Hoppa till innehåll

1,5-6*42 till vak?


bjorn_b_84@hotmail.com

Recommended Posts

Hjälper en kompis som till slut efter mycket snack har fått tummen ur och tagit sin jägarexamen.

Han är ju ännu inte så jaktgalen och prylkåt att han vill ha hur många sikten som helst, men efter att ha

jämfört våra sikten på skjutbanan är han är ändå beredd att lägga en slant för att få kvalitet.

Jag är ju lite färgad i den här frågan men jag vill ju givetvis få han att köpa ett zeiss i victory modellen då

jag aldrig haft anledning att ångra det valet.

En riktigt bra allroundmodell som jag tänker på då är 1,5-6*42, det jag då undrar är vilka erfarenheter ni har av skymmningsvärdet i det?

Jag inser ju att han förmodligen kommer få hålla inne skottet ett antal fler gånger än om han hade haft 50 eller 56 tub

men det kan det kanske vara värt med tanke på vad han vinner i smidighet och mer allround med en mindre tub?

Tips på andra prisvärda fabrikat mottages också tacksamt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hjälper en kompis som till slut efter mycket snack har fått tummen ur och tagit sin jägarexamen.

Han är ju ännu inte så jaktgalen och prylkåt att han vill ha hur många sikten som helst, men efter att ha

jämfört våra sikten på skjutbanan är han är ändå beredd att lägga en slant för att få kvalitet.

Jag är ju lite färgad i den här frågan men jag vill ju givetvis få han att köpa ett zeiss i victory modellen då

jag aldrig haft anledning att ångra det valet.

En riktigt bra allroundmodell som jag tänker på då är 1,5-6*42, det jag då undrar är vilka erfarenheter ni har av skymmningsvärdet i det?

Jag inser ju att han förmodligen kommer få hålla inne skottet ett antal fler gånger än om han hade haft 50 eller 56 tub

men det kan det kanske vara värt med tanke på vad han vinner i smidighet och mer allround med en mindre tub?

Tips på andra prisvärda fabrikat mottages också tacksamt.

Jag är väldigt nöjd med min Meopta Artemis 3100 3-12x56. Ska man tro på dem själva så är det Meopta som tillverkar glasen åt Zeiss, hurvida det är falsk marknadsföring vet jag ej.. men det är väääldigt bra optik för pengarna. Dessutom belyst =) Ca. halva priset jämfört med en motsvarande Zeiss utan belysning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra allroundmodell som jag tänker på då är 1,5-6*42, det jag då undrar är vilka erfarenheter ni har av skymmningsvärdet i det?

Jag inser ju att han förmodligen kommer få hålla inne skottet ett antal fler gånger än om han hade haft 50 eller 56 tub

men det kan det kanske vara värt med tanke på vad han vinner i smidighet och mer allround med en mindre tub?

Tycker du har i stort sett fel, jag vakar med Varipoint 1,5-6x42 och visst, storzeissen är marginellt bättre men skillnaden är försumbar. Har du bara snö på vaket så funkar det med lillzeissen. Mäkta imponerad över hur pass bra siktet är faktiskt!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1,5-6 är kanon och jag tror också att den räcker bra till vak MEN jag skulle nog ta en titt på 2,5-10*50 om han söker en allroundkikare. Kanske då mestadels för förstoringsgraden till ex. bockjakt m.m

Givetvis Zeiss vilket du redan vet :mellow: Då har han sedan en kikare som han kan leva med under många år !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en 2,5-10x42 för att få en ännu smidigare kikare för den rörligare delen av jakten....

Är själv sugen på en sådan (har idag en 2,5-10x50)

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har vakat med Meopta 1,5-5x22 tror jag öppningen är. med mindre öppning får du sänka förstoringen för att få rätt utgångspupill. Dela öppningsmåttet med förstoringen, har du helt friska ögon ska du ha en pupill som är max 7 mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har 2 st S&B zenith, en med 42 och en med 56 tub tycker det är väldigt svårt o se nån skillnad på dom i mörkerseende,den lilla skillnad som kan gå att urskilja tror jag inte kostar många skottchanser under ett liv!!!!

Meopta har ju nämts tidigare men är värt att nämnas igen, nya meostar är faktiskt ruggigt fin om man inte vill lägga dubbla pengarna på en zeizz....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också suttit flera kvällar på åtel med 1,5-6x42 och tycker det funkar OK, beslutet om skott tar du ju alltid med handkikaren iaf. Men om du jämför Zeiss 2,5-10x50 och 1,5-6x42 är det väldigt liten skillnad storleksmässigt på tuben. Den första är nog ett bättre allround alternativ ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan.. tankarna har satt igång här nu, lurar på att byta 3-12x56:an till 2,5-10x50 Varipoint.. Ska försöka få tag på en dylik och kolla hur det ser ut, det jag behöver är synfält då jag inte orkar byta sikten och fippla. Har lillzeissen och stora gluggen nu men har ännu inte orkat mickla med att byta sikten så jag tvivlar på att jag lär göra det framöver...

Frågan är om man orkar bara, är det värt besväret? Så grymt nöjd med lilltuben..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan.. tankarna har satt igång här nu, lurar på att byta 3-12x56:an till 2,5-10x50 Varipoint.. Ska försöka få tag på en dylik och kolla hur det ser ut, det jag behöver är synfält då jag inte orkar byta sikten och fippla. Har lillzeissen och stora gluggen nu men har ännu inte orkat mickla med att byta sikten så jag tvivlar på att jag lär göra det framöver...

Frågan är om man orkar bara, är det värt besväret? Så grymt nöjd med lilltuben..

Mvh!

Du börjar ju bli gammal och då har man ju inte "nytta" av stora gluggar längre.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...