Hoppa till innehåll

skyddsjakt på gäss?


Guest pacco

Recommended Posts

Hej en vän som har stora problem med gäss på sina marker och min fråga är hur det går till med skyddsjakt tillstånd mm va är det som gäller ,får man bulvaner ?

ätr mkt tacksam för alla tips mm .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla jakttidtabellen, har inte stenkoll men jag tror att du kan jaga gässen då de slår i grödorna i syfte att skydda dem och jo du får använda bulvaner. Men kolla aktuell gåsart och jakttidtabellen först..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla jakttidtabellen, har inte stenkoll men jag tror att du kan jaga gässen då de slår i grödorna i syfte att skydda dem och jo du får använda bulvaner. Men kolla aktuell gåsart och jakttidtabellen först..

Mvh!

jag kollade tidtabellen men jag fattade som att det ba panga utan nån skriftigt tillstånd för att skjuta bort lite gäss! stämmer det ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjut bara. va o kollade skador igår... fyfan som en flock på 20gäss++ trampar ner!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kollade tidtabellen men jag fattade som att det ba panga utan nån skriftigt tillstånd för att skjuta bort lite gäss! stämmer det ?

Jag har ett permanent tillstånd som ger mig möjlighet att skjuta 10 (Kanada)gäss om året utanför jakttiden. Detta tillstånd viftar jag med då någon frågar då jakten oftast sker mycket publikt. Annars har du med stöd av jaktlagen rätt att vidtga lämpliga åtgärder för att förebygga skada i växande gröda. I klartext ger det dig möjlighet att skjuta gäss "caught in the act" förutsatt att de inte står på någon fridlysningslista förstås.

Skulle ändå gå via ett telefonsamtal till länstyrelsen för att vara på helt säkra sidan. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett permanent tillstånd som ger mig möjlighet att skjuta 10 (Kanada)gäss om året utanför jakttiden. Detta tillstånd viftar jag med då någon frågar då jakten oftast sker mycket publikt. Annars har du med stöd av jaktlagen rätt att vidtga lämpliga åtgärder för att förebygga skada i växande gröda. I klartext ger det dig möjlighet att skjuta gäss "caught in the act" förutsatt att de inte står på någon fridlysningslista förstås.

Skulle ändå gå via ett telefonsamtal till länstyrelsen för att vara på helt säkra sidan. :rolleyes:

ok tack för hjälpen grabbar !!

tar det långt tid att söka ett permanent tillstånd ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur står det i formuleringen om skyddsjakt på odling i sveriges "lagabok"? Det brukar krylla av kryphål här iallafall. Här vågar jag till o med ställa ut bulvaner och ingen kan säga något.. fast det är skyddsjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok tack för hjälpen grabbar !!

tar det långt tid att söka ett permanent tillstånd ?

Det beror på handläggaren på länsstyrelsen oftast. Vi sökte varje år tills de ledsnade på oss och gav oss ett permanent tillstånd. Hoppas på samma utveckling med lampning i växande gröda för vildsvinen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ruskigt svårt att se att Lst skulle utfärda något tillstånd för Kanadagäss, kollade igår i jakttidtabellen och gässen är ju lovliga ÅRET RUNT då de uppehåller sig på badstränder eller i växande gröda. Givet att jakten redan är ok i jakttidtabellen så lägger Lst inget krut på att utfärda ett tillstånd som inte behövs.

MKJs tillstånd skulle jag tro härrör från tiden innan lagändringen kom till avseende skyddsjakt. Under den tiden fick kommunen jag bor i "licens" på ett 60-70 tal gäss på kommunens olika badplatser. Det tillståndsförfarandet behövdes inte längre då ändringen kom.

Och japp, det ÄR lagligt att använda bulvaner även vid skyddsjakt. Syftet med bulvanerna är att ge en säkrare jakt då man får bättre lägen på samma gäss som iaf hade flugit in på grödan somman sitter i.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tillstånd är utfärdat 1995 av LST i Uppsala och gäller "tills vidare". Innefattar också andra gässarter och är ej som jag skrev kopplat till Kanada. Skjuter i första hand mina gäss på våren i höstsäd när dom är på väg norrut.

Handlar till fullo om att ha något att visa upp då man i teorin är iaktagen av 200 hushåll i samhället imot. Skyddsjakt är en het potatis och synnerligen subjektiv sysselsättning, speciellt på våren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Mitt tillstånd är utfärdat 1995 av LST i Uppsala och gäller "tills vidare". Innefattar också andra gässarter och är ej som jag skrev kopplat till Kanada. Skjuter i första hand mina gäss på våren i höstsäd när dom är på väg norrut.

Handlar till fullo om att ha något att visa upp då man i teorin är iaktagen av 200 hushåll i samhället imot. Skyddsjakt är en het potatis och synnerligen subjektiv sysselsättning, speciellt på våren.

ok för länstyrelnsen här var det ba skjuta !!

En annan fråga jag köpte gåsbulvaner 12pack från vildsvin butiken och det ba ett skal på varje hur funkar dem är det ba lägga ner dem eller ? eller är det bättre med en hel rund bulvan !

har ni nå tips och var man lär sig att locka ? just nu gör vi så att vi tar på oss ett 3d camo och åla oss fram på åkrarna med 22 lång eller magnum , men vu luktar en massa skit efter åt +att inte nämna att bilen luknade en hel del + att tjejen tyckte inte att jag luktade gott pecis ,!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

ska ut i morgon och skydds jaga gäss :angry:

For förbi där i dag och det såg bra ut ca 200 gäss där :mellow:

Så kl halv fyra är det bara att svinga sina lurviga över säng kanten

Ladda termosen med kaffe bilen full med gås bulivaner och i väg

Rapport i morgon em

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande!

Har du fått kläm på hur du ska montera bulvanerna? Med bredsidan mot den riktning från vilken gässen kommer är nog mitt tips och inte liggandes platt på marken :rolleyes:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande!

Har du fått kläm på hur du ska montera bulvanerna? Med bredsidan mot den riktning från vilken gässen kommer är nog mitt tips och inte liggandes platt på marken :D

Mvh!

Full koll :D

Eller det märks väl i morgon om dom slår eller inte

Hoppas bara att gänget kommer i morgon oxå som satt där i dag :ph34r:

På plats kl fyra så natt sömmnen blir inte vad den skulle ha varit men det går nog lätt att stiga upp :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Full koll :D

Eller det märks väl i morgon om dom slår eller inte

Hoppas bara att gänget kommer i morgon oxå som satt där i dag :ph34r:

På plats kl fyra så natt sömmnen blir inte vad den skulle ha varit men det går nog lätt att stiga upp :rolleyes:

Är det i norrbo? Har bara sett grågäss själv som trampar ner....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det i norrbo? Har bara sett grågäss själv som trampar ner....

Japp norrbo

Det gick bra med gässen det blev 31 st ;)

Morgonen började trögt gick en timme men ingen gås

Så dök det upp tre stycken som kastade på långt håll :P

Funderade om det var något fel på bulivan bilden men såg inget så vi gav dom en chans till

Vid halv åtta kom nästa flock men många fler i kom in fint och några gick i backen

Sen flöt det på så man är hel nöjd med morgonen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!!

Pratade precis med en kille som jag hjälpt med kajorna under sommaren, han hade utlovat skyddsjakt på kanadagås.. Inte en gås på hans marker :angry:

Så jävla abstinent, tar luftgeväret och går ut på tomten en sväng.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!!

Pratade precis med en kille som jag hjälpt med kajorna under sommaren, han hade utlovat skyddsjakt på kanadagås.. Inte en gås på hans marker :angry:

Så jävla abstinent, tar luftgeväret och går ut på tomten en sväng.

Mvh!

Riktigt skoj var det

Brukar du skjuta bra med gås ?

Jag brukar väl få i hop ca 100 på en höst om det går bra

Nu ska det rökas gås bröst till älg jakten i sep till tugg på passet gött :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp norrbo

Det gick bra med gässen det blev 31 st :wub:

Morgonen började trögt gick en timme men ingen gås

Så dök det upp tre stycken som kastade på långt håll :D

Funderade om det var något fel på bulivan bilden men såg inget så vi gav dom en chans till

Vid halv åtta kom nästa flock men många fler i kom in fint och några gick i backen

Sen flöt det på så man är hel nöjd med morgonen :)

Helt ok resultat, grattis, när ljusnade det förresten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid fyra tiden

Hur ser det ut i västerbygda inför gås jakten ?

Ok

Ser bra ut, mycket säd, lite potatisland och hö :wub: sedan har vi väldigt olika mognad på säden så jag tror vi kommer ha nytröskat under stor del av säsongen, bara de ger fan i att plöja.

Höstveten ser mogen ut redan så bara det blir lite torrväder tröskar de nog den. Men sedan gäller det att gåsarna hittar dit också, minns ett år då de aldrig flög längre in än till gamla E4.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande!

Har du fått kläm på hur du ska montera bulvanerna? Med bredsidan mot den riktning från vilken gässen kommer är nog mitt tips och inte liggandes platt på marken ;)

Mvh!

jahg ahr provat med fram har du nå tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...