Hoppa till innehåll

flint spets


samme

Recommended Posts

jag hittade ett ställe på näte som säljer flint spetsar mm om man ska testa dom ,men då måste man ju ha en långbåge för recurven är inte tidstypisk( kanske inte långbågen är det heller)

för flera årsen så gick det på tvn ett program om bågjakt o han satt o gjorde egna flintspetsar , kommer inte ihåg när men finn det nån son har det inspelat??? hör av dej i så fall till samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svensken som vet mest om flintspetsar(och kan slå dom själv också) är Christer Holmgren.

Han har även jagat rätt så mycket med egentillverkade pilbågar med helt tidstypiskt material(dvs t.o.m limning och sträng)

Kommer särskilt ihåg en episod där vi visade flintspetsens funktion i Polen för Svenska Jägarförbundet.

Vi la upp ett nuskjutet vildsvin på marken så att den var snygg för trofebilder samt vårt lilla experiment.

Christer riggade upp en icke tidstypiskt jaktpil: En aluminiumpil med en flintspets samt satte ett lönnlöv på pälsen på grisen som han skulle sikta på.

Stegade ut ca. 20 meter och sköt pilen med sin compound. Träffade mitt i lövet och publiken både svenska och polska jaktauktoriteter var väldigt imponerade. Pilen gick nästan helt genom den stora grisen, bara fjädrarna stack ut. En svensk representant sa dock att tänk om man råkar träffa ett ben,vad händer då??. Vi gick fram till grisen(som var urtagen) och vände på det. Det visade sig att pilen hade råkat gå genom ett revben på var sin sida och dessutom var flintspetsen intakt. Då gick det en annan susning i publiken. Men det tog ytterligare ca 15 år innan jägarförbundet har reagerat och tyckt att vår jaktmetod fungerar. Så vissa tänder långsamt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Samme, hör av dig om du behöver hjälp att bygga en triktig rad båge, jag har väl snickrat ihop några hundra under åren, mestadels i helträ, en del laminerade i två biotar. Jag gör även strängarna själv av lintråd, träpilar osv. Jag har jagat med mina grejjer med gott resultat.

Tyvärr går det långsammare med flintknackningen då det är lurigt att få fatt på bra flinta i norrland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Eftersom jag är arkeolog har jag ramlat på en och annan flintsmed genom åren. En av de absolut skickligaste jag stött på är Peter Wiking (kolla en bit ner på http://www.vitlyckemuseum.se/default.asp?h=477 ). Peter bor i Rydal i Marks kommun i södra västergötland om någon vill kontakta honom (kolla eniro). Han har varit med flera gånger i vår monter (Riksantikvarieämbetet+lst) på Elmia Wood och Elmia Baltic, där är risken att en och annan har sett honom....

Peter är också jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...