Jump to content

tillverka bågen själv!

Recommended Posts

Hej,

jag har planer på att tillverka en långbåge men jag vet inte var jag ska få tag på info, om det? (förutom hobbex då :rolleyes: )

nån som vet var jag ska leta? jag satt nämligen hemma och läste i en gammal vapen tidning om jakt med långbåge och vart jätte taggad :mellow:

mvh, samme

Guest sickboy75
Hej,

jag har planer på att tillverka en långbåge men jag vet inte var jag ska få tag på info, om det? (förutom hobbex då :) )

nån som vet var jag ska leta? jag satt nämligen hemma och läste i en gammal vapen tidning om jakt med långbåge och vart jätte taggad :P

mvh, samme

Fan va kul samme!

kan du ju göra en åt mig oxå då? :D

sickboy75

hur många vill du ha`?? :angry:

vi får se om jag lyckas med en till o börja med, men tanken är att man får så mycket mer känsla med eget tillverkat

samme

har suttit och letat på nätet och det jag har funnit är, ämnen till bågen är : idegran, ask, mm så jag kommer att satsa på ask (tror jag) såg oxå att det finns en kille i sandvken som tillverkar bågar, jag måste hålla med T, M om att dom är fina !!

ska försöka leta upp nån trähandlare som säljer plank i nämda trä slag, jag åter kommer

samme

Guest sickboy75
sickboy75

hur många vill du ha`?? ;)

vi får se om jag lyckas med en till o börja med, men tanken är att man får så mycket mer känsla med eget tillverkat

samme

Jag nöjer mig med en om den första blir bra och du orkar snickra?

:):lol:

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Samme din jäkel - inte sätta griller i huvudet på folk! Man kanske skulle...... Har funderat länge o väl men inte kommit till skott.. Ett par riktigt bra böcker är "The bowyers craft" och "The book of primitive archery" av Jay Masey. Mkt bra böcker i ämnet om man kan få tag på dem (out of print och begagnade är dyra!). Har ett ex av varje och de tillhör de där böckerna som aldrig någonsin kommer avyttras!

//K9

Köp The Traditional Bowyers Bible vol 1-4... superbra om man ska lära sig bygga. Ovan nämnde Massey är medförfattare i Vol 1-3