Hoppa till innehåll

Att tillverka sin horntrofé


Ijahman

Recommended Posts

Ska försöka förklara hur JAG gör.

* Jag börjar med att flå skallen.

* Sedan tar jag bort överflödigt kött och ögon från skallen.

Fldd-1.jpg.258b682c5d9412217e1afddfbd8c53bf.jpg

* Efter detta så sågar jag skallen. Jag sågar med en vanlig vass fogsvans. Man kan välja att såga framifrån eller från sidan. Framifrån anses nog vara lättast då det enklare går att följa linjen från näsben till hörselgång.

Jag väljer dock en kombination av de båda. Jag sågar då strax upp i ögonhålan och snett ner mot skallbasen. Detta gör jag från båda håll. För att det ska bli exakt lika på båda sidor. Sedan sågar jag genom de båda snitten framifrån och använder de första två snitten som "styrspår"

Blir det lite ojämnt ändå så fixas det lätt med rund/planslip.

59e9b77d3c34d_Skrmklipp.PNG.a4dceb934eb75f976d473c69001d3257.PNG

* Peta ur hjärnan ur skallen.

* Låt skallen ligga i vatten i ca. ett dygn för att dra ur blod ur skallen. Detta för att skallen i framtiden ska behålla sin vithet.

Vattenbad-1.jpg.5be6abcdd4a371866e27e6224cde71f3.jpg

* Efter detta så är det dags för kokning. Börja med att klä in nedre delaen av hornen med aluminiumfolie. Var noga med rosenkransarna. Färgen på hornen kommer när djuret fejar och skrapar mot buskar mm.

Alltså består färgen av smuts, blod och garvsyra. Innan har hornen varit benvita. Detta går lätt att förstöra under kok samt blekningsprosessen. Hornen kommer inte att kokas vita om man struntar i att klä i dom i folie. men jag har märkt att dom behåller sin fina karaktär om man gör det.

Lägg skallen i en kastrull och täck med vatten precis upp till rosenkransarna. Inte högre. Tänk på att vattennivån stiger något när vattnet börjar koka.

Lägg en tyngd över nosbenet för att hålla skallen på plats. Den kommer annars vilja flyta omkring i vattnet när det kokar. Jag använder ett par vinklade spikbleck.

Är skallen som här flådd innan kokning så tar det inte mer än strax under en timme att koka skallen. Och det luktar dessutom mycket mindre än om man kokar med skinn och päls mm.

 Kokning.jpg.95f0fd404691971051c0139f24d7f2bf.jpg

* När skallen har kokat klart så är det dags för skrapning. Nu börjar det riktiga pilleriet.

Var noga med att få bort alla hinnor, senor, nerver och kött.

Ett tips är biltemas skalpell-set för 39:- samt en pinsett och en morakniv.

Se även till att skära bort skinnet runt rosenkransarna. Även underifrån. Där sitter mycket brosk!

* I nosen på kraniets insida så sitter rådjurets luktorgan mm. Det är som ett vimmel med flänsar. Detta brukar jag ta bort gonom att borra med en flatborr in till skallhålan. Lämnas detta kvar så kommer det lukta ruttet flera veckor innan det torkat ut.

Skrapning.jpg.1d51c68fc7856179c8f057b644e17ebe.jpg

Skrapad........

skrapad-1.jpg.24e199b089c2d9a71958862fd7424522.jpg

* Nu när skallen är skrapad och helt ren så planslipar jag skallen så att den blir helt plan på undersidan så att den passar plant mot troféskölden.

Det är väldigt lätt att få den helt symetrisk om man sågar lite mindre och slipar resten plant.

* Sen är det dags för blekning.

Blekning.jpg.21c46a6b26c325997c1b18763aef89d4.jpg

* Linda in rosenkransarna och en bit upp på hornen med plastfolie. Var extremt nogrann med att spänna plasten ordentlig runt så det blir tätt.

Sedan så lindar man skallen med hushållspapper eller bomull. Glöm inte att lägen lite papper mellan hornen och in i håligheterna.

Sedan häller du på väteperoxid (Vätesuperoxid). Detta gå inte längre att köpa på apoteket. men känner du en målare så kan han köpa ut 17,5% väteperoxid åt dig i färghandeln.

Detta används av målare som blekmedel och antiseptiskt.

Se till så att allt papper är blött av väteperoxiden. Lägg sedan paketet i en plastpåse och förslut.

Låt detta ligga ½-1 dygn.

Använd skyddshandskar. Får du peroxid på fingrarna så kommer det svida lite och du kommer få vita fläckar där peroxiden varit. Den blekta huden måste nötas bort.Blek-1.jpg.16cc59bb501a952da6a27a5ac06294c7.jpg

 

Sedan är den klar att montera. :smile:

Enklast tycker jag det är att förborra skölden och skallen i skallbenets undersida i höjd med ögonhålorna. För att sedan fästa med tex träskruv.

klar-1.jpg.049f2ba677ea3e7ddcd5fa1cb6a67c6a.jpg

Lycka till!! :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska försöka förklara hur JAG gör.

* Jag börjar med att flå skallen.

* Sedan tar jag bort överflödigt kött och ögon från skallen.

* Efter detta så sågar jag skallen. Jag sågar med en vanlig vass fogsvans. Man kan välja att såga framifrån eller från sidan. Framifrån anses nog vara lättast då det enklare går att följa linjen från näsben till hörselgång.

Jag väljer dock att såga från sidan. Jag sågar då strax upp i ögonhålan och snett ner mot skallbasen. Detta gör jag från båda håll. För att det ska bli exakt lika på båda sidor. Det blir då en kilformad form på den delen

som ska sitta mot troféskölden men detta fixar jag sist av allt med rund/planslip.

* Peta ur hjärnan ur skallen.

* Låt skallen ligga i vatten i ca. ett dygn för att dra ur blod ur skallen. Detta för att skallen i framtiden ska behålla sin vithet.

* Efter detta så är det dags för kokning. Börja med att klä in nedre delaen av hornen med aluminiumfolie. Var noga med rosenkransarna. Färgen på hornen kommer när djuret fejar och skrapar mot buskar mm.

Alltså består färgen av smuts, blod och garvsyra. Innan har hornen varit benvita. Detta går lätt att förstöra under kok samt blekningsprosessen.

Lägg skallen i en kastrull och täck med vatten precis upp till rosenkransarna. Inte högre. Tänk på att vattennivån stiger något när vattnet börjar koka.

Lägg en tyngd över nosbenet för att hålla skallen på plats. Den kommer annars vilja flyta omkring i vattnet när det kokar. Jag använder ett par vinklade spikbleck.

Är skallen som här flådd innan kokning så tar det inte mer än strax under en timme att koka skallen. Och det luktar dessutom mycket mindre än om man kokar med skinn och päls mm.

kok.jpg

* När skallen har kokat klart så är det dags för skrapning. Nu börjar det riktiga pilleriet.

Var noga med att få bort alla hinnor, senor, nerver och kött.

Ett tips är biltemas skalpell-set för 39:- samt en pinsett och en morakniv.

Se även till att skära bort skinnet runt rosenkransarna. Även underifrån. Där sitter mycket brosk!

skrapa.jpg

Skrapad........

skrapad.jpg

* Nu när skallen är skrapad och helt ren så planslipar jag skallen så att den blir helt plan på undersidan så att den passar plant mot troféskölden.

Det är väldigt lätt att få den helt symetrisk om man sågar lite mindre och slipar resten plant.

* Sen är det dags för blekning.

blek.jpg

* Linda in rosenkransarna och en bit upp på hornen med plastfolie. Var extremt nogrann med att spänna plasten ordentlig runt så det blir tätt.

Sedan så lindar man skallen med hushållspapper eller bomull. Glöm inte att lägen lite papper mellan hornen och in i håligheterna.

Sedan häller du på väteperoxid (Vätesuperoxid). Detta gå inte längre att köpa på apoteket. men känner du en målare så kan han köpa ut 17,5% väteperoxid åt dig i färghandeln.

Detta används av målare som blekmedel och antiseptiskt.

Se till så att allt papper är blött av väteperoxiden. Lägg sedan paketet i en plastpåse och förslut.

Låt detta ligga ca. 1 dygn.

bleker.jpg

Sedan är den klar att montera. :D

Klar.jpg

Lycka till!! :(

Den var ju snygg nu när den var färdig!

:(

Du kan ju gubbe! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Synd bara att dom får hänga bredvid vapenskåpet i mitt lilla "jaktrum"

Maria vill inte ha dom inne! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mkt snyggt, och bra beskrivet med bilder och ord. Nu tror jag att till och med jag skulle fixa det ifall turen skulle vara framme att jag fick skjuta en fin bock. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Synd bara att dom får hänga bredvid vapenskåpet i mitt lilla "jaktrum"

Maria vill inte ha dom inne! :D

Stackars Dig som inte få ha dom i rummet som jag så att jag har full koll på dom! :rolleyes: Bävertänderna kommer där också på en annan sköld! precis som i SJ sista nr. :angry: Det kommer fotobevis när det är färdigt. Ska bar se var jag hittar ett Eklöv som det var i tidningen och en sköld. Det blir nog en tripp upp till Naturbruksgymnasiet på måndag om rådfrågning. :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gäddan sa:
Mkt snyggt, och bra beskrivet med bilder och ord. Nu tror jag att till och med jag skulle fixa det ifall turen skulle vara framme att jag fick skjuta en fin bock. :angry:

Tackar! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stackars Dig som inte få ha dom i rummet som jag så att jag har full koll på dom! :angry: Bävertänderna kommer där också på en annan sköld! precis som i SJ sista nr. :angry: Det kommer fotobevis när det är färdigt. Ska bar se var jag hittar ett Eklöv som det var i tidningen och en sköld. Det blir nog en tripp upp till Naturbruksgymnasiet på måndag om rådfrågning. :D

Ja, en bävertrofe skulle sitta fint här med. Även om den inte kommer att få sitta i vardagsrummet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har noterat att dom flesta instruktioner bygger på flytande oxidationsmedel och indränkta trasor eller papper för att bleka skallen.

Ett alternativ som jag tycker är enklare är att bara använda någon typ av pasta/gel, t ex tandbleknings- eller hårblekningsmedel. Det är bara att pensla på och risken att man missar och bleker rosenkransar är mycket mindre imho. Man kan 'se' processen hela tiden och blir det inte vitt nog i första svängen, eller om det finns mörkare partier, så är det bara att spola av och pensla på mer.

Mvh,

a-414

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt och informativt Ijahman - fin bock. :rolleyes:

Ett tips är ju att fösrsöka samla på sig några skallar innan man sätter igång, att ha allt på plats medans man håller på minskar tiden per trofé ganska avsevärt.

Själv har jag en tendens att samla på mig för många så det blir en mental spärr. Typ 3-4 stycken per kokning är perfekt.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Betalar 175 spänn / trofe inkl sköld. För de pengarna gör jag det inte själv. Snyggt jobb iaf. Ihjaman.

Nej, det priset går ju då inte att klaga på.

Men det är en viss känsla med att göra själv också. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är helt klart så att det ger en viss tillfredställelse att göra det själv. Men jag är så förbannat lat på gamla dar <_<

<_<:lol:

:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vackert, vackert :blush: Perfekt med en sån här instruktion för oss nybörjare som hoppas få skjuta våra första bockar i höst :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Tackar!

Synd bara att dom får hänga bredvid vapenskåpet i mitt lilla "jaktrum"

Maria vill inte ha dom inne! :(

Då hade jag bytt ut Maria....men det är ju jag det.....frånskild sen ett par år.....men när det kom till min jakt eller mina trofeér så hade hon inte så mycket att säga till om.....hmmmm......var det därför hon vänstrade...hehe...fan, så många var det ju inte....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ska man såga i nosen på skallen? Jag vet inte om jag har sågat lite fel på min, för jag har kvar nosbenen, vilket jag såg nu att ni andra inte har... <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Tok-Torsten
Betalar 175 spänn / trofe inkl sköld. För de pengarna gör jag det inte själv. Snyggt jobb iaf. Ihjaman.

;)

Jag har funderat på att testa själv men har ganska ont om tid. Kan du förmedla en kontakt till vem som gör det för 175 kr och vart denne konservator håller hus.

Jag har tidigare lämnat bort men då fått betala 500kr för vanliga montage och 700kr för horn med basthud. Fördelen med konservatorn jag anlitat är att han jobbar bredvid mitt så det blir inga fraktkostnader.

Hej, Tok-Torsten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ska man såga i nosen på skallen? Jag vet inte om jag har sågat lite fel på min, för jag har kvar nosbenen, vilket jag såg nu att ni andra inte har... ;)

Så här ska skallen sågas.

Eller SKA och SKA. Gör som du tycker är snyggast om du inte ska lämna den för poängbedömning.

Mvh John

post-1121-1251343346_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ska skallen sågas.

Eller SKA och SKA. Gör som du tycker är snyggast om du inte ska lämna den för poängbedömning.

Mvh John

Jag har ännu inte några troféer som aspirerar på medalj, därför väljer jag ett något annorlunda snitt som gör att jag kan använda ett nummer mindre sköldar. Dels blir troféerna mer kompakta så man rymmer fler, dessutom blir det lite mindre dödskalle och mer horn över dom.

post-2321-1251641414_thumb.jpg

post-2321-1251641454_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag har ännu inte några troféer som aspirerar på medalj, därför väljer jag ett något annorlunda snitt som gör att jag kan använda ett nummer mindre sköldar. Dels blir troféerna mer kompakta så man rymmer fler, dessutom blir det lite mindre dödskalle och mer horn över dom.

Tycker de va riktigt snyggt med tändhatten/botten på hyllsan!! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...