Jump to content

Opartiskt: Vilken ras är bästa rådjursdrivare?

Herr Mattsson

Recommended Posts

Humlegaard

Tack Jens.

Ja som de flesta nog förstår så har jag ingen egen erfarenhet av jakt och håller på att ta jägarexamen därför är jag inresserad av sådana konstiga frågor. För tillfället har jag bara jakträtt på 40ha varav 36 är skog.

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Herr Mattsson

8

• BäckaBengtson

4

• Hylsan

4

Vi har vad jag har förstått en mkt duktig drever i vårat jaktlag, dubbel champ o sm vinnare tror jag.

Den hunden tycker att 650hektar är för litet.

Av tio släpp håller den sig på marken max två ggr, sedan ägnar hussen sig åt att leta hund resten av dagen medan vi andra jagar med wachtel.

Vi har vad jag har förstått en mkt duktig drever i vårat jaktlag, dubbel champ o sm vinnare tror jag.

Den hunden tycker att 650hektar är för litet.

Av tio släpp håller den sig på marken max två ggr, sedan ägnar hussen sig åt att leta hund resten av dagen medan vi andra jagar med wachtel.

Hej! Du tror inte tror inte det beror just på att ni jagar med wachtlar som gör att det inte buktar? är ett otyg enligt mig att jaga för mycket med wachtlar o andra skarp srungna hundar så kallade "kortdrivare". har själv erfarenhet av specielt ett ställe där det tidigare bara jagades med taxar. Men för 7-8 år sedan började det att jagas med wachtlar o nu blir det en lr ett par bukter sen drar det på långskjuts med taxarna.

Hej! Du tror inte tror inte det beror just på att ni jagar med wachtlar som gör att det inte buktar? är ett otyg enligt mig att jaga för mycket med wachtlar o andra skarp srungna hundar så kallade "kortdrivare". har själv erfarenhet av specielt ett ställe där det tidigare bara jagades med taxar. Men för 7-8 år sedan började det att jagas med wachtlar o nu blir det en lr ett par bukter sen drar det på långskjuts med taxarna.

Där får du totalt medhåll från mig. Visst det kanske funkar om wachtelen är verkligen kortdrivare, men jag har bara jagat med wachtlar som verkligen inte är det. Den ena låg ute 2 timmar :D visst den skälde bara i fem/tio minuter men vad gjorde den sen (jag tror den drev tyst). Rådjuret kom som skjutet ur en kanon förbi mig. Nej rådjuren kommer saktare när kompisens stövare råkar ta upp rådjur. Och dj*¤lar vilket liv det skulle bli om någon kom på iden att köpa sig en stövare för rådjursjakt.

Har själv tax men skulle lika gärna kunna ha en drever.Vilka härliga drev man kan få uppleva med dessa hundar. Bara de är spårnoga och inte "vindar".

Däremot tycker jag inte om tex. wachteln som "kortdrivare" , tycker att man börjar tänja på det begreppet.

Hade en gäst för något år sedan med en "synnerligen" duktig wachtel. Jagade i jauari månad med skapligt med snö (västergötland) , kopplade hunden efter 2 tim på fullt drev.... Han drev en präktig get.

Hade det varit min hund skulle jag inte släppa den mer i januari.

Dessutom tycker jag att det även påverkar dreven med taxen om djuren blivit drivna av dessa snabbsprugna hundar.

En stor fördel med taxen är att om man själv är lika enveten som taxen (och det är man väl) så kan man alltid ta sej ikapp om han inte bryter drevet när du försöker kalla in...ja du , jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om taxen eftersom jag tycker att han ger så mycket jakt men nu får det räcka för idag.

Peter

Guest huntoutlet
Oavsett vad du nu äger för ras, vilken ras är bästa rådjursdrivare? Försök att se det lite med självinsikt och svara ärligt. Jag äger själv en tjt som dock ännu är valp och kan säga redan nu att jag inte tror rasen är ultimat som rådjurshund. I JJ stod det om Driv-SM och där var det ju en drever som vann om jag inte minns fel?? samt 2a och 3dje plats... Men vilken är bäst?

Började fundera lite på det nu när jag har planerat att skaffa en till hund om nåt år och då som "renblodig rådjursdrivare av högsta kvalité".. :;) ;D

Beagle har funkat bra för mig.

Markerna jag jagat med beagle är runt 300 HA.

Väldigt kuperat iförsig men de flesta ggr med bra resultat.

Dock är min nuvarande beaglevalp helt ointresserad om det inte gäller spårning men det är ju en annan diskussion.

den wachteln vi jagar med är inte större än 42 cm i mank höjd, och hyffsat spårnoga.

dreven går lika fort eller sakta som när vi jagar med drevern.

Från upptag tills hunden är tillbaka till hundföraren brukar det ta i snitt 15min.

Kenneln som Drevern kommer i från är kända för att bli sk jakt idioter.

Så jag tror inte att det beror på wachteln.

Men å andra sidan kan det nog bero på det eller hur marken ser ut.