Hoppa till innehåll

Basset Fauve de Bretagne


Nalle

Recommended Posts

Då har man blivit ägare till en Basset Fauve de Bretagne tik. Någon som har erfarenhet av den rasen?

Grattis till valpen,jag har en Fuve som nu är 3år.

Vilken kennel kommer din ifrån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har 2.

En hane som nu är snart 15 månader

DSC_0066-1.jpg

DSC_0032.jpg

och en tik som är drygt 5 månader

liten

charmie.jpg

4 månader

Charmie-080716.jpg

Båda med mycket jakt. Tiken är dock ett strå vassare vad det verkar nu. Hanen har i vinter haft drev på räv och båda visar starkt intresse för klövvilt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kennel Grebbas

Ett mycket gott val! Kurt är en person som verkligen "kan" den här rasen och "vill" utveckla den vidare. (Vilket man inte kan säga om alla inom den här rasen <_< ) Gillar honom skarpt :D

Är själv inne på min åttonde säsong med Fauve! (Tänk vad tiden går :huh: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett mycket gott val! Kurt är en person som verkligen "kan" den här rasen och "vill" utveckla den vidare. (Vilket man inte kan säga om alla inom den här rasen <_< ) Gillar honom skarpt :D

Är själv inne på min åttonde säsong med Fauve! (Tänk vad tiden går :huh: )

Och vi är alldeles i startgroparna egentligen :P Vintern som gick var ju bara ett litet smakprov och för att hanen skulle få skogsvana lite grann :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trelivgt. Fick också ett stort förtroende för Curt. Han ger ett seriöst intryck. Ska börja med lite spår nu. Ska bli kul.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trelivgt. Fick också ett stort förtroende för Curt. Han ger ett seriöst intryck. Ska börja med lite spår nu. Ska bli kul.

Du kommer nog bli jätte nöjd med din hund ,Kurt är en mycket seriös uppfödare(önskar att jag köpt min där) tyvärr så är det så att en del som säljer valpar av denna ras inte har en aning om vad en jakthund är.

Nu har min fauve kommit igång med jakten men det tog sin tid 2 1/2 år var han när intresset komm så det gälls att inte ge upp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Känner att jag måste lägga in mitt inlägg även här i fauvetråden B)

s030.gif

Båda hundarna driver hjort kan jag tala om och för hanen är det i dag skjutet en fin hjort!

Efter mkt fint drev med fina bukter, så kom hundföraren i bra pass och hjortarna passerade på perfekt avstånd i lagom fart och efter ett bra skott, så låg det en kvar. Gissa om Fauven var en mkt nöjd när han efter en stund kom i löpan? :P

Fick en blurrig mobilbild, men har gett order om att det ska fotas MÅNGA bilder med den medsända z612:an, så förhoppningsvis kommer det skapliga bilder framöver!

Tiken drev som en furie i skogen. Även hjort för henne men inget som kommit i pass ännu.

Tillägg: Fick nu rapport om att tiken drivit på samma grupp av djur och kommit drivande i löpan till platsen för det skjutna ca 10 minuter efter, så det gick väl undan lite väl snabbt för henne och hennes korta ben kan man tänka.. Nåja, hon är ju ung och jakten lär väl fortsätta har jag på känn, så hennes tur kommer nog ;)

Hanen är inte ännu 18 månader fyllda och tiken är runt 8 månader. Båda driver i dagsläget: Hare, rådjur och hjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste lägga in mitt inlägg även här i fauvetråden ;)

s030.gif

Båda hundarna driver hjort kan jag tala om och för hanen är det i dag skjutet en fin hjort!

Efter mkt fint drev med fina bukter, så kom hundföraren i bra pass och hjortarna passerade på perfekt avstånd i lagom fart och efter ett bra skott, så låg det en kvar. Gissa om Fauven var en mkt nöjd när han efter en stund kom i löpan? :D

Fick en blurrig mobilbild, men har gett order om att det ska fotas MÅNGA bilder med den medsända z612:an, så förhoppningsvis kommer det skapliga bilder framöver!

Tiken drev som en furie i skogen. Även hjort för henne men inget som kommit i pass ännu.

Tillägg: Fick nu rapport om att tiken drivit på samma grupp av djur och kommit drivande i löpan till platsen för det skjutna ca 10 minuter efter, så det gick väl undan lite väl snabbt för henne och hennes korta ben kan man tänka.. Nåja, hon är ju ung och jakten lär väl fortsätta har jag på känn, så hennes tur kommer nog :mad:

Hanen är inte ännu 18 månader fyllda och tiken är runt 8 månader. Båda driver i dagsläget: Hare, rådjur och hjort.

Kul! Här är det full rulle på jyckarna! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen mer såt och killarna är snart på hemgång, för byte av hund och vidare till en av jaktkojorna och heldags jakt i morgon. Alla som varit med på dagens hjortjakt hörs då vara nöjda och glada och det är ju det viktiga ;)

Bilder kommer alltså om x antal timmar. Dvs om det blivit någon hyfsad :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen mer såt och killarna är snart på hemgång, för byte av hund och vidare till en av jaktkojorna och heldags jakt i morgon. Alla som varit med på dagens hjortjakt hörs då vara nöjda och glada och det är ju det viktiga ;)

Bilder kommer alltså om x antal timmar. Dvs om det blivit någon hyfsad :D

Var någonstans är dom och jagar hjort? :mad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, skulle vilja veta mer om denna rasen. Är själv lite sugen på en hund för rådjur, men även lite räv.

Vi har tyvärr inte det största beståndet av rådjur här kring Piteå, men verkar på uppgång. Eller kräver denna ras en bra åtgång för att kunna jaga in den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, djur bör ju finnas för injagning i alla fall :lol:

Lite seriöst nu då:

Vi har inte mycket rå här alls, men båda driver rå mkt bra och även hjort uppenbarligen :lol:

Hare har vi mer av och det är ju också vad de båda först började driva riktigt ordentligt på. Hanen spårade mård fram tills den träade och maken kunde skjuta den för honom.

Vi lät honom även spåra nyskjutna släpade rävar under vintern vilket resulterade i några kortare rävdrev under vintern, men då var han ju ung så i vinter ska det bli intressant att släppa honom på räv.

Med tur så kommer de mer erfarna på rasen in i tråden och kan skriva lite mer om rasen etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Isjonsson, våga prova syntet! Ones you go black, you never go back!

Never! Kommer aldrig in en leksaksbössa i mitt skåp. Jag har provat och jag hade då ingen känsel av bössa i det materialet.

:P:lol::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har träffat en bassethund nu när jag varit ute o gått med hunden på kvällarna.. för jävla mysig hund verkar det vara! tror inte det är en fauve de bretagne däremot? han sade att rasen var typ Basset Fovv? Basset Voff? något.. men stilig hund som fan.. Liknar väldigt mycket på era hundar..

Har allvarligt börjat på att fundera på en sån, men är lite osäker då dom har lite tax-utseende= dåliga ryggar? Basset fovv förresten, Fauve kanske uttalas så?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fovv = uttalet av fauve för många :lol:

Mina har inga problem med ryggarna i alla fall och jag har heller inte hört att det ska vara ett problem. De är ju skapligt större än en tax ju :lol:

Mina fauvar

Charmie-huvud.jpg

081019-Atlas-1.jpg

081012-charmie-3.jpg

080922-fauve-1.jpg

cool4.jpg

atlas-2-080802.jpg

Sedan hittar du otaliga fler i min hundtråd :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

den jag har träffat nu är ca 1 år gammal.. o så inihelsikke snygg med stort maskulint huvud osv.. o så lugn!.. Har bestämt att nästa hund ska vara en lugnare kontrast mot tjtn..

Känner ju inte till bassetrasen mer än dessa träffar på kvällarna så du kanske kan säga hur rasen är mera mentalt? för snygga är dom ju som fasen iallafall

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, men glada och busiga :lol:

I skogen däremot skiljer sig mina åt en hel del åt. Båda har ju mycket jakt i sig, men hanen är lugnare, mer metodisk och tiken hon brinner verkligen när hon får viltdoft i nosen och har en sällan skådad jaktiver i mitt hushåll och då har jag ändå många duktiga jakthundar här hemma :lol:

Båda fungerar dock ypperligt i jakten, vilket man också kan läsa om i min hundtråd :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej. hm. Går det att lära dom att avbryta jakten om man kallar in dom? Eller är dom envisa som fan himself?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en av varje, men båda går att få in :lol:

Tiken är lite mer arbete med, men hon är ju ung och som sagt brinner av jaktiver ännu. Det lär lugna sig med åldern och mer träning.

Hänger ju också lite på ägaren det där :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...