Hoppa till innehåll

Kråkjakten -08/-09


jimbolo

Recommended Posts

De börjar bli dags för en egen tråd för årets jaktsäsong.

Säkert många som sitter ute just nu o pangar kråkor för fulla muggar o en del har fyllt sin säck o gett upp för dagen.

Själv tillhör jag kategorin som snällt får vänta 15 dagar till innan de blir lovliga här, om ja int far på tippen förstås.

Satt o lockade på en kråka igår o fick in den men de är mer försiktig nu än de var i våras tycker jag.

provade hissa uven i lör em på tippen o fick in en kråka men den flaxa bara runt o gjorde ingen attack.

En ungkråka hörde ja skrika som tusan på avstånd men de blev liasom inge mer.

Ser fram emot problemlösningar, beskrivningar och resultat från era jakter så att en annan har lite mera kött på bena om ngr dagar när de ska smälla :lol:

//Jimmy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 317
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hipshot

    63

  • jimbolo

    38

  • tövabo

    25

  • walle91

    22

Top Posters In This Topic

Posted Images

VAAAA :rolleyes:

Ingen av er som varit ut idag eller e ni bara snål på att dela med er?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

VAAAA :rolleyes:

Ingen av er som varit ut idag eller e ni bara snål på att dela med er?

Jag kom inte ut, får se i morgon :)

Förvarnade den som bor närmast att det kan smälla någon morgon, vi har inte mycket kråka så det kasnke blir 22lr som får följa med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut på premiären och hade uven uppe 0500 sen hände inget på en timme, hörde bara fåglar som skränade en bit bort.

Provade o locka mer intensivt o längre o då kom det 2 kråkor och jag sköt min första doublè :rolleyes:

Sen var det dött ingen mer som ens var i närheten. Få se om det blir bättre tur imorrn ist.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ähum, okej här kommer då min "fantastiskt roliga morgon". Steg upp halv 4 som planerat. Uven hissad ca 45 min senare. Perfekt väder och förväntningarna var verkligen på topp denna premiärmorgon. Då klockan tickade på utan att jag fick några besök från några kråkor så undrade jag när det skulle börja flyga. Fick strax före fem några besök av några sura trutar som ville leka lite med uven. Vart dålite fundersam då truten oftast brukar komma igång lite senare än kråkorna. Vart höll dom hus? Timmarna gick och inte ens den stora flock kajor som allti håller hus i närheten lyste med sin frånvaro. Slocknade i gömslet ca kl7:00. Sov till 9:00 ca då jag bestämde mig för att nu fick det räcka. Tog av mig masken och klev ut ur gömslet. DÅ kommer det 2 kråkor som får syn på mig, trots det så singlar dom runt uven ock skränar, dock på för hög höjd. Skjöt en skata på vägen hem.

Så alltså, en riktigt bra start på nya säsongen, 1 skata på 5 timmar, sämsta resultatet någonsin :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ute o kollade på arrende marken nu ikväll, inte en fågel.

Kom precis in efter o ha lagt på mera mat på åteln, inte en kajja skata eller kråka, har inte sett dom på någon vecka, är alla uppe hos Hippen nu eftersom han inte är hemma? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjabba!

Ni som hänger upp uv nu, ha klart för er att uven sällan funkar lika spiksäkert nu som på våren.. Man hör ofta om de är förbannade då de är på G och då kan man ta det lite lugnt men det gäller att vara "på" då det ofta händer att det kommer fåglar som bara passerar och kastar en blick på uven. Ska man ha dem så måste man vara snabb!

En annan tanke.. Ska vi köra en ny tråd för detta eller ska vi fylla på den befintliga? Såg att det fanns 43 sidor eller något med kråkjakten förra året och detta år.. Jag personligen tycker det är lite kul med långa trådar men jag utgör på intet sätt facit, fortsätta i ny tråd eller fylla på en gammal?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hugget som stucket för min del.

Hade bara överskriften varit kråkjakt had allt varit lugnt.

Kolla med trådstartare o flytta då bara över dessa inlägg till den tråden!

//Jimmy

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lättare att hitta skrolla genom om det finns flera trådar, undrar man hur det gick med jakten i januari så kollar man de trådar som stämmer med år och månad.

Med en och samma tråd får man ju leta sig fram till rätt månad hela tiden.

O andra sidan är det lätt om man bara har en tråd för då vet man ju att man är på rätt tråd o letar!

Livet är fullt med svåra val. :rolleyes:

Vaknade idag vid 4 o drog på mig paltorna o ut med 22:an.

Hade inga förhoppningar om att skjuta något ty inga kråkor har varit i sikte.

Det blev en skön morgon stund med transkri och fågelsång, tyvärr inga kråkor, hörde dock ett par så dom finns.

Väl hemma på gården igen så skrek skatorna som faan , hmm jaktbar de med, smög runt buskarna lite grann o fick håll på en av dom,,,

då klurade lille lasse ut att han satt ca 30 m från svågerns sovrumsfönster o det skulle nog inte vara uppskattat med ett skott vid 05,30 på morgonen

så jag säkrade gjorde patron ur, klädde på mig andra kläder o får till jobbet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett eller hört en enda kråka sen vi kom hem i Söndags... ;)

Skator däremot finns det gott om.

Idag kräkregnar det dessutom... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grabben, 13år, frågade igår kväll om vi inte kunde fara ut o jaga kråka.

Snacka om att man blir vek i bena sådana gånger.

Hör ju inte till vanligheterna direkt i detta hus.

Ikväll ställer vi iordning gömslet o imorgon bitti testar vi få ner ett par kappor för uven (skyddsjakt på tippen).

Vi får testa lockandets ädla konst i de svåraste tider.

Men de ska lastas gofika i massor för de ska bli en minnesvärd stund även om de inte dycker upp ngr fåglar.

Jag vet dock att de flyger mkt korp o trut som vi kan bomba om inte uven funkar :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul Kul, äntligen är säsongen igång igen. Tog min egen premiär i morse, jag och kompisen var ute i morse, snurran riggad och klar straxt efter fyra vilket visade sig vara gott en halvtimme för sent. Men trots att vi brände oss för de första flockarna fick vi in gott om kajor över snurran och hade en riktigt kalas morgon i någon timme el två innan jobbet. Resultat 20 kajor och en kråka, måste dock matta upp snurran fåglarna blev tydlig misstänksamma när solen började ligga på.

Mvh David.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjabba!

Ni som hänger upp uv nu, ha klart för er att uven sällan funkar lika spiksäkert nu som på våren.. Mvh!

Det har jag förstått, däremot tycker man att kråkorna kunde visat att dom existerade iaf :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såja gubben inte sura nu :angry: När jag kommer hem så ska vi testa en sväng, du får stå under en uv och banka... 5? kråkor samt lyssna när på hur det låter då jag bankar 15 trut :(

Fast de har kanske kommit igång rejält då jag kommer hem, vi får se.. Det knepiga är att de flyger lite annorlunda nu mot på våren så fan vet vart man ska stå!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha! Du står vid snurran medan jag mular kråkor för uven? Jag är på :( Vart ska du resa bort nu då? Tycker att både kråkorna och kajorna håller sig inom rätt små områden nu. Antar att dom små ungarna inte orkar flyga särskilt långt och därför vill inte heller föräldrarna flyga alltför långt. Hursomhelst så blir det nya tag imorrn. Kan ju inte gå sämmre än vad det gjorde igår iaf :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag varken hör eller ser några kråkor här just nu.

Sprnag ut med 222:an för en timme sedan då jag hörde ett sabla liv neråt åtlen... EU- kråkor flög runt där, 2 st :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på plats i gömslet 02.50. Hörde endel kråkor som inte gick att locka in, inga kajor syntes till. Satt till 05.30 sen gick jag hem. Kammade NOLL, inte ett skott avlossat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch usch usch... På annat vis än så kan man omöjligt sammanfatta man kråkpremiär.

Har ju vart omänskligt sugen sen vi kom över en riktig uv för ett par månader sen och eftersom att jag inte har tillgång till att skyddsjaga någonstans

så fick man ju snällt invänta 1 juli. Igår va jag ute och rekade lite och satte upp mitt gömsle och upptäckte att det är bra mycket behagligare att få till bra gömslen i juli än vad det är i februari av naturliga skäl B)

Trots att min ständiga jaktkamrat Marcus inte kunde följa med såg jag ingga som helst problem med att glad i hågen studsa upp vid halv 4 tiden. Väl framme på marken var det fantastiskt, lite väl fint väder för optimal jakt men jag kände mig otroligt förväntansfull. Stötte iväg en mindre bock och en get med kidde på väg mot gömslet och kunde för mitt liv inte förstå sig på dom människor jag mött en halvtimma tidigare, bra runda under fötterna på väg hem från krogen, vad håller dom på med har dom inte förstått att det är det här som är meningen med livet!!!

Nåja, dom tankarna skulle snart få ett abrupt slut :)

Våran hissanordning av uven är inte perfekt utvecklad och pga den skulle hela min morgon bli spoilerad. När vi är två är det inga problem, vi har en lång björkslana som vi fäster uven i och sen så drar en person via en talja uppe i trädet upp stången samtidigt som en skjuter på med en ganska lång pinne med en Y-klyka längst upp. På så vis får man kraft nog att få upp den relativt tunga grenen samtidigt som man säkrar upp eventuella misstöden med repet.

När man skall göra detta själv blir det däremot problem, utan att gå in på det i detalj så gick Y-klykan av vildet resulterade i att våran kära ny jaktkompis blev enögd samt att en vinge hänger i stort sett helt lös. När jag står där sekunden efteråt nästan i tårar, genomblöt av svett efter ett jäkla slit med att få upp åbäket och samtidigt nästan i upplösestillstånd av raseri förstår man inte vad i h-lvete man håller på med, förbannat jag skulle tydligen gått ut och söpit skallen av mig istället...

Så en lite fråga på slutet också, har ju som ni förstår ett litet problem nu. Köpte uven av en 75 årig farbror som i sin tur hade fått den av sin far, han var inte helt säker men han gissade på att uven kunde vara bortemot 100 år gammal. Så det finns ju inga papper på den öht, kommer jag isf att få problem om jag lämnar in den till en konservator för att få den reparerad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag ruggigt svårt att tänka mej!

Du kommer ju inte precis släpande med ett färskt lik som ska stoppas upp utan en rejält gammal tingest som behöver service alltså inga som helst problem!

Det är inte så att du funderat över att klätta upp med uven?

Nu kanske detta känns som en pungspark men jag personligen skulle ALDRIG försöka hiva upp min uv via ngn slags halvfunktionell anordning, den är på tok för värdefull för att jag skulle våga riskera det.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gått grymt trögt ett bra tag nu med allt vad jakt innebär, kommer troligtvis ta en längre paus från jakten nu. Men ni andra, ha en riktig skitjakt på er.

Och jag kommer tillbaka, var så säker :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kanske detta känns som en pungspark men jag personligen skulle ALDRIG försöka hiva upp min uv via ngn slags halvfunktionell anordning, den är på tok för värdefull för att jag skulle våga riskera det.

Mvh!

Förstod ju nästan att det skulle komma något sådant (jag la ju verkligen upp en hög lyra för er som bara va att smasha in :angry: ) och visst har jag förbannat mig själv många ggr idag men till mitt försvar måste jag säga att jag provhissade igår och då fick jag upp den om än med lite bök.

Men jag har verkligen lärt mig en läxa "the hard way" nu, aldrig någonsin mer kommer det chansas det allra minsta med våran dyrgrip.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här går det lika trögt, en ynkans kråka har det blivit som jag sköt med Horneten på åteln, iofs bra, för då har jag ju åtminstonde en att hänga under uven.

Men var fan är kråkorna??? :angry:

Visst, det kan vara trögt i början på säsongen, men inte så här, man ser ju inte en endaste kråka i byn heller.

Enligt åtelkameran så har jag 5 st som är och smörjer kråset där ibland, ja dom är bara 4 st numera då, men förr har det ju varit tjockt med kråkor, skator, korp och trut där, numera ser det ut så här... :rolleyes:

post-1868-1215325688_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...