Hoppa till innehåll

Diskussioner för Månadstävling I Praktiskt Skytte.


Mad Mike

Recommended Posts

Mickel,

ta med dig MKJ och kom ner till våren så lovar jag dig att vi skall hitta en liggande skjutställning som både känns bra och ifrån vilken du kan träffa.

Flex har visat ett bra exempel på hur man med enkla medel kan få till riktigt bra skjutstöd. Vill man så kan man såklart göra dem lite större för att kunna använda dem som stöd under framstocken.

Flex syhörna

När det sedan gäller riktmedlet så har du en poäng i att det är lite lurigt att skjuta små träffbilder med lite grövre riktmedel som t ex tyska 4:an.

Jag bestämde mig själv för att komplettera min Swarovski 3-12x50 med 4-N riktmedel med en Conquest för att få ett bättre riktmedel och större förstoring.

Resultatet blev kanske inte dramatiskt direkt, med 4-N låg träffbilderna på 6-7cm på 300m och med conquesten har jag kommit ned till 5-6cm :unsure:

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag känner jag mig laddad.

Nu ska jag åka och skjuta mitt bidrag till tävlingen.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja! Två inlägg här ovan ser lite skumma ut, jag har plockat dem ur resultat tråden in hit, tänkte att vi försöker hålla resultat tråden renodlad med just resultat av skyttet.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt Henrik!

Man kan bara konstatera att "gammal är äldst" :mellow:

Så här långt :

1.Lars

2.Henrik

3.Mr Mauser

4.Skurebo

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt Henrik!

Man kan bara konstatera att "gammal är äldst" :mellow:

Så här långt :

1.Lars

2.Henrik

3.Mr Mauser

4.Skurebo

/Micke

Nästan pallplats ju ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr grabbar. Min skjutning blev idag avbruten.

100 meter klarade jag av sedan tog det stopp. En väldigt kissnödig flickvän som allt annat än blev glad när jag skulle skjuta två serier till. Som sagt så fick jag avbryta.

Betyder detta då att jag får avbryta tvälingen och vänta tills nästa månad eller kan jag göra ett nytt försök vid nytt och bättre tillfälle?

100meter blev 40 poäng, alltså inte så bra ändå och inget att konkurera med.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det bara är att skjuta 200,300 nästa gång då vi inte skall ta så allvarligt på denna tävling. Sedan ett litet tips att lära tjejen gå bakom en buske det funkar här i norrland iallafall :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det bara är att skjuta 200,300 nästa gång då vi inte skall ta så allvarligt på denna tävling. Sedan ett litet tips att lära tjejen gå bakom en buske det funkar här i norrland iallafall :lol:

Okej. Det gynnar ju mig annars att skjuta 3 helt nya serier ;) Gick inget vidare på 100meter :P

Okej, får hälsa henne det då :P

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jocke,

det är klart att du har rätt att träna på tavlan om du det vill. Jag ser inget problem i att du skjuter dina tävlingstavlor vid ett annat tillfälle i juli.

Själv fick jag nämligen också blodad tand igår och insåg att detta var riktigt kul varför jag ringde en gammal kompis som nog kunde tänka sig att jag fick skjuta lite grann på ett avsides beläget hygge. Idag var det om möjligt ännu mindre vind än igår, för att jag skall kunna prestera med 85 grains Sierra som har en bc på .282 så krävs det att det inte blåser nämnvärt. Dagens notering var 984 mBar, 18 grader och 0.1-0.3 m/s, fördelen med att inte skjuta på någon skjutbana är att man kan anpassa skjutriktningen efter vinden :lol:

Resultatet syns nedan

Trning1.jpg

Jag fick ihop 139 poäng trots att träffbilderna denna gången var något sämre så jag är nöjd.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Godermorgon mannen från Väst! :rolleyes:

Det låter snällt och trevligt att jag får skjuta om mina serier. Om jag ändå börjar känna att jag inte har något att sätta imot för tillfället med min 308win, dels så är den ganska lätt + att jag inte riktigt kan behärska den när den skenar iväg efter ett avfyrat skott.

När jag får min 6mmBR kommer det nog att se annorlunda ut skulle jag tro. <_<

Men dina 139 poäng vet jag inte ifall jag kan komma upp i. På 300meter som jag precis som jag sa till dig i telefonen förra veckan aldrig har skjutit på förut, där kan det nog bli problem innan man har tränat in sig.

Men som sagt så ska jag hinna med att genomföra tre serier med min 308:a. Och jag bara hoppas på att komma med i det övre mittsegmentet.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fundering bara. Är det tillåtet att skjuta från ett torn i denna tävling??

Citerar reglerna:

Endast stöd som används under praktisk jakt är tillåtna dvs benstöd,monopods,beanbags,ryggsäckar och midjeväskor.

Inget skytte från fasta skjutplatser typ inskjutningsbänkar.

Skjutställning valfri liggande-sittande.

Jag tolkar det som att torn är tillåtet (det stöd som tornet erbjuder används ju de facto i praktisk jakt).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citerar reglerna:

Endast stöd som används under praktisk jakt är tillåtna dvs benstöd,monopods,beanbags,ryggsäckar och midjeväskor.

Inget skytte från fasta skjutplatser typ inskjutningsbänkar.

Skjutställning valfri liggande-sittande.

Jag tolkar det som att torn är tillåtet (det stöd som tornet erbjuder används ju de facto i praktisk jakt).

Instämmer! Där brukar man ta stöd mot ramen runt om någonstans om det inte kommer i full trav och måste följa med i svingen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Citerar reglerna:

Endast stöd som används under praktisk jakt är tillåtna dvs benstöd,monopods,beanbags,ryggsäckar och midjeväskor.

Inget skytte från fasta skjutplatser typ inskjutningsbänkar.

Skjutställning valfri liggande-sittande.

Jag tolkar det som att torn är tillåtet (det stöd som tornet erbjuder används ju de facto i praktisk jakt).

Klockrent!

Skitkul om någon skjuter från torn!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klockrent!

Skitkul om någon skjuter från torn!

/Micke

...el. liggandes på en bergstopp och skjuter ner i en dalsänka. :lol::D Det kan ju lapparna! :D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller ligger på toppen av ett berg och skjuter över en dal till en annan bärgs häll ca 700m :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller ligger på toppen av ett berg och skjuter över en dal till en annan bärgs häll ca 700m :D:D

Ja, det är ju ett alternativ! :lol:;):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

japp det är ett altenativ.. som jag måste tästa nån gång :lol:

,,,och det kan ju bli mer än 700 m till nästa topp också och sedan ser Du ju vilken inverkan jordens dragningskraft har på kulan när Du skjuter från ena toppen till den andra. Haha! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är inte topp till topp utan toppen till andra sidan fast det är inte toppen det är nästan på backen :rolleyes: kanske 30 eter över havet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är inte topp till topp utan toppen till andra sidan fast det är inte toppen det är nästan på backen :o kanske 30 eter över havet

Haha! Ok! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm......... 24e idag och bara 4st som skjutit man blir fundersam hur det är med övningsskytte för dem som inte skjutit :D Eller går alla och väntar på vindstilla och solen i ryggen B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller går alla och väntar på vindstilla och solen i ryggen B)

Troligen! Undrar om dom bara jagar i vindstilla med solen i ryggen också :D

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Troligen! Undrar om dom bara jagar i vindstilla med solen i ryggen också ;)

/Micke

såklart dom gör :P ....eller? ;) ....snart har man ingen ursäkt att inte vara med...."ny" kikare på väg B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...