Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Mad Mike

Magnumtändhattar till .308?

Recommended Posts

Mad Mike

Jag har fått 1000 Federal magnumtändhattar snuskigt billigt.

Dom kommer givetvis att sättas i mina 300H&H hylsor men med denna mängd så infinner sig givetvis tanken att även sätta dom i 308-hylsorna.

Laddar idag 44,0grains(vilket inte är max) N 203-b bakom en 168grains berger VLD,detta ger mig ett V0 på 810m/s.

Hur riskfritt är det att helt enkelt bara ersätta standardtändhattarna med magum bakom denna laddning?

/Micke

Robban M

Jag skulle backa 0,5 grs med krut och bygga vidare på laddningen med små inter valler då jag har erfarigt mer kardus i laddingarna med magnumhatt jämförelsevis med vanlig lr-hatt i nietrean. Ett byte rätt av tror jag inte kommer att funka helt 100:a.

Mvh. Robban

exabit

Instämmer med Robban.

När jag bytt (med tillhörande laddstege) från CCI 200 till Federal 215 i 6,5x55 har jag fått en hastighetsökning på dryga 30 m/s med samma krutladdning. Med lite otur kommer ditt tändhattsbyte gå ut över precisionen. Jag skulle inte våga blanda in magnumknallar i en 308 överhuvud taget såvida jag inte hade en kniv på strupen :D

Lars

Jag rättar in mig i ledet för som jag ser det finns inget att tjäna på magnum hatt och priset på tändhattar brukar sällan vara så högt att det finns någon ekonomisk aspekt att byta :D Det är väl ett känt faktum att små tändhattar är att föredra precisionsmässigt och av den anledningen känns det tokigt att använda magnumhatt till kalibrar som inte behöver dem.

Mad Mike

Tack grabbar!

Då har jag magnumtändhattar för en livstid framöver :huh: och köper standard till min 308 istället.

/Micke

Mad Mike

Ehh :) tittade just på ladddata för 7mm08 och såg där att MRP genererade högst hastighet,hittade inga uppgifter om vilken tändhatt dom använt men i detta fall måste det väl rimligtvis vara magnumtändhattar?

Har 100st Nosler Partition 140grain och 100st Nosler ball tip 140grain hemma i 7mm som skall laddas.

/Micke

Henrik

Micke, om jag skall fatta mig kort skulle jag bara säga "don't do it!" men nu har jag en tendens att bli lite mer långrandig än så.

Magnumtändhattar är ett nödvändigt ont i en del patroner. Skall du antända över 60 grains långsamtbrinnande krut, så är magnumtändhattar en bra idé, likaså om du regelmässigt jagar i riktigt låga temperaturer. För alla hylsor baserade på "308 hylsor" är det standardtändhattar som gäller.

Priset du betalar för att använda standardtändhattar är ojämn utgångshastighet och även på korta håll en sämre precision.

När man utvecklade 6.5x47 Lapua så jämförde man resultaten när man testade normal eller liten tändhatt i hylsorna och resultaten var entydliga. En liten tändhatt gav både jämnare Vo och bättre precision.

Normalt måste du upp till hylsor i storlek som 30-06 eller större för att fördelarna med magnumtändhattar skall överväga nackdelarna.

Henrik

HerrBerg

Jag har ju en 8x57JRS på ingående om bara polisen får tummen ur, och fick ett laddrecept direkt från Norma för att kopiera deras fabriksammo. De föreslog magnumtändhatt framför 43,5gr 203B. Kula: 196gr Oryx. 

Den där livstiden, hur lång är den för Mad Mike? ☠️ Finns det några kvar?

Dahla

All normas laddata bygger väl på magnumhattar?

Mad Mike
47 minutes ago HerrBerg sa:

Jag har ju en 8x57JRS på ingående om bara polisen får tummen ur, och fick ett laddrecept direkt från Norma för att kopiera deras fabriksammo. De föreslog magnumtändhatt framför 43,5gr 203B. Kula: 196gr Oryx. 

Den där livstiden, hur lång är den för Mad Mike? ☠️ Finns det några kvar?

😅 åtskilliga livstider har passerat sedan det inlägget, skulle gissa på att de omskrivna 1000 tog slut 2009.

Skjuter sedan många tillbaka enbart med magnumhattar i alla mina kalibrar.

/Mike

• Like 1

Dahla

Det är ju inte så att man blir fattig av att handla just magnumhattar :) tror jag betalade 53:- per hundrapack sist jag handlade.

Maichel

Jag testade min 6,5creedmoor, efter förslag från vapensmeden, med olika tändhattar efter att jag hittat en hastighetsnod som verkade lovande. Samma vikt, samma COL/ mått mot ogivalen etc. men olika tändhattar. Två fabrikat av LR tändhattar gav inte skillnad nog för att skvallra om förbättring/ försämring. Min skjutförmåga blev nog flaskhalsen. Däremot så fick jag trycktecken med LRM hattarna, och en hastighetsökning ~25m/s.

Slutade med att jag valde ut och tweak'ade den första laddningen jag hittat nod på. Med lite mindre FF så krympte träffbilden någon millimeter...

Till min 308a laddade jag förr med LRM. Nu kör jag i största möjliga mån med samma tändhatt till alla mina kalibrar. Undantaget min 270wsm. Jag måste nog mecka mer för att hitta fördelarna med ett byte till LRM, eller upptäcka att viltet dör sämre med LR för att utveckla vidare ^_^ 270wsm var dock inte så lustig. Där fick jag efterbrännare med ett för kalibern standardrecept ur boken. Efter bytet till LRM så var det roligare igen.

Kul test med halvsjuan dock. Även om det var lite kinkigt att få upp bulten...

/M