Hoppa till innehåll

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.


Mad Mike

Recommended Posts

Jag har ju en 7X64 i vapenskåpet och den är det ju lite si och så med amunitionen till , just för övning, jakt ammo spelar mindre roll så det ju inte avlossas så många sådana varje år

Om det är si och så med övningsammo så undrar man ju hur mycket (eller lite) du tränar med bössan egentligen? Med handladdning kommer du skjuta mer, det kommer vara roligare och billigare (per patron), och du kommer vara f-n så mycket mer förberedd inför jakten. Du behöver inte sitta och älta med testande av laddningar om du inte vill, men det är definitivt en möjlighet (tro mig!).

Handladdning = total frihet. "Nu sköt jag slut ammon när jag skottställde bössan, men det är ju bara att ladda upp några pluggar till inför jakten."

Fabriksammo = noll frihet och många "tvång". "Jag MÅSTE skjuta in bössan på x skott, för jag hade bara råd med ett 20-pack"...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är si och så med övningsammo så undrar man ju hur mycket (eller lite) du tränar med bössan egentligen? Med handladdning kommer du skjuta mer, det kommer vara roligare och billigare (per patron), och du kommer vara f-n så mycket mer förberedd inför jakten. Du behöver inte sitta och älta med testande av laddningar om du inte vill, men det är definitivt en möjlighet (tro mig!).

Handladdning = total frihet. "Nu sköt jag slut ammon när jag skottställde bössan, men det är ju bara att ladda upp några pluggar till inför jakten."

Fabriksammo = noll frihet och många "tvång". "Jag MÅSTE skjuta in bössan på x skott, för jag hade bara råd med ett 20-pack"...

Efter som jag tog över vapnet efter min far som flyttat till spanien så hag jag ännu bara övningsjkutit ca 25-35 skott med den.

Jag lånade detta vapen för ca 15 år sedan när jag tog jägarexamen och då skjöt jag en del men det blev dyrt,,,

Nu är plånboken större men så även kostnaderna, snålheten har ju gjort sig påmind åxå ;)

Just detta som du säger att man är mera förberedd inför jakten, och att det är så sabla roligt att bränna krut så vet jag att jag kommer att skjuta ganska mycket om jag bara får tillgång till billigare ammo.

lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt Skurebo!

För att citera Erik de Mant "Hellre lyss till det skott som small än att aldrig kröka ett finger"

Det är endast av träning som man kan bli bättre och dessa övningar visar på skillnaden att sitta och massproducera träffbilder i skjutbänkar gentemot att skjuta praktiskt, vilket vi alla gör under jakt.

Med ett bättre stöd och som tidigare sagts SAMMA AMMO så lär du minst halvera samtliga träffbilder!

Det lär inte Lars göra ;)

Keep tour guns high and your powder dry :P

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det lär inte Lars göra ;)

/Micke

Det skall du inte vara säker på för jag har en fruktansvärd tävlingsdjävul inom mig B)

Skjuter för tillfället så att axeln har blivit blå och idag tränade jag att skjuta i hård vind samt testade lite medicin mot miraget ;)

post-857-1216223678_thumb.jpg

Dagens 10 skott avstånd hemligt :D

post-857-1216223765_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skall du inte vara säker på för jag har en fruktansvärd tävlingsdjävul inom mig B)

Skjuter för tillfället så att axeln har blivit blå och idag tränade jag att skjuta i hård vind samt testade lite medicin mot miraget ;)

post-857-1216223678_thumb.jpg

Dagens 10 skott avstånd hemligt :D

post-857-1216223765_thumb.jpg

Du är grym B)

Även jag kommer att besöka skjutbanan imorgon samt på lördag B)

Tävlat har jag gjort på landslagsnivå i många år i annan gren så tävlingsdjävul finns här med :D så du ska få en match vad det lider! det lovar jag!

Om inte förr så när jag har fått ljuddämpare och nytt kikarsikte...passa på och njut medans du kan ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det skall du inte vara säker på för jag har en fruktansvärd tävlingsdjävul inom mig B)

Skjuter för tillfället så att axeln har blivit blå och idag tränade jag att skjuta i hård vind samt testade lite medicin mot miraget B)

post-857-1216223678_thumb.jpg

Dagens 10 skott avstånd hemligt :D

post-857-1216223765_thumb.jpg

Du är grym B)

Även jag kommer att besöka skjutbanan imorgon samt på lördag B)

Tävlat har jag gjort på landslagsnivå i många år i annan gren så tävlingsdjävul finns här med B) så du ska få en match vad det lider! det lovar jag!

Om inte förr så när jag har fått ljuddämpare och nytt kikarsikte...passa på och njut medans du kan :D

/Micke

Härligt följa era skjutningar / tävlingar om träffbilder,

själv tar jag nog lite tips från er alla samt skruvar bort kikaren o tar er på slutspurten......ASG ;);)

Skämt osido, det är fantastiskt att se hur väl ni skjuter, men vem vet en dag kanske även jag kan närma mig era resultat.

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är grym B)

Även jag kommer att besöka skjutbanan imorgon samt på lördag :D

Tävlat har jag gjort på landslagsnivå i många år i annan gren så tävlingsdjävul finns här med B) så du ska få en match vad det lider! det lovar jag!

Om inte förr så när jag har fått ljuddämpare och nytt kikarsikte...passa på och njut medans du kan ;)

/Micke

Rackarns bananers korvspad! Jag som trodde detta skulle psyka dig också sporrar jag istället :D;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har på känn att ett par av jaktsidans medlemmar har bitits av långhållsbacillen så till den milda grad att deras mentala hälsa hotas ;)

För att inte hälla bensin på elden så kanske man skall hålla en låg profil för närvarande, som småbarnsförälder har jag ändå svårt att hinna med att skjuta i samma tempo som herrarna men något litet skjutbanebesök skall vi nog klara av ;)

Just nu händer det en hel del på långhållskyttefronten och jag är ganska säker att vi kommer att kunna köra en långhållskyttehelg här nere på västkusten nästa vår/försommar om det finns intresse? För att det skall vara praktiskt genomförbart behöver vi vara ett par lokala förmågor som kan lägga en dag på förberedelser och som kan hjälpa till under helgen.

Tanken är att köra utbildning i 1.5 dag för att sedan avsluta med en informell långhållstävling :D . Det kräver att jag får klart ett vettigt utbildningsmaterial men det skall inte vara omöjligt och arbetet med det har också påbörjats.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken är att köra utbildning i 1.5 dag för att sedan avsluta med en informell långhållstävling ;) . Det kräver att jag får klart ett vettigt utbildningsmaterial men det skall inte vara omöjligt och arbetet med det har också påbörjats.

Henrik

Jag bokar in mig redan nu! och Fredde ;)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är långt ifrån klar med detta evenemang ännu, jag väntar på klartecken från den bana jag skulle vilja använda ( det finns inte så många banor häromkring som tillåter skytte på över 500m ;) ).

Min tanke är att vi bör vara ca 15 personer i denna omgång, fler än så blir nog inte bra.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och Fredde kan komma ner någon dag innan för att hjälpa till med förberedelserna vid behov,inga problem!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du Lars,

är du nöjd med dämpningen som din toapappersrulle ger? Hur funkar det, har du fyllt den med papper eler vad har du för bafflar i den <_<:huh::)

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att det skall vara praktiskt genomförbart behöver vi vara ett par lokala förmågor som kan lägga en dag på förberedelser och som kan hjälpa till under helgen.

Om jag kvalar in som "lokal förmåga" så ställer jag upp <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är definitionen på en "lokal förmåga" eftersom du dels bor inom anständigt pendelavstånd och dessutom har förmågan! <_<

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är dessutom bra på att ta order, men mindre bra på att styra och ställa, så vi kommer fungera utmärkt tillsammans <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik,exabit och Flex på samma ställe......det är nog lika bra att jag och Fredde inte kommer ner för att hjälpa till då sannolikt ingenting vettigt blir gjort den dagen :huh:<_<

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lokal och lokal, jag är van med långa avstånd till grannen <_<:huh: .....ska jag beställa flygbiljetten nu? :)

Ni kan räkna stenhårt med att jag kommer!!!...100+mil spelar ingen som helst roll!! i´m comi´n boys! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du Lars,

är du nöjd med dämpningen som din toapappersrulle ger? Hur funkar det, har du fyllt den med papper eler vad har du för bafflar i den ;):D:P

Henrik

Den fungerar bra och alla som beställt Dewey stänger har matrial till detta B) Den indre rörbiten passade perfekt på dämparen och den yttre lika bra på kikaren. Dämparen blir givetvis inte kallare med detta rör som sitter med sugpassning men man klarar fler skott innan värmen slår igenom pappröret. Sedan drar jag givetvis bort röret mellen serierna så dämparen får kallna.

Jag skulle gärna komma på din utbildning om NI inte bott sååå avsides :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvalar en liten Halmstadbo som mig in som "lokal" ??? Hjälper gärna till i vilket fall som helst, och två dagars körning/pendling ska väll gå an <_<

i vart fall vill jag anmäla mig :rolleyes:

Vill bara säga att jag med spänning väntar på Henrik biddrag i tävlingstråden <_<

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lars,

mitt inlägg angående ljuddämparen var avsett som ett skämt men uppenbarligen är min humor av det mer kryptiska slaget :rolleyes:

Min tanke är att vi skall prova upplägget här nere på västkusten och om det visar sig funka så kommer jag (och förmodligen de flesta andra) med glädje till paltriket. Det gäller bara att hitta ett ställe där vi kan skjuta på lite längre håll samt att vi kan lösa logifrågan, ni är ju en hel del långhållskyttar norr om dalälven så något borde man väl kunna ordna?

Jocke,

jag har som du vet bytt kikare på min 6x45 och ikväll ämnar jag försökakontrollera den. Tyvärr har min ordinarie skjutbana skjutförbud under juli månad varför jag blir tvungen att visa er vad riktig jägarmässighet handlar om och skjuta mitt tävlingsbidrag i en av ledningsgatorna på jaktmarken.

Nu har jag inga förhoppningar att kunna påverka tätstriden med min lilla vixen men det innebär inte att jag kommer att lämna WO utan bara att jag knyter näven i fickan och planerar ett eget litet projekt för att kunna ta upp kampen.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag bor ju i Fjärås vilket ligger nära och så hjälper jag gärna till. :rolleyes:

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...