Hoppa till innehåll

Sönderslagen svans??


Hipshot

Recommended Posts

Jabbe - hur pass skadad måste svansen vara för att få amputera?

Jag vet inte om de´t har blivit svårare nu, det var 6 år sedan jag gjorde det på Jabbe.

Det handlade om att visa upp den sönderslagna svansen hos veterinären vid upprepade tillfällen, för mig räckte det med 3 tillfällen, efter 3 jaktdagar mao. Svansen "stubbades" sedan när jakten var slut och stumpen fick läka i lugn och ro.

Enklaste är nog att prata med vetten och lägga fram dina planer så berättar dom nog vilka kriterier som du ska uppfylla för att det ska bli tal om operation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om de´t har blivit svårare nu, det var 6 år sedan jag gjorde det på Jabbe.

Det handlade om att visa upp den sönderslagna svansen hos veterinären vid upprepade tillfällen, för mig räckte det med 3 tillfällen, efter 3 jaktdagar mao. Svansen "stubbades" sedan när jakten var slut och stumpen fick läka i lugn och ro.

Enklaste är nog att prata med vetten och lägga fram dina planer så berättar dom nog vilka kriterier som du ska uppfylla för att det ska bli tal om operation.

Okej, tack för tipset. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just hemkommen från vetrinären.

Jag ringde igår och sa att den behövdes amputeras,fick en tid idag kl 11 och två timmar senare hemresa med en förkortad svans.

Vi tog 1/4del av svansen,det krävdes inte lång tid för vet att fatta beslutet efter min info och hennes besiktning.

Jäkla onödig kostnad tycker gott man skulle kunna ha klippt den som valp.

Utställningshundar är en grej men när det handlar om jakthundars praktiska leverne så.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men detta handlar väl i viss mån om vilken miljö jycken jagar i? Min spaniel slog sönder svansen vid varje enskillt jakttillfälle på Gotland i snåren där. Hemma klarar han oftast en hel säsong med änder och klövvilt utan att det händer något.. Han jagar dock inte som dina jyckar Ivan vilket kan vara en skillnad även det..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jäkla skit,nu ännu mer emot kuperingsförbudet..

Min tik fick såklart inflamation och nu ligger hon nedsövd för ytterliggare operation.

Som sagt oerhört onödig operation i vuxen ålder när det är såpass lätt att fimpa svansen på de som tre dagars.

Well,hakar inte upp mig för mkt nu har jag en "klassisk jaktspaniel look"

Bifogar en gammal bild under en träningssession.

post-429-1229085437_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aj då. De var tråkigt att höra att de inte läkte som det skulle. :wub:

Jag kan också vissa gånger tycka att hundraser som under arbete slår sönder sina svansar borde det inte vara kuperingsförbud på.

Å andra sidan, finns de nån statistik på hur många hundar som råkar ut för såna skador att dom måste amputera? Hur många är det egentligen?

Givetvis så när man lever mitt i de (att problemet med sönderslagen svans finns)cså förstår jag om man känner frustration över hur enkelt det skulle vara att "fixa" svansen när hunden är nyfödd.

Men som jag tidigare skrev, finns det nån statistik över hur många hundar som verkligen behöver kuperas eller hur många hundar som har problem med att den slår sönder svansen under arbete?

Själv har jag nu införskaffat en medfödd svanslösing :D Har dock även en som har svans och aldrig haft minsta lilla problem med svansen! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Men detta handlar väl i viss mån om vilken miljö jycken jagar i? Min spaniel slog sönder svansen vid varje enskillt jakttillfälle på Gotland i snåren där. Hemma klarar han oftast en hel säsong med änder och klövvilt utan att det händer något.. Han jagar dock inte som dina jyckar Ivan vilket kan vara en skillnad även det..

Mvh!

Kör du traditionell stötjakt eller vad,en spaniel ska ju gå i det täta. Kollade med min uppfödare och alla hans spaniels har fått svansen bortopererad.

Hursomhelst tog bort stygnen ikväll,hon har fått antibiotika i tre omgångar och verkar nu äntligen vara ok.Tratten får dock vara på ett tag till. Hon har gått upp ett kilo och börjat löpa,så det passade ju bra.

Åker å kollar brittiska spanielmästerskapen strax föresten ska bli intressant. Åker med en Vd,en ekonomichef en gammal sol å vårare och en fd hotellägare,funderar att blogga om resan men men det e en helt annan historia ^_^

Gott nytt år osv

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

blir ett fint trådlyft detta, 8 år gammal tråd ;)

Min spaniel slår i sönder svansen under jakt. Inte så konstigt eller ovanligt, men frågan är om man ska kupera eller inte.. det verkar som att han är lite besvärad av det nu och då han bara är tre år, så är där ju många säsonger kvar i honom. 

Fördelar/nackdelar? annan lösning? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...