Hoppa till innehåll

SE UPP MED FÄSTINGAR IÅR


grytdanne

Recommended Posts

Stövar'n hade roligt i förrgår då hon smet :lol: .

Inte lika roligt då jag nu på morgonen fick för mig att kolla igenom henne efter fästingar :lol: .

Trot eller ej, hon hade 44st som satt fast och ett gäng som kröp löst i pälsen :rolleyes: .

Jag använder EXPOT som fungerar bra men nu hade jag precis badat henne.

Bor i ett mycket hårt drabbat område av fästingar, men det här liknar faan!!!

Många är dem hundar som varje år drabbas väldigt illa av denna farsort med följdsjukdomar.

Var rädd om era hundar och använd fästingmedel :P l!!!

Mvh grävUppland ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fy satan så otrevligt!! Tur att dom är ovanliga här i norr, jag är så rädd för dom att jag hellre möter en ilsken björn än fästingar :lol: På dom 8 år som jag hade min stövare så fick han 2 st fästingar, och det var 2 för många. Då blev jag en kärring så frugan fick plocka bort dom :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt det är ovanligt lite fästingar hos oss i år. Jämfört med de senaste åren så är det mycket mindre. Så det är väl bara att se glad ut. :rolleyes:

Men givetvis ska man inte slarva med skyddet på hunden ändå. Har man haft borelia och ehrlichia på hunden en gång så vet man det. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då blev jag en kärring så frugan fick plocka bort dom :rolleyes:

Nu har du fel , man blir inte kärring för man överlåter det, man är man

, jag kan inte häller plocka fästingar på hundarna har för korta naglar.. :lol:

Här har det varit mycket i vår, men nu känns det som att beståndet har sjunkit något.

Själv har jag "halsband" på mina hundar, verkar fungera bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har du fel , man blir inte kärring för man överlåter det, man är man

, jag kan inte häller plocka fästingar på hundarna har för korta naglar.. :lol:

Här har det varit mycket i vår, men nu känns det som att beståndet har sjunkit något.

Själv har jag "halsband" på mina hundar, verkar fungera bra.

TACK! Känns lite bättre nu! :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett kärr på vår tomt så det brukar vara mkt fästingar här. Nu är det så lyckligt att vi har haft torka en längre tid i Skåneland. Kärret har torkat ut och jag har bara plockat 4 fästingar på 5 hundar :lol: än så länge är det bäst att tillägga. Nu har jag 3 gula labbar så på dessa syns de små kräken tydligt innan de sätter sig fast. Värre med Border terrierna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker faktiskt det är ovanligt lite fästingar hos oss i år. Jämfört med de senaste åren så är det mycket mindre. Så det är väl bara att se glad ut. :)

Men givetvis ska man inte slarva med skyddet på hunden ändå. Har man haft borelia och ehrlichia på hunden en gång så vet man det. :angry:

Känner en till här på forumet som har en Borderhane som oxå råkade ut för dessa följdsjukdomar.

Den hanen va utslagen i princip hela förra jaktsäsongen och är inte helt återställd än idag :angry:

Fästingmedlen är ju ingen garanti men man minimerar riskerna!!!

Mvh grävUppland ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torkan i Sa Älvsborg har helt slagit ut fästingarna i år. Har tagit 3 st totalt på mina hundar, och har av den anledningen heller inte behövt att behandla med något kemiskt preparat.

Än...

Nu kommer fukten, och vi får se om torkan tagit knäcken på dem för i år, eller om de klarar av att ta igen förlorad tid... Jag håller med er allihop. Fästingar är definitivt högt i min topp-lista över äckligheter i vardagen, vare sig man ska ta bort dem från husdjuren eller om man trampar på en fullmatad fästing som någon av hundarna tappat på golvet...eller hittar dem i sängen efter vovvarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...