Hoppa till innehåll

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.


Mad Mike

Recommended Posts

Här kan vi snacka och gratulera varandra så vi kan hålla tävlingstråden ren från annat än tävlingsbidrag.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man deltagit för första gången :D

Efter allt som skrivits av framförallt Henrik om detta ämne så är det kul att se att man börjar få rätt tänkande.

Vaknade imorse och tittade på termometern+15grader.

Sist jag sköt så hade jag 2cm överslag på 100m i +22.

Genast insåg jag att temperaturskillnaden skulle påverka träffläget,dock nog inte så mycket att det skulle sjunka 2cm.

Så istället för att bara ändra efter föregående träffläge=3klick så valde jag att tro att temperaturskillnade nog skulle motsvara två klick och sänkte endast ett.

Klockrent på 100m ;)

På 200m så har jag normalt ett överslag på 4cm vid skytte med första mil-dotten,eftersom klickjusteringen ökar linjärt med avståndet och med tanke på temperaturskillnaden så borde jag ha sänkt tre klick men valde att sänka 4 vilket straffade sig.

På 300m nollställde jag kikaren och höjde ett klick dock insåg jag nu att skytte med monopod inte är någon höjdare...jakt-javisst-skytte-nej.

Monopoden tvingar mig till en väldigt hög liggandeskjutställning vilket frestar på ryggen ordentligt-skjutställningen blir efter ett tag ganska ansträngd,dessutom är den relativt ostabil.

I fortsättningen blir det beanbag eller ryggsäck under kolven.

Detta är nu inga bortförklaringar utan bara ett konstaterande och jag är fullt nöjd med dagens skytte.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag trodde mig vara snabb men Mr Mauser var lite kvickare ändå :D

Är helt underbart nöjd med mitt skytte idag och kommer knappast att klara den nivån någon fler gång för det brukar nästan alltid skita sig på något avstånd. Vi har haft liknande tävlingar här under våren så jag har övat en hel del med att skruva rätt på dessa tre avstånd men det är nästan hopplöst att centrera på alla avstånd då dem yttre förutsättningarna sälla är demsamma. Är faktist första gången jag lyckats på alla tre avstånd med att både centrera och hålla hop skotten så visst hade jag säkert en del tur men det räknas väl också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävligt impad av både MM's och Lars skytte så här långt! ;):D

Imorgon på jobbet kommer laserskrivaren gå varm...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså Lars....WOW är allt jag får ur mig just nu ;)

Tror detta kan bli svårslaget under lång tid framöver!

Du har verkligen shysst koll på vad du gör!

Supergrattis!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jag kan nästa lova att jag själv aldrig kommer att slå det jag sköt idag då jag skjutit mycket sånt här på träning men aldrig lyckats bättre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jag kan nästa lova att jag själv aldrig kommer att slå det jag sköt idag då jag skjutit mycket sånt här på träning men aldrig lyckats bättre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan nästa lova att jag själv aldrig kommer att slå det jag sköt idag då jag skjutit mycket sånt här på träning men aldrig lyckats bättre ;)

"Bäst när det gäller" ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där blir svårslagen Lars, mycket bra samlat i mitten ger onekligen bra poäng också, nästan så man skulle vilja se lars roa sig på 400 och 500 också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars spöar mig på 100m också,eftersom vi har samma poäng så mätte jag min-15mm Lars har 13mm.

Som tur är så infinner sig augusti om två veckor och då dj...r är det revanch som gäller ;);)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Micke,

efter att ha sett bilden från dagens skytte skulle jag råda dig att förpassa monopoden till papperskorgen. Den är inte hög, den är för sjutton MONUMENTAL!!

De monopoder jag har skjutit med har medgivit skytte med harrisbentöden i sitt lägsta eller näst lägsta läge.

När skjutställningen blir så hög som bilden antyder så får du dels spänningar i kroppen som ganska snabbt förvandlas till darrningar och dessutom så får du en instabil skjutställning men det har du redan märkt ;) ....

Lars,

jag bugar mig för dylikt skytte ;), det är ruskigt väl skjutet. Dessutom sätter det stor press på mig eftersom jag tidigare kunnat skylla på att in lilla vixen bara väger 2.7 kg men du har satt ribban med ett skytte som hade varit riktigt bra med en bössa på 5-6 kg men med din lättviktare är det ett fantastiskt skytte.

Att kunna hålla 1/3 moa på det avståndet med en sådan bössa innebär att vi ser fram emot att du delar med dig av dina kunskaper. Du har helt säkert rätt mycket att lära ut.

Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars spöar mig på 100m också,eftersom vi har samma poäng så mätte jag min-15mm Lars har 13mm.

Som tur är så infinner sig augusti om två veckor och då dj...r är det revanch som gäller ;):D

/Micke

Du kan vara lugn detta är ingen nivå jag håller konstant :D Sökte just igen mitt resultat från senaste tävlingen vi hade på samma tavla och samma förutsättningar där var det mera beskedligt 100. 50 200. 39 300. 30 så nog kommer du att slå mig vad det lider. Jag har faktiskt tappat lite tron på denna bössa då den skjuter gudomligt på 100 men brukar sällan lyckas på 300 för visst måste det vara bössans fel ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn detta är ingen nivå jag håller konstant ;) Sökte just igen mitt resultat från senaste tävlingen vi hade på samma tavla och samma förutsättningar där var det mera beskedligt 100. 50 200. 39 300. 30 så nog kommer du att slå mig vad det lider. Jag har faktiskt tappat lite tron på denna bössa då den skjuter gudomligt på 100 men brukar sällan lyckas på 300 för visst måste det vara bössans fel ;)

fasen det där var vasst lars grattis jag hade ju 49p på mitt paradavstånd 200m sist jag var upp till er och skjöt på den tavlan men på 100 och 300 tror jag inte jag tar dig.

men jävlar i mig jag ska försöka har ju bytt till en lite vassare pipa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gick så bra för mig så måste jag väl tipsa om en väder sida som jag tycker är toppen bra ;)

Brukar ofta titta på denna inför jakten och skyttet väldigt detaljerad och stämmer ofta bättre än SMHI och den dag dem lovar Flau vind är det flott att jaga och idka långhållsskytte :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja stort grattis Lars, du fick mig nästan att lägga ner tävlingen. :o:D Nä då, skämt åsido. Det är ju sånna här presteringar som får en att kämpa ännu hårdare.

Jag har precis fått fram en laddning till min 308:a som presterade (igår, måndag) 7mm på 100m, alltså 5 skott då. Detta gjorde mig skitnöjd och det blir att ladda upp fler av denna serie för vidare testning.

Vad gäller alla tips och tricks, så e jag idel öra (eller skall vi säga idel öga) för jag har inte mycket pejl på vad som råder. Tur att jag har Rikard till hjälp här hemma annars hade jag likväl kunnat kasta kottar på tavlorna. B)

Vad var det för sida, istället för SMHI, du ville tipsa om?

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppsan teflon minnet slog till så jag glömde länken :o

http://www.yr.no/

Några små saker som jag alltid gör är tex. att jag alltid går fram och ställer upp tavlorna på vallen då passar man på att kolla vinden samtidigt. Det är väldigt enkelt att känna vinden med tavlan då oftast har en styv kartong papp på ca: 50x50cm och med den känns vinden väl sedan att vissa tror man är galen då och viftar med tavlan åt alla håll får man leva med :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket fint skjutet av både lars och Mr Mauser. jag måste åxå hinna vara med. flyger till varmare land på måndag men ska försöka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skurebo jag tycker det du sköt var bra med tanke på förutsättningarna blandade skott och ej inskjuten bössa :( Räknade lite snabbt och fick 75 poäng och det är inte dåligt! För sist vi sköt en sådan tävling här uppe så hade det slagit minst 4-5st och då hade vi lite vind :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men se där, nu har man ju lärt sig att inte skjuta på för långa håll, på levande vilt ialla fall.

Nu tar jag inte så hårt på mina dåliga träffar denna gången, mycket beroende på hur jag la upp skyttet och hur mycket jag övat.

Till och börja med så bör man ha annat stöd en en kudde och en sandsäck från ett biltak.

sedan krävs det ganska mycket träning innan man kan säga att man är bra på detta.

Vindavdrift är ju åxå en sak att ta hänsyn till, själv höll jag lite vänster på känn, inte det ultimata settet kan tänkas.

Det roliga i detta ska bli att följa mina skjutningar frammåt i tiden o se hur det förhoppningsvis förbättras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skurebo jag tycker det du sköt var bra med tanke på förutsättningarna blandade skott och ej inskjuten bössa :( Räknade lite snabbt och fick 75 poäng och det är inte dåligt! För sist vi sköt en sådan tävling här uppe så hade det slagit minst 4-5st och då hade vi lite vind :(

Man får tacka.... det värmde :(:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skurebo,

jag säger som Lars att ditt resultat är helt OK och med tanke på att du inte varit riktigt inskjuten och dessutom blandat ammunition är det riktigt bra! En stor eloge skall du ha för att du både vågade skjuta och publicerade ditt resultat, där slår du t ex mig på fingrarna :(

Dessutom är du i den avundsvärda situationen att du med ganska små medel kan förbättra ditt skytte en hel del. Sådana som Lars ocj Micke får slita mycket hårdare för att förbättra sina resultat :(

Det finns massor att göra för att få till ett bättre resultat nästa gång och till de enklaste åtgärderna hör att skjuta en och samma ammunition under hela tävlingen, ser du dessutom till att vara inskjuten mitt i på varje tavla så har du kommit bra mycket närmare Lars och Micke.

Ett enkelt tips när det gäller att få till en vettig skjutställning utan att behöva spräcka budgeten är att fylla ett par avklippta jeansbyxben med sand så att de blir lite lagom fyllda (det skall vara så att du kan "fluffa till dom" när du lägger dig ned).

Några enkla tips är att:

  • Försök ligga ned så att du ligger i stort sett rakt bakom bössan.
  • När du väl ligger på plats så stänger du ögonen och tar tre andetag, om hårkorset ligger kvar då så har du en vettig skjutställning. Om bössan flyttat sig så justerar du kroppen och inte bössan till dess att det stämmer.
  • Se till att du ligger så avslappnad som möjligt, all muskelanspänning är av ondo eftersom en ansträngd muskel lätt börjar darra och i värsta fall krampar.
  • Försök observera vinden så att du i varje fall skjuter alla skotten under samma förhållanden.
  • Glöm inte andningen och avfyrningen!

Den stora hemligheten är givetvis precis som du själv säger att träna skytte på lite längre håll, om man då försöker vara lite systematisk när man tränar så kommer resultaten ganska snabbt.

Hör av dig eller fråga om det är några andra funderingar!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nämen titta!

Den här tråden har jag helt missat :D

Men jag har nu skrivit ut mina 3 tavlor och beräknas ställa upp i morgon kväll med bilder på träffbilder.

Nya Swarovskin är påmonterad och jag ska prova att ladda upp 50st Nosler BST 125grs med 40grs AA 2015. Mitt VV N-135 har tagit slut ;)

Hoppas ändå på att få ihop några skapliga poäng, men ni får ta med i beräkningen att det inte är en optimerad laddning, utan den är tagen rakt ur luften :P

Jag vill också passa på att gratta alla till sina fina träffbilder! Lars, det var en toppenserien, alla 3 tavlorna perfekt "tvålade".

Även skurebo ska ha en eloge som klarade sig så bra med blandad ammo m.m

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skurebo,

jag säger som Lars att ditt resultat är helt OK och med tanke på att du inte varit riktigt inskjuten och dessutom blandat ammunition är det riktigt bra! En stor eloge skall du ha för att du både vågade skjuta och publicerade ditt resultat, där slår du t ex mig på fingrarna :P

Dessutom är du i den avundsvärda situationen att du med ganska små medel kan förbättra ditt skytte en hel del. Sådana som Lars ocj Micke får slita mycket hårdare för att förbättra sina resultat :P

Det finns massor att göra för att få till ett bättre resultat nästa gång och till de enklaste åtgärderna hör att skjuta en och samma ammunition under hela tävlingen, ser du dessutom till att vara inskjuten mitt i på varje tavla så har du kommit bra mycket närmare Lars och Micke.

Ett enkelt tips när det gäller att få till en vettig skjutställning utan att behöva spräcka budgeten är att fylla ett par avklippta jeansbyxben med sand så att de blir lite lagom fyllda (det skall vara så att du kan "fluffa till dom" när du lägger dig ned).

Några enkla tips är att:

  • Försök ligga ned så att du ligger i stort sett rakt bakom bössan.
  • När du väl ligger på plats så stänger du ögonen och tar tre andetag, om hårkorset ligger kvar då så har du en vettig skjutställning. Om bössan flyttat sig så justerar du kroppen och inte bössan till dess att det stämmer.
  • Se till att du ligger så avslappnad som möjligt, all muskelanspänning är av ondo eftersom en ansträngd muskel lätt börjar darra och i värsta fall krampar.
  • Försök observera vinden så att du i varje fall skjuter alla skotten under samma förhållanden.
  • Glöm inte andningen och avfyrningen!

Den stora hemligheten är givetvis precis som du själv säger att träna skytte på lite längre håll, om man då försöker vara lite systematisk när man tränar så kommer resultaten ganska snabbt.

Hör av dig eller fråga om det är några andra funderingar!

Henrik

Tacka så ödmjukast för den fina recensionen ;)

Just bara att ni övriga som vet vad ni pular med, ger mig lite bra tips gör det värt att publicera mina hagelskurar på papper :D:P;)

Handladdning i sig låter som ett spännande och roligt projekt men jag vet inte om jag har tiden att sitta med det.

Kanske att bara ladda upp ett färdigt recept kasnke kan vara något, känns dock som om det kostar många pengar innan man kommer ikapp kostnads mässigt.

Jag har ju en 7X64 i vapenskåpet och den är det ju lite si och så med amunitionen till , just för övning, jakt ammo spelar mindre roll så det ju inte avlossas så många sådana varje år,

Kanske vore kul att prova lite,,,

eller går det kanske inte att handladda lite utan man måste vara på tå hela tiden o utveckla detta.

jag är ju just nu bara sugen på att komma billigare undan om jag skjuter mycket..

MVH lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...