Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
RW

Semprio

Recommended Posts

RW

Innan jag körde hem igår så stannade jag till i Nöbbelöv och tittade in på Jakt & fritid (jaktaffär) som hade 2-års jubileum. Där var lite generalagenter bl a från Krieghoff som hade Semprion med, vilket jag hoppats på. Bössan andas kvalité och är ganska snygg som en bössa från Krieghoff ska vara.

Jag fick provskjuta den och den var kul att skjuta med. Rekylen från den 3 kg lätta bössan kamrad för 9,3X62 var märkbar med inte obehaglig.

Omladdningen kändes först märklig men efter några skott vande man sig. Avtrycket var ganska hårt men det är kanske ok med tanke på bössans främsta användnings område. Det lär finnas snelltryck vid finlirsskytte. Säkringen var av typen uppspäning som är på mode nu och det är väl bra men varför måste det vara så trögt att spänna upp? Det går bra när man har bössan nere men vid anläggning blir det knepigt så man får nog lägga an med osäkrad bössa vilket känns sådär när man är van vid att osäkra precis innan man skjuter.

Vid omladdning är "mekanismen" öppen och risken är uppenbar att man får nåt i klämm. Nu sköt jag med öppna riktmedel men jag undrar hur det är när kikaren far fram o tillbaka, känns som det kan vara svårt att behålla målbilden.

Så ska jag nu köpa en sån, tja, inte innan jag testat Sauer 303 och kollat lite mer på vad det finns för dubbelstudsare på marknaden. Köper man Semprion är det väl risk att man bara använder den och Sauer 200:an blir stående till ingen nytta. Semprion går ju att kompletera med andra pipor så en 243W till rådjuren och en 9,3:a till övrigt så kan man göra av med både 200:an (/9,3 & 308W) och 90:an (222R) :rolleyes: . En pump är förövrigt tillåten på de flesta område där en automat är förbjuden. Mycket att ta hänsyn till.... :D

exabit

När jag såg Semprion första gången var frågan jag ställde mig: "Varför?". Och när någon ska köpa en dylik är frågan jag ställer mig: "Varför?".

Det vore intressant med en utläggning om varför just denna pang väcker intresse. Är det bara för att det är en Krieghoff, eller finns det andra motiv?

RW
När jag såg Semprion första gången var frågan jag ställde mig: "Varför?". Och när någon ska köpa en dylik är frågan jag ställer mig: "Varför?".

Det vore intressant med en utläggning om varför just denna pang väcker intresse. Är det bara för att det är en Krieghoff, eller finns det andra motiv?

Jag hörde samma sak när jag köpte min Sauer 200 för snart 20 år sen och samma sak sades om Blaser R93 när den kom. Idag är det väl ingen som oponerar sig utan R93 är högsta mode så vi får väl se om 15-20 år om Semprio är bortglömd eller populär.

För min del skulle jag kunna tänka mig att köpa en Semprío för den snabba eldgivninges skull, för även en ovan skytt som jag lyckades skjuta 4 skott på 5-6 sek där samtliga skott satt inom en lerduva på 60-70m (öppna riktmedel & 9,3x62). En erfaren skytt ska göra samma sak på ca 3 sek (enl. reklamen B) ). Eftersom jag bor i södra sverige och jagar gris finns det lägen där snabb eldgivning är en fördel. Nu kan man säkert göra om bravaden med en automat eller dubbelstudsare (2 skott dårå :mellow: ) och jag kommer inte att köpa en Semprio utan att ha provskjutet en 303, några DS och ev. en Argo.

En annan fördel är att det är en "take down" bössa som är lätt att ta med på en ev. resa och enkel att byta kaliber på om man nu har flera kalibrar. Tänker man sig att åka till afrika är ju inte automater tillåtna att ta med i alla länder.

Om man sen tittar på själva konstruktionen (pump) så att jämföra med andra pumpar på marknaden är som att jämföra en Huyndai Atos med en Audi A6:a. Semprion är verkligen gedigen!

Själva märket Krieghoff är ju inte nån nackdel om man ser till andrahandsvärdet (eller runt lägerelden för all del :D ). Jag har t ex tittat lite på en Antonio Zoli Focus ds och den är faktiskt ganska fint ihopsatt men eftersom Zoli har så dålig klang i sverige så tvekar jag att köpa en sån (ny i a f).

Vad jag inte gillade är att det verkar inte finns några montage anpassade till Semprion än vilket i o f s säkert kommer men att köpa en Semprio idag och sen behöva sitta och vänta 6 mån. på montage känns inte upplyftande. Å andra sidan hinner man ju betala av lite på den för den är nog pris-satt lite i överkant.

Guest Elhombre

Jo nog väcker den ha begär alltid. Känns dock som att det är mycket som kan gå fel med så många lösa delar. Jag har inte haft möjlighet att provskjuta den men hoppas på det snart.. ;)

RW
Jo nog väcker den ha begär alltid. Känns dock som att det är mycket som kan gå fel med så många lösa delar. Jag har inte haft möjlighet att provskjuta den men hoppas på det snart.. :wacko:

Jag vete tussan om det är så värst många lösa delar i Semprion. Jag tror mest att konstruktionen är såpass annorlunda mot "vanliga" studsare att man överskattar mekanismen i Semprion och tror att den är mer avancerad än vad den verkligen är. Pumpgevär har ju faktist funnits i väldigt många år.

Jag undrar lite vad som händer om man är lite "snål" med kalibreringen av hylsorna. Med en cylinderrepeter kan man nästan alltid tvinga ner slutstycket och sen skjuta eller om det inte går så repeterar man ut patronen och in med en ny och ingen skada är sked. På Semprion kanske patronen sätter sig och måste demonteras när man kommer hem, ingen anning.

exabit
Jag undrar lite vad som händer om man är lite "snål" med kalibreringen av hylsorna. Med en cylinderrepeter kan man nästan alltid tvinga ner slutstycket och sen skjuta eller om det inte går så repeterar man ut patronen och in med en ny och ingen skada är sked. På Semprion kanske patronen sätter sig och måste demonteras när man kommer hem, ingen anning.

Antagligen är det samma som gäller för byglar etc., dvs du får satsa på ordentlig helkalibrering.

Tack för att du delade med dig av dina tankar angående bössan. Det är möjligt att jag gått och blivit en smula konservativ, trots att jag ägt tre stycken Blaser R93:or vilka jag varit mycket nöjd med ;)

Svenstorparn

Detta blir århundradets trådlyft men det bjuder jag på😂

Nu ska vi se här, såhär elva år efter att tråden skapades är det någon som faktiskt har inhandlat en Semprio?

Dom verkar inte ha blivit särskilt populära bland sveriges jägare, varför?

Det är väldigt ont om dom hos handlarna, den ända jag har sett är just hos Jaktia i Kristianstad, dock i fel kaliber.

Dom tester jag har läst, där har dom fått bra kritik som dom skriver i African Hunting Gazette:  

“Africa Proof – dust doesn’t stop it, the rifle works on time, every time”

robban.jagaren

De är lite för continentala för den konservative och smått bakåtsträvande svenske jägaren.

• Haha 2

Svenstorparn

Jag tackar ödmjukast för svaren👏

Nu har jag inte haft någon i händerna, jag bara noterade att det stod en i hyllan när jag tittade förbi i Kristianstad men jag måste ändå säga att det är något som tilltalar med modellen den verkar snabb och smidig på sitt eget vis... om det är för att det står Krieghoff på lådan ska jag låta vara osagt (ja jag är sucker för allt det står Krieghoff på😂)

I tillfällig sinnes förvirring så gick jag och köpte en Sako 85...🤷‍♂️