Hoppa till innehåll

250Kg kärlek!!


Fredde_piteå

Recommended Posts

JA!...är duktigt nöjd nu! :D ....Imorrn ankommer (troligtvis) en Lastpall innehållande 1st motor, 1st motorblock och diverse smådelar!!

Förmodligen intresserar det här ingen här på ett jaktforum :rolleyes: ....men jag är så glad!...Äntligen blir det att bygga racemotor till UrQuattron B)

Har lovat mig själv typ varje år att satsa på mitt andra intresse (bilen)...men det har alltid slutat med ett bössköp och grusade bil-planer :rolleyes: , iofs blev det ett (t.o.m två) bössbyte/köp iår också...men va fan, det var ju billigt! ;)

Racemotor blir nog allt annat än billigt <_< ...men ack så skoj första gången man vrider om nyckeln och prestanda som skrämmer en Ferarri mullrar igång B)

Lung ba lugn....jakten och skyttet är inte alls glömt....långhållskytte kommer att utövas som aldrig förr....jakten fortgår som vanligt (varje helg :D )....men tja, vad ska jag säga....nu blir det fart i pärlan B)

/Nöjdast...livet leker!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörru du måste ju förklara vad som är inplanerat.

sorry!...trodde ingen var intresserad <_<

Ok....Bilen är en Audi Urquattro i dagsläget helt standard, uppfyllde en dröm när jag köpte den kan man säga :rolleyes: ....den har då en 5cylindrig motor med 10ventilsteknik och turbo på orginal 200hk...Eftersom det är ett visst värde i dessa bilar som orginal så kommer allt orginal att sparas och vårdas ömt...och istället för att besudla orginalmotorn med trim så börjades det att leta motor, försökte hitta en 20ventils femma från följande modeller: S2/S4/S6/RS2....dvs 2,2l 20 ventiller och turbo....hittade tillslut en AAN (230hk orginal), dvs motorn som sitter i Audi S4 (-92 till -94) och Audi S6 (-95 till -97).....denna kommer att få följande specifikation i grova drag.

¤ Andra kammar och ventiler

¤ H-profils vevstakar

¤ smidda kolvar

¤ ARP bultar överallt

¤ Extractor grenrör

¤ större turbo

¤ Större laddluftkylare

¤ VEMS insprut med möjligheter att justera själv via laptop

¤ Eventuellt portad topp

Beräknar kunna pressa ut ca 500hk+ med hyffsad hållbarhet (nåja) i motorn...detta i en bil som väger strax över 1300kg.

Kommer nog ta tid innan det är färdigt pga kostnadernaman får räkna med....men det är det nog värt.

bilen kommer inte att kapas i eller på annat sätt avvika från orginal, utan det är endast motorn som byts ut.....en semi-sleeper kan man säga ;)

Har du kvar S4:an föressten? :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sorry!...trodde ingen var intresserad ;)

Ok....Bilen är en Audi Urquattro i dagsläget helt standard, uppfyllde en dröm när jag köpte den kan man säga :rolleyes: ....den har då en 5cylindrig motor med 10ventilsteknik och turbo på orginal 200hk...Eftersom det är ett visst värde i dessa bilar som orginal så kommer allt orginal att sparas och vårdas ömt...och istället för att besudla orginalmotorn med trim så börjades det att leta motor, försökte hitta en 20ventils femma från följande modeller: S2/S4/S6/RS2....dvs 2,2l 20 ventiller och turbo....hittade tillslut en AAN (230hk orginal), dvs motorn som sitter i Audi S4 (-92 till -94) och Audi S6 (-95 till -97).....denna kommer att få följande specifikation i grova drag.

¤ Andra kammar och ventiler

¤ H-profils vevstakar

¤ smidda kolvar

¤ ARP bultar överallt

¤ Extractor grenrör

¤ större turbo

¤ Större laddluftkylare

¤ VEMS insprut med möjligheter att justera själv via laptop

¤ Eventuellt portad topp

Beräknar kunna pressa ut ca 500hk+ med hyffsad hållbarhet (nåja) i motorn...detta i en bil som väger strax över 1300kg.

Kommer nog ta tid innan det är färdigt pga kostnadernaman får räkna med....men det är det nog värt.

bilen kommer inte att kapas i eller på annat sätt avvika från orginal, utan det är endast motorn som byts ut.....en semi-sleeper kan man säga :D

Har du kvar S4:an föressten? <_<

Hur många kikarsikten kostar detta :rolleyes::D

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur många kikarsikten kostar detta :rolleyes:<_<

/Micke

hmm, en par stycken :rolleyes:

Du kan va lugn micke...detta är ett långtidsprojekt, min inköpslista till LTR:en är inte tänkt som ett långtids projekt ;) .....det är ju kanske tävling nästa sommar, då ska det sitta nått på pangen...nått coolt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mmmmm....nu står den i garaget....ska skicka iväg en beställning nu på ett motorstativ så jag får av grejjerna från pallen, två banankartonger fulla i kul grejjer följde med <_<...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sålde S4:an till förmån för pendlarbil :angry:

Jaså en uris, faaan nu vart man avis. Vill ju ha en själv, fast en kort sportis. Men en sån måste man bygga själv för att ha råd och det är ju inte gjort så snabbt <_<

Sprutet du ska ha, vart köper du det och vad kostar det?

Måste ju komma förbi o kika på skönheten, kanske vi kan skjuta lite samtidigt. Kan höra av mig när jag kommer från Norge, du kan väl pm:a ditt nummer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sålde S4:an till förmån för pendlarbil :D

Jaså en uris, faaan nu vart man avis. Vill ju ha en själv, fast en kort sportis. Men en sån måste man bygga själv för att ha råd och det är ju inte gjort så snabbt :)

Sprutet du ska ha, vart köper du det och vad kostar det?

Måste ju komma förbi o kika på skönheten, kanske vi kan skjuta lite samtidigt. Kan höra av mig när jag kommer från Norge, du kan väl pm:a ditt nummer.

Jag köper det av en kille som heter Emil Larsson (tror jag det var :D) han säljer och kopplar in sådana sprut.....kostar ca 12000, lite osäker på priset, men har hört att det ligger däromkring ;)

Ett PM är skickat! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fan du har de bra du... om man skulle flytta hem till morsan så man får råd... ;) bara fest i helgen el ska du till banan nå? koms du me dkv'n ner dit?...visst fan du hade ju en pickis åxå... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

....nu är det sorterat och stökat till lite snyggt på en ställning, dags att börja göra en inköpslista.

85807-967213.jpg

Härligt fredde , finns inte mycket som slår en vrålande motor,

Har själv en audi, dock en oljeputtrande modell , en polare har en s4 tror att han även har en modifierad audi av något slag ca 450 hk i den,,

Han bara avgudar dessa bilar, han hade en urq4 menjag tror den är sold,

Kolla denna , lite extrem men det är ju de som är grejjen,,,, full volym på spelaren med,,,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Liten uppdate om det intresserar nån ;)

500hk+ planerna barkade iväg en bit...nu ligger den teoretiska effekten på runt 700hk+ ;)

Bottendelen är färdig, toppen lämnas in till veckan för att portas ur så mycket det går....resten av prylarna till toppen ligger på hyllan i väntan på montage.....ventilfjädrar, tyckare och retainers som ska palla med att varva en bit över 8000rpm....kammarna är inte köpta än, är i valet och kvalet villka det blir...förmodligen Cat-cams race/rally kammar.

Turbon som tänktes var först en garret GT35:a raceversion (600hk)....vette tusan om det inte blir en GT40BB istället (700hk)...

kommer att drivas av E85 var planen, således en miljöbil B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten uppdate om det intresserar nån ;)

500hk+ planerna barkade iväg en bit...nu ligger den teoretiska effekten på runt 700hk+ :D

700+ B) Jag har kört några med 500+, och det är ju nog jävligt B)

Jag älskar stora motorer ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

700+ B) Jag har kört några med 500+, och det är ju nog jävligt :P

Jag älskar stora motorer ;)

En Kompis har en Audifemma med runt 800hk B) ....det matar på nått så inni h-vete B)...Han körde i sommras 9.94 som bästa ET, och hade 239km/h som bästa slutfart på strippen :D

Jo det är underbart med high output snurror B)...det som är lite småsjukt är att idag höjjer få på ögonbrynen för 500hk ;) det är ju egentligen enormt mycket (beroende på bilens vikt då B) )....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyfan... Urquattro och mycke mos... Är det inte porrigt så säg ;)

Min lilla riskokare rör ju på sig skapligt men 700 påsar ur en audifemma är ju något helt vidrigt trvligt, ljudet *aahhhhhhhh*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under mina sista år utrikes så var jag sugen på att köpa en ex-works UrQuattro då de skulle bli lagliga för veteranrally, men ack vad priserna steg året innan... De gamla tävlingsbilarna steg till runt halv-miljonen kronor...

Dock pinnade jag fram i en ny, rejält trimmad, S6:a i stället och nog var det drag i den oxå ;)

Fast det var min dagliga bil så jag klagade inte...

Lycka till med projektet och hoppas att motor & drivlina pallar trycket!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De gamla tävlingsbilarna steg till runt halv-miljonen kronor...

Var längesen va?

Var ju nån stjärna som köpte en Escort MkII inför Midnattssolsrallyt i somras... Det kosta väl runt miljonen från England ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

YES, snart får man provköra ;) eller ;) Fan va gött me så mycket pulver. Kommer nog dynga ner miljön hur som, trots E85 för inte kommer den ligga på 0,5 l/mil B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var längesen va?

Var ju nån stjärna som köpte en Escort MkII inför Midnattssolsrallyt i somras... Det kosta väl runt miljonen från England :o

Jo, nu kostar de tämligen mer... Men innan de var lagliga så låg de runt 200-300k

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...