Hoppa till innehåll

tunga kulor till 30-06


MarkusR

Recommended Posts

Hej på er alla handladdare.

Jag har tänkt börja ladda själv och har kollat lite här på forumet om tunga jaktkulor till 30-06, Det finns ju 200, 220 0ch 240Gr kulor i olika fabrikat till kalibern. det verkar som att många anser det meningslöst att krångla till det med så tunga kulor, lättare kulor gör jobbet med bättre precision, enligt vissa. Jag är ändå lite nyfiken och kommer nog att prova med dessa kulor. Det jag undrar är om det är svårt att få fram laddata till dessa kulor? Innebär det någon större påfrestning på vapnet med tyngre kulor? Går det att ta reda på räffelstingningen på en gammal bössa? Behöver jag veta räffelstigningen eller är det bara att ladda och prova sig fram vilken laddning som funkar bäst? Det är möjligt att svar på alla mina frågor redan finns i andra forumtrådar, jag har inte hittat det än, länka gärna i så fall.

på förhand tack

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla handladdare.

Jag har tänkt börja ladda själv och har kollat lite här på forumet om tunga jaktkulor till 30-06, Det finns ju 200, 220 0ch 240Gr kulor i olika fabrikat till kalibern. det verkar som att många anser det meningslöst att krångla till det med så tunga kulor, lättare kulor gör jobbet med bättre precision, enligt vissa. Jag är ändå lite nyfiken och kommer nog att prova med dessa kulor. Det jag undrar är om det är svårt att få fram laddata till dessa kulor? Innebär det någon större påfrestning på vapnet med tyngre kulor? Går det att ta reda på räffelstingningen på en gammal bössa? Behöver jag veta räffelstigningen eller är det bara att ladda och prova sig fram vilken laddning som funkar bäst? Det är möjligt att svar på alla mina frågor redan finns i andra forumtrådar, jag har inte hittat det än, länka gärna i så fall.

på förhand tack

Nu är jag ny i 30-06 "träsket" :rolleyes: och har laddat upp med både 150gr TSX och 200gr Sierra SPBT och kan säga att jag hittade snabbt rätt laddning till dom båda och att precisionen på dom båda är under 20mm på 100 meter (4 skottare lat som man är)

Nu har jag laddat dom båda kulorna lite olika hårt för att täcka in dom flesta situationer som jag anser att jag har.

Ska se om jag får tid över i morgon och köra laddningarna genom chronografen...

Själv så tycker jag att om kan kör med t.ex TSX så behöver man inte samma "tänk" som tidigare med tunga kulor då dom lättare varianterna är nog så bra.

Men nu vet jag inte vad du bedriver för jakt utan det är min personliga åsikt om den jakt jag bedriver...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ny i 30-06 "träsket" :rolleyes: och har laddat upp med både 150gr TSX och 200gr Sierra SPBT och kan säga att jag hittade snabbt rätt laddning till dom båda och att precisionen på dom båda är under 20mm på 100 meter (4 skottare lat som man är)

Nu har jag laddat dom båda kulorna lite olika hårt för att täcka in dom flesta situationer som jag anser att jag har.

Ska se om jag får tid över i morgon och köra laddningarna genom chronografen...

Själv så tycker jag att om kan kör med t.ex TSX så behöver man inte samma "tänk" som tidigare med tunga kulor då dom lättare varianterna är nog så bra.

Men nu vet jag inte vad du bedriver för jakt utan det är min personliga åsikt om den jakt jag bedriver...

Markus jagar mest bäver utanför sandgrunds, men han är mån om att inte jaga utan tunga kulor. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaptenkrok är lite för lustig för sitt eget bästa, innan han köpt avståndsmätare så lär han inte träffa nåt och borde därför inte kasta bäver i trähus :ph34r:

Det är framförallt älgjakt det handlar om och jag hoppas naturligtvis få möjlighet att jaga gris oxå. Jag har en 6,5x55 till småviltjakt så jag behöver inte tänka på flacka kulbanor för småvilt på långa håll i 30-06. Jag har varit sugen på en 9,3 bössa men fick en gammal 30-06 av svärfar, med 240Gr kulor i den borde effekten närma sig 9,3, eller? :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaptenkrok är lite för lustig för sitt eget bästa, innan han köpt avståndsmätare så lär han inte träffa nåt och borde därför inte kasta bäver i trähus :ph34r:

Det är framförallt älgjakt det handlar om och jag hoppas naturligtvis få möjlighet att jaga gris oxå. Jag har en 6,5x55 till småviltjakt så jag behöver inte tänka på flacka kulbanor för småvilt på långa håll i 30-06. Jag har varit sugen på en 9,3 bössa men fick en gammal 30-06 av svärfar, med 240Gr kulor i den borde effekten närma sig 9,3, eller? :blink:

Det var nog för att du hade så tunga kulor i bössan sm jag missade skulle jag tro... :D Ska däremot bli "kul" att höra om dina experiment med tyngre kulor i 30-06 med tanke på att jag nu blivit med den kalibern =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kört laddningarna genom kronografen nu..

200gr hamnade på beskedliga 750ms vilket är lagom då kulan är ganska blöt.

Sedan Tsx i 150 så var det en besvikelse då den "toppade" endast på 820ms :lol:

Blir att prova med URP och se om jag inte får ute liiiiite till ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid köpa en ask Hornady RN (rundnos) 220 grains. De är såpass billiga så att experimenterande känns vettigt. Dessutom torde de vara veritabla expresslok när man drar i avtryckaren. Magnum på forumet har pysslat en del med såna i sin 30-06 och fick till en välskjutande drevjaktsladdning. Givetvis är det ingen kula man tar med till bergsjakt på ibex, men till nordisk jakt på avstånd uppåt 150 meter borde den duga utmärkt. I hastighetsspannet man får med en 30-06 borde de dessutom hålla ihop ganska väl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Exabit, det var precis ett sådant svar jag ville ha. 220 Gr borde räcka till vad som helst. Man kanske skulle prova en ask billig fabriksammo först, Remington och Federal gör ju 220Gr. Laddar man borde det väl räcka med 700-750 m/s annars lär man väl få en löite väl otrevlig rekyl och bössan känns som den ska sprängas, det vill jag heller inte :D Eller vad tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle prova en ask billig fabriksammo först, Remington och Federal gör ju 220Gr. Laddar man borde det väl räcka med 700-750 m/s annars lär man väl få en löite väl otrevlig rekyl och bössan känns som den ska sprängas, det vill jag heller inte :) Eller vad tror ni?

Varför skulle bössan kännas som att den ska sprängas? :D Den är ju gjord för bl.a. dessa kulvikter...

Rekylen lär nog knappast bli ohanterlig bara för att du går upp några procent i kulvikt, men visst lär det räcka fint mellan 700-750 m/s. Mer än så lär du knappast få en upp 220-grainare i ur en 30-06 ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sprängas är väl ett ta i, det är ju som du säger att det är ju ändå laddningar kalibern är gjord för.

Däremot är min gamla bössa en mycket lätt och liten bössa med pipa som ett sugrör, en engelskproducerad lågbudgetbössa från 60talet, därför är jag inte frestad att testa några extremladdningar. Det var också en av frågorna jag ställde när jag startade tråden; Frestar det mycket mer på bössan med tunga kulor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kört laddningarna genom kronografen nu..

200gr hamnade på beskedliga 750ms vilket är lagom då kulan är ganska blöt.

Sedan Tsx i 150 så var det en besvikelse då den "toppade" endast på 820ms :)

Blir att prova med URP och se om jag inte får ute liiiiite till :D

Varför vill du ha upp hastigheten mer än så? Det måste väl räcka i massor med såpass tunga kulor som 150Gr!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det var lite väl lågt då jag laddade min TSX i 308 till 840-860ms.

Det var inte tanken när jag nu skaffade 30-06 att den skulle hamna lägre i hastighet än 308án :D

Lite flackare kulbana är väl mitt mål..

Vill jag ha ut duktigt med fart så har jag ju min 7mm RM men har nu varit och inhandlat lite URP

så nu ska vi snart se.. :)

Nu är jag väl inte den rätta att prata om rekyl men en 200gr i 750ms var som en smekning och kommer att bli bra

vid närstrid :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen här på forumet som har provat Woodleighs 240Gr kulor? :mad:

Jo, jag kör rätt igenom med denna kula på vakgris och vid skyddsjakt i gröda där kulbana saknar relevans. Klass 1 purschar jag använder jag numera deras 150g. Men den senare har jag ingen egentlig erfarenhet av i 30-06, och bara lite från .308an.

Nöjd är väl ett ord som beskriver min inställning beträffande 240g. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bestämt mig och kör på Exabits linje, beställt relativt billiga kulor att exerimentera med, Sierra 220Gr rundnosar. Jag var nära att beställa Nosler Partition 220Gr, det ska ju vara en mycket bra kula, men gick på snikvarianten för att få lite mer att experimentera med.

Jag är fortfarande lite nyfiken på Woodleighs riktiga tungviktare även om jag vet att jag sannolikt inte har någon praktisk större nytta av dem än några andra bra kulor i kalibern. Men nu är ju det här med vapen och ammunition en lekstuga för stora pojkar, (och flickor), så varför inte testa :D

När det gäller precisionen så har jag rödpunkt utan förstoring och en bössa som sprider som bara F***n när den blir varm, efter 5-6 skott. Hål i hål på 100 meter är med andra ord helt ointressant, så länge jag ser att kulan stabiliserats nog för att inte komma på tvären genom pappret :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller effekten jämfört med en 9.3:a jämfört med tung kula från 3006 så är 9.3:an betydligt effektivare och det hela hänger på inte bara på kulvikt och hastighet... En väl expanderad kula i 30 06 har en diameter på ca 15mm medan en kula från 9.3 är över 18mm= bredare sårkanal mm...

Satt jusa o kollade lite i Normas handladdningsbok parralellt med att kikar på forumet, slog upp o kollade på tunga 30 06 och de rekommenderar MRP eller MRP-2 till de tyngsta laddningarna (220grains)

T.ex.

220grains Nosler partition MRP Min 60= 773M/S och max 63.1 = 806 m/s

Samma kula MRP-2 Min 64.0=780m/s och max 67.4=808m/s

Själv laddar jag Lapua Mega till min 30 06 och tycker att den är fullt tillräcklig till bl.a. älg. Kör för övrigt Megan även till min 9.3:a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, nu vet jag att kulorna år på väg från Vapex, Jag har börjat tvätta hylsor och min polare som laddar har tändhattar och krut. Nu ska det laddas, hoppas bara att det finns några älgar kvar i oktober. (Det är ju ingen brist på varg runt Töcksfors :rolleyes: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hejsan jag använder en sako i 30-06 med 220grains hornady RN funkar skit fint bättre precision än med lättare kulor typ oryx. Skjuter även med 220grains hammerhead där blir det inte ens papper mellan smällarna i tavlan hålet blir liksom bara lite större. Nu ska jag dock ge mig på och ladda 180grains naturalis till grisen kom över ett parti billigt. Jag tycker du ska prova hornadys rn använder dom till älg bla sköt en kviga förra året på ca 80m kulan satt perfekt uppsvampad i skinnet på utgångssidan. Jag själv förespråkar tunga kulor jag vill att kulan ska avgöra så mycke energi i kroppen som möjligt vad är det för mening med hyper snabba magnums som man måste använda stenhårda kulor i som blir som en helmantel i en normal älg kropp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provskjutit en serie B)

Premiären med självladdat, spännande.

Som sagt Sierra ProHunter 220 Gr laddade med 56 Gr Norma MRP . Jag har ingen aning om hastighet, de slog 4-5cm lägre än jaktmatch, men centerat och bra, spridning ca 35mm. Det är nog det bästa jag kan förvänta med den bössan och rödpukt utan förstoring.

Riktigt nöjd med detta :)

Vore kul att prova i kronograf även om det inte har någon som helst praktisk betydelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Själv är jag helnöjd med hornade 220gr i min 30-06.

Det är en 1640 med 1:12 i räffelstigning.

Jag laddar 50gr norma 204 krut och federal LRmag tändhatt.

Skjuter 3 skott inom ca 25mm på 100m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...