och att det är lättare att få tag i en riktigt bra Drever men Taxen ligger inte långt efter.

Själv har jag en Tax som jag är mkt (!!) nöjd med.

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rubriken blev ju lite fel egentligen. Man kan ju få svar på vilken som är bästa drivras hit o dit. Men personligen så gillar jag inte att lyssna på drev i mer än max halvtimmen o hatar när taxarna drar iväg eller bara håller på o snuuuurrar o snuuuuuuuuurrrar med bocken inne i en såt.. slutar oftast med tappt och inget djur skjutet.

Taxen vet jag ju av erfarenhet att är en jäkligt bra drivare som kan hålla i. Jag har aldrig jagat med drever eller beagle men jag har ju hört gott om åtminstone drevern. Men pga att dom driver så länge skaffade jag en snabbare hund (tjt) som man får lite mera effekt med.. ut på sök->tar upp-> skäller en stund->pang->in med hunden igen-> ut med nästa djur->pang-> osv->osv->>>>..

Så om man tar effektivaste rådjurshunden då? Jag har tyvärr aldrig haft tillfälle att jaga med tjt då det knappt existerar såna på åland.. finns väl en 5-6 stycken inklusive min..

Däremot haft några tillfällen med wachtel då vi haft en sådan som gäst ibland och det går undan det! Tyvärr lite för snabbt för mig för två år sen. bommat X antal rådjur pga att dom kommit för snabbt för mig ;( Men effektiv hund, helt klart.

Effektivaste rasen tycker jag är en bra stöthund/kortdrivare i viltrika marker. Finns ingen hund som vi skjutit så mkt för som min Golden men ska man enbart ha rådjur så blir det ju inte alltid det bästa då han ju liksom går på allt. Då är det bättre med taxen eftersom han 98 fall av 100 väljer rå framför allt annat. Så,.. ja, en stöthund/kortdrivare typ TJT i viltrika marker kan väl vara mest effektiv många gånger,.. men en bra Tax producerar utan tvekan mkt vilt de med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Bogstek

Kul att läsa så mkt positivt om Drevern

eftersom jag själv tänkt skaffa en.

Dock är mina jaktmarker ganska små,

men väldigt rika på rå och räv.

Ska jag kanske välja en annan typ av hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa så mkt positivt om Drevern

eftersom jag själv tänkt skaffa en.

Dock är mina jaktmarker ganska små,

men väldigt rika på rå och räv.

Ska jag kanske välja en annan typ av hund?

DÅ,.. tycker jag Tax passar bäst;) :D Vi jagar med en Drever i en av de ganska små markerna härikring och jag tycker att djuren byter mark och lämnar såten mkt fortare med drevern än för vår Tax tex. Den mark man ska använda hunden i bör vara en av de delar som styr valet av ras.

Samtidigt kan man ha mer nytta av en Drever även i mindre marker om det är väldigt tung terräng tex med mkt kärr osv för i dessa kan det bli tufft för Taxen så att djuren bara lägger sig och snurrar mitt i kärren helt utan chans att de kommer ut mot skyttarna om man inte har en hund med mer tryck i arbetet.

Så,.. fundera mer på vad som skulle passa i just era marker. Men tax är ofta att föredra i små med rådjurstäta områden.

Mvh PW

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Kan det ha varit Bjevas Hassel och Drevkompis Stella måntro :rolleyes::P:D

Hade vist bommat detta inlägget :)

Alltid enkelt när man har facit att tillgå :D

Den kullen med Drevkompis Stella har gått riktigt bra och även fler hundar efter Alors Yto verkar bli riktigt bra.

\mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej,

favoriserar personligen tax framför drever - lite lägre fart och väl buktande drev på 45-60 min. i snitt ger ofta finfina upplevelser. har sett för många drevrar som driver i timtal, byter drevdjur och blir kvar i skogen efter avslutad jakt - fast det kanske inte är faktorer man kan ta med i beaktandet av "den bästa rådjurshunden" ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har inte ägt någon rådjurhund själv men jagat en del med tax, men skulle jag skaffa en själv skulle det utan tvekan bli en drever.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har en Basset Artienne Normand som kör i ca 1-2 timmar om det buktar hyffsat trångt. Drar drevdjuret iväg på långsjkuts så bryter hon oftast efter 15 minuter och man kan jaga igen på nytt djur. Kontaktsöker ofta men har lite trångt sök men en skallintensitet på 40-55 skall/minut. Har träffat andra artienner som inte skallar så ofta tyvärr.

Sedan verkar det även här som om att utställning börjar ta över. Det finns en vilja att ta fram större hundar vilket jag ser som negativt så skadefrekvensen torde bli högre. Så om inte markerna är så stora så kolla efter en artienne men kolla jaktprovsresultaten hos föräldrarna och kolla efter skallintensiteten. Skallet är ju viktigt om djuren skall bukta fint

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske blivit "lite" partisk under höstens gång, men just nu är faktiskt tjt den roligaste hundras jag jagat med. :blink:

Lagom snabb, hörbart skall, lite lång drevtid ännu för våra marker dock. Men jävligt rolig hund att ha med sig i skogen så länge hon inte hittar ruttna fågelkadaver som man måste bråka med henne om :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad du nu äger för ras, vilken ras är bästa rådjursdrivare? Försök att se det lite med självinsikt och svara ärligt. Jag äger själv en tjt som dock ännu är valp och kan säga redan nu att jag inte tror rasen är ultimat som rådjurshund. I JJ stod det om Driv-SM och där var det ju en drever som vann om jag inte minns fel?? samt 2a och 3dje plats... Men vilken är bäst?

Började fundera lite på det nu när jag har planerat att skaffa en till hund om nåt år och då som "renblodig rådjursdrivare av högsta kvalité".. :^_^ ;D

Hej du!

Drevern tror jag är en av de jaktraser som har minst antal % individer som inte jagar. Köper du en drever får du en hund som jagar! (Klart det finns undantag, men rasen har förutsättningen). För att du sedan ska ha någon nytta av drevern kräver den dressyr efter jaktsätt. De flesta är trötta på drevrar som håller på dagsvis. Ganska förklarligt då det helt enkelt inte buktar så länge. Att skaffa en god kontakt med din drever och dressera den kan få dig till att kunna avsluta drevet enkelt eller att hunden jagar tillsammans med dig och släpper när rådjuren skenar. Alltså för mig känns drevern som ett säkert kort men kräver verkligen sin tid. En spårnoga drever med ett bra skall och det brukar bukta väldigt bra om jakttrycket inte är extremt.

Drevern är långt ifrån den perfekta hunden på alla marker måste man ju säga.

En wachtel som driver i 5 minuter kan vara väl så bra och roligt. Jagar man i vägtäta områden vill man ha en hund som stöter och har en säker tillbakagång. I rådjurstäta marker och små såtar är en wachtel kanon. Jag hävdar dock att en wachtel ska dresseras att stöta rådjuren och inte driva 30min. Mycket åkermark och små skogspartier/planteringar är en wachtel perfekt i! Jag har många vänner som har och säger att wachtlarna är ojämna. Finns nog någon här som har mer att komma med där..

Ställ dig frågan hur du kommer att jaga och hur mycket tid du har för en hund. Själv tycker jag ett både drevern och wachteln skall dresseras väl! Du formar trots allt din hund men med olika förutsättningar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
DÅ,.. tycker jag Tax passar bäst;) :wub: Vi jagar med en Drever i en av de ganska små markerna härikring och jag tycker att djuren byter mark och lämnar såten mkt fortare med drevern än för vår Tax tex. Den mark man ska använda hunden i bör vara en av de delar som styr valet av ras.

Men tax är ofta att föredra i små med rådjurstäta områden.

Mvh PW

Ursäkta en tillsynes konstig fråga. Men vad anses som små eller "trånga" marker?

Är 100ha litet eller är det trångt om marken är 1000m bred.

Hundarna har ju förståss svårt att veta var i skogen som gränsen går därför undrar jag ungefär vilken storlek eller bredd eller hur man nu ska ange markens storlek som passar vilken drivande hundras (för rådjur).

Jag har läst på lite olika ställen om "små och trånga" marker men för någon som är ung och oerfaren som jag så säger det ju inte så mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en tillsynes konstig fråga. Men vad anses som små eller "trånga" marker?

Är 100ha litet eller är det trångt om marken är 1000m bred.

Hundarna har ju förståss svårt att veta var i skogen som gränsen går därför undrar jag ungefär vilken storlek eller bredd eller hur man nu ska ange markens storlek som passar vilken drivande hundras (för rådjur).

Jag har läst på lite olika ställen om "små och trånga" marker men för någon som är ung och oerfaren som jag så säger det ju inte så mycket.

Det beror mycket på hur marken är arronderad dvs hur den ser ut med tex sjöar och andra saker som styr viltet.

Men har man under 200ha så bör man fundera på om drivande raser är lämpliga om man inte har god grannsämja :wub:

Det finns skrivet någonstans rekomendationer för hur stor mark det krävs för resp. drivande ras. minns inte om det var jägarexamensböckerna eller jakttidtabellen helt enkelt.

MVH Jens

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...