Hoppa till innehåll

Mås/Trutjakt


bjorn_b_84@hotmail.com

Recommended Posts

Nu börjar de ta skruv på trutjakten.

För andra som skjuter 50 åt gången kanske de inte låter nå vidare men jag snittar på 10/dag nu o de e bra där jag skyddsjagar.

Låter kanske som att de inte behövs skyddsjakt MEN de e gott omfågel HÖGT upp i luften efter första skottet.

Skulle de kommit lägre skulle de lätt kunnat vara 25st om dagen.

Första outfärgade havstruten föll igår (den höll på att rugga om).

Såg rätt grotesk ut i full vikt men fortf. färgad som en ung.

Fick mig direkt att tänka på Tjärnobyl (eller hur de stavas).

Om o när ja skaffar mig en halvautomat ska de lätt köpas till en Xtra trång choke =)

Testade trappbanan med full o träffprocenten ökade inte markant men duvornas skick ble de annat med = PULVER ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halloj

Vi var också ute i förrgår för att decimera beståndet inom ett stort industriområde.

Resultatet blev 11 st, det var samma här de flög högt denna gång. Våra tidigare två försök resulterade i

55 st och 28 st.

Jäkla kul jakt det här...

Funderar också på en halvautomat - sedan märker man ju en klar skillnad om man kör 5:or istället för 6:or.

kolla gärna in på jaktdagboken www.gaddracer.dinstudio.se

//JP

post-2080-1276760751_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en himmla massa havstrut inåt land (ca 5-6mil från kusten). Är berguv en bra jaktmetod (när de blir lovliga igen)?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter kanske som att de inte behövs skyddsjakt MEN de e gott omfågel HÖGT upp i luften efter första skottet.

Skulle de kommit lägre skulle de lätt kunnat vara 25st om dagen.

Låter som du är trött..

Här är det samma lika om man kör in och jagar dagtid. I alla anläggningar jag jagat så är det annorlunda om man är där i tid, de är låga eller åtminstonde lättlurade när de flyger in i anläggningen på morgonen. Är man där dagtid så tar de höjd när första skottet gott.

Mr Snok.. nja.. uven funkar sisådär över land. Bulvaner/snurra är många många gånger effektivare.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trött o trött.

Tyvärr är vår jakt tidsreglerad trots att jag påpekat vikten av tidiga mornar för bossen.

Han i sin tur e reglerad av bullergränser satt till vissa tider.

Tycker em funkar bäst då de brukar flyga in efter personalens avslutatade dagsverke (vardagar)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenheter av skrattmåsar och trädgårdsbaggar?

Jobbaar ju på en flygplats och sedan förra veckan har vi haft jätteproblem med måsar som jagar dessa baggar över flygbanan. Några stycken har strykit med när de krockat med planen som landar eller lyfter och MÅNGA har strykit med när de träffat hagelsvärmarna.

Fåglarna verkar som i trans! Dem bryr sig inte när det skjuts på dem eller när skrämselskott (birdfrieghts) skjuts mot dem.

En kille som jobbar med skyddsjakten fick tag i en insekt och efter lite googlande så kom han fram till att det är en trädgårdsbagge som lägger ägg i höga gräsbestånd och under varma relativt vindstilla förmiddagar är det hundratals med vitfågel och jagar insekterna, detta kunde fortgå 3 år om uppgifterna stämmer.

Någon som varit med om detta tidigare?

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Är det någon som har erfarenheter av skrattmåsar och trädgårdsbaggar?

Jobbaar ju på en flygplats och sedan förra veckan har vi haft jätteproblem med måsar som jagar dessa baggar över flygbanan. Några stycken har strykit med när de krockat med planen som landar eller lyfter och MÅNGA har strykit med när de träffat hagelsvärmarna.

Fåglarna verkar som i trans! Dem bryr sig inte när det skjuts på dem eller när skrämselskott (birdfrieghts) skjuts mot dem.

En kille som jobbar med skyddsjakten fick tag i en insekt och efter lite googlande så kom han fram till att det är en trädgårdsbagge som lägger ägg i höga gräsbestånd och under varma relativt vindstilla förmiddagar är det hundratals med vitfågel och jagar insekterna, detta kunde fortgå 3 år om uppgifterna stämmer.

Någon som varit med om detta tidigare?

Mvh

Jag har sett samma sak över åkermark, men det var så längesen att jag inte hade bössor då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenheter av skrattmåsar och trädgårdsbaggar?

Jobbaar ju på en flygplats och sedan förra veckan har vi haft jätteproblem med måsar som jagar dessa baggar över flygbanan. Några stycken har strykit med när de krockat med planen som landar eller lyfter och MÅNGA har strykit med när de träffat hagelsvärmarna.

Fåglarna verkar som i trans! Dem bryr sig inte när det skjuts på dem eller när skrämselskott (birdfrieghts) skjuts mot dem.

En kille som jobbar med skyddsjakten fick tag i en insekt och efter lite googlande så kom han fram till att det är en trädgårdsbagge som lägger ägg i höga gräsbestånd och under varma relativt vindstilla förmiddagar är det hundratals med vitfågel och jagar insekterna, detta kunde fortgå 3 år om uppgifterna stämmer.

Någon som varit med om detta tidigare?

Mvh

Dags att klippa fältet/stråket kanske? annars låter det som ett kul jobb till skillnad mot den fågeltomma flygplats jag jobbar på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ska vara monterad så som du tänker dej att den dyker ned mot något, vingarna inte fullt men nästan helt utbredda, tänk dej att du hänger truten på en tvättlina med en klädnypa i varje vingknoge.

Sen ska kroppen inte sitta horisontellt utan skalle och hals ska vara högre än underkroppen ungefär som om truten bromsar in för landning. Vidare så ska truten inte flyga vertikalt eller vad jag ska säga utan jag vinklar in fåglen så den flyger innåt mot snurrmotorn något.. dvs den inre vingen lägre än den yttre i surren så att säga.

Märkt en påtaglig skillnad på snurrans effekt, man tar en del i princip oavsett men får man till fåglarna bra så märks det. Försök att montera två utfärgade fåglar med hela vingar, är vingarna avskjutna så får du problem att få dem att sitta bra. Anväder du samma fåglar gång efter gång så ta dem ur frysen i tid så de är mjuka, kör lite sjukgymnastik med stretchövningar innan du monterar så du får dem att sitta bra :blink:

Vita små buntband är förbannat bra att fixera vingarna med.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den ska vara monterad så som du tänker dej att den dyker ned mot något, vingarna inte fullt men nästan helt utbredda, tänk dej att du hänger truten på en tvättlina med en klädnypa i varje vingknoge.

Sen ska kroppen inte sitta horisontellt utan skalle och hals ska vara högre än underkroppen ungefär som om truten bromsar in för landning. Vidare så ska truten inte flyga vertikalt eller vad jag ska säga utan jag vinklar in fåglen så den flyger innåt mot snurrmotorn något.. dvs den inre vingen lägre än den yttre i surren så att säga.

Märkt en påtaglig skillnad på snurrans effekt, man tar en del i princip oavsett men får man till fåglarna bra så märks det. Försök att montera två utfärgade fåglar med hela vingar, är vingarna avskjutna så får du problem att få dem att sitta bra. Anväder du samma fåglar gång efter gång så ta dem ur frysen i tid så de är mjuka, kör lite sjukgymnastik med stretchövningar innan du monterar så du får dem att sitta bra :D

Vita små buntband är förbannat bra att fixera vingarna med.

Mvh!

Tack så mycket då har man lite att tänka på :wacko:

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Lite kul o kika i denna tråd. 

Tagit tag i skyddsjakten nu ett par morgnar o fått 65 ena gången o 55 andra gången.

Lite skillnad men så har anläggningen mer matavfall nuförtiden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Vi har haft lite paus eller vad jag ska säga, jobbat som en idiot ett tag. Lurar lite på att jaga i helgen faktiskt.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Kan någon  SNÄLLA skjuta trutjävlarna i Varberg?? De själ så mycket mat ur näven på folk i stan o vid havet. Dessutom skriker de i gryningen. Ren trakasseri!! (Kommunen skiter i detta!)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Anonym said:

Kan någon  SNÄLLA skjuta trutjävlarna i Varberg?? De själ så mycket mat ur näven på folk i stan o vid havet. Dessutom skriker de i gryningen. Ren trakasseri!! (Kommunen skiter i detta!)

Tyvärr lär ingen som är rädd om sina vapenlicenser kunna hjälpa dig med trutskjutande i stan. Möjligtvis vid havet. Du få försöka med namninsamling å ett idogt tjatande på kommunen från många olika personer för att komma tillrätta med detta problem...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...