Hoppa till innehåll

Hur lätt att få rävskabb


BigJim

Recommended Posts

Min vorsteh hade ett par ronder i går med en skabbräv. Han hade ställt den under ett par granar och ståndade den i en 15-20 minuter. Tyvärr pep räven iväg precis innan när en jaktkompis som bor på markerna anlände med bössan. Jag var iochförsig väldigt nöjd att han höll på så pass länge.

Men hur stor är risken att han åker på skabb tror ni? I mellanåt så var han på räven rätt hårt. Vad jag kunde se när jag kröp in på ståndet att rävens svans var angripen.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min vorsteh hade ett par ronder i går med en skabbräv. Han hade ställt den under ett par granar och ståndade den i en 15-20 minuter. Tyvärr pep räven iväg precis innan när en jaktkompis som bor på markerna anlände med bössan. Jag var iochförsig väldigt nöjd att han höll på så pass länge.

Men hur stor är risken att han åker på skabb tror ni? I mellanåt så var han på räven rätt hårt. Vad jag kunde se när jag kröp in på ståndet att rävens svans var angripen.

/Må

Det är lätt att få rävskabb, smittar ordentligt.

Har jycken slagits med räven så kan vi nog räkna med att den har fått ovälkomna gäster.

Har hört och läst om att tex grythundsjägare badar jycken i grönsåpa diretk vid hemkomst o det ska ta bort en del.

HUr det funkar kemiskt vet i faen..

Har testat jag oxå o det fungerade. kanske inte jämt men tillräckligt många gånger för att man ska fortsätta.

Annars så slå en signal till vet så får du garanterat utskrivet nått bra medel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vi jagar ju mycket gryt och stövaren räv med. det finns ju många medel som är bra vi har sprutat när det gått för långt med ohyran men har det senaste året badat även stövaren i grönsåpa efter jakt och skabben har inte då fått fäste fast vi vet hon jagat skabbräv. grönsåpan tar ju grävlings loppor och lus med. men inte om de fått fäste. det är ju inget mysigt med loppor i sängen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad är grönsåpa? Kan vara bra att veta ifall man behöver skaffa nån gång. tallsåpa? ;P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad är grönsåpa? Kan vara bra att veta ifall man behöver skaffa nån gång. tallsåpa? ;P

står i hyllan i affären vid skur medel. det änvänds mest för att göra rent trägolv. tallsåpa ja.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar ni spåan direkt i händerna och tvålar in likt schampoo, eller späder ni ut den först och häller över hunden samtidigt som ni tvättar in såpan, använde såpa för flera år sen och vad jag minns så var det tjockt i konsistensen och nästan omöjlig att skölja ur kändes det som.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar ni spåan direkt i händerna och tvålar in likt schampoo, eller späder ni ut den först och häller över hunden samtidigt som ni tvättar in såpan, använde såpa för flera år sen och vad jag minns så var det tjockt i konsistensen och nästan omöjlig att skölja ur kändes det som.

den finns numera på flaska lite mera lätt flytande än burkens kräm. tvättar precis som vanligt men väntar ca 5min innan ursköljning. så måste det löddra bra. tysken står stilla och njuter i duschen även när man tvålar in nosen. bra mot bakterier också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såpa är fint mot mycket, och jag har också haft många hundar insmorda i detta. Personligen så tycker jag att det känns mer "rejält" med den gamla såpan i geleform, men det är nog bara inbillning från en väldigt konservativ man.... :lol: Annars blir det till att spruta hunden, för skabben smittar som bara f-n.

Gamla huskurer är många gånger väldigt effektiva mot sådant som fanns förr som t ex löss, lopper och mask. Ett utmärkt avmaskningspreparat till djur är t ex snus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Våran gängs grythundar e' varenda säsong i kontakt med skabbiga mårdhundar eller rävar. Ingen hund har ännu blivit smittad på över tio år. Själv har jag aldrig kört med någo specialmedel, utan tvättar med "vanligt" hundshampo så fort jag kommer hem från skogen. Har uppfattning att skabbdjuren lättast får fäste i hunden ifall den kommer i ett sår, alltså skall man tvätta såren specielt bra ifall hunden varit i kontakt med skabbigt djur. Brukar så klart tvätta eller kassera bädmaterialet i hundbilburen och spola allt som kan ha skabbkvalster i/på sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att få rävskabb, smittar ordentligt.

Har jycken slagits med räven så kan vi nog räkna med att den har fått ovälkomna gäster.

Har hört och läst om att tex grythundsjägare badar jycken i grönsåpa diretk vid hemkomst o det ska ta bort en del.

Har hört samma om gulsåpa och har prövat det mot fästingar och "tror" det har hjälp lite grann. Ja man hoppas i alla fall :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört samma om gulsåpa och har prövat det mot fästingar och "tror" det har hjälp lite grann. Ja man hoppas i alla fall :lol:

Såpa funkar bra mot fästingar, det har jag sett nåt vetenskapligt test på, fast hittar fan inte igen det nu i skrivande stund!

"Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?

Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt. "

Tidigare kunde Grönsåpan med hampa färga djurpälsen en aning, men det gör den inte numera med färgmedlet som används.

Så...skitsamma, ta den såpa som finns på hyllan. Flytande är som sagt tacksam att handskas med.

Tidigare med katt/hundschampo brukade vi ha blandat det i en PET-flaska med vatten och sprayat det över pälsen genom PET-korken som jag har borrat hål i.

Flytande såpa är så pass billigt att man inte orkar hålla på med den där uppblandningen utan bara droppar rikligt över pälsen.

Katterna har då aldrig visat sig ta skada av såpan, tvärtom, de har mkt. fin päls!

Hunden har bara fått behandligen en gång än och vi kunde inte se nåt negativt på han heller.

Men vissa djur kan få klåda av såpan. Tydligen vanligare hos hästar, men även hundar.

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Läste att om en skabbräv gnuggar sig mot ex ett träd tar det 14 dagar innan skabben dör på trädet!

Då förstår man att risken kan vara stor att våra kära hundar kan få det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Såpa är fint mot mycket, och jag har också haft många hundar insmorda i detta. Personligen så tycker jag att det känns mer "rejält" med den gamla såpan i geleform, men det är nog bara inbillning från en väldigt konservativ man.... ^_^ Annars blir det till att spruta hunden, för skabben smittar som bara f-n.

Gamla huskurer är många gånger väldigt effektiva mot sådant som fanns förr som t ex löss, lopper och mask. Ett utmärkt avmaskningspreparat till djur är t ex snus.

Snus som avmaskningsmedel? Hur gör du då? *nyfiken*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Själv så kör jag med exspot på terriern när vi jagar räv i gryt...

Sedan jag började använda det har min terrier inte haft skabb..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...